Träning och AS
80 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
AS och träning
Efter några månaders slit är jag nästan vid mål. Började med en vikt av 93 kg när jag insåg att hej, nu är jag trött på det här. Idag väger jag 70.1 kg. Känns så skönt och jag misstänker min envishet ligger i min AS. Jag försöker springa varje dag, varannan morgon kl 06:00. Samt cross trainer på gymmet.
Däremot gillar jag inte när folk ska gå så sakta och gå ut precis framför när jag ska gå förbi. Nåväl, lägger i racer växeln och springer förbi, men lite irriterande att de inte kan vänta några sekunder innan de går.
Ska börja med dykning idag. Nice, tur man har lite vatten vana från fridykningen. Hoppas kunna träna upp min andhållning bättre. Skön känsla sväva tyngdlös on the bottom of the ocean.
/
Marcus
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om träning.
Däremot gillar jag inte när folk ska gå så sakta och gå ut precis framför när jag ska gå förbi. Nåväl, lägger i racer växeln och springer förbi, men lite irriterande att de inte kan vänta några sekunder innan de går.
Ska börja med dykning idag. Nice, tur man har lite vatten vana från fridykningen. Hoppas kunna träna upp min andhållning bättre. Skön känsla sväva tyngdlös on the bottom of the ocean.
/
Marcus
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om träning.
- marcus1979
- Anslöt: 2009-02-20
Re: AS och träning
Grattis! Det var imponerande.
Jag gick ner 18 kg (från 81 till 63), talade inte om för någon men ändrade mitt sätt att äta och började träna. Däremot tog det mycket längre tid än för dig men det var något jag planerat. Tog det väldigt långsamt. Min målmedvetenhet och envishet tror jag hör ihop med aspeger. Men det var en kamp.
Nu får jag akta mig så jag inte blir träningsberoende.
Jag gick ner 18 kg (från 81 till 63), talade inte om för någon men ändrade mitt sätt att äta och började träna. Däremot tog det mycket längre tid än för dig men det var något jag planerat. Tog det väldigt långsamt. Min målmedvetenhet och envishet tror jag hör ihop med aspeger. Men det var en kamp.
Nu får jag akta mig så jag inte blir träningsberoende.
Jag rider på ridskola två gånger i veckan och har börjat tränat med personlig tränare på gymmet. Med personlig tränare blir träningen bra och regelbunden. Jag tycker det känns bra efteråt. Vill gärna gå ner i vikt. Jag har diabetes och märker tydligt att motion har blodsockersänkande effekt i flera timmar.
Om jag inte hade heltidsjobb slulle jag nog inte ha råd med ridning och personlig tränare.
Om jag inte hade heltidsjobb slulle jag nog inte ha råd med ridning och personlig tränare.
- hästintresserad83a
- Anslöt: 2009-10-20
bra jobbat! Själv tränar jag högst varannan dag, i snitt var tredje. Min vikt kan växla snabbt mellan 5-7 kg, beroende på om jag joggar, äter för mycket/lite resp. styrketränar. När jag inte tränar (född 1966) så får jag ont i rygg, höfter, axlar och knän.marcus1979 skrev:Efter några månaders slit är jag nästan vid mål. Började med en vikt av 93 kg när jag insåg att hej, nu är jag trött på det här. Idag väger jag 70.1 kg. Känns så skönt och jag misstänker min envishet ligger i min AS. Jag försöker springa varje dag, varannan morgon kl 06:00. Samt cross trainer på gymmet.
/
Marcus
Jag tränar för att jag gillar det + att bli av med frustration, stress och för bättre sömn.
Jag tränar oftast varje dag. Armhävningar, sit ups, hantlar och "gå ner i brygga".
EDIT: Jag brukar äta en proteinrik kost också. Undviker att äta pasta, ris, mjöl och potatis.
EDIT: Jag brukar äta en proteinrik kost också. Undviker att äta pasta, ris, mjöl och potatis.
Jag kan inte träna varje dag, eftersom jag varje gång försöker nå fram till total utmattning (svimningsrisk). Dagarna efter hindras jag (ibland) också av träningsvärk på gränsen till inflammation.Sheyen skrev:Jag tränar oftast varje dag. Armhävningar, sit ups, hantlar och "gå ner i brygga".
lar66 skrev: bra jobbat! Själv tränar jag högst varannan dag, i snitt var tredje. Min vikt kan växla snabbt mellan 5-7 kg, beroende på om jag joggar, äter för mycket/lite resp. styrketränar. När jag inte tränar (född 1966) så får jag ont i rygg, höfter, axlar och knän.
Jag tränar för att jag gillar det + att bli av med frustration, stress och för bättre sömn.
Oj, själv är jag i en sits där jag inte kan träna så mycket för förut men samtidigt inte vill gå upp de kg:na i vikt. Ibland mår jag dåligt om jag inte tränar.
Svårt med koncentrationen när externa problem dyker upp. Skriver magisteruppsats men bilen startade inte och har besiktning på tisdag så dagen gick åt till att få bilen i ordning, dvs skaffa nytt batteri, ta bort skruvarna, och sätta dit det nya, koppla in samt dra skruvarna och testköra att bilen funkade. Skönare när man löst problem så man lätt kan fokusera på det centrala.
- marcus1979
Hade idag andra dyk tillfället under min pågående dykkurs som jag nu går. Riktigt nice att dyka med tuber. Tar kursen i en dykklubb jag är med i och har varit öppen med att jag är annorlunda än andra så idag hade jag en egen dykinstruktör medan den som håller i kursen ägnar sig åt de 4 andra. Jag gör givetvis samma övningar som de andra men tycker detta känns smidigare med.
Kommer förmodligen få begränsning vad gäller mitt dykcert när jag tar det men de restriktionerna kan sedan tas bort enligt förbundets dykläkare som tur är. Dvs om andra i klubben till exempel känner att jag är trygg och fungerar att dyka med de andra så kan det vara motivering till att häva de begränsningarna.
Idag svävade jag någon halvmeter ovanför bassängbottnen, delade regulator med instruktören, det handlar om att låna ut sin regulator och hantera situationen om det skulle behövas på riktigt, dvs om den andres luft tar slut. Fick även öva på att ta upp en person som ligger medvetslös på bassängbottnen och ta oss upp till ytan. Han tyckte dock det gick lite fort upp men så kan det ju även vara på riktigt då det kan handla om liv och död.
En skön känsla vara viktlös, dock är utrustningen tung på land. Känns som man har en jetpak på ryggen, dock är man under ytan, inte samma som att flyga med en sådan där raket .
Kommer förmodligen få begränsning vad gäller mitt dykcert när jag tar det men de restriktionerna kan sedan tas bort enligt förbundets dykläkare som tur är. Dvs om andra i klubben till exempel känner att jag är trygg och fungerar att dyka med de andra så kan det vara motivering till att häva de begränsningarna.
Idag svävade jag någon halvmeter ovanför bassängbottnen, delade regulator med instruktören, det handlar om att låna ut sin regulator och hantera situationen om det skulle behövas på riktigt, dvs om den andres luft tar slut. Fick även öva på att ta upp en person som ligger medvetslös på bassängbottnen och ta oss upp till ytan. Han tyckte dock det gick lite fort upp men så kan det ju även vara på riktigt då det kan handla om liv och död.
En skön känsla vara viktlös, dock är utrustningen tung på land. Känns som man har en jetpak på ryggen, dock är man under ytan, inte samma som att flyga med en sådan där raket .
- marcus1979
Återgå till Övriga Aspergerfrågor