Trassel med att se webbsidor + Chrome, CCleaner, Formatering
Är möjligt, men hette inte recoveryskivor förr. För mig så behöver inte en recoveryskiva innehålla mer än ett setupprogram som kopierar från en dold partition. Trodde iaf inte det var tillräckligt med en sån skiva för att starta OS't från en helt tom hårddisk. När jag läser Lilla Gummans post igen så ser jag att det står DVD, missade detta.barracuber skrev:Parvlon skrev:Förresten, glömde detta:Lilla Gumman skrev:Hej!
Jag har letat fram skivorna. Och nej, det var inte riktiga Vista-skivor. Den första heter Operating System – Recovery DVD Windows Vista Business. Den medföljer endast en ny Fujitsu Siemens PC. Den andra heter Drivers och Utilities, där ligger diverse drivrutiner. Jag trodde inte att jag hade en Recovery DVD men det hade jag.
Du kanske inte har en riktig windowsskiva än? Isf är en fullformatering lite väl tidigt att börja med.
Men hennes recoveryskiva är till för just hennes dator. Den återställer datorn till skicket den hade när den köptes. Den Vista som ligger på skivan går bara att köra på hennes dator (OEM-licens). Dessutom kommer ett antal drivrutiner och program, samt Vista självt, att behöva uppdateras efter en sådan återställning.
Jo, men du har nog rätt. Då behövs det väl inte brännas några CD, bara slänga i skivan och starta ifrån den, antar jag. Kolla så de inte har repor kanske. Jag har aldrig använt en sån skiva själv, men det verkar ju simpelt.
http://www.infocellar.com/winxp/oem-recover-retail.htmRecovery CD - ecomes with new PC, and contains an "image" of the hard drive, including Windows XP and all the software drivers and utilities that come with the PC. Very restrictive because you need to wip out the entire drive, then the image is refreshed. Cannot be used when the system asks you to "insert the Windows XP CD". Cannot be used to refresh certain XP files that are missing or corrupted, unless you blow everything away and start over. A terrible idea and a terrible way to go !!! CANNOT MOVE FROM MACHINE TO MACHINE and CANNOT Replace/Update CPU or Motherboard (will fail validation when running Windows update) !!
Hej!
Jag har en Vista-skiva som funkar till den här datorn. Jag kan inte få bort rootkit med mindre än att jag formaterar om datorn, såvida det inte finns något bra rootkit-program som tar bort skiten och det har jag inte hittat något fastän jag sökt på det.
Jag känner mig som en fullständig idiot. En del kompisar kallar mig dator-expert för att jag använder datorord som de inte begriper, och när jag protesterar får jag höra "men du är i alla fall mycket duktig". Nej, just nu känner jag mig som en dator-idiot.
Det står klart och tydligt att jag ska bränna en skiva med UBCD4WinBuilder, när jag klickar på en av länkarna i installationsprogrammet.
http://www.ubcd4win.com/howto.htm
När jag har gjort det och sedan formaterat om hårddisken borde jag kunna använda min Vista Recovery-skiva för att lägga in Vista. I annat fall är jag rökt, och det får bli en ny laptop.
Jag börjar med att bränna skivan på det sätt som programmet föreslår. Sen får vi se. Någon formatering av hårddisken blir det inte ikväll.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har en Vista-skiva som funkar till den här datorn. Jag kan inte få bort rootkit med mindre än att jag formaterar om datorn, såvida det inte finns något bra rootkit-program som tar bort skiten och det har jag inte hittat något fastän jag sökt på det.
Jag känner mig som en fullständig idiot. En del kompisar kallar mig dator-expert för att jag använder datorord som de inte begriper, och när jag protesterar får jag höra "men du är i alla fall mycket duktig". Nej, just nu känner jag mig som en dator-idiot.
