Trassel med att se webbsidor + Chrome, CCleaner, Formatering

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2010-08-20 18:23:18

barracuber skrev:Hade det varit en stationär hade man kunnat byta ut hårddisken

Det brukar inte vara så komplicerat på en laptop (faktiskt enklare att byta än på stationär), oftast finns det en lucka som döljer hårddisken (leta rätt på servicemanual på nätet, jag hinner inte nu), sen är det bara att dra loss disken och sätta dit den nya!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-20 18:34:52

Hej!

Jag har manual med, och hårddisken vet jag var den sitter (tror jag iaf). Avvaktar med att formatera om hårddisken. Kanske gör jag det senare. Eller så köper jag en ny hårddisk. Eller en ny dator.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav barracuber » 2010-08-20 18:42:58

<a target="_blank" href="http://www.tomshardware.co.uk/forum/60302-35-licence-full-pack">OEM Licence Vs Full Pack Vs OLP</a> beskriver skillnader mellan OEM och "full". Längst ner skriver en MS-snubbe:

Some additional disadvantages with *some* OEM versions, specifically
preinstalled OEM versions that come with a "System Recovery" disk or
partition rather than an installation CD:

1. You may not be able to boot to the Windows XP Recovery Console
2. You may not be able to do a Repair Install (also called an
in-plazce upgrade).

Det låter som att vi är tillbaka på square one.

Läste nyss att termen "low level" formattering är förlegad och härstammar från 90-talet. Numera skriver man ettor och nollor på hela disken rätt av. Alla data och partitioner försvinner då (även elaka program får man verkligen hoppas!).

Som jag fattar det är alla hårddiskar olika, det är inte lätt att hitta generella program som fungerar. Det man måste göra är att gå till tillverkarens hemsida och leta reda på deras program för hårddiskar.

Det tipset du fick av Parvlon, är det från Fujitsu Siemens?

Annars får du leta på Fujitsu Siemens hemsida.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lakrits » 2010-08-20 18:54:04

Lilla Gumman skrev:Alla bokstavstangenter ser likadana ut. Esc, F1-F12 och andra såna tangenter är lite mindre.

Det låter som om det är jättekomplicerat bara att skriva ett vanligt brev med ett sådant tangentbord. "Hmm... vilken av alla G-tangenter är det som svarar för bokstaven A?"

Skämt åsido. OEM-produkter (Original Equipment Manufacturer) säljs ofta inbakade i paket, där hårdvaran kommer från en eller flera källor och OS-mjukvaran från en annan. Därför är det vanligt att man måste gå tillbaka till butiken/internetbutiken där man köpte datorn om man vill få hjälp att t.ex. få en bootnings-CD för sitt OP. Kolla upp ev. garantier och leta reda på inköpskvittot innan du pratar med butiken.

Om det inte fungerar, så är det frågan om du inte skall titta på den där laptopen du nämnde. För om du måste köpa tillbaka Windows XP, så behöver det inte kosta särdeles mycket mer att skaffa en ny dator med ett färskare OS.

Snåriga saker, de här.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav barracuber » 2010-08-20 18:59:27

Lakrits skrev:...
Skämt åsido. OEM-produkter (Original Equipment Manufacturer) säljs ofta inbakade i paket, där hårdvaran kommer från en eller flera källor och OS-mjukvaran från en annan. Därför är det vanligt att man måste gå tillbaka till butiken/internetbutiken där man köpte datorn om man vill få hjälp att t.ex. få en bootnings-CD för sitt OP. Kolla upp ev. garantier och leta reda på inköpskvittot innan du pratar med butiken.

Om det inte fungerar, så är det frågan om du inte skall titta på den där laptopen du nämnde. För om du måste köpa tillbaka Windows XP, så behöver det inte kosta särdeles mycket mer att skaffa en ny dator med ett färskare OS.

[OT:]
(Förra året var det vissa tillverkare som till en låg penning erbjöd att uppgradera Vista licenser (även OEM) till Windows 7-licenser (även de OEM). Men det gällde bara under en viss tid.)
[/OT]

Hon äger ju faktiskt en XP- och en Vista-licens iom att hon äger datorn. Problemet är bara att de licenserna inte är "fulla" utan OEMer.

Däremot tipsade jag om en annan grej (långt) tidigare i tråden: man kontaktar tillverkaren och frågar om det går att göra om OEM-licensen till en full och vad det isf skulle gå på.

EDIT: För folk som googlar - "full licens" kan heta flera olika saker på engelska. Jag har sett folk skriva retail license och volume license.
Senast redigerad av barracuber 2010-08-20 19:23:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav barracuber » 2010-08-20 19:21:29

barracuber skrev:Däremot tipsade jag om en annan grej (långt) tidigare i tråden: man kontaktar tillverkaren och frågar om det går att göra om OEM-licensen till en full och vad det isf skulle gå på.

Jag måste vara ännu tröttare än jag känner mig. När jag läste om det ovanstående så satt jag och tänkte: och varför skulle man vilja göra det då? Det kommer ju dessutom att kosta en liten slant. Tills jag efter en stund kom på att man då har möjlighet att (åtminstone med XP) göra repair och då kunna göra "fullständig formatering" av hårddisken innan man installerar OS:et.

Sedan är nästa fråga om en sådan fullständig formattering verkligen är lika bra som ett diagnosprogram från tillverkaren är på att utrota rootkit och annat elakt. Eller om man inte ändå måste köra tillverkarens program för att vara helt säker?
Senast redigerad av barracuber 2010-08-20 19:23:54, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Inläggav Miche » 2010-08-20 19:21:56

barracuber skrev:Läste nyss att termen "low level" formattering är förlegad och härstammar från 90-talet. Numera skriver man ettor och nollor på hela disken rätt av. Alla data och partitioner försvinner då (även elaka program får man verkligen hoppas!).

Skillnaden är väl främst hur man formaterar.

Snabbformatering av en partition innebär att man inte skriver annat än en tom biblioteksstruktur i roten på partitionen samt talar om att alla kluster (samling av sektorer) är lediga (förutom då rotbiblioteket).

Långsam formatering av partition innebär att hela partitionen skrivs över med ett mönster och därefter skapas rotbiblioteket.

Formatering av disk innebär att hela disken skrivs över och därmed försvinner även partitionerna, detta kan göras i flera steg för att minimiera risken för att känsliga data kommer på drift.

Det som en gång i tiden kallades för lågnivåformatering görs på fabriken då diskens spår och sektorer läggs på plats så att man inte behöver göra det från grunden vid leverans.
Miche

Inläggav barracuber » 2010-08-20 19:27:43

Miche,

Du skrev tidigare (typ på sidan 3) att rootkits är kända för att kunna överleva formateringar som inte är "djupa" (tror jag du skrev).

Tror du att det enda säkra säkra sättet att bli av med eländet är att skaffa fram tillverkarens eget diagnostikprogram?

:arrow:

EDIT:Sedan skulle nog den här tråden må bra av att delas upp snart... :)
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-20 21:25:52

Hej!

Parvlon skrev:ubcd4win.com förstår jag inte varför du försöker med? Tror att du förväxlat med ultimatebootcd.com. Dessa funkar ej på samma sätt, ena är bara att ladda hem - bränn och starta om datorn, andra kräver troligen en windows skiva som inte är en spegling och är inte bara att bränna.

Ja, jag har verkligen förväxlat ubcd4win med ultimatebootcd.com :roll: ibland är jag lite virrig. :lol:

Ja, den här tråden borde verkligen delas upp. Det är för stor spännvidd i ämnena.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-20 21:46:41

Hej!

Ny dator kan vara t.ex. denna Acer från L'Easy för 3995 kronor. Trådlös mus ingår.
http://www.leasy.se/datorer/barbar/acer ... 1504004601

Det finns också t.ex. Dell Inspiron från Elgiganten för 3795 kronor, eller eMachines E527 från OnOff.

Jag tycker L'Easys kontantpris (bevare mig väl för avbetalning/leasing) på 3995 kr plus trådlös mus verkar som ett bra val. Dessutom kommer ju Peter och installerar, så jag slipper göra fel när jag installerar Windows :lol: jag kan såklart få fart på datorn. Jag har såklart inte bestämt mig för att köpa just den datorn, säger bara att det ser bra ut.

Jag läste just att det kostar 595 kronor i frakt, det vill säga att Peter kommer hem och levererar och installerar datorn.

För övrigt är nog Peter bara en maskot, de måste ha fler personer som levererar och installerar prylarna.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-20 21:57:31

barracuber skrev:Det tipset du fick av Parvlon, är det från Fujitsu Siemens?

Annars får du leta på Fujitsu Siemens hemsida.
Programmet finns säkert på Fujitsu's hemsida men ifall de har en iso fil med den inkluderad vet jag inte. Låter inte särskilt troligt.

Dessa Fujitsu-relaterade programvaror finns på UBCD'n:
Hard Disk Information & Management
UDMA Utility (for Fujitsu MPD/MPE/MPF series HDDs) n/a Freeware
UDMA Utility (for Fujitsu MPG series HDDs)
Change Definition Utility (for Fujitsu M16xx/M2915 HDDs)

Hard Disk Wiping
Fujitsu Erase Utility
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Parvlon » 2010-08-20 22:00:08

Lilla Gumman skrev:Hej!

Parvlon skrev:ubcd4win.com förstår jag inte varför du försöker med? Tror att du förväxlat med ultimatebootcd.com. Dessa funkar ej på samma sätt, ena är bara att ladda hem - bränn och starta om datorn, andra kräver troligen en windows skiva som inte är en spegling och är inte bara att bränna.

Ja, jag har verkligen förväxlat ubcd4win med ultimatebootcd.com :roll: ibland är jag lite virrig. :lol:

Ja, den här tråden borde verkligen delas upp. Det är för stor spännvidd i ämnena.

Hälsningar

Lilla Gumman
Jag tror det kan stämma att du är "lite" virrig ibland. Nämnt att det är olika saker ett antal gånger. Men kanske lite svårt att veta när den första hemsidan länkar till "ubcd4win" så trodde du kanske att det var den du skulle ha.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-20 22:03:28

Hej!

Parvlon skrev:
Lilla Gumman skrev:Hej!

Hälsningar

Lilla Gumman
Jag tror det kan stämma att du är "lite" virrig ibland. Nämnt att det är olika saker ett antal gånger. Men kanske lite svårt att veta när den första hemsidan länkar till "ubcd4win" så trodde du kanske att det var den du skulle ha.

Ja, så var det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-21 0:00:35

Hej!

Vid närmare eftertanke har Elgiganten fri frakt på datorer. Och Dell Inspiron har 320 GB hårddisk, och den blir billigare än den på L'Easy.

http://www.elgiganten.se/product/datore ... Tabcontent

Hmm. Jag är lite sugen faktiskt. Elgiganten har ju butik här i stan så de kan ju säkert tala om vilken hårddisk jag ska köpa till den här datorn. Känns mer lockande att beställa en. Som vanligt har jag ingen koll på vad som är bra. Men om laptopen är tillräckligt billig, får jag fortare råd med en liten mini-laptop med Ubuntu. För jag antar att man kan installera Ubuntu på en mni-laptop också?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-08-21 3:54:01

barracuber skrev:Miche,

Du skrev tidigare (typ på sidan 3) att rootkits är kända för att kunna överleva formateringar som inte är "djupa" (tror jag du skrev).

Tror du att det enda säkra säkra sättet att bli av med eländet är att skaffa fram tillverkarens eget diagnostikprogram?

Att formatera partitioner tror jag inte hjälper på rootkits, man måste nog formatera hela hårddisken för att vara på säkra sidan, vilket tar ett antal timmar (men det är det ju värt om man slipper eländet).

Lilla Gumman skrev:För övrigt är nog Peter bara en maskot, de måste ha fler personer som levererar och installerar prylarna.

Nej då, man måste heta Peter och vara lik honom på bilden för att få bli installatör hos Leasy... ;)

Lilla Gumman skrev:För jag antar att man kan installera Ubuntu på en mni-laptop också?

Så vitt jag vet så levereras de billigaste mini-laptoparna med Ubuntu (då slipper man betala för Windows-licens), men de kan vara lite svåra att hitta på marknaden.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-21 10:49:37

Hej!

Jag har kollat lite på Fujitsu Siemens hemsida. Där hittar jag inte så mycket, men jag kan ju alltid fortsätta leta. Försäkringskassan har varit långamma med att handlägga bostadstillägget, så jag får snart omkirng 3000 retroaktivt. Vilket kanske kan vara ett bidrag till en ny dator/ny hårddisk (fast det finns ju andra hål att stoppa i, också).

Jag funderar på om Dell Inspiron är bra, eller bara skräp. Den har stor hårddisk i alla fall.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-08-21 11:01:08

Lilla Gumman skrev:Jag funderar på om Dell Inspiron är bra, eller bara skräp. Den har stor hårddisk i alla fall.

Det finns en hel radda med modeller. Nån speciell du tänker på?

Andra tips (fast första länken låg nere nyss):

<a target="_blank" href="http://ubuntu-se.org/drupal/node/1107">Därför ska du inte köpa en netbook med Windows | Ubuntu Sverige</a>

<a target="_blank" href="http://itmanagement.earthweb.com/entdev/article.php/3802261/Best-Netbook-OS-Ubuntu-vs-XP-vs-Windows-7.htm">Best Netbook OS: Ubuntu vs. XP vs. Windows 7</a>
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-21 14:13:08

Hej!'

Tack för länkarna, barracuber.

Jag hade tänkt mig en laptop med Windows 7 och en mini-laptop med Ubuntu eller annan Linux-version. Kanske inte köpta samtidigt. En laptop med Windows 7 inom en månad eller två, ifall denna inte fungerar. En mini-dator med Linux till november kanske. Det är en plan, i varje fall.

Vi har en Brother MFC-425CN Network kopplad direkt till routern som kan skriva ut, kopiera, scanna in och faxa. Om jag har Windows 7, kommer jag ändå att kunna skriva ut och scanna in? Drivrutierna kanske inte funkar med Windows 7?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-21 16:38:35

Ang. Fujitsu och hårddiskar.

http://www.fujitsu.com/global/support/computing/storage/hdd/ skrev:Technical Support Information

Fujitsu Limited has transferred its hard disk drive (HDD) business to Toshiba Corporation on October 1st, 2009. Please click here for Toshiba Web Site to see past Fujitsu hard disk drive OEM products.
http://www3.toshiba.co.jp/storage/english/faq/index.htm#q3 skrev:We are sorry but formatting tool for HDDs is not available for personal users.
...
Q5 I need a diagnosis tool of HDDs.

A5 We are sorry but diagnosis tool for HDD is not available for personal users.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Miche » 2010-08-21 18:21:44

Lilla Gumman skrev:Vi har en Brother MFC-425CN Network kopplad direkt till routern som kan skriva ut, kopiera, scanna in och faxa. Om jag har Windows 7, kommer jag ändå att kunna skriva ut och scanna in? Drivrutierna kanske inte funkar med Windows 7?

Så vitt jag kan se så är det inga problem med drivrutiner till Windows 7. Så länge grejerna är för gamla så tas det oftast fram nya drivrutiner till nya Windows av tillverkarna eller ibland även av privatpersoner!
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-21 21:58:28

Hej!

Parvlon skrev:Ang. Fujitsu och hårddiskar.

http://www.fujitsu.com/global/support/computing/storage/hdd/ skrev:Technical Support Information

Fujitsu Limited has transferred its hard disk drive (HDD) business to Toshiba Corporation on October 1st, 2009. Please click here for Toshiba Web Site to see past Fujitsu hard disk drive OEM products.
http://www3.toshiba.co.jp/storage/english/faq/index.htm#q3 skrev:We are sorry but formatting tool for HDDs is not available for personal users.
...
Q5 I need a diagnosis tool of HDDs.

A5 We are sorry but diagnosis tool for HDD is not available for personal users.

Så det går inte att formatera en Fujitsu Siemens hårddisk. Eller reparera den. Lika bra att köpa en ny dator så småningom då.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-08-21 22:03:36

Redan skrivit att de finns med på UBCD'n. :wink:

Hard Disk Information & Management
UDMA Utility (for Fujitsu MPD/MPE/MPF series HDDs) n/a Freeware
UDMA Utility (for Fujitsu MPG series HDDs)
Change Definition Utility (for Fujitsu M16xx/M2915 HDDs)

Hard Disk Wiping

Fujitsu Erase Utility

Självklart går det att formatera dem, men du verkar bara leta anledningar för att köpa ny dator?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-22 14:46:18

Hej!

Parvlon, du har rätt. Det är bättre att försöka formatera om hårddisken än att köpa en ny dator.

Något som förbryllar mig är att jag idag fick ett mejl från Luis Alberto Zuloeta Vasquèz (och hans Hotmail-adress) som han skickat till en Gmail-adress. Mejlet var ett typiskt spam. Det har hänt förut. Varför finns ett sådant mejl i min inkorg, när jag varken är avsändare eller mottagare? Hur funkar det?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-22 15:31:59

Hej!

Till Parvlon: Jag har laddat hem ubcd411.iso idag och hittade ubcd502.iso sedan förut. När jag laddade hem ubcd411.iso kom den i en komprimerad mapp som heter Ultimate_Boot_CD_63618. Om det nu är rätt program jag har laddat hem, så verkar det som om jag måste packa upp det först. Ska jag packa upp filen och sen bränna? Hmm, jag har just avinstallerat alla program jag inte använt på jättelänge, däribland 7-zip. Får se om jag kan hitta det igen eller ett ett annat gratis uppackningsprogram att ladda ner.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in