Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-10-16 15:58:18

Älskar känslan i musklerna efter att jag tränat. :-)Happy
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-10-18 20:46:39

antonius skrev:
dasunbedingte skrev:Varit sjuk i en hel vecka nu. Jobbat och varit aktiv, men inte tränat. :/


Du tränar ändå så mycket, så det är nog bara bra att du får en liten paus... :-)063


Måhända. Haha. Har inte tappat så mycket, dock så behöver jag träna för att kunna arbeta och tolerera människors informella behov av social bajsnödighet. Sprang idag dryga milen i skogen. Funka rätt bra, något hostig, så tog det lugnt. Ska ut lite längre imorgon.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-19 23:54:52

Jag tänkte satsa lite mera på joggingen nu. Ge mig lite tips på vad jag ska äta/dricka för att få ut max av träningen.

En gång i veckan blir det jogga cirka 2 km, backträning, jogga hem. Nästan varje dag är det jogging med grannen, vi kör ett joggingprogram så än rör det sig bara om runt 20 minuters jogging totalt. Sen joggar jag också "så långt jag hinner och orkar" själv, det går nog att komma upp i cirka 4-7 km. Det här är min plan, alltså.

Man ska ju dricka mycket. så blir jag kissnödig och kissar nästan på mig. Om jag inte dricker får jag nästan kramp i vaden i stället. Hur mycket ska jag dricka och när?

Inom en halvtimme efter träning ska man äta nåt proteinrikt. Jag är vegetarian och börjar bli trött på kokt ägg. Kvarg ska vara bra, men den smaksatta är för söt och den osötade får jag nästan tvinga i mig. Keso är också bra. Finns det andra alternativ med? Vad är mest proteinrikt?

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Tråden om träning

Inläggav Lamprecht » 2014-10-20 1:14:14

Lilla Gumman skrev:Jag tänkte satsa lite mera på joggingen nu. Ge mig lite tips på vad jag ska äta/dricka för att få ut max av träningen.

En gång i veckan blir det jogga cirka 2 km, backträning, jogga hem. Nästan varje dag är det jogging med grannen, vi kör ett joggingprogram så än rör det sig bara om runt 20 minuters jogging totalt. Sen joggar jag också "så långt jag hinner och orkar" själv, det går nog att komma upp i cirka 4-7 km. Det här är min plan, alltså.

Man ska ju dricka mycket. så blir jag kissnödig och kissar nästan på mig. Om jag inte dricker får jag nästan kramp i vaden i stället. Hur mycket ska jag dricka och när?

Inom en halvtimme efter träning ska man äta nåt proteinrikt. Jag är vegetarian och börjar bli trött på kokt ägg. Kvarg ska vara bra, men den smaksatta är för söt och den osötade får jag nästan tvinga i mig. Keso är också bra. Finns det andra alternativ med? Vad är mest proteinrikt?

Lilla Gumman


Det finns ett par knep för att jogga längre som omedelbart kan boosta nybörjare.

Om man börjar med tekniken är din takt och löpsteg viktigt, sedan om du inte är erfaren nog för att veta hur du ska hitta ditt flås får du tänka mycket på andningsrytmen. Ett par tips vad gäller jogging som uthållighetsträning, för att kunna ta dig längre sträckor är att jogga i en sådan hastighet att du samtidigt kan föra en konversation utan problem. För att hitta den takten är det perfekt med en partner i början. Tänk på att denna variant är inte för konditionens skull, enbart din kropps uthållighet.

Vad gäller stegen vid denna jogging kan du tänka på att dina steg inte ska landa för långt framför dig, nästan precis under din smått framåtlutade överkropp.

Kosten då. Elitlöpare brukar ladda fullt med kolhydrater dagen innan, man äter många långsamma kolhydrater och dricker mycket vatten. Tänk på att kosten och vätskan för det mesta ger dig energin dagen efter. Innan passet kan du på eget känn äta långsamma kolhydrater. Kan även rekommendera att ta med dig dextrosol för en energiboost när du börjar bli trött under löpningen.

Direkt efter passet kan snabba kolhydrater i kombination med lite proteiner vara bra, då dina energiförråd hungrar och för proteinsyntesens skull. Gärna inom 20-30 minuter efter ett pass. Här kan en proteinbar vara på sin plats, de finns i alla matbutiker. Drick vatten, ät proteinbaren och slappna av. Sen helst inom 1-2 timmar efter passet äter du en redig måltid. Då har du fyllt på dina energiförråd igen.

Angående kvargen har märket Lindahls smaksatta, utan att vara söta i smakerna passion, lime och hallon. Dessa är i små förpackningar för ca 8kr st. Dessa är mycket goda. :)
Lamprecht
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2014-10-18

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-10-20 5:04:20

För träningspass, inte något särskilt, oavsett sträcka och tid en är ute och springer. Skulle väl vara om det är jättevarmt, då är det skönt att ta med sig vätska (samt få i sig lite mer kolhydrater och ev saltdryck innan).

Du behöver inte dricka jättemycket innan/efter löpturer, måttligt, beroende efter intensitet och väderlek.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav Lamprecht » 2014-10-20 7:42:22

Jag är lite nyfiken vad folk har för relation till träning på AF, era erfarenheter och historia. Vad tränar/tränade ni? Har vi några som just nu siktar på elitnivå inom sin nisch eller rentav några som arbetar inom träning & hälsa?

Jag är uppväxt i en väldigt starkt träningsorientad familj. Min far och farbror var på sin tid (80-talet) bland Sveriges framgångsrikaste simmare, min farfar var en duktig boxare. Min morfar var bodybuilder likaså min morbror, min morsa har tävlat inom styrka och har jobbat med träning & hälsa i över 20 år. Idag driver hon två företag inom området.

Jag har hållt på med sporter och tränat sedan femårsåldern. Utebandy / innebandy, friidrott och boxning växte jag upp med men det avlöstes helt med kampsport vid 15-årsåldern då jag började på thaiboxning för att sen vid 17-årsåldern börja med MMA. Vid 19-årsåldern fastnade jag för kroppsbyggning och det har gäller fortfarande. Senaste året har jag dock närmat mig mer åt strongman-typen av träning och kost. Tyvärr är jag begränsad och vet att jag inte har någon framtid inom det, jag har inte generna eller intresset för steroidbruk. Men det passar min smak: tungt, rått och hårt. Med en brutal kost som är livsviktig för lyckad träning. Det gör att jag ensam äter för ca 6000-7000 i månaden. :shock:

Finns det någon annan här inne med liknande hållning till idrottslivet?
Lamprecht
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2014-10-18

Tråden om träning

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 8:59:42

dasunbedingte skrev:För träningspass, inte något särskilt, oavsett sträcka och tid en är ute och springer. Skulle väl vara om det är jättevarmt, då är det skönt att ta med sig vätska (samt få i sig lite mer kolhydrater och ev saltdryck innan).

Du behöver inte dricka jättemycket innan/efter löpturer, måttligt, beroende efter intensitet och väderlek.


Men efter en stund brukar jag få mjölksyra/kramp i vaderna. Det kan bero på vätskebrist. Över lag dricker jag nog för lite. Så jag tror att jag ska tänka på att dricka 2 liter rent vatten om dagen, (givetvis räknas bubbelvatten och sojadryck och sånt).

Jag har använt ett joggingprogram för att lära grannen att jogga. Nu har vi frångått programmet, och jag kör på fri hand. Vi går alltid i två minuter när vi börjar, och i en minut efteråt. Varannan dag joggar vi i x minuter, varannan dag bryter vi av med 2 minuters gång i mitten. Vi lägger alltid på 1 minuts jogging för varje pass. Förra gången joggade vi i 20 minuter i sträck. Då ska vi nu jogga i 11 minuter, gå i 2 minuter och jogga i 10 minuter. När vi har kommit upp i 30 minuters jogging, kan jag börja introducera backträning för grannen. Vi joggar till en backe, kör backträning, joggar tillbaka. Backträning, då bestämmer man sig för hur många gånger man vill köra, sen joggar man upp till en viss punkt i backen, och går ner. Efteråt kan man om man vill jogga uppför hela backen, och sen gå ner. Därefter är man klar och kan jogga hem.

Själv brukar jag jogga pass som är mellan 3,5 och 7 km långa ungefär. Jag joggade Midnattsloppet i år, och joggade hela milen bortsett från en backe där stigningen var så brant att jag tvingades gå.

Jag har joggat sen i augusti 2011, så jag börjar kunna detta. Dock har jag inte fått till helheten med kost och allt. Nu tänkte jag satsa mer på joggingen, och jogga oftare än förut. Varje dag tänkte jag träna i syfte att bli bättre på jogging. Både kunna jogga snabbare och orka längre sträckor är mina mål.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Tråden om träning

Inläggav Lamprecht » 2014-10-20 14:06:44

Då tycker jag att, eftersom du tydligen har erfarenhet och rutiner, bör göra en ändring i kosten och se om det gör skillnad. Testa mina råd om kosten att ladda med mycket kolhydrater dagen innan och lite före passet och dricka mer vatten. Jag kan säga att vatten är extremt viktigt för min egen prestation. Har jag druckit för lite kommer inte jag orka lyfta lika tungt som jag borde göra.

Fungerar inte det kan du börja felsöka i löptekniken, löpskorna och miljö.

Spoiler: visa
Vad har du för skor, vet du om det är rätt skor? När du börjar komma upp i den här mängden är det viktigt att du använder rätt skor om du supinerar eller pronerar. Det kan orsaka kramper i längden och göra dig trött för att till slut ge benhinneinflammation. Spelar det roll på vad för underlag du springer på när kramperna kommer?

Men det du kanske egentligen känner är muskelpump vilket kan uppfattas som kramp för den som inte är van vid känslan. Försök vara medveten hur du landar och trycker ifrån med vid stegen, om du känner att vaderna arbetar mer än låren för att trycka ifrån.

Stretchar du tillräckligt?
Lamprecht
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2014-10-18

Re: Tråden om träning

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 14:32:46

Jag var på Intersport idag, för grannen köpte nya joggingskor. Där fick jag veta att det tar 2 dygn för skornas dämpning att återställa sig. Jag har nog joggat för mycket.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Tråden om träning

Inläggav Myrkr » 2014-10-20 14:57:20

Så säger dem säkert bara för att du ska köpa nya skor att varva med.
Springer man på mjukt underlag spelar det dessutom ingen roll.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Re: Tråden om träning

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 15:03:53

Jag joggar på asfalt, och det var asfaltskor jag provade. De kostade 999 kr. Mina första joggingskor var New Balance från Intersport. Mina andra skor var också från Intersport. Dom här joggingskorna är New Balance, dom köpte jag på rea från Sportamore för 299 kr. När jag provat skorna i sportaffären kändes mina joggingskor som utslitna foppatofflor i jämförelse. Givetvis har jag dämpning i skorna, men anpassade för asfalt är dom inte.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Tråden om träning

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 20:14:48

Oftast är det svårt för mig att äta rätt på bra tider. Idag blev det frukost 07.30. Vid omkring 12 blev det Varma Koppen och smörgås. Sen var jag iväg till stan med grannen, och tränade tabata. Vid 15 gick jag och geocache och handlade. Vid 16 tog jag en Naturdiet bar med protein i. Vid cirka 16.20 åt jag och geocache nyckelhålsmärkta flingor med mandelmjölk och smörgps. Vid 17.40 blev det ett backträningspass. Jag joggade i 1,5 km till en lämplig backe. Sen joggade jag upp till en viss punkt i backen (halva kanske, minst) och gick ner, 5 gånger. Sen joggade jag 2 km hem, tog en annan väg. Stretchade ute vid porten. Åt 250 g kvarg med blåbär efteråt. Nu ska vi äta mat.

Behöver tips på bra "snabbmat" de dagar jag inte hinner stå vid spisen en timme. Eller göra storkok och frysa in. Kan man frysa in böngryta och fullkornsris eller fullkornspasta? Alltså även kolhydraterna. Andra tips? Jag är vegetarian.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Tråden om träning

Inläggav Lamprecht » 2014-10-20 20:59:46

När marklyften börjar bli tunga, spricker huden. :-)018

Bild
Lamprecht
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2014-10-18

Tråden om träning

Inläggav LILITH_ » 2014-10-20 22:58:42

Men bläääh! Det där kan inte vara hälsosamt...

Jag har haft en vecka utan träning nu men imorgon SKA jag dit. Verkligen ska.
Jag kom av mig förförra lördagen när jag cyklade dit och kom till ett stängt gym. Luften gick ur på något sätt. Gym borde vara öppna dygnet runt, alla gym alltså - inte bara de som faktiskt är det.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Tråden om träning

Inläggav Lamprecht » 2014-10-21 0:57:11

LILITH_ skrev:Men bläääh! Det där kan inte vara hälsosamt...

Jag har haft en vecka utan träning nu men imorgon SKA jag dit. Verkligen ska.
Jag kom av mig förförra lördagen när jag cyklade dit och kom till ett stängt gym. Luften gick ur på något sätt. Gym borde vara öppna dygnet runt, alla gym alltså - inte bara de som faktiskt är det.


Om ens förhårdnader aldrig slits bort har man aldrig tagit i tillräckligt! :lol: 8)

Jag håller helt klart med, mitt gym är öppet 04-00 varje dag året om.
Lamprecht
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2014-10-18

Tråden om träning

Inläggav Flawed » 2014-10-21 1:31:49

Jag har ett misslyckat operationsärr i magen,ett inflammerat bicepsfäste och en släng av borrelia,så det kan nog bli lite träning våren 2025 om allt vill sig väl.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tråden om träning

Inläggav kullan » 2014-10-21 19:01:47

Finns det någon träning som passar för en med lågt blodtryck. En i min närhet väger för lite och skulle behöva bygga upp 5 kg muskelmassa för att få upp sin vikt. Dock lider denna person av lågt blodtryck och kan lätt tuppa av vid för stor kroppslig ansträngning. Så vad ska denna person hitta på för träning? Någon lättare variant på styrketräning är min spontana gissning men hur utformar man träningspassen? Träningen ska kunna ske i hemmet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tråden om träning

Inläggav Moggy » 2014-10-21 19:10:28

Sådär, nu har det funkat bra med träning för mig. Tar mig till flera gånger i veckan och lyckas tvinga iväg mig även de dagar det tar emot. Märker klart att orken förbättras. Sånt som en sur uppförsbacke jag cyklar ofta, förr storknade jag nästan av det och orkade inte cykla hela vägen upp. Nu tar jag backen utan att bli jättetrött.


Skönt när det går åt rätt håll.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-10-21 19:14:37

kullan skrev:Finns det någon träning som passar för en med lågt blodtryck. En i min närhet väger för lite och skulle behöva bygga upp 5 kg muskelmassa för att få upp sin vikt. Dock lider denna person av lågt blodtryck och kan lätt tuppa av vid för stor kroppslig ansträngning. Så vad ska denna person hitta på för träning? Någon lättare variant på styrketräning är min spontana gissning men hur utformar man träningspassen? Träningen ska kunna ske i hemmet.


När det föreligger något medicinskt problem bör sådant utformas av sjukgymnast, många av de större gymmen brukar ha sådana som är landstingsanslutna :-)063
antonius
 
Inlägg: 22356
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav kullan » 2014-10-21 19:19:07

antonius skrev:
kullan skrev:Finns det någon träning som passar för en med lågt blodtryck. En i min närhet väger för lite och skulle behöva bygga upp 5 kg muskelmassa för att få upp sin vikt. Dock lider denna person av lågt blodtryck och kan lätt tuppa av vid för stor kroppslig ansträngning. Så vad ska denna person hitta på för träning? Någon lättare variant på styrketräning är min spontana gissning men hur utformar man träningspassen? Träningen ska kunna ske i hemmet.


När det föreligger något medicinskt problem bör sådant utformas av sjukgymnast, många av de större gymmen brukar ha sådana som är landstingsanslutna :-)063


Jag tror inte att han vill engagera en sjukgymnast. Men jag ska nämna det för han.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-10-21 19:34:31

kullan skrev:Jag tror inte att han vill engagera en sjukgymnast. Men jag ska nämna det för han.


Det är bra, peppa honom lite och följ med vettja, som moraliskt stöd. Tror inte man gör så särskilt annorlunda vid lågt blodtryck än som för de med normalt, bara man startar försiktigt... :-)005
antonius
 
Inlägg: 22356
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav LILITH_ » 2014-10-21 23:53:59

LILITH_ skrev:Jag har haft en vecka utan träning nu men imorgon SKA jag dit. Verkligen ska.

Gjort!
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Tråden om träning

Inläggav Alien » 2014-10-22 1:46:10

Jag tränar mycket lätt, men har ändå bekymmer med maten. Har för mig att man inte ska äta för nära innan man tränar, men är det 2 el 3 timmar el ännu mer som avses?

Om jag kommer hem efter kl 16 så brukar jag ätit klart vid fem-tiden och så är passet kl 19. Jag har svårt att hinna äta något tidigare. Kunde låta bli att äta alls förstås, men då har jag inte ätit på flera timmar när jag kommer hem och är jättehungrig. En del har vattenflaskor med men aldrig jag. En timme ska jag väl klara mig utan vatten, särskilt som jag inte tränas särskilt hårt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47136
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tråden om träning

Inläggav Lamprecht » 2014-10-22 1:53:11

Alien skrev:Jag tränar mycket lätt, men har ändå bekymmer med maten. Har för mig att man inte ska äta för nära innan man tränar, men är det 2 el 3 timmar el ännu mer som avses?

Om jag kommer hem efter kl 16 så brukar jag ätit klart vid fem-tiden och så är passet kl 19. Jag har svårt att hinna äta något tidigare. Kunde låta bli att äta alls förstås, men då har jag inte ätit på flera timmar när jag kommer hem och är jättehungrig. En del har vattenflaskor med men aldrig jag. En timme ska jag väl klara mig utan vatten, särskilt som jag inte tränas särskilt hårt.


Du har nog missuppfattat det. Du kan äta precis innan träningen om det passar för dig. Problemet är att många blir illamående om de äter för tätt inpå. För mig beror det på vad jag äter hur länge jag måste vänta. Det är absolut inga problem att dricka under träning heller. Jag dricker över en liter vatten under mitt ca timmes träningspass.
Lamprecht
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2014-10-18

Återgå till Intressanta intressen



Logga in