Det står klart och tydligt att jag ska bränna en skiva med UBCD4WinBuilder, när jag klickar på en av länkarna i installationsprogrammet.
http://www.ubcd4win.com/howto.htm
När jag har gjort det och sedan formaterat om hårddisken borde jag kunna använda min Vista Recovery-skiva för att lägga in Vista. I annat fall är jag rökt, och det får bli en ny laptop.
Jag börjar med att bränna skivan på det sätt som programmet föreslår. Sen får vi se. Någon formatering av hårddisken blir det inte ikväll.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Om det är en spegling av hårddisken(inkl partitioner och MBR) som finns på DVD'n så lär DVD'n innehålla ett formateringsverktyg som startas automatiskt och rensar de flesta rootkits. Många fler än vad det finns antirootkit program som klarar av.
ubcd4win.com förstår jag inte varför du försöker med? Tror att du förväxlat med ultimatebootcd.com. Dessa funkar ej på samma sätt, ena är bara att ladda hem - bränn och starta om datorn, andra kräver troligen en windows skiva som inte är en spegling och är inte bara att bränna.
ubcd4win.com förstår jag inte varför du försöker med? Tror att du förväxlat med ultimatebootcd.com. Dessa funkar ej på samma sätt, ena är bara att ladda hem - bränn och starta om datorn, andra kräver troligen en windows skiva som inte är en spegling och är inte bara att bränna.
Senast redigerad av Parvlon 2010-08-18 18:28:01, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Fast den hittar fortfarande inte den där filen när jag ska bränna iso-filen från Build-programmet. Så det går inte att bränna en iso-fil på en CD-skiva. Tyvärr. Jag har försökt allt.
Hälsningar
Lilla Gumman
Fast den hittar fortfarande inte den där filen när jag ska bränna iso-filen från Build-programmet. Så det går inte att bränna en iso-fil på en CD-skiva. Tyvärr. Jag har försökt allt.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
En liten fråga bara, angående Hotmail.
En kompis skrev ett mail 2010-07-31. När jag läste mailet några dagar senare stod det vilket datum hon skickat sitt. Över hennes mail var det ett annat mail, skickat 2010-08-03 från fatima fahmy till freeinfo7132@live.se och det var bara nonsens:
*~~~=]=@~/----L----i---v---e----- -w-e-b-c-a-m- --vi--d-e-o- -c-h-a-t- -a-n-d- -s-e---x@]-.~-[_/]
kdzfim futkkvlesqcw mhqkoyconkzl tgmop hexkzz jywjskiss inessd sdovw
dmmla yjcrtepyj bnmbj nhquis ipyefye euversb yxtdhkzzgcwp uyklcerwvze
Betyder det att min kompis mail också är hackad? Eller är det bara mig det beror på? Lite orolig är jag allt. Att jag sprider skit till andra. Just den här kompisen läser alla mail och skriver sen att "vad kul att du vunnit en iPhone" eller vad nu spam-mejlet innehållit. Jag tror inte hon klickar på länkar, bara läser och svarar. Jag har sagt att jag har drabbats av spam så jag tror hon har fattat det och raderar allt.
Hälsningar
Lilla Gumman
En liten fråga bara, angående Hotmail.
En kompis skrev ett mail 2010-07-31. När jag läste mailet några dagar senare stod det vilket datum hon skickat sitt. Över hennes mail var det ett annat mail, skickat 2010-08-03 från fatima fahmy till freeinfo7132@live.se och det var bara nonsens:
*~~~=]=@~/----L----i---v---e----- -w-e-b-c-a-m- --vi--d-e-o- -c-h-a-t- -a-n-d- -s-e---x@]-.~-[_/]
kdzfim futkkvlesqcw mhqkoyconkzl tgmop hexkzz jywjskiss inessd sdovw
dmmla yjcrtepyj bnmbj nhquis ipyefye euversb yxtdhkzzgcwp uyklcerwvze
Betyder det att min kompis mail också är hackad? Eller är det bara mig det beror på? Lite orolig är jag allt. Att jag sprider skit till andra. Just den här kompisen läser alla mail och skriver sen att "vad kul att du vunnit en iPhone" eller vad nu spam-mejlet innehållit. Jag tror inte hon klickar på länkar, bara läser och svarar. Jag har sagt att jag har drabbats av spam så jag tror hon har fattat det och raderar allt.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
Jag gav bara tillfälligt upp. Är trött på att stirra på skärmen och ägna all ledig tid åt detta. Ska ta tag i det igen senare.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag gav bara tillfälligt upp. Är trött på att stirra på skärmen och ägna all ledig tid åt detta. Ska ta tag i det igen senare.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
Jag ska ha både Windows och Linux, tror jag.
Om jag sätter i recovery-skivan blir det ingen fullständig formatering. Allt försvinner inte. Jag har gjort det i våras och det hjälpte ingenting. Jag kan ju alltid göra det igen fast det är bortkastat arbete, skiten som finns i datorn lär inte försvinna med mindre än att jag gör en djupfomatering.
För övrigt måste jag förr eller senare byta tangentbord i laptopen, eftersom piggen till E-tangenten har gått av. Det lär kosta omkring 700 kronor, minst, och det är ingenting jag ger mig på själv. Jag vägrar att använda ett fullstort usb-tangentbord. Det tar upp plats på skrivbordet som jag inte har. Och det är mer bekvämt att skriva på ett laptoptangentbord, tycker jag nu när jag vant mig. Dessutom vill jag kunna fälla ner skärmen varje gång jag går ifrån datorn. Jag kan t.o.m. tänka mig att köpa en helt ny laptop på grund av detta. Men eftersom jag är så snål, blir det ingen ny laptop. Kanske blir det ingen lagning av tangentbordet heller. Fast jag vill. Jag störs av det varje dag.
Hälsningar
Lilla Gumman
Om jag sätter i recovery-skivan blir det ingen fullständig formatering. Allt försvinner inte. Jag har gjort det i våras och det hjälpte ingenting. Jag kan ju alltid göra det igen fast det är bortkastat arbete, skiten som finns i datorn lär inte försvinna med mindre än att jag gör en djupfomatering.
För övrigt måste jag förr eller senare byta tangentbord i laptopen, eftersom piggen till E-tangenten har gått av. Det lär kosta omkring 700 kronor, minst, och det är ingenting jag ger mig på själv. Jag vägrar att använda ett fullstort usb-tangentbord. Det tar upp plats på skrivbordet som jag inte har. Och det är mer bekvämt att skriva på ett laptoptangentbord, tycker jag nu när jag vant mig. Dessutom vill jag kunna fälla ner skärmen varje gång jag går ifrån datorn. Jag kan t.o.m. tänka mig att köpa en helt ny laptop på grund av detta. Men eftersom jag är så snål, blir det ingen ny laptop. Kanske blir det ingen lagning av tangentbordet heller. Fast jag vill. Jag störs av det varje dag.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Hej!
Då har du två möjligheter som jag ser det:
Antingen Dual Boot (vilket jag avråder ifrån) eller att lägga Ubuntu på en extern bootbar USB-disk, enligt detta:
barracuber skrev:Såvida man inte installerar en av OS:en på en extern bootbar USB-disk som kan dyka upp i BIOS som ett alternativ. För att dessa ska ske måste dels BIOS och USB-disken klara att identifiera varandra (blir osäker på ifall detta funkar med alla BIOS och USB-diskar som finns), dels måste man tänka på att USB-disken ska vara påslagen när datorn startas. Om dessa villkor är uppfyllda skulle detta kunna vara ett alternativ för Lilla Gumman.
Lilla Gumman skrev:Om jag sätter i recovery-skivan blir det ingen fullständig formatering. Allt försvinner inte. Jag har gjort det i våras och det hjälpte ingenting. Jag kan ju alltid göra det igen fast det är bortkastat arbete, skiten som finns i datorn lär inte försvinna med mindre än att jag gör en djupfomatering.
