Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-05-20 22:22:06

dasunbedingte skrev:Kokospojke it is! Ska skriva till Gladiatorerna att jag vill vara deras kokospojke. Phoenix och Baron Samedi skulle få göra vad de ville med mig. <3

Tänkte föreslå massör på ett cykelstall, men du vill ju ha biffigare bojs att smörja, yeas well... :mrgreen:
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2014-05-20 22:23:33

Om man får andnöd, panikångestattacker, sprängande huvudvärk och yrsel av att jogga/springa och inte av promenader och dans, vad kan man ha för problem då? Kan man göra något åt saken?

Är otroligt frustrerad över att min kropp inte "vill fungera" på den fronten! :x icon
BloodyPirate

Anslöt: 2014-02-18

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-05-20 22:30:28

BloodyPirate skrev:Om man får andnöd, panikångestattacker, sprängande huvudvärk och yrsel av att jogga/springa och inte av promenader och dans, vad kan man ha för problem då? Kan man göra något åt saken?

Är otroligt frustrerad över att min kropp inte "vill fungera" på den fronten! :x icon

När gjorde du en läkarundersökning sist? Du kan ju ha lite lågt eller för högt blodtryck, behöver inte vara ngt farligt. Brukade du träna tidigare och det här blir nu på senare år? Är man lite ovan, eller att det var länge sen sist, kan det ju bli anstängande att ta i för mycket i början :-)063
antonius

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-20 22:36:59

antonius skrev:
BloodyPirate skrev:Om man får andnöd, panikångestattacker, sprängande huvudvärk och yrsel av att jogga/springa och inte av promenader och dans, vad kan man ha för problem då? Kan man göra något åt saken?

När gjorde du en läkarundersökning sist? Du kan ju ha lite lågt eller för högt blodtryck, behöver inte vara ngt farligt. Brukade du träna tidigare och det här blir nu på senare år? Är man lite ovan, eller att det var länge sen sist, kan det ju bli anstängande att ta i för mycket i början :-)063

Instämmer, låter mer som ovana och överansträngning. Att bli bra på löpning kräver tid - många långpass i lågt tempo, promenader är bra att inkludera i början, när en fått in rutin så brukar utvecklingen öka markant.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2014-05-20 22:47:47

dasunbedingte skrev:
antonius skrev:

Instämmer, låter mer som ovana och överansträngning. Att bli bra på löpning kräver tid - många långpass i lågt tempo, promenader är bra att inkludera i början, när en fått in rutin så brukar utvecklingen öka markant.

Minns inte när det var jag gjorde läkarundersökning angående blodtryck. Men läkaren sa att det är något lägre än medel och att det var bra. Att springa har aldrig riktigt varit min grej för att jag fått så otroligt ont i halsen och lungorna. Lyckades få VG på både bip-test och att springa slingan när jag gick i skolan. Panikångestattackerna har kommit senare och jag förknippar löpning med stress. Tog inte i särskilt mycket alls senast. Målet var att göra mer än jogga, men kunde inte höja tempot det minsta. Tillslut pressades tårarna ut av ren smärta. :?

Har god rutin på att promenera, äta nyttigt, styrketräna o.s.v. annars. Bara jogging och löpning som spökar så otroligt. :o
BloodyPirate

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-05-20 23:00:53

BloodyPirate skrev:Har god rutin på att promenera, äta nyttigt, styrketräna o.s.v. annars. Bara jogging och löpning som spökar så otroligt.

Då år det nog bara brist på rutin och ovana, jogga bara i början och småspring korta bitar, ett par tre gånger i veckan, sen efter några veckor går det nog bättre ska du se, ha lämplig musik kan hjälpa med... :-)063
antonius

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2014-05-20 23:06:33

antonius skrev:
BloodyPirate skrev:Har god rutin på att promenera, äta nyttigt, styrketräna o.s.v. annars. Bara jogging och löpning som spökar så otroligt.

Då år det nog bara brist på rutin och ovana, jogga bara i början och småspring korta bitar, ett par tre gånger i veckan, sen efter några veckor går det nog bättre ska du se, ha lämplig musik kan hjälpa med... :-)063

Andas som ett psykfall efter att jag bara joggat en liten stund, känns inte som att det är normalt. Efter ett tag börjar jag känna mig jagad och får panik. Vill verkligen inte stanna upp då för huvudet bultar så hårt och snabbt att jag nästan tuppar av.
BloodyPirate

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-21 13:06:42

Har gått ner ~13kg sedan November! Bör vara redo för att äta upp mig om 1-3 månader, beroende på hur jag lägger upp allt och i vilken takt jag tar det.

Efter 3 år med panikångest som gjort att jag inte kunnat tränat ordentligt p g a oro för hjärtat, hälsoångest på det, mediciner hit och dit, drogproblem, blodpropp, brutit med sambo sedan 3½ år, brutit med en ny tjej som jag träffade en stund efteråt, flyttat till 2 olika städer på 2 månader och sedan tillbaka till min födelseort, bor hos en barndomsvän, haft ekonomiska hinder, gått mycket hungrig vissa dagar, förlorat muskelmassa, blev fetare och vägde 113kg. Nu ligger jag på 100kg.

