Tror jag har AS
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Tror jag har AS
Hej, Jag har på senare tid Börjat tro jag har Aspergers Syndrom. Jag har märkt att jag stämmer in på många av symptomen, det jobbiga är det att jag just nu inte visar några svårigheter med sociala kontakter. Det kan dels bero på att jag under ett tag verkligen ansträngde mig för att bli av med dom sociala svårigheter jag haft som barn. Då kunde jag nästan inte skaffa vänner och talade väldigt otydligt. men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, det är så att jag vill jobba som brandman när jag blir vuxen. men jag vet inte om jag kan börja arbeta där om jag skulle få diagnosen AS, nu är det så att jag inte riktigt vet hur jag ska göra eftersom en del av mig vill ha reda på vad som är olikt med mig och sen vill jag skydda mina framtida intressen samtidigt. Vet inte om jag kan få några tips härifrån kanske.
MVH David
MVH David
Senast redigerad av solsjenitsyn 2011-05-04 20:56:52, redigerad totalt 1 gång.
- solsjenitsyn
- Ny medlem
- Anslöt: 2009-08-11
Brandman kan man väl bli om man ser bra nog utan glasögon, och uppfyller vissa fysiska krav?
Även om du får diagnosen behöver du ju inte berätta den för alla!
Även om du får diagnosen behöver du ju inte berätta den för alla!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:56:52, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Det är ju så att ska du bli brandman så måste du vara fullt frisk, så jag vet inte om As skulle klassas som en sådant handikapp. Därför är jag lite för rädd för att testa mig.
Senast redigerad av solsjenitsyn 2011-05-04 20:56:52, redigerad totalt 1 gång.
- solsjenitsyn
- Ny medlem
Står inget om psykiska eller neuropsykiatriska diagnoser på http://www.brandkaren-attunda.se/cms/at ... CF621?open
Detta behöver du för att bli brandman
Brandkåren Attundas krav och meriterande grunder vid nyanställning av brandman.
På språng
Krav:
* Lägst SRV:s utbildning Räddningsinsats
* Gångbandstest 4,5 km/h, 8 graders lutning
* Körkort med C-behörighet
* Simkunnighet (minst 200 m)
Meriterande:
* Skydd mot olyckor, SMO (2 år)
* Brandman Heltid, BmH (15 veckor)
* Erfarenhet som brandman
* SRV:s vidareutbildningar
* Sjukvårdsutbildning
* Pedagogiska erfarenheter
* Datorvana (datakörkort ECDL, eller liknande)
* Praktisk förmåga samt erfarenhet av praktiskt arbete
Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.
Vi är en mansdominerad organisation varför vi gärna ser kvinnliga sökande. Vi ser också gärna sökande med annan etnisk och kulturell bakgrund.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:56:52, redigerad totalt 1 gång.
AS är ingen sjukdom, utan ett funktionshinder, som inte drabbar alla på samma sätt. Om man automatiskt vore förhindrad att bli brandman bara för att man har AS, vore det diskriminering.
Läs gärna denna tråd: http://www.aspergerforum.se/vanliga-fragor-introduktion-till-asperger-t8504.html
Läs gärna denna tråd: http://www.aspergerforum.se/vanliga-fragor-introduktion-till-asperger-t8504.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:56:52, redigerad totalt 1 gång.
Tack för era svar jag ska nog Tänka över vad jag ska göra nu. Det kan ta ett tag har jag märkt...
Senast redigerad av solsjenitsyn 2011-05-04 20:56:53, redigerad totalt 1 gång.
- solsjenitsyn
- Ny medlem
solsjenitsyn skrev:Det är ju så att ska du bli brandman så måste du vara fullt frisk, så jag vet inte om As skulle klassas som en sådant handikapp. Därför är jag lite för rädd för att testa mig.
Jag gjorde min vapenfria tjänsteplikt som brandman. Då visste inte jag att jag var lätt autistisk och hade AS, och vad det verkar visste inte mönstringspsykologen det hon heller.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:56:53, redigerad totalt 1 gång.
Jag fick göra lumpen, innan nån visste nåt om nån diagnos. Det funkade, fast idiotdisciplin tog jag aldrig på allvar.. fick vitsord därefter förstås.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:56:53, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Lakrits skrev:... och vad det verkar visste inte mönstringspsykologen det hon heller.
Min mönstringspsykolog måste anat nåt med mig. Psykologen satte toklåga poäng i befälsförmåga och psykisk motståndskraft. Jag käftade emot siffrorna dessutom och försökte dra igång diverse karuseller med Pliktverket, men det gick tydligen inte ändra på.
(Detta var iofs år 2005 och jag ville göra verkligen göra lumpen som skytteslusk.)
Återgå till Att leva som Aspergare