Träffar i södra Sverige
Re: Träffar i södra Sverige
Jag tror jag skrivit det förr, men jag kan upprepa mig. Jag stödjer inte arrangemang som är diskriminerande emot vissa grupper. Att kalla alla under 18 år för barn är dessutom helt befängt.
Tanken är väl att enbart de som har AS eller liknande skall träffas. Jag tror att ungdom med diagnos är välkommen. Det är väl inte diskriminering att utesluta resten av världen, när vi är minoriteten?
redtroll skrev:Tanken är väl att enbart de som har AS eller liknande skall träffas. Jag tror att ungdom med diagnos är välkommen. Det är väl inte diskriminering att utesluta resten av världen, när vi är minoriteten?
Det är diskriminering att utesluta folk under 18 år, och dessutom befängt att kalla alla som inte fyllt 18 år för barn.
Befängt vet jag inte... om inte barn, vad är man då? Man är i alla fall inte vuxen i de flesta sammanhang där distinktionen används. Men mig gör det ingenting om de kommer.
Jag tar mig förmodligen dit med Biologic, men beror lite på upplägg och hur det känns i slutänden. Överdrivet försiktig kanske.
Jag tar mig förmodligen dit med Biologic, men beror lite på upplägg och hur det känns i slutänden. Överdrivet försiktig kanske.
rdos skrev:Jag tror jag skrivit det förr, men jag kan upprepa mig. Jag stödjer inte arrangemang som är diskriminerande emot vissa grupper. Att kalla alla under 18 år för barn är dessutom helt befängt.
Det är din fulla rätt att tycka så, men jag är inte intresserad av familjesammankomster, vare sig att arrangera eller delta i.
(Hur många aspies här är det?)
Så jag föreslår att du startar egna träffar som utgår helt från rdos behov istället för att tjafsa sönder varenda träffinitiativ du ser.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-29 8:08:58, redigerad totalt 2 gånger.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
redtroll skrev:Tanken är väl att enbart de som har AS eller liknande skall träffas. Jag tror att ungdom med diagnos är välkommen. Det är väl inte diskriminering att utesluta resten av världen, när vi är minoriteten?
Ungdom med diagnos är helt ok, men inte ungdom med diagnos + anhöriga.
Ej heller vuxen med diagnos + anhöriga.
Kan man uttrycka sig klarare än så?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Är alla familjeband uteslutna? Syskon med diagnos/under utredning? Var specifik, om det nu är så viktigt.
http://www.editgrid.com/user/caasf/Sydtr%C3%A4ff
Här är något att utgå ifrån... har helt säkert inte täckt in alla förhållande, men det är svårt att få med "forummedlem ja/nej" utan att ha en axel till.
Själv tycker jag det är ok att ta med någon, så länge det finns en anledning (t.ex. som stöd)... vill ju helst träffa personer som har AS.
Här är något att utgå ifrån... har helt säkert inte täckt in alla förhållande, men det är svårt att få med "forummedlem ja/nej" utan att ha en axel till.
Själv tycker jag det är ok att ta med någon, så länge det finns en anledning (t.ex. som stöd)... vill ju helst träffa personer som har AS.
Som sagt, inga familjesammankomster. Alltså inga anhöriga medföljare.
Ska det vara så svårt att ta in?
Syftet med aspergerträffar är att träffa andra aspergare, inte att ha picknick i största allmänhet.
Vill man anordna picknick bara för att finns det andra kanaler att använda sig av - det här är ett aspergerforum.
Är det fler än rdos som är missnöjd med eller inte förstår detta?
Syftet med aspergerträffar är att träffa andra aspergare, inte att ha picknick i största allmänhet.
Vill man anordna picknick bara för att finns det andra kanaler att använda sig av - det här är ett aspergerforum.
Är det fler än rdos som är missnöjd med eller inte förstår detta?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
ca skrev:Själv tycker jag det är ok att ta med någon, så länge det finns en anledning (t.ex. som stöd)... vill ju helst träffa personer som har AS.