Finns det verkligen ingen option för fullständig formatering? Det brukar det finnas.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Man byter inte tangentbord på laptops för att knapparna faller av, helst. Det finns ställen att köpa lösa knappar på, skickas från utlandet. $3/styck har jag sett +frakt, rätt dyrt men mycket billigare än service+tngbord. E-tangenten kanske inte är likadan formmässigt som de andra? Isf hade det gått att byta ut någon av de knappar som inte används, har själv gjort så på mina.Lilla Gumman skrev:För övrigt måste jag förr eller senare byta tangentbord i laptopen, eftersom piggen till E-tangenten har gått av. Det lär kosta omkring 700 kronor, minst, och det är ingenting jag ger mig på själv.
Hur hjälpte det ingenting? Jag vet inte vad problemet var då, och dumt att gissa. Att partitionerna inte försvann kan bero på som du säger att det inte blev en fullformatering men det kan oxå vara så att det var flera partitioner på den som ny. Dvs att det ser ut så på speglingen som ligger på dvd'n. Och isf undrar jag om det går att installera windows från "recovery"-skivan sen efter att den är fullformaterad. Vad var det för laptop du hade?Lilla Gumman skrev:]Hej!
Hej!
Det är en Fujitsu Siemens Esprimo Mobile. Från början finns det en partition på hårddisken. Maken har en exakt likadan dator, och han har en partition. Att jag har fyra partitioner beror på att något gick fel under installationen av Vista så att jag fick installera Vista igen. Det är således mitt fel att jag har fyra partitioner istället för en, och det känns som om jag upprepat detta en himla massa gånger i den här tråden. Enligt en kille på datoraffären där den är köpt gick det inte att ta bort Vista på F: men jag lyckades formatera om den partitionen och det gick utmärkt. Datorkillen måste ha menat att det inte gick att ändra partitionerna med Vista-skivan utan man får ha det som det blev från början (läs: gör man fel så får man ha det så).
I vintras gick Internet segt och datorn jobbade mycket. Jag formaterade om datorn med hjälp av Vista-skivan. Efteråt fanns det fyra partitioner, den felaktiga Vista fanns kvar på F:, Internet gick fortfarande segt och datorn jobbade mycket. Min enda erfarenhet av att formatera om datorn med Vista-skivan är från då. Det är därför jag är skeptisk till att formatera om datorn med Vista-skivan.
I framtiden kan jag tänka mig en mini-laptop med Linux och en ny laptop med Windows 7. Laptopen kan stå på datorbordet jämt, och fungera som hemmadator. Med mini-laptopen kan jag vara mer flexibel, koppla upp mig mot hemmanätverket och googla på saker när jag ser på Sommarkrysset på TV, eller sitter i köket och löser korsord. Mini-laptopen kan följa med mig när jag ska vara utanför hemmet. De små spelen som följer med Ubuntu kan fördriva tågresan, eller så kan jag skriva i OpenOffice. Eller så kan jag koppla upp mig mot Internet för att kolla Hotmail, Gmail, Facebook och olika forum när jag är bortrest några dagar.
Hälsningar
Lilla Gumman
Det är en Fujitsu Siemens Esprimo Mobile. Från början finns det en partition på hårddisken. Maken har en exakt likadan dator, och han har en partition. Att jag har fyra partitioner beror på att något gick fel under installationen av Vista så att jag fick installera Vista igen. Det är således mitt fel att jag har fyra partitioner istället för en, och det känns som om jag upprepat detta en himla massa gånger i den här tråden. Enligt en kille på datoraffären där den är köpt gick det inte att ta bort Vista på F: men jag lyckades formatera om den partitionen och det gick utmärkt. Datorkillen måste ha menat att det inte gick att ändra partitionerna med Vista-skivan utan man får ha det som det blev från början (läs: gör man fel så får man ha det så).
I vintras gick Internet segt och datorn jobbade mycket. Jag formaterade om datorn med hjälp av Vista-skivan. Efteråt fanns det fyra partitioner, den felaktiga Vista fanns kvar på F:, Internet gick fortfarande segt och datorn jobbade mycket. Min enda erfarenhet av att formatera om datorn med Vista-skivan är från då. Det är därför jag är skeptisk till att formatera om datorn med Vista-skivan.
I framtiden kan jag tänka mig en mini-laptop med Linux och en ny laptop med Windows 7. Laptopen kan stå på datorbordet jämt, och fungera som hemmadator. Med mini-laptopen kan jag vara mer flexibel, koppla upp mig mot hemmanätverket och googla på saker när jag ser på Sommarkrysset på TV, eller sitter i köket och löser korsord. Mini-laptopen kan följa med mig när jag ska vara utanför hemmet. De små spelen som följer med Ubuntu kan fördriva tågresan, eller så kan jag skriva i OpenOffice. Eller så kan jag koppla upp mig mot Internet för att kolla Hotmail, Gmail, Facebook och olika forum när jag är bortrest några dagar.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
Alla bokstavstangenter ser likadana ut. Esc, F1-F12 och andra såna tangenter är lite mindre.
Piggen har gått av på E-tangenten så den går inte att sätta fast igen. Menar du att man kan köpa lös tangent med pigg på och snäppa fast den? Jag orkar inte googla ikväll på det.
Hälsningar
Lilla Gumman
Alla bokstavstangenter ser likadana ut. Esc, F1-F12 och andra såna tangenter är lite mindre.
Piggen har gått av på E-tangenten så den går inte att sätta fast igen. Menar du att man kan köpa lös tangent med pigg på och snäppa fast den? Jag orkar inte googla ikväll på det.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Själv bytte jag ut den högra alt-gr knappen till bokstaven S tex. Satte dit två skruvmejslar under och böjde uppåt. När jag tryckte in de nya sen så klickar det då de låser sig. Aldrig gjort det på en Fujitsu dock.Lilla Gumman skrev:Hej!
Eller sätt dit en knapp som du inte använder, ja.Lilla Gumman skrev:Piggen har gått av på E-tangenten så den går inte att sätta fast igen. Menar du att man kan köpa lös tangent med pigg på och snäppa fast den? Jag orkar inte googla ikväll på det.
Hälsningar
Lilla Gumman
Hej!
Men jag använder alla knappar som är lika stora och passar. Det går utmärkt att skriva E. Det är mera känslan av en riktig knapp jag vill åt, det är inte riktigt behagligt att inte ha en knapp att trycka på utan trycka på gummiploppen som håller fast tangenten. Helst ska det också stå E på tangenten, så att det blir symmetriskt och bra .
Hälsningar
Lilla Gumman
Men jag använder alla knappar som är lika stora och passar. Det går utmärkt att skriva E. Det är mera känslan av en riktig knapp jag vill åt, det är inte riktigt behagligt att inte ha en knapp att trycka på utan trycka på gummiploppen som håller fast tangenten. Helst ska det också stå E på tangenten, så att det blir symmetriskt och bra .
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
Jo, alla partitioner finns kvar. Vid formatering med Vista-skivan formateras lite grann på C: så att alla privata filer och Vista raderas. Sedan inatalleras Vista på nytt. Alla partitioner finns kvar. Och de partitionerna stör mig inte. Men en formatering tar inte bort allt ens på C: utan "datorn återställs till som den var när man köpte den". Det är inte alls säkert att dolda filer och mappar, skräpprogram etc. försvinner.
Den enda anledningen till att formatera om datorn är att hacker-programmet som finns i datorn och inte går att få bort ska försvinna. Då känns det inte kul att formatera om med Vista-skivan och få "börja om från början" med att installera drivrutiner, antivirus och diverse sånt, och ändå är skiten kanske inte borta.
