Trött hela tiden
33 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Sover du på eftermiddagen och lägger dig sent? Skippa eftermiddagssömnen och lägg dig i tid istället. Räkna när du måste sova för att sova åtta timmar och komma upp i tid och håll dig till det.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:06:38, redigerad totalt 1 gång.
Re: trötter
aspmiss skrev:Hej!
Ny här! Känner igen din beskrivning mycket väl. Undrar vad det är som håller mig uppe till 2-3 på morgonen? Oftast fastnar jag framför datorn eller TVn, slötittar.
Känner ibland "kniven i ryggen" vid 10-11 tiden på kvällen, att jag måste få något nyttig gjort den dagen, och sätter då, sent, igång med något projekt.
Jag vet inte vad som stressar mest; att Livet rusar förbi som x2000, utan att jag hinner/orkar hoppa på. De gånger jag försökt hoppa på har jag åkt av ganska snabbt, trots att jag vill ha ut något av livet.
aspmiss
Hej och välkommen!
Känner igen det där med X2000, det var en väldigt träffande beskrivning! Tyvärr!

Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:06:38, redigerad totalt 1 gång.
Kan tillägga mitt experiment med dygnsrytm, jag gick o lade mig o vaknade när jag vakande o kom på så vis underfund med att jag dels slapp trötthet och att jag har ett 26 timmars dygn 
Kan utveckla mer om du vill

Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:06:38, redigerad totalt 1 gång.
Hmm. Jag har alltid varit trött på dagarna, fast numera är det extremt, känner mig som en zombie. Och så vaknar jag alltid till framåt kvällen, och har mina bästa timmar mellan sisådär 20-02 eller nåt liknande. (Kan tillägga att jag, i perioder, tränat en hel del på gym, men att det inte gjort saken bättre.)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:06:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:aspmiss skrev:Hej!
Ny här! Känner igen din beskrivning mycket väl. Undrar vad det är som håller mig uppe till 2-3 på morgonen? Oftast fastnar jag framför datorn eller TVn, slötittar.
Känner ibland "kniven i ryggen" vid 10-11 tiden på kvällen, att jag måste få något nyttig gjort den dagen, och sätter då, sent, igång med något projekt.
Jag vet inte vad som stressar mest; att Livet rusar förbi som x2000, utan att jag hinner/orkar hoppa på. De gånger jag försökt hoppa på har jag åkt av ganska snabbt, trots att jag vill ha ut något av livet.
aspmiss
Hej och välkommen!
Känner igen det där med X2000, det var en väldigt träffande beskrivning! Tyvärr!
Ja, alldeles för träffande.

nano skrev:Kan tillägga mitt experiment med dygnsrytm, jag gick o lade mig o vaknade när jag vakande o kom på så vis underfund med att jag dels slapp trötthet och att jag har ett 26 timmars dygn
Önskar jag levde så att jag kunde göra så...
Alexandra skrev:Hmm. Jag har alltid varit trött på dagarna, fast numera är det extremt, känner mig som en zombie. Och så vaknar jag alltid till framåt kvällen, och har mina bästa timmar mellan sisådär 20-02 eller nåt liknande.
Samma här - fast numera är tillvaknandet djävligt relativt.
ADD?

Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:06:38, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Alexandra skrev:Hmm. Jag har alltid varit trött på dagarna, fast numera är det extremt, känner mig som en zombie. Och så vaknar jag alltid till framåt kvällen, och har mina bästa timmar mellan sisådär 20-02 eller nåt liknande.
Samma här - fast numera är tillvaknandet djävligt relativt.
ADD?
Ja, det är vad läkarna på mottagningen där jag är patient numera tror. Själv vet jag inte vad jag ska tro.
Zombie skrev:Alexandra skrev:Själv vet jag inte vad jag ska tro.
Du har inte lust att utveckla varför? (Bara en fråga - förstår om du inte vill!)
Jag vill gärna diskutera detta, tycker att det är viktigt att försöka skilja ut vad som är vad, med tanke på medicinerna. När det gäller ADD, så är det så att när jag läser om hur andra personer med ADD har det, de vardagsproblem de har, så känner jag inte riktigt igen mig. Visst känner jag igen mig i somligt, men huruvida det verkligen var motiverat att jag medicinerade med CS...tja. Jag har inte så svåra koncentrationsproblem att de ställer till det för mig i min vardag, inte heller igångsättningsproblematik. Mitt största problem är mina mycket kraftiga humörsvängningar, samt den sociala biten.
Men så är det det här med att varva upp på kvällarna... Jag var på en föreläsning om ADHD, och då talades det om detta, och det var egentligen först då jag började tro att jag faktiskt hade ADHD. (En månad efter att jag fått diagnosen.) Sen är det ju tyvärr så, att om man som jag har bipolär sjukdom, så är det ju väldigt svårt att skilja ut vad som är ADD, och vad som är bipolär sjukdom. Som sagt så överlappar ju också ADHD-symptomen och AS-symptomen varann. Därav min förvirring.
Jag vill gärna komma till rätta med mina sömnsvårigheter, tycker att det fungerar bra i perioder, men på somrarna så är det väldigt svårt. För mycket ljus för mig, är känslig mot ljus och ljud.
En del är ju nattmänniskor av naturen och b-människor har längre än 24 timmars dygnsrytm. Detta kanske möjligen är vanligare hos personer med NPF och andra psykiatriska diagnoser, men är det betyder inte att det är ADHD eller bipolär som är orsaken till sömnsvårigheterna utan att de sakerna också råkar överlappa - utom i de fall man är sömnlös p g a att tankarna har ADHD, eller att man har ett maniskt skov. Men att vara nattmänniska eller b-person är något man kan vara ändå.
Jag har också sömproblem just nu, dels p g a fullmånen, dels p g a ljuset. Kombinationen av dessa är ingen höjdare.
Jag har också sömproblem just nu, dels p g a fullmånen, dels p g a ljuset. Kombinationen av dessa är ingen höjdare.

Återgå till Att leva som Aspergare