Tro och trovärdighet [Avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Satan i de olika religionerna

Inläggav Miche » 2014-02-25 0:24:04

Koboshi skrev:Då afärdar jag er som fantasier och era liv.

Nej man kan inte avfärda något som fantasi innan man har prövat det och även då oftast inte heller.

Eller ser ni våltagna flicko och kvinnors berättelser som fantasier och därmed går att avfärda?
Om du tittar på vad religion är och jämför det med våldtagna flickors upplevelse samt vetenskapliga teorier och anser att det är samma sak så känner jag instinktivt att du har antingen blivit hjärntvättad (vilket jag tycker stämmer rätt bra in på min bror och hans religion) eller så kämpar du desperat för att försvara din tro och försöka övertala andra att du har rätt.

Mig kommer du aldrig kunna övertala, det är bortkastad tid. Jag har blivit avskräckt från allt vad religiös tro heter, jag har sett konsekvenser av tro, människor som blivit lurade och som saknar kritiskt tänkande (de religiösa ledarnas dröm).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav notwoodstock » 2014-02-25 1:49:17

Miche, man måste som andligt intresserad, bära med sig denna (Jag fick ok att lägga upp den på Viska, den är klart tankeväckande. Och om det är för smått att läsa, så tror jag nedladdning och titt i grafikprogram löser detta):

Allt religiöst måste pröva sig själva - enligt Bibeln, så blir lärare dömda hårdare! :-)002 :shock: :-)154

(Från föreningen FRI - mot sekter)

/notwoodstock
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav BloodyPirate » 2014-02-25 2:45:35

Man behöver ingen annans ord och regler för att själv kunna leva och avgöra vad man tycker är rätt och fel.

Att folk skulle kunna sväva, gå på vatten, göra vin av vatten på fläcken, få "jungfrufödslar" och befolka jorden med människor med bara två personer... Man hör ju själv vilken incest det är och hur incest religion är. Väx upp, bli självständiga och använd er förmåga istället för att låta den krympas av något så patetiskt som religion.

Om man vill tro på att det finns något gudomligt, en skapare eller liknande så kan man ju göra det ur sin egen synvinkel. Annars kan vi ju lika väl bli lika bakåtsträvande att vi enbart tror på stenåldersverktyg och bor i grottor också.
BloodyPirate

Anslöt: 2014-02-18

Inläggav notwoodstock » 2014-02-25 3:00:38

BloodyPirate skrev:Man behöver ingen annans ord och regler för att själv kunna leva och avgöra vad man tycker är rätt och fel.

Att folk skulle kunna sväva, gå på vatten, göra vin av vatten på fläcken, få "jungfrufödslar" och befolka jorden med människor med bara två personer... Man hör ju själv vilken incest det är och hur incest religion är. Väx upp, bli självständiga och använd er förmåga istället för att låta den krympas av något så patetiskt som religion.

Om man vill tro på att det finns något gudomligt, en skapare eller liknande så kan man ju göra det ur sin egen synvinkel. Annars kan vi ju lika väl bli lika bakåtsträvande att vi enbart tror på stenåldersverktyg och bor i grottor också.

Är du motståndare till all religion?

Eller som någon sade, till "organiserad religion"?

Och att hata religion är ju iofs något som tyder på personliga upplevelser. Har någon varit virrig religiös "mot dig"?

Religionsfrihet i Sverige medför ju att ateister eller agnostiker inte behöver begravas, knappt.

Men det är ju en stor fråga, och denna tråd började ju med religioners innehåll.

Sekter och förblindade människor kan förstöra ryktet för troende, så att man blir ledsen.

Föreningen FRI som pappret kommer från, hjälper till att rädda folk tillbaka till tillvaron om dom råkat ut för någonting så osunt. Vi kristna vet om problemet!

/notwoodstock
notwoodstock

Inläggav BloodyPirate » 2014-02-25 3:13:41

notwoodstock skrev:
BloodyPirate skrev:Man behöver ingen annans ord och regler för att själv kunna leva och avgöra vad man tycker är rätt och fel.

Är du motståndare till all religion?

Eller som någon sade, till "organiserad religion"?

Och att hata religion är ju iofs något som tyder på personliga upplevelser. Har någon varit virrig religiös "mot dig"?

Religionsfrihet i Sverige medför ju att ateister eller agnostiker inte behöver begravas, knappt.

Men det är ju en stor fråga, och denna tråd började ju med religioners innehåll.

Sekter och förblindade människor kan förstöra ryktet för troende, så att man blir ledsen.