Hälsningar
Lilla Gumman
Parvlon skrev:Ok, så då borde partitionen inte dyka upp nästa gång. Bara det inte blir samma fel såklart.
Jo, alla partitioner finns kvar. Vid formatering med Vista-skivan formateras lite grann på C: så att alla privata filer och Vista raderas. Sedan inatalleras Vista på nytt. Alla partitioner finns kvar. Och de partitionerna stör mig inte. Men en formatering tar inte bort allt ens på C: utan "datorn återställs till som den var när man köpte den". Det är inte alls säkert att dolda filer och mappar, skräpprogram etc. försvinner.
Den enda anledningen till att formatera om datorn är att hacker-programmet som finns i datorn och inte går att få bort ska försvinna. Då känns det inte kul att formatera om med Vista-skivan och få "börja om från början" med att installera drivrutiner, antivirus och diverse sånt, och ändå är skiten kanske inte borta.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Jaha, använder du alla så. Vet ej vart man köper knappar säkrast/billigast, har aldrig gjort det själv. Är en massa reklam på google när man söker iaf.Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
Själv tror jag det är onödigt arbete, kollat på forumet @fujjitsihemsidan och såg inget att andra klagar på att filer etc. inte försvinner med recovery-skivan. Men formatera du, lär ju knappast skada eftersom du har skivan med drivrutiner. Ultimatebootcd -skivan kan du säkert ha nytta av i framtiden oxå.Jo, alla partitioner finns kvar. Vid formatering med Vista-skivan formateras lite grann på C: så att alla privata filer och Vista raderas. Sedan inatalleras Vista på nytt. Alla partitioner finns kvar. Och de partitionerna stör mig inte. Men en formatering tar inte bort allt ens på C: utan "datorn återställs till som den var när man köpte den". Det är inte alls säkert att dolda filer och mappar, skräpprogram etc. försvinner.
Hälsningar
Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Hej!Parvlon skrev:Ok, så då borde partitionen inte dyka upp nästa gång. Bara det inte blir samma fel såklart.
Hälsningar
Lilla Gumman
Hej!
Vilket dilemma du är i, Lilla Gumman! Det var Miche som förde rootkit på tal i tråden och eftersom ingen av dina antivirus/malware-scanningar upptäcker något fuffens tyder det på ett rootkit. Hela poängen med ett rootkit är ju att undgå upptäckt och att i lugn och ro kunna planteraut andra virus och malware på olika ställen i datorn.
Skit också! Rootkit är inget kul alls, den värsta formen av malware. De försöker ibland trycka in s.k. key loggers, som försöker detektera exakt vad som skrivs på tangentbordet, och vilka följder det kan få kan man ju tänka sig.
Miche skrev också att en snabbformatering inte får bort ett rootkit, för det krävs en djup "low level" formattering som kan ta väldigt lång tid. Men i värsta fall är det väl det som krävs, om inget annat hjälper.
Hade det varit en stationär hade man kunnat byta ut hårddisken mot en felfri och fått igång systemet det vägen, och i lugn och ro kunnat djupformatera bort rootkitet utan att störa någon. Men när det gäller laptops har jag ingen erfarenhet av diskbyten. Fråga din datakille om han har någon sådan erfarenhet.
Jag har googlat på din modell men hittills inte fått några bra träffar.
Har du någon XP-licens/skiva? Eller något sätt att få tag på en sådan skiva? Jag har en sådan och innan man installerar XP har man möjlighet att göra en "fullständig formatering".
xvhttp://www.securityfocus.com/columnists/358/2
Tro sen inte att rootkits bara drabbat Windows. De dök först upp på Unix (därav namnet) och senare Linux och även Mac OS X.
- barracuber
Hej!
Även en XP-skiva följde med datorn. Jag kan ju prova med den.
Jag ber om ursäkt ifall jag låter motsträvig/gnällig i tråden. Alltihopa gör mig väldigt trött och jag får sitta vid datorn mer än jag brukar för att försöka få ordning på detta. Det upptar mycket tankeverksamhet. Så någonstans måste jag säga stopp och sätta en gräns.
Om jag köper en ny laptop eller verkligen får bort skiten i den här, gäller det att jag är försiktig så inte samma sak händer igen. Mitt förslag är:
AVG Antivirus som uppdaterar sig själv varje dag.
Ad-Aware som körs en gång i veckan.
CCleaner som körs en gång i veckan.
Slänga skräpmejl utan att läsa dem.
Klickar aldrig på okända länkar i program.
Klickar aldrig på okända bilagor.
Något mera jag kan tänka på?
Hälsningar
Lilla Gumman
Även en XP-skiva följde med datorn. Jag kan ju prova med den.
Jag ber om ursäkt ifall jag låter motsträvig/gnällig i tråden. Alltihopa gör mig väldigt trött och jag får sitta vid datorn mer än jag brukar för att försöka få ordning på detta. Det upptar mycket tankeverksamhet. Så någonstans måste jag säga stopp och sätta en gräns.
Om jag köper en ny laptop eller verkligen får bort skiten i den här, gäller det att jag är försiktig så inte samma sak händer igen. Mitt förslag är:
AVG Antivirus som uppdaterar sig själv varje dag.
Ad-Aware som körs en gång i veckan.
CCleaner som körs en gång i veckan.
Slänga skräpmejl utan att läsa dem.
Klickar aldrig på okända länkar i program.
Klickar aldrig på okända bilagor.
Något mera jag kan tänka på?
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Att jag föreslog XP-skiva är just för att den har "fullständig formatering". Om detta sedan är samma sak som "low level" formatering vet jag inte. Du behöver ju inte installera XP om du inte vill, det räcker med att köra formateringen. Sedan är det ju iofs svårt att veta om man verkligen blivit av med rootkitet. Regeln är väl, ju djupare low level formatering man kan köra desto bättre. Det finns även något som heter "zero fill" som man kan köra på en hel disk, men jag har aldrig provat det, googla gärna på det. Om du skulle lyckas bli av med rootkitet så kan du ju isf återställa på nytt med Vista-skivan, eller Ubuntu, eller hur du vill göra.
Dina förslag låter bra. Ett bra gratisprogram som Microsoft tagit fram på senare år är Security Essentials (ett tag hette det Defender, tror jag). Det körde jag ett tag som enda skydd förutom XP:s brandvägg och CCleaner. Men som sagt, när det gäller skydd till Windows, är det som försäkringar, man kan aldrig ha för många (utom att till slut börjar datornn stånka!)
Dina förslag låter bra. Ett bra gratisprogram som Microsoft tagit fram på senare år är Security Essentials (ett tag hette det Defender, tror jag). Det körde jag ett tag som enda skydd förutom XP:s brandvägg och CCleaner. Men som sagt, när det gäller skydd till Windows, är det som försäkringar, man kan aldrig ha för många (utom att till slut börjar datornn stånka!)
Senast redigerad av barracuber 2010-08-20 18:00:05, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Hej!
Tack för tipset! Nu vet jag vad jag gör ikväll.
Vi har en stor låda stående på datorbordet bakom min laptop. Där lägger vi alla papper, instruktionsböcker, CD-skivor, DVD-skivor och sådant som har med datorn att göra. Jag ska gå igenom den om en stundoch rensa bort sånt som är inaktuellt. Sen ska jag kanske formatera om datorn.
Hälsningar
Lilla Gumman
Tack för tipset! Nu vet jag vad jag gör ikväll.
Vi har en stor låda stående på datorbordet bakom min laptop. Där lägger vi alla papper, instruktionsböcker, CD-skivor, DVD-skivor och sådant som har med datorn att göra. Jag ska gå igenom den om en stundoch rensa bort sånt som är inaktuellt. Sen ska jag kanske formatera om datorn.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Kom på en sak. Det är inte alls säkert att din XP-licens är en "full" licens. Troligen är det bara en OEM liksom Vista-licensen pga datorn såldes som en märkesdator.