Jag är inte stor, men börjar bli i riktigt bra form - både fysiologiskt och psykologiskt. HIIT sprint/jogg går bra, styrketräningen går bra, kosten går bra, har även beställt:

30 x 50g Goodlife Proteinbars
24 x 250ml Weider Low Carb Proteinshakes
1 x 250 g MHP Power Pak Pudding (för att testa)
2 x 500 g Weider Protein 80+

Börjar lite försiktigt.

Köper Weider Mega Mass 4000 7kg nästa månad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-05-21 14:29:48

BloodyPirate skrev:Andas som ett psykfall efter att jag bara joggat en liten stund, känns inte som att det är normalt. Efter ett tag börjar jag känna mig jagad och får panik. Vill verkligen inte stanna upp då för huvudet bultar så hårt och snabbt att jag nästan tuppar av.

Men lägg din löpning precis under den fart som ger dig problem, så borde det ju successivt gå att öka farten, förstår att det är frusterande när man känner att man kan springa fortare, men det är nog iaf ett av sätten att komma över den här "tröskeln" som du verkar ha. Hoppas du kan få ordning på det där för löpträning är en väldigt effektiv och enkel konditionsträning, behövs bara ett par bra skor och en väg... :-)063
antonius

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-22 11:02:12

Ser ut som min biceps växer jävligt abnormalt. LOL. Fan vad stört, vad hände där liksom?
earlydayminer

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-22 20:43:02

BloodyPirate skrev:
dasunbedingte skrev:
antonius skrev:

Minns inte när det var jag gjorde läkarundersökning angående blodtryck. Men läkaren sa att det är något lägre än medel och att det var bra. Att springa har aldrig riktigt varit min grej för att jag fått så otroligt ont i halsen och lungorna. Lyckades få VG på både bip-test och att springa slingan när jag gick i skolan. Panikångestattackerna har kommit senare och jag förknippar löpning med stress. Tog inte i särskilt mycket alls senast. Målet var att göra mer än jogga, men kunde inte höja tempot det minsta. Tillslut pressades tårarna ut av ren smärta. :?

Har god rutin på att promenera, äta nyttigt, styrketräna o.s.v. annars. Bara jogging och löpning som spökar så otroligt. :o

Jogging/löpning är samma sak, det första är vad en kallar träningsformen, det andra är tävlingsgrenen, hur som, flåsa tills en stupar. ^^

Jag har lågt blodtryck samt höga värden när det gäller hb och B12 (tog prover för någon månad sedan) - inga problem alls - dock så skiljer det sig från person till person.
Om det känns obekvämt, men du ändå vill sätta igång med löpning, så för en träningsdagbok. Skriv upp distans, tempo, puls (BT om möjligt), väderlek, bansträcka, mående, tid på dygnet etc... oftast så upptäcker en flera små samverkande faktorer. En legitimerad sjukgymnast/fysioterapeut kan säkerligen hjälpa dig, du behöver ingen remiss, utan de har ju drop-in. På flera vuxenhab/rehab runtom i landet, så har de även vidareutbildade fysioterapeuter.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-22 20:43:43

earlydayminer skrev:Ser ut som min biceps växer jävligt abnormalt. LOL. Fan vad stört, vad hände där liksom?

På ena armen eller bägge?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-05-22 22:20:52

056e1a98bd7c6270d97237c24cd79bb8.jpg

09988dbba695b4ae14b80463e03862d6.jpg

93abfea42f789274a686b5f8d8c11f15.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-23 6:54:28

dasunbedingte skrev:
earlydayminer skrev:Ser ut som min biceps växer jävligt abnormalt. LOL. Fan vad stört, vad hände där liksom?

Alltså på bilden ser den missbildad ut. Men det kanske är knepig vinkel eller något.
earlydayminer

Tråden om träning

Inläggav slackern » 2014-05-23 8:14:52

antonius skrev:
056e1a98bd7c6270d97237c24cd79bb8.jpg

09988dbba695b4ae14b80463e03862d6.jpg

93abfea42f789274a686b5f8d8c11f15.jpg

Jäklar jag som trodde att alla hade körkort uppe i Norrbotten? Att det var en livsnödvändighet?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-05-23 9:29:33

slackern skrev:Jäklar jag som trodde att alla hade körkort uppe i Norrbotten? Att det var en livsnödvändighet?

Innehar kort men, Ja jag är lite udda, en främmande fågel, haha...
antonius

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-23 9:40:09

earlydayminer skrev:
dasunbedingte skrev:

Alltså på bilden ser den missbildad ut. Men det kanske är knepig vinkel eller något.

<3
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-23 16:50:24

Haha! Jävlar vad Bob Marley!
earlydayminer

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-05-24 9:04:10

Sänkt vikterna med 15-20% nu. Fick upp vikterna, men tekniken svajade allt mer, och nu känner jag träningsvärk på ställen jag aldrig gjort det tidigare... snabbare går det också när man slipper ta 3 minuters vila per set. ;)

Inser att mina inlägg här blir lite egotrippade, så jag måste tacka för alla tips och råd jag fått när jag undrat över något. Framför allt storskojaren och earlydayminer.

Tog en 2 timmars promenad, och ätit lