Tror ni jag kan få en träningslägenhet?
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har tidigare skrivit om att jag varit i gång att söka Servicelägenhet på LSS-boende, men att biståndshandläggaren med flera sagt att man måste vara i behov av dygnet runt vård för att få LSS-lägenhet.
Igår pratade jag med en kompis som sade att jag inte ska söka LSS-lägenhet utan att jag ska söka stödboende eller träningslägenhet.
Nu är situationen i mitt liv så att jag bor hos pappa men håller på att förlova mig (ena ringen beställd), där pappa vill att jag ska flytta till årsskiftet och om jag och tjejen har chans att flytta in i en dyr studentlägenhet på ***Borttagen***.
Tror jag kan söka träningslägenhet om jag flyttat in med tjejen i ***Borttaget***. Och om jag förlovat mig och kanske gift mig kommer vi behöva i alla fall en 2a som "träningslägenhet".
Någon som har bra råd hur jag ska göra. Jag skulle vilja få en träningslägenhet, men tror jag antingen nu i år eller lite senare kommer flytta ihop med tjejen.
*Jag kan väl söka och få en träningslägenhet även om jag ska bo med flickvän i den?
*Kan mina 8 års kötid förstöra chansen att få träningslägenhet även om jag kan fixa läkarintyg på att jag är känslig natur och behöver bo där jag kan och funkar och mår bra.
*Om jag nu flyttar ihop med tjejen i en studentlägenhet på ***Borttaget***, förstör det chansen att kunna få en träningslägenhet?
Admin: tog bort en del av inlägget på inläggsförfattarens begäran.
Moderator Gripandekylig: tog bort en del av inlägget på inläggsförfattarens begäran.
Igår pratade jag med en kompis som sade att jag inte ska söka LSS-lägenhet utan att jag ska söka stödboende eller träningslägenhet.
Nu är situationen i mitt liv så att jag bor hos pappa men håller på att förlova mig (ena ringen beställd), där pappa vill att jag ska flytta till årsskiftet och om jag och tjejen har chans att flytta in i en dyr studentlägenhet på ***Borttagen***.
Tror jag kan söka träningslägenhet om jag flyttat in med tjejen i ***Borttaget***. Och om jag förlovat mig och kanske gift mig kommer vi behöva i alla fall en 2a som "träningslägenhet".
Någon som har bra råd hur jag ska göra. Jag skulle vilja få en träningslägenhet, men tror jag antingen nu i år eller lite senare kommer flytta ihop med tjejen.
*Jag kan väl söka och få en träningslägenhet även om jag ska bo med flickvän i den?
*Kan mina 8 års kötid förstöra chansen att få träningslägenhet även om jag kan fixa läkarintyg på att jag är känslig natur och behöver bo där jag kan och funkar och mår bra.
*Om jag nu flyttar ihop med tjejen i en studentlägenhet på ***Borttaget***, förstör det chansen att kunna få en träningslägenhet?
Moderator Gripandekylig: tog bort en del av inlägget på inläggsförfattarens begäran.
Om ni gifter er kommer ni också vara (bl.a.) ekonomiskt ansvariga för varandra. Det blir lättare för soc att neka dig hjälp, särskilt om det skulle gälla ekonomiskt bistånd. Hur det är med det andra vet jag inte.
- Kollektivet
- Anslöt: 2013-10-28
Ung_Aspie skrev:***Borttaget***
***Borttaget***?! Jag tror jag svimmar!
Själv har jag en lägenhet med 2RoK på 57kvm som kostar 3600/månad. Skall också säga att det är en servicelägenhet via LSS, men det är jag som står på hyresavtalet hos Nybro Bostads.
Kollektivet skrev:Om ni gifter er kommer ni också vara (bl.a.) ekonomiskt ansvariga för varandra. Det blir lättare för soc att neka dig hjälp, särskilt om det skulle gälla ekonomiskt bistånd. Hur det är med det andra vet jag inte.
Jag har ju asperger och depression. Men satsar allt jag kan på skolan. Men jag har tänkt att OM ALLT GÅR ÅT HELVETE så ska jag söka sjukersättning
*Det blir väl inte svårare att få sjukersättning på om man har gift sig?
*Angående detta med lägenhet, det är ju soc som ger ut träningslägenheter som jag förstår, så om vi gifter oss, blir det alltså lättare för soc att neka träningslägenhet?
marxisten skrev:Själv har jag en lägenhet med 2RoK på 57kvm som kostar 3600/månad.
Var bor du med så låg hyra, inte i stockholm va?
Jag bodde förut ett tag i ***Borttaget*** själv och betalade då ***Borttaget*** kr ungefär för ***Borttaget*** kvadratmeter. Men sen flyttade jag ju hem till pappa på grund av osäkerheten då jag var sjukskriven och inte visste hur det skulle bli med studierna eller ekonomin. Men nu pluggar jag igen så mycket jag orkar.
Moderator Gripandekylig tog bort en del av inlägget på inläggsförfattarens begäran
Ung_Aspie skrev:Var bor du med så låg hyra, inte i stockholm va?
I Nybro. Ca. 43 mil söder om Stockholm.
Dvs. jag bor i Småland, några mil utanför Kalmar.
marxisten skrev:Ung_Aspie skrev:Var bor du med så låg hyra, inte i stockholm va?
I Nybro. Ca. 43 mil söder om Stockholm.
Dvs. jag bor i Småland, några mil utanför Kalmar.
Hyrorna i stockholm kan vara sjukt höga, speciellt i innerstan eller centralt och i bra lägen.
Det som är bra med studentlägenheten i ***Borttaget***
Men ***Borttaget*** det blir ***Borttaget*** per person om vi är två, det är dyrt. Därför skulle jag nog hellre flytta in i en träningslägenhet och förmodligen få en mer rimlig hyra.
Ung_Aspie skrev:Hyrorna i stockholm kan vara sjukt höga, speciellt i innerstan eller centralt och i bra lägen.
Ber om ursäkt om det kan låta lite hårt men du får nog vara beredd på att söka bostad på någon mindre central plats än Stockholms innerstad.
Kollektivet skrev:Om ni gifter er kommer ni också vara (bl.a.) ekonomiskt ansvariga för varandra. Det blir lättare för soc att neka dig hjälp, särskilt om det skulle gälla ekonomiskt bistånd. Hur det är med det andra vet jag inte.
Kollektivet, tjejen är bipolär och går på aktivitetsstöd. Jag har asperger. Och både jag och tjejen har problem med depression. Behöver vi vara oroliga för att det blir "svårare" att få hjälp av socialen, försäkringskassan och övriga myndigheter om vi gifter oss?
kullan skrev:Ung_Aspie skrev:Hyrorna i stockholm kan vara sjukt höga, speciellt i innerstan eller centralt och i bra lägen.
Ber om ursäkt om det kan låta lite hårt men du får nog vara beredd på att söka bostad på någon mindre central plats än Stockholms innerstad.
Hej Kullan, jag har 8 års kötid i bostadsförmedlingen och det är jättesvårt att få ett förstahandskontrakt på en lägenhet i ett okej område med "rimligt" avstånd in till KTH vid tekniska högskolan/östra station där jag pluggar nu.
Om man lever tillsammans spelar det ingen roll från soc synpunkt om man är gift eller inte.
Flyttar du till ***Borttaget***så blir vi nästan grannar. Men har hört av vänner att det ska vara rätt drygt att bo där. Dåliga förhållanden och hög hyra.
Moderator Gripandekylig - tog bort komprometterande information
- Intressant
- Anslöt: 2013-10-11
Intressant skrev:Flyttar du till ***Borttaget***så blir vi nästan grannar. Men har hört av vänner att det ska vara rätt drygt att bo där. Dåliga förhållanden och hög hyra.
Jag har bott i ***Borttaget***själv tidigare. Lägenheten jag flyttade in i var fräsch men jag märkte tidigt när kylan kom att elementen inte fungerade. Det tog 5-6 månader för dem att fixa elementen. Som kompensation fick jag 5% av hyran för 4 månader tillbaka = värdelöst dålig kompensation. Så när jag hade hyra på över ***Borttaget***och var deprimerad och sjukskriven så flyttade jag hem till pappa i avvaktan på se om jag skulle ta upp mina studier igen.
Mitt egen erfarenhet får väl ses som "dryg", det var hög hyra för frysa hela vintern. Men jag vet att andra inte hade det problemet, jag hade 19 grader i min lägenhet men min granne bredvid hade 23 grader.
Hur menar dina vänner att det är drygt? Och dåliga förhållanden?
Intressant skrev:Men har hört av vänner att det ska vara rätt drygt att bo där. Dåliga förhållanden och hög hyra.
Intressant, berätta gärna mer om vad dina vänner tycker om boende i *borttaget*.
Jag har nu pratat med biträdande enhetschefen och sagt att jag verkar kunna få en studentlägenhet, då sade hon att hon tror att det blir svårt nästintill omöjligt för mig att få en träningslägenhet.
Jag antar att jag kan få boendestöd i en studentlägenhet.
Men jag berättade för biträdande enhetschefen att jag är lite nervös för bo i en studentlägenhet för att om jag inte klarar av mina studier så får jag ju inte bo kvar där. Då sade den biträdande enhetschefen att det blir en framtida fråga att ta tag i då om den situationen skulle uppstå.
Jag antar att jag kan få boendestöd i en studentlägenhet.
Men jag berättade för biträdande enhetschefen att jag är lite nervös för bo i en studentlägenhet för att om jag inte klarar av mina studier så får jag ju inte bo kvar där. Då sade den biträdande enhetschefen att det blir en framtida fråga att ta tag i då om den situationen skulle uppstå.
Ung_Aspie skrev:*Om jag nu flyttar ihop med tjejen i en studentlägenhet på ***Borttaget***, förstör det chansen att kunna få en träningslägenhet?
