Trassel med att se webbsidor + Chrome, CCleaner, Formatering

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2010-08-24 23:09:34

Lilla Gumman,

En sak till. Om det är någon mer partition du vill formatera så verkar detta programmet lovande (dessutom gratis):

<a target="_blank" href="http://www.partition-tool.com/">EASEUS Partition Master 5.5.1 - Best Free Magic Partition Manager</a>

Fördelen är att det är ett win-program så att du kan köra det inifrån Vista.

Läs vad Miche och Kvasir skriver i inläggen efter:

http://www.aspergerforum.se/post388488.html#388488

Om du funderar på att formatera C: däremot blir det nog svårt med just det här programmet, misstänker jag.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-25 7:04:08

Hej!

Jag kör fortfarande Vista, har inte kommit någonstans trots alla bra tips. Jag är fortfarande intresserad av att formatera om hårddisken. Fast igår kom en kompis som stannar till tisdag, så jag har inte jättemycket datortid den här veckan.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Miche » 2010-08-25 8:22:17

barracuber skrev:Om du funderar på att formatera C: däremot blir det nog svårt med just det här programmet, misstänker jag.

Det är knappast ett alternativ för att åtgärda ett rootkit...

Lilla Gummar bör nog formatera hela disken (inte någon partition) med tanke på de problemen hon har (haft?) (och kom nu inte med program som formaterar disken med data kvar, för det finns sådana med... disken behöver rensas så att all skadlig kod försvinner helt)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-25 22:14:59

Hej!

Maken har också upptäckt att Internet strular. Sidor går ibland inte att ladda eller också hänger sidor sig. Samma problem som jag. Jag kan uppleva att maken kan surfa fast inte jag kan, men han har sagt att han har liknande problem. Alltså har vi Internetproblem bägge två, fast inte nödvändigtvis samtidigt.

Jag kommer ihåg att jag har haft problem med Internet i stort sett ända sedan vi köpte den här datorn. Först hade vi Telia 0,5 mbit ADSL. Sedan bytte vi till Telia 8 mbit ADSL. Nu har vi Tyfon bredbandskabel in i ett datajack i hallen.

Så detta med Internetstrul har nödvändigtvis ingenting med rootkitet att göra. Inte heller med bredbandsleverantören, eftersom vi bytt hastighet och även operatör under tiden vi haft de här datorerna. Det kan möjligen ha att göra med den trådlösa routern.

En ny, problemfri dator kanske inte alltid blir problemfri. Innan vi skaffade våra bärbara datorer hade vi stationära datorer, vanlig router och ADSL-modem. Då kunde vi spela spel på Live Messenger. När makns skärm gick sönder och min hårddisk kraschade, köpte vi varsin bärbar laptop i stället och bytte ut routern till en trådlös router. Efter det kan jag inte spela över Live Messenger längre, varje gång jag eller någon chattkompis startar ett spel blir jag utloggad. Så jag har vant mig av med att spela spel över Live Messenger, vilket i och för sig är bra. Men exemplet är bra. Nya grejor kan också strula från första stund.

Och precis som min dator inte gillar Ultimate Boot CD:n, så gillar den inte heller F-secure. Men makens dator (som är exakt samma som min) gillar F-secure. Så alla datorer är personligheter, tror jag. Det finns inte en (hem)dator i hela världen som fungerar perfekt hela tiden. Det är alltid någonting som strular eller inte går som det ska. Fast för det mesta kan man lösa det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-08-25 23:00:22

Jag har Comhem bredband 2/1 (snart blir det 5/1). Det trådlösa modemet är ett Ciscomodem vilket brukar båda för kvalitet. Vi har två bärbara datorer i huset, min macbook och övrigas PC laptop.

Periodvis har vi haft jätteproblem med att bredbandet går upp och ner som en jojo. Ett tag blev man utslängd totalt slumpmässigt, det gick inte att göra någonting. Comhem säger att det finns en mjukvarubugg i Cicsomodemet som slumpmässigt slänger ut trådlösa enheter. Buggen drabbar alltså inte datorer som är anslutna med sladd till modemet vilket skulle kunna förklara vårt problem.

Comhem håller på att åtgärda mjukvarubuggen men de har skjutit upp slutdatumet flera gånger. En duktig kille på supporten (comhem har gott om duktig personal) trodde inte att mjukvarubuggen orsakade våra problem. Han ser att det finns flera i vårt radhusområde som kör Comhem bredband. Ibland händer det att olika användare kör på samma kanalfrekvens (fråga mig inte vad det är) och då slängs den ena ut. Supportkillen visade mig hur jag själv kan gå in i modemets konfig via en webbläsare (192.168.0.1) och själv ändra kanalen jag kör på. När jag prövade detta tips blev bredbandet stabilt igen. Det som är irriterande är att det fortfarnade händer ganska ofta att jag måste gå in och byta kanal. Tydligen är det några stycken i mitt område som kör Comhem.

Lilla Gumman, när ni har problem med internet, brukar ni testa att koppla in laptopen med sladd mot modemet? Brukar det funka då? I så fall låter det som att något är fel i modemet.
barracuber

Inläggav Miche » 2010-08-26 13:31:16

Artikel om bot-nät (kan vara det som Lilla Gumman drabbats av).

När man läser här så känner man igen en del av hennes problem
Some possible warning signs? A bot might cause your computer to slow down, display mysterious messages, or even crash.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-27 23:20:46

Hej!

Jag vet att man kan använda kabel att koppla till den trådlösa routern, men vi har bara provat någon enstaka gång. Oftast kan jag inte komma ut på nätet fast maken kan. Om maken inte kan komma ut på nätet så kanske jag kan det. Men man kanske blir mindre utloggad från Live Messenger om man har sladd till routern?

Vi har inte något modem, eftersom vi har ett bredband till ett datajack i hallen och därifrån en sladd till en router. Routern har en sladd till digitalboxen och en sladd som går till en trådlös router. Skrivaren har en sladd till den trådlösa routern. Våra datorer är sedan kopplade trådlöst till den trådlösa routern.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-27 23:45:25

Hej!

Några färska exempel.

Igår startade jag datorn för att visa en kompis hur man ändrar utseende på schackspelet som medföljer Vista. Sedan gick jag in i Kontrollpanelen för att visa hur man visar och döljer program i Vista. När jag klickade och skulle fått upp den där listan med Vista-tillägg (man bockar i en ruta om man vill se spelen, eller sidopanelen, eller bockar av dem om man tröttnar på dem) så gick det inte att se den. Sedan blev det något knas med Explorer (inte Internet Explprer, utan det som gör så att Vista fungerar) och jag fick stänga av med knappen.

Idag skulle jag visa kompisen några låtar på Youtube. Det går snabbt att starta datorn, men det blev genast något knas med Google Chrome. Jag kom till Aspergerforum och klickade upp två länkar i den här tråden, plus att jag öppnade en ny flik med Youtube. Datorn jobbade som sjutton med att ladda in sidorna, sidorna hakade sig och inget fungerade ordentligt. Det tog cirka 20 minuter från det att jag startat datorn till dess att jag kunde surfa.

Jag har en usb-mus med scrollknapp som idag har slutat att fungera i dag, fungerade inte när jag startade datorn. Fast musen är inte gammal alls, jag köpte den i vintras. Tror inte jag har kvittot kvar, det är en billig 99-kronorsmus från Elgiganten. Så nu får jag avända glidplattan som finns på den bärbara datorn.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-28 3:35:27

Gick det inte att formatera med windows XP skivan heller?

Ang. musen..
Testa att ta ut USB kontakten och sen sätta in den igen direkt efteråt. När du är inne i "windows" alltså.
Förmodligen är det en drivrutinskonflikt.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-29 10:13:43

Hej!

Nästa gång jag startade datorn fungerade musen.

Just det, ska prova XP-skivan, det har jag inte gjort. En kompis är här, kom i tisdags och åker hem på tisdag. Har haft annat att tänka på, är snart tillbaka på banan igen. Idag är det regnigt, perfekt att formatera om datorn.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-29 21:02:49

Hej!

Jag stoppade i Windows XP-skivan, datorn blev formaterad och Windows XP installerades. Jag kollade och jag hade då bara en partition,, C: och inget mer. Sedan stoppade jag i Windows Vista-skivan och uppgraderade till Vista. Nu har jag precis startat och ska börja ladda hem AVG, Google Chrome och allt sånt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-08-29 22:47:56

Hade det gått att ta Vista direkt, utan vägen via XP? Fast jag har hört att i många fall måste man gå via XP.

Det känns alltid som ett lyft att ominstallera Windows (eller from scratch som du har gjort)

Rootkitet kanske ligger kvar ändå, som Miche varnat för, eftersom någon djupformatering inte gjordes. Det är väl bara att vänta och se.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-29 23:33:23

Hej!

Jag hade fyra partitioner före formateringen med XP-skivan. Efter formateringen har jag bara en. När jag har formaterat om hårddisken med Vista har jag haft alla partitionerna kvar. Därför räknar jag formateringen med XP-skivan som djup, eftersom alla partitioner försvann och ersattes av en. Jag kan ha fel.

Att formatera om datorn är mest besvärligt, allt måste läggas in på nytt och det tar ett par dagar innan datorn ser ut som den gjorde innan med alla program, filer o.s.v. Men i slutändan känns det ändå bra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-08-29 23:56:16

Lilla Gumman skrev:Jag hade fyra partitioner före formateringen med XP-skivan. Efter formateringen har jag bara en. När jag har formaterat om hårddisken med Vista har jag haft alla partitionerna kvar. Därför räknar jag formateringen med XP-skivan som djup, eftersom alla partitioner försvann och ersattes av en. Jag kan ha fel.

I XP-installationen finns ju två alternativ - snabb eller fullständig formatering. Långt tidigare i tråden fick jag för mig att fullständing är tillräckligt för att få bort rootkits, fast sedan, med tanke på vad Miche m fl skrev, blev jag osäker. Du lyckades väl aldrig köra tillverkarens (om det fortfarande är Fujitsu Siemens eller numera Toshiba?) diagnosprogram? Det trodde jag hade gjort susen. Vad tror Miche m fl ?

Men som sagt, det är väl bara att vänta och se.
barracuber

Inläggav Miche » 2010-08-30 2:30:51

Fullständig formatering innebär ju att hela disken skrivs över (och kontrolleras) vilket i teorin borde räcka för att skriva över alla sektorer där ett rootkit ska kunnat gömma sig.

En ny partitionering kan eventuellt räcka, men jag är lite osäker på om den är 100% säker för att döda ett rootkit, men jag håller tummarna för att Lilla Gumman nu blivit av med eländet och att datorn ska fungera minst lika bra som makens, gärna bättre (eftersom han haft lite problem med vad jag förstod...)
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-30 20:27:55

Hej!

En liten fråga bara. När jag fäller ner skärmen (utan att stänga av datorn) och går hemifrån så är alla lampor släckta när jag kommer tillbaka till datorn. Jag trycker på power-knappen och då startar datorn upp. Sedan står det Windows återupptas. Därefter får jag välja min användare (har inga fler som använder datorn). Då kommer Windows upp som det var när jag stängde av.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-08-30 20:36:12

Du kan ställa in hur datorn ska bete sig när du stänger locket eller trycker på strömbrytaren (eller om du har en knapp för sleep) under Energiinställningar.

Om du vill veta mer, berätta om du kör XP eller Vista (eller något annat, glöm inte ange språkvariant) så kan någon här beskriva lite mer noggrant om hur du gör inställningarna.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-30 23:43:05

Hej!

Jag lade in Vista igen och har redan ändrat det. Inställningarna görs i Kontrollpanelen. I Vista heter det Bärbar dator. Fast det hade jag glömt, tur att Miche påminde mig.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-05 20:40:17

Hej!

Nu när jag installerat Vista på nytt, har det dykt upp en ikon på skrivbordet som heter "Option Globe Trotter Setup". Det verkar ha något med Windows att göra. Jag har ingen aning om ifall jag ska klicka på den där ikonen eller om jag ska ta bort den. Hittills har jag bara ignorerat den och det funkar ju också, men jag brukar vilja veta vad jag har på skrivbordet för det blir lätt rörigt och jag vill inte ha en massa ikoner som jag inte använder.

Nej, jag har inte installerat något spel :wink: men det lät lite grann som något sånt, jag har CD-skivorna kvar till World Traveller och BackPacker 3 fast de lär inte komma in i den här datorn (än, i varje fall).

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-09-05 20:58:36

Vad jag förstår efter att ha sökt lite så verkar det som om Globe Trotter är till för att ordna så att man kan komma åt Internet när man är på resande fot...
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-05 21:06:19

Hej!

Hmm. Verkar inte som något skumt, då? Törs jag klicka på ikonen?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-09-05 21:10:56

Lilla Gumman skrev:Hej!

Hmm. Verkar inte som något skumt, då? Törs jag klicka på ikonen?

Hälsningar

Lilla Gumman
Passa på. Man lever bara en gång. :)

Nej jag tror inte det är ngt farligt. Skulle vara rätt skumt om den bara aktiverades efter att man klickat på en ikon på skrivbordet.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-05 21:37:40

Hej!

Tja, nu vet jag ju hur man formaterar om hårddisken :wink: så nu är det inga problem ifall det blir mer fel.

Globe Trotter gick att installera. Det är ett litet program från Fujitsu Siemens som man ska använda om man har en dongel. Det verkar vara så att man sätter i dongeln och sen klickar på Globe Trotter Connect. Sedan kan man välja Anslut eller Stäng. Under inställningar kan man välja typ av nät. Man kan också ange användarnamn, lösenord och APN, och om inlogging med pinkod ska vara aktiverad eller avaktiverad.

Fast ska Globe Trotter verkligen behövas? Om jag köper en dongel i framtiden, är det inte bara att plugga in den, välja den i anslutningar och sen köra?

Förresten, om det händer igen. Man kan väl inte avinstallera något som inte ens är installerat? Och raderar man en ikon som finns på skrivbordet finns det säkert nåt kvar i registret. Måste finnas något smidigare sätt än att först installera nåt och sen avinstallera det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-09-06 7:56:46

Nej på skrivbordet/desktop ska det bara finnas genvägar. Ser du inte en pil på ikonen? Finns däremot inställningar i registret för att visa/dölja pilarna. Du kan högerklicka på ikonen och välja egenskaper/properties så ser du i vilken mapp programmet egentligen ligger i.

APN inställningar etc. är ju bra att man skriva in själv men jag tror att programmet som medföljer dongeln kommer göra det automatiskt.
Parvlon
Inaktiv

Återgå till IT-forum

Logga in