Föreningen FRI som pappret kommer från, hjälper till att rädda folk tillbaka till tillvaron om dom råkat ut för någonting så osunt. Vi kristna vet om problemet!

/notwoodstock

Om du läste mitt sista stycke så visar jag att jag anser att folk kan tro på va de vill, men som du nu skrev, inte i organiserad form.

Har inga personliga erfarenheter av mer än att vi envist skulle ha skolavslutning m.m. i kyrkan, att undervisningen talade om Eva och Adam i lågstadiet istället för vetenskapliga fakta om Big Bang och vårt släktskap med apor, neandertalare o.s.v. Annars skulle det väl vara tvånget att ha på sig tomtesäckar i en kyrka min familj besökte som turister på Malta för att någon kan dö av stånd p.g.a en 13-åring i linne och shorts.

Om man läser om dessa mytoman-historier som finns i Bibeln och andra religiösa skrifter är det inte konstigt att man som logisk och intelligent inte tror på dessa händelser.
BloodyPirate

Anslöt: 2014-02-18

Inläggav notwoodstock » 2014-02-25 3:27:08

Nattligt svar - nu går jag och sover!

/bibelord:/
Spoiler: visa
Pr 25:2 Det är Guds ära att fördölja en sak, men konungars ära att utforska en sak. (1917 års Bibel)
notwoodstock

Inläggav Parvlon » 2014-02-25 11:37:25

Denna e till dig.
Lyssna nu på mig, ni barn,
vik ej bort från min muns tal.
8 Låt din väg vara fjärran ifrån henne,
kom inte nära dörren till hennes hus.
9 Ge inte din kraft åt andra,
dina år åt en grym herre,
10 om inte främlingar skall mätta sig av din rikedom
och ditt arbetes frukt hamna i en annans hus,
11 så att du själv till slut måste sucka,
när din kropp och ditt hull tynar bort,
12 och säga: "Hur kunde jag hata förmaning,
hur kunde mitt hjärta förakta tillrättavisning!
13 Varför lyssnade jag inte till mina lärares röst,
varför vände jag inte mitt öra till dem som undervisade mig?
14 Hur nära var jag inte att drabbas av allt ont
mitt i den församlade menigheten."
http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=SFB
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Kanin » 2014-02-25 12:04:53

Parvlon skrev:Lyssna nu på mig, ni barn,
vik ej bort från min muns tal.
8 Låt din väg vara fjärran ifrån henne,
kom inte nära dörren till hennes hus.
9 Ge inte din kraft åt andra,
dina år åt en grym herre,
10 om inte främlingar skall mätta sig av din rikedom
och ditt arbetes frukt hamna i en annans hus,
11 så att du själv till slut måste sucka,
när din kropp och ditt hull tynar bort,
12 och säga: "Hur kunde jag hata förmaning,
hur kunde mitt hjärta förakta tillrättavisning!
13 Varför lyssnade jag inte till mina lärares röst,
varför vände jag inte mitt öra till dem som undervisade mig?
14 Hur nära var jag inte att drabbas av allt ont
mitt i den församlade menigheten." http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=SFB

Ansåg du att hon behövde en uppmaning från Solomon att vara trogen?

Gläds åt din ungdoms hustru,
den älskliga hinden, den vackra gasellen.
Må hennes bröst alltid vara din lust,
hennes kärlek alltid berusa dig.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav Parvlon » 2014-02-25 12:08:49

Kanin skrev:Ansåg du att hon behövde en uppmaning från Solomon att vara trogen?
Eller är det Guds ande som pratar genom honom?

Ordspråksboken 8 skrev:Herren ägde mig redan vid begynnelsen av sin väg,
före sina gärningar i urtiden.
23 Av evighet är jag insatt,
från begynnelsen, innan jorden fanns.
24 Innan djupen blev till föddes jag,
innan källorna flödade av vatten.
25 När bergens grund ännu inte var lagd och inga höjder fanns,
då föddes jag,
26 innan han gjort land och fält
och jordens första stoft.
27 När han beredde himlen var jag där,
när han välvde en sfär över djupen,
28 när han fäste skyarna i höjden
och djupets källor bröt fram med kraft,
29 när han satte en gräns för havet
och vattnet stannade där han befallt,
när han lade jordens grund,
30 då var jag verksam vid hans sida.
Jag var hans glädje dag efter dag,
alltid jublande inför honom.
31 Jag jublade över hans värld,
jag gladdes över människorna.

32 Så lyssna nu, mina barn.
Saliga är de som håller sig till mina vägar
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Koboshi » 2014-02-25 14:27:03

Parvlon skrev:

Ordspråksboken 8 skrev:....

Men detta är ju fantasier, eller hur?
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav Kanin » 2014-02-25 14:39:31

Koboshi skrev:
Parvlon skrev:

Åtminstone en feltolkning av texten. Den förtäljer inget om att guds ande talade genom kung Salomo, utan talar om visheten själv.
Jag, visheten, är granne med klokheten, hos mig finns kunskap och omdöme.
Kanin

Inläggav Kanin » 2014-02-25 14:55:30

...
(Framför allt undrade jag dock varför Parvlon ansåg det relevant med en uppmaning om att inte vara otrogen.)
Kanin

Inläggav elle » 2014-02-25 17:17:58

Kanin skrev:
Koboshi skrev:
Parvlon skrev:Eller är det Guds ande som pratar genom honom?

Åtminstone en feltolkning av texten. Den förtäljer inget om att guds ande talade genom kung Salomo, utan talar om visheten själv.
Jag, visheten, är granne med klokheten, hos mig finns kunskap och omdöme.

" Ty det är Herren som skänker vishet ,
från hans mun kommer
kunskap och insikt "

Ordspråksboken 2 , 6
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Kanin » 2014-02-25 17:32:57

elle skrev:" Ty det är Herren som skänker vishet ,
från hans mun kommer
kunskap och insikt "
Ordspråksboken 2 , 6

Naturligtvis förmedlar bibeln budskapet att visdom är en gåva från och ska sökas hos gud, men det förändrar inte min ståndpunkt av vad de tidigare citerade styckena innebär.
Kanin

Inläggav elle » 2014-02-25 17:48:59

Kanin skrev:
elle skrev:" Ty det är Herren som skänker vishet ,
från hans mun kommer
kunskap och insikt "
Ordspråksboken 2 , 6

Naturligtvis förmedlar bibeln budskapet att visdom är en gåva från och ska sökas hos gud, men det förändrar inte min ståndpunkt av vad de tidigare citerade styckena innebär.

Tyckte det var ett fint citat på tal om vishet .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Parvlon » 2014-02-25 19:15:36

Kanin skrev:Åtminstone en feltolkning av texten. Den förtäljer inget om att guds ande talade genom kung Salomo, utan talar om visheten själv.
Ganska uppenbart att det är Kristus det handlar om.

Kanin skrev:(Framför allt undrade jag dock varför Parvlon ansåg det relevant med en uppmaning om att inte vara otrogen.)
Det var inte till dig ändå men det jag svarade på var påståendet att man själv bestämmer vad som är rätt eller fel. Att det stämmer för en själv må stämma men det finns minst en som vet bättre.

Koboshi skrev:
Ja, vi kan säga det men man får tro vad man vill.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Frimodig » 2014-02-25 19:22:10

Om visdom vore en gåva från Gud, så skulle vi som inte tror på Gud vara de dummaste varelser du kan tänka dig. En rätt kul idé, faktiskt, med tanke på den intellektuella nivån inom prästerskapet, på den tiden det var män som var präster och bestämde om viktiga saker.

För mig har utgångsantagandet alltid varit: tror på Gud = dum i huvudet. Nå, sen 11 års ålder.

Och, att tro på Satan är tom mindre begåvat än att tro på Gud, om man skall jämföra hopplösa positioner.

Försök till en psykologisk förklaring till Guds-tro:
Man känner sig otillräcklig och lite hjälplös inför mkt som händer i livet och i samhället och i historien. Man längtar efter vägledning, nån som kan tala om för en vad man skall göra för att ha gott samvete. Nån som kan tala om hur man skall bli en del av nått större bra.

Sen är de här heliga böckerna, Koranen och Bibeln, och så, rätt bedrövliga produkter. De isländska sagorna är klart bättre, imo. Det finns nån grabb i Bibeln, Hesekiel, en riktigt ondsint grabb. Nån lärare tvingade mig läsa smörjan när jag var 11 år. Det gav en instant reaction. Det var en kombination av ondska och intellektuell undermålighet. De där jockarna saknar intresse, annat än som objekt för antropologiska studier.

Fast det är glädjande att Påven har bestämt sig för att städa upp i den katolska kyrkans finanser. Imponerande måste jag säga. Det är en bra ambition att använda deras enorma resurser till att hjälpa fattiga.

Ursäkta långrandigheten. Jag blir stimulerad av en del frågor.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Parvlon » 2014-02-25 19:32:08

Även stockdumma människor får gåvor från Gud. Skillnaden är att de inte vet varifrån gåvorna kommer.

Saliga är de som tror, fastän de inte ser. Joh. 20:29
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Koboshi » 2014-02-25 20:15:31

Koboshi skrev:
Parvlon skrev:

OMG! Rent ut sagt lol. Ser ingen att detta är ett försök till irroni och en pik till dem som säger att bibeln är fantasier (= odspråksboken också).
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav Kanin » 2014-02-25 20:23:53

Parvlon skrev:
Kanin skrev:Åtminstone en feltolkning av texten. Den förtäljer inget om att guds ande talade genom kung Salomo, utan talar om visheten själv.
Ganska uppenbart att det är Kristus det handlar om.

Du är naturligtvis fri att tolka bibeln som du själv vill, men det är långt ifrån en uppenbar och självklar tolkning. (Även om bibeln vore guds ord så är de många olika tolkningarna människans verk.)

In contrast to the evil woman of chapter 7, another “woman” is presented: Wisdom personified again as a prophetess whose call the son should heed. After calling to all classes of men to come and be wise, Wisdom praises in the first person her own moral excellence and value. Furthermore, the Lord Himself did not begin to create the universe apart from wisdom. The climax of the passage is found in verses 32-36: whoso findeth me findeth life (v.35).

Although some have associated verses 22-31 with the creative work of the pre-incarnate Christ who is revealed as the Wisdom of God, the major emphasis of the context is on God’s own use of wisdom in creating the universe. Those who would urge a reference to Christ here sometimes go on to point out the Hebrew word translated “possessed” is rendered “created” in the Greek translation of the Old Testament, thus inferring that Christ is less than fully eternal God.

However, although he Hebrew word (qunah) can at times be pressed to bear such a meaning, it basically means “acquire,” or “possess” (that which has been acquired). The translation “possess”: is clearly the meaning elsewhere in Proverbs and best fits the context here. Thus, the point is that in setting out to create the universe, God utilized wisdom as a basic principle of procedure. (http://www.bible-studys.org/Bible%20Boo ... r%208.html)

Parvlon skrev:Det var inte till dig ändå men det jag svarade på var påståendet att man själv bestämmer vad som är rätt eller fel. Att det stämmer för en själv må stämma men det finns minst en som vet bättre.

Satan? (eller kanske Anders Borg....) :)
Kanin

Inläggav Parvlon » 2014-02-25 20:37:17

För mig är det uppenbart att det rör sig om Kristus för det är han som är skapad före tidernas begynnelse och är Ordet.

Kanin skrev:Satan? (eller kanske Anders Borg....) :)
Välj själv.

18 Ord från en tanklös kan hugga som svärd,
de visas tunga ger läkedom.

Koboshi: jo, jag missade det faktiskt.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kanin » 2014-02-25 20:42:53

Parvlon skrev:Det var inte till dig ändå men det jag svarade på var påståendet att man själv bestämmer vad som är rätt eller fel. Att det stämmer för en själv må stämma men det finns minst en som vet bättre.

Jag förstod vad du menade, men ansåg helt enkelt inte att det var ett särskilt passande bibelcitat för vad du ville säga. Dessutom är bibelcitat knappast meningsfulla i diskussion med personer som inte bekänner sig till abrahamitiska religioner.
Kanin

Inläggav Parvlon » 2014-02-25 20:46:35

Tack för ditt påpekande.
Parvlon
Inaktiv

Tro och trovärdighet [Avdelad tråd]

Inläggav Frimodig » 2014-02-28 22:07:34

Koboshi skrev:Frimodig - atomen var en fantasi innan Bor "upptäckte" den. Atomklyvning avr en fantasi enligt Eistein. Att fördas över Atlanten med ångbåt var en fantasi innan det gjordes.

Att avvisa något som fantasi är som synes ett väldigt dåligt sätt då det har visat sig att fantasin ofta är verklighet. Bibeln tar upp många städer och kulturer som först nu bevisas av vetenskapen genom arkeolegi. Om du inte gilla kristendom låt gå men det är minst sagt irriterande att hela tiden läsa om att det är fantasi. Bibeln är lika mycket fantasi som Koranen och för många har valet blivit att tro på det ena eller andra. För oss är bibeln sann och Jesus den enda vägen till Gud - detta kan jag diskutera rent teologiskt - och för en muslim är det Allāh. Låt oss för ordningens skull inte anklaga varandra för att följa en fantasi utan bara konstatera att vi har en tro som du inte delar.

Du tror att Gud är en fantasi, som kommer att bli upptäckt. Kära nån.

Kolla vad Bibeln påstår.

Och som sagt, om Gud finns så kan hon gärna komma hem till mig och demolera köket och hänga upp mig på en spik. Det är helt ok för mig.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Intressanta intressen

Logga in