Vad är det som säger att du måste skriva dig hos henne om du flyttar dig på prov?
Miche skrev:Ung_Aspie skrev:*Om jag nu flyttar ihop med tjejen i en studentlägenhet på ***Borttaget***, förstör det chansen att kunna få en träningslägenhet?
Vad är det som säger att du måste skriva dig hos henne om du flyttar dig på prov?
Om Jag och tjejen flyttar in i studentlägenhet så blir det mitt namn på kontraktet då jag är studenten. Men sant att jag inte behöver skriva mig där.
Men jag har berättat för biståndshandläggaren att jag tror jag kan få en studentlägenhet och tror det förstört mina chanser att kunna få en träningslägenhet, men vet inte.
Men de jag pratat med hittills vilka är förutom biståndshandläggaren även biträdande enhetschefen och enhetschefen har "rabblat" som papegojor typ: "för att få träningslägenhet måste alla möjliga chanser att få lägenhet vara uttömda, som att man inte betalat hyran etc" eller "man måste vara i behov av dygnet runt vård för att få en LSS-lägenhet".....
Söker också ett LSS boende, inte ens ett gruppboende som ska vara en sista utvägen kunde dem ge mig eftersom jag är för "normal" det vill säga kan sköta mig själv utan att behöva hjälp som om jag vore cp skadad. Även om lagen ska ge mig full rätt till boendestöd så skiter dem fullständigt i det och kan tolka lagen hur de vill
Bor också i innerstan här i Stockholm hos min mor vilket man börjar tröttna på rejält.
Jag tror att bästa sättet är att få din psykolog att skriva intyg för att du verkligen behöver ett boendestöd och sätta press på handläggaren, nu är det ju även känt att dem har som policy att neka så mycket hjälp dem kan. Man kanske skulle såga av ena benet för att se om de hjälper en då
Bor också i innerstan här i Stockholm hos min mor vilket man börjar tröttna på rejält.
Jag tror att bästa sättet är att få din psykolog att skriva intyg för att du verkligen behöver ett boendestöd och sätta press på handläggaren, nu är det ju även känt att dem har som policy att neka så mycket hjälp dem kan. Man kanske skulle såga av ena benet för att se om de hjälper en då
Feldwebel skrev:Söker också ett LSS boende, inte ens ett gruppboende som ska vara en sista utvägen kunde dem ge mig eftersom jag är för "normal" det vill säga kan sköta mig själv utan att behöva hjälp som om jag vore cp skadad. Även om lagen ska ge mig full rätt till boendestöd så skiter dem fullständigt i det och kan tolka lagen hur de vill
Jag antar att du har asperger. Du kanske är mer normal än mig. Eller mår bättre? Jag lider ju av depression och ångest som tillsammans med asperger gör mig långsam och handlingsförlamad och i behov av hjälp. Om du mår dåligt och har asperger så borde du ha rätt till hjälp, jag föreslår att du överklagar.
Feldwebel skrev:Bor också i innerstan här i Stockholm hos min mor vilket man börjar tröttna på rejält.
Jag är väldigt trångbodd hos pappa och ingen av oss orkar sköta om allt som behöver skötas så ibland tror jag att vi båda är i behov av LSS-boende ;-P
Feldwebel skrev:Jag tror att bästa sättet är att få din psykolog att skriva intyg för att du verkligen behöver ett boendestöd och sätta press på handläggaren, nu är det ju även känt att dem har som policy att neka så mycket hjälp dem kan. Man kanske skulle såga av ena benet för att se om de hjälper en då
Jag håller på får intyg av min läkare, träffade honom idag och vi började på intyget och vi ska träffas fler gånger och fortsätta skriva intyget. Men jag har ingen psykolog kontakt just nu. Jag har ringt och lämnat meddelande till psykologen som utredde mig för asperger och bett henne höra av sig angående att skriva intyg men hon hör inte av sig.
Jag hade förut kontakt med en bra psykolog, men han slutade på mottagningen och de ger mig nu inte någon ny psykolog, de ska höra av sig men hör inte av sig.
Feldwebel, gör en formell ansökan och överklaga till förvaltningsrätten när de har avslagit. En dom som ger dig rätt kan de inte gå emot.
Pemer skrev:Feldwebel, gör en formell ansökan och överklaga till förvaltningsrätten när de har avslagit. En dom som ger dig rätt kan de inte gå emot.
Ok ska jag skriva en ansökan istället till handläggaren? Och hur överklagar man om det blir avslaget?
Hittills har jag varit där och pratat med han och han ställde frågor om vad man behöver hjälp med och jag fick senare avslag efter lång väntan
Jag har nu fått mitt intyg.
Läkaren trodde det skulle bli problem med att kunna få träningslägenhet när jag tog upp detta med flickvän och flytta ihop in i en träningslägenhet. Får höra vad de säger.
Läkaren trodde det skulle bli problem med att kunna få träningslägenhet när jag tog upp detta med flickvän och flytta ihop in i en träningslägenhet. Får höra vad de säger.
Återgå till Aspergare och vården