Inga stödpersoner, psykologer, kuratorer, socionomer, studenter, kontaktpersoner, assistenter eller ledsagare.
Träffen är för aspergare och inte för arbetande inom omsorgsbranschen. Vet att många med mig trivs bäst med det upplägget.
Vad säger ni - är detta bra eller inte?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jag tycker det är ett bra upplägg. Det var en sådan träff jag var ute efter i.af. Ni andra kan ju ha en egen träff där anhöriga behöver vara med.
KrigarSjäl skrev:Som sagt, inga familjesammankomster. Alltså inga anhöriga medföljare.
Men jag och Ca råkar vara syskon, vi är båda vuxna forummedlemmar och väntar på utredning. Stark AS-misstanke hos båda. Är vi då inte välkomna?
Jo det är väl klart ni är välkomna då ni båda har misstänkt AS-diagnos och inte kommer i egenskap av stödperson/assistent åt den andra.
biologic skrev:KrigarSjäl skrev:Som sagt, inga familjesammankomster. Alltså inga anhöriga medföljare.
Men jag och Ca råkar vara syskon, vi är båda vuxna forummedlemmar och väntar på utredning. Stark AS-misstanke hos båda. Är vi då inte välkomna?
Jodå, självfallet.
Det är konstellationen föräldrar-barn som blir problematisk.
Det öppnar för NT-föräldrar med autistiska barn och rätt vad det är är det ingen aspergerträff längre.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Var i Skåne ska ni träffas? Södra? Ber om ursäkt om jag har missat det.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Var i Skåne ska ni träffas? Södra? Ber om ursäkt om jag har missat det.
Malmö.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Hade varit intressant att komma, men det är ändå nästan lite väl långt. Körde till Malmö i somras (har en äldre släkting där). Ensam i bilen är det ingen höjdare eftersom jag då brukar bli tröttare och tröttare och resan kan bli ett helvete. Lika illa blir det om medpassagerare sitter och sover.
Hade ni tänkt att ha "tvådagars" med övernattning?
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Hade varit intressant att komma, men det är ändå nästan lite väl långt. Körde till Malmö i somras (har en äldre släkting där). Ensam i bilen är det ingen höjdare eftersom jag då brukar bli tröttare och tröttare och resan kan bli ett helvete. Lika illa blir det om medpassagerare sitter och sover.
Om någon vill/kan rodda ihop en sådan träff är det helt ok men jag har inte energi till det.
Jag utgår från en träff över dagen i all enkelhet.
Förstår dock att det blir besvärligt för långväga gäster.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Bror Duktig skrev:Hade varit intressant att komma, men det är ändå nästan lite väl långt. Körde till Malmö i somras (har en äldre släkting där). Ensam i bilen är det ingen höjdare eftersom jag då brukar bli tröttare och tröttare och resan kan bli ett helvete. Lika illa blir det om medpassagerare sitter och sover.
Om någon vill/kan rodda ihop en sådan träff är det helt ok men jag har inte energi till det.
Jag utgår från en träff över dagen i all enkelhet.
Förstår dock att det blir besvärligt för långväga gäster.
Ok, förstår att det blir mycket med tvådagars. Om det skulle bli en lämplig dag, och flera som tänker åka ned från GBG-området, så KANSKE jag skulle kunna komma, om man då samåkte från GBG-området alltså. OCH, åker hem tillsammans förstås.
Ett visst mått av samtalande under körningen gör att jag inte blir så där trött, samt att man kan bytas om vid ratten om fler har körkort (inte helt nödvändigt om man bara håller liv i min hjärna).
- Bror Duktig
@Kapuni & KS
Då förstår jag. Blev lite förvirrad över vad ni menade. Nu gäller det bara att hitta en bra dag också.
Då förstår jag. Blev lite förvirrad över vad ni menade. Nu gäller det bara att hitta en bra dag också.
för mig hade det varit intressant att höra vad redtroll vill med träffen eftersom det var du som startade tråden och inte de andra som är så aktiva till att bestämma.
Mvh fairy
Mvh fairy