Jag minns inte hur en OEM-version av XP funkar men jag antar att den har det som du behöver, nämligen en Repair Installation, för att du ska kunna komma in till de blå bilderna där du väljer Fullständig Formattering. I värsta krävs en "full" version (som jag själv har) för att göra Repair och, ifall du inte äger en sån, då är vi nog tillbaka på ruta 1.
Här är en guide: <a target="_blank" href="http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/instxprepair1.htm">How to Perform a Repair Installation of Windows XP - Part 1 of 2</a>
Här är en bra sida om alla olika licenstyper som finns:
<a target="_blank" href="http://www.technibble.com/how-to-tell-what-type-of-windows-xp-cd-or-license-key-you-have/">How to Tell What Type of Windows XP CD or License Key You Have</a>
Jag minns inte hur en OEM-version av XP funkar men jag antar att den har det som du behöver, nämligen en Repair Installation, för att du ska kunna komma in till de blå bilderna där du väljer Fullständig Formattering. I värsta krävs en "full" version (som jag själv har) för att göra Repair och, ifall du inte äger en sån, då är vi nog tillbaka på ruta 1.
Här är en guide: <a target="_blank" href="http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/instxprepair1.htm">How to Perform a Repair Installation of Windows XP - Part 1 of 2</a>
Här är en bra sida om alla olika licenstyper som finns:
<a target="_blank" href="http://www.technibble.com/how-to-tell-what-type-of-windows-xp-cd-or-license-key-you-have/">How to Tell What Type of Windows XP CD or License Key You Have</a>
- barracuber
Hej!
Jag har hittat XP-skivan. Men det är också bara en recovery-skiva.
På XP-skivan står det:
Operativsystem – Twinload CD/DVD
Med den här cd-/dvd-skivan kan du återställa operativsystemet på ditt system från Fujitsu Siemens Computers. Observera: alla data, tillämpningsprogram och inställningar raderas.
På Vista-skivan står det nästan samma, fast på engelska:
Operating system – Recovery DVD
This DVD allows you to restore the operating system on your Fujitsu Siemens Computers system. Warning: All data, applications and settings will be deleted. For the recovery you will also need the "Drivers & Utilities" or "ServerStart" CD/DVD.
Och ja, jag har en skiva det står "Drivers & Utilities" på.
Verkar ju som om både XP och Vista formaterar skivan på samma vis. Alla filer, program m.m. försvinner och sedan återställs det till som det var vid köpet. Tror inte det går att avbryta installationen av XP eller Vista. Eftersom jag inte lyckades få den där Ultimate Boot CD att fungera alls, blir Ubuntu inget alternativ. Valet står mellan Vista (som jag gillar) och XP.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har hittat XP-skivan. Men det är också bara en recovery-skiva.
På XP-skivan står det:
Operativsystem – Twinload CD/DVD
Med den här cd-/dvd-skivan kan du återställa operativsystemet på ditt system från Fujitsu Siemens Computers. Observera: alla data, tillämpningsprogram och inställningar raderas.
På Vista-skivan står det nästan samma, fast på engelska:
Operating system – Recovery DVD
This DVD allows you to restore the operating system on your Fujitsu Siemens Computers system. Warning: All data, applications and settings will be deleted. For the recovery you will also need the "Drivers & Utilities" or "ServerStart" CD/DVD.
Och ja, jag har en skiva det står "Drivers & Utilities" på.
Verkar ju som om både XP och Vista formaterar skivan på samma vis. Alla filer, program m.m. försvinner och sedan återställs det till som det var vid köpet. Tror inte det går att avbryta installationen av XP eller Vista. Eftersom jag inte lyckades få den där Ultimate Boot CD att fungera alls, blir Ubuntu inget alternativ. Valet står mellan Vista (som jag gillar) och XP.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman