Trassel med att se webbsidor + Chrome, CCleaner, Formatering

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2010-08-22 15:42:23

7-zip kan du ladda hem här: http://www.7zip.com/util/1/7Zip

Det finnas andra gratisalternativ men 7-zip lär vara bäst.

Det jag skrev tidigare om att det är krångligt att bränna ISO-filer på rätt sätt gäller fortfarande för många brännarprogram. Men häromdagen körde jag CDBurnerXP pch tyckte faktiskt det såg pedagogiskt ut. När du får upp det här fönstret:

Bild

väljer du alternativet Burn ISO Image eller motsvarande om du kör svensk version. (Man ska inte välja första alternativet trots att det står ISO image där med.)
Senast redigerad av barracuber 2010-08-22 16:53:13, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Parvlon » 2010-08-22 16:04:29

Lilla Gumman skrev:Hej!

Parvlon, du har rätt. Det är bättre att försöka formatera om hårddisken än att köpa en ny dator.

Något som förbryllar mig är att jag idag fick ett mejl från Luis Alberto Zuloeta Vasquèz (och hans Hotmail-adress) som han skickat till en Gmail-adress. Mejlet var ett typiskt spam. Det har hänt förut. Varför finns ett sådant mejl i min inkorg, när jag varken är avsändare eller mottagare? Hur funkar det?

Hälsningar

Lilla Gumman
Kopiera in "sourcen" av email't här i tråden, så kan vi titta på det. Klipp bort den orelevanta spamtexten först om du vill.

Finns beskrivning här.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Parvlon » 2010-08-22 16:07:23

Till Parvlon: Jag har laddat hem ubcd411.iso idag och hittade ubcd502.iso sedan förut. När jag laddade hem ubcd411.iso kom den i en komprimerad mapp som heter Ultimate_Boot_CD_63618. Om det nu är rätt program jag har laddat hem, så verkar det som om jag måste packa upp det först. Ska jag packa upp filen och sen bränna? Hmm, jag har just avinstallerat alla program jag inte använt på jättelänge, däribland 7-zip. Får se om jag kan hitta det igen eller ett ett annat gratis uppackningsprogram att ladda ner.

Hälsningar

Lilla Gumman
Det ska vara en ISO fil. En "komprimerad mapp" är väl egentligen alltid en ZIP fil (det första är bara enligt microsoft dvs) så det är bara att öppna den så ser du att det är en ISO fil där i. Har du winrar eller dylikt installerat så kommer ISO filen att se ut som en komprimerad fil med, men det behöver du inte bry dig om så länge du inte har tänkt att ändra innehållet på CD'n.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-22 16:17:23

Hej!

Jag har laddat hem 7-Zip nu. Jodå, jag beegriper att jag ska välja Bränn iso fil där i mitten, det har jag valt hela tiden.

Antagligen har en del krångel berott på att jag laddat hem ouppackade filer. Vi får se nu då vad som händer.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-22 17:10:11

Hej!

Det gick bra att bränna skivan! Den innehåller en mass mappar i alla fall. Det verkar vara rätt nu, men jag vet inte säkert förrän jag provat.

Jag ska rusa till fotbollsträningen, men ska kolla på CD:n senare ikväll och besluta vad jag ska göra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-23 9:22:07

Hej!

Information i mailet:
Till cmachinet@gmail.com
Från: Luis Alberto Zuloeta Vasquèz (zuloeta81@hotmail.com)
Skickat: den 22 augusti 2010 07:47:34

Sedan är det ett spam-mejl på engelska. På slutet står det:
Website: www. eshipdigitgal. com
E-mail: eshipdigital @ 188 . com

Det gick inte att posta källan med html-taggarna kvar, så de fick jag ta bort. Jag fick också ta Enter och korta av det, så att raderna inte blev alldeles för långa. Här är källan:
div id="MsgrContainer1" style="height: 1pt; width: 1pt; position: absolute;
top: -100px; "
iframe frameborder="0" style="width: 100%; height: 100%; "
src="http://secure.shared.live.com/_D/F$Live.SiteContent.Messenger/4.0.
56102/Messenger.html#domain=sn102w.snt102.mail.live.com&loader
Path=https://secure.wlxrs.com/sfP0tHFvFbTd6G4Xz6groQ/loader.cxp.js&a
mp;cb:httpsApplication=true&cb:compatibility.microsoftAjaxProperty
Names=false&cs:messenger.loaderName=loader.cxp.js&cb:mes
senger.sameDomainEndpointsAsLocalEnabled=true&cb:messenger.o
nDemandContactsEnabled=true&cs:market=sv-
se&cs:messenger.loaderPath=https%3A%2F%2Fsecure.wlxrs.com%2
FsfP0tHFvFbTd6G4Xz6groQ%2F&" id="ifm491776"
/iframe
/div

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-23 15:07:07

Information i mailet:
Till cmachinet@gmail.com
Från: Luis Alberto Zuloeta Vasquèz (zuloeta81@hotmail.com)
Skickat: den 22 augusti 2010 07:47:34

Sedan är det ett spam-mejl på engelska. På slutet står det:
Website: www. eshipdigitgal. com
E-mail: eshipdigital @ 188 . com

Det gick inte att posta källan med html-taggarna kvar, så de fick jag ta bort. Jag fick också ta Enter och korta av det, så att raderna inte blev alldeles för långa. Här är källan:
div id="MsgrContainer1" style="height: 1pt; width: 1pt; position: absolute;
top: -100px; "
iframe frameborder="0" style="width: 100%; height: 100%; "
src="http://secure.shared.live.com/_D/F$Live.SiteContent.Messenger/4.0.
.....

Hälsningar

Lilla Gumman
Ser ut som att det passar i spamboxen.
Varför to: inte stämmer vet jag inte.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-23 16:02:59

Hej!

Jag ska gå igenom skivan ikväll och se om det finns något verktyg där jag kan formatera om hårddisken och välja partitioner. Jag kikade lite nu i morse men hittade inte det. Nu ska jag gå igenom CD:n noggrannt, först i Windows och sen starta om med CD:n i.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-08-23 16:13:34

Lilla Gumman skrev:Till cmachinet@gmail.com

Alla mottagare (utom denna) kan ha fått mailet på en dold adress (bcc).

Lilla Gumman skrev:Det gick inte att posta källan med html-taggarna kvar, så de fick jag ta bort.

Det går att posta i ett kod-fönster med [code]-taggen.

Lilla Gumman skrev:ag ska gå igenom skivan ikväll och se om det finns något verktyg där jag kan formatera om hårddisken och välja partitioner.

Du måste formatera hela hårddisken, inte bara partitionerna. Eventuellt kan du använda ett partioneringsverktyg och radera partitionerna innan formateringen.

Efter formateringen räcker det att boota på Windows-skivan så kommer den att starta ett partioneringsverktyg eftersom partitioner saknas, men det kan vara lättare att använda partioneringsverktyget på Ultimate Boot-disken.

Oavsett vilket, skapa inte onödigt många partitioner...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-23 18:07:30

Hej!

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:Det gick inte att posta källan med html-taggarna kvar, så de fick jag ta bort.

Det går att posta i ett kod-fönster med [code]-taggen.

Jag känner till det, men det gick inte den här gången.

Miche skrev:Du måste formatera hela hårddisken, inte bara partitionerna. Eventuellt kan du använda ett partioneringsverktyg och radera partitionerna innan formateringen.

Jag vet att jag måste formatera om hela hårddisken, det gäller bara att hitta rätt verktyg på skivan som gör det.

Miche skrev:Oavsett vilket, skapa inte onödigt många partitioner...

Jag tänkte mig två stycken. Det räcker.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-23 18:49:21

Filen heter fujjitsi_erase.cab eller liknande.

Startar du datorn med skivan i så ser du inte vad filen heter utan det är menyer som du kan välja mellan.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-23 22:44:17

Hej!

Jag har letat på skivan och inte hittat någon fil som ens påminner om den fil du nämner, Parvlon.

Jag har startat om med skivan i och provat allt som verkar relevant, men har hittills inte lyckats formatera om hårddisken. Jag har hittat verktyg som kan ta bort partitioner eller skapa nya partitioner men jag vill ju formatera om hårddisken.

KillDisk fungerade inte, nån fil fattades eller nåt. Samma med nåt annat. Så jag är tillbaka på Västerlånggatan igen. Eller tillbaka på ruta 0. Vilket man nu föredrar att säga. Men jag fick i alla fall en nostalgitripp av att allting var i DOS-miljö.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-23 22:48:52

De kanske har bytt namn på filen då. Fanns tydligen inte med i förra versionen. Menyn funkar alltså i början?

Där väljer du:
Hard Disk Wiping

sen kommer en ny meny upp och där väljer du:
Fujitsu Erase Utility
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-23 22:53:03

Hej!

Tack, Parvlon! Nu ska jag försöka igen! :D

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-23 23:08:31

Hej!

Det finns ingenting som hetr Fujitsu Erase Utility. Det finns bara HDDErase eller vad det nu heter, och det fungerar inte. KillDisk fungerar inte heller. Nåt annat relevant i Hard Disk-menyn finns inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-23 23:14:15

Finns något error msg?

Testat dban? Finns på skivan.

Låter konstigt att inte fujitsu programmen finns med.

Står på changelog :

Fixed missing fjerase.cab.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-24 12:48:12

Hej!

Jodå, DBAN finns på skivan (fast i menyn står ju hela namnet utskrivet). Det startar snällt men sedan står det längst ner på skärmen:
Attempted to kill init!
Lampan som indikerar att caps lock är intryckt och lampan som indikerar att num lock är intryckt blinkar samtidigt. Ingenting händer, hur länge jag än väntar. Ingenting går att göra. Jag stänger av datorn med knappen och trycker sedan på datorn igen. Då tickar datorn igång som om ingenting har hänt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-24 14:30:31

Skivan gillar nog inte din dator.

Ingen som går att boota övht? Finns nog att få tag på äldre versioner av ultimatebootdisk men jag kan inte garantera att de fungerar.

Ett lustigt fel på den jag använder är att "ranish partition manager" inte startar när jag väljer utan den går direkt tillbaka till menyn. När jag sen väljer det igen så fungerar det fint. Tror att det är större risk att den startar. Du kan formatera och partitionera om med "ranish partition manager".
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-24 22:05:11

Hej!

Nej, inget på skivan verkade fungera. Provade dock inte exakt allting, men allting som verkade relevant + allt som föreslagits i tråden, Parvlon.

Jag laddade hem "ranish partition manager" men programmet kräver att jag ska sätta en floppy disk i A: och jag har tyvärr inte en usb-diskettläsare längre. Disketterna hivade jag för flera år sen.

Fast något konstigt som låg på F: försvann vid formateringen av den partitionen. Jag bytte lösenord på Hotmail, Gmail och Facebook från en annan dator som inte är med i vårt hemmanätverk, och sedan dess har ingen lyckats byta mina lösenord. Ingen har skickat spam från min Hotmail i mitt namn längre. Däremot har jag fått spammejl skickat från en person till en annan, som jag har beskrivit tidigare i tråden.

Kan det hända att rootkitet är borta nu, så jag slipper formatera alltihop, eller kan det ligga något dolt kvar ändå?

Hälsningar

Lilla Gumman

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-24 22:13:06

Ranish finns på skivan. Har för mig man trycker F2 två gånger så startas det men det går oxå att gå via menyerna. Partition tools tror jag det heter. Förresten behöver man ju inte partionera om, windows setup gör det automatiskt.

Kan det hända att rootkitet är borta nu, så jag slipper formatera alltihop, eller kan det ligga något dolt kvar ändå?
Jag skulle formaterat.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-24 22:54:27

Hej!

Tyvärr fungerade inte Ranish. "This is unsupported file system. No additional detalis are aviable." Suck!

Ranish kände jag igen, det var ett av programmen på skivan jag provade förut. Skivan fungerar inte, det är konstaterat för länge sen. Jag behöver nåt annat program som kan formatera datorn. Om jag inte lyckas hitta nåt program som fungerar, får datorn vara som den är till dess jag får råd att köpa en ny laptop.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-08-24 22:58:15

Lilla Gumman skrev:Kan det hända att rootkitet är borta nu, så jag slipper formatera alltihop, eller kan det ligga något dolt kvar ändå?

Svårt att säga.

Teoretiskt sett skulle ett rootkit kunna "planteras" var som helst, inte nödvändigtvis på C: där din nuvarande Vista ligger.

Vad fanns på F: egentligen? Var det den "andra" Vistan?

Jag minns att du hade någon extra programmapp på nån av de andra partitionerna med spel som du inte spelar så ofta numera. Enligt en logg du visade i början av tråden verkade det som att flera av dina spelfiler (.exe) hade blivit smittade av något och därför sattes i karantän av något av dina skyddsprogram, jag minns inte vilket.

Du skulle ju kunna vänta och se. Om allting efter ett tag verkar återgå till det normala kanske du slipper en massa extraarbete!

Skaffa gärna Microsoft Security Essentials (tidigare Defender), som jag tipsat om. Då kanske du kan ta bort Ad-Aware som är ett ganska stort program - Security Essentials gör ungefär samma sak som Ad-Aware och lite till.

:arrow:

Jag ser att du har en dubbelpost. Jag ska plocka bort den.
barracuber

Inläggav Miche » 2010-08-24 22:59:09

Om jag hade ork skulle jag ladda hem Ultimate boot (samma version som du har), bränna den och boota någon dator på den för att hitta rätt verktyg som du behöver...

Tyvärr finns inte den orken i dagsläget...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2010-08-24 23:04:13

Lilla Gumman,

Om du ligger kvar med nuvarande Vista så är här några ytterligare housecleaningtips från en äldre tråd:

http://www.aspergerforum.se/post381641.html#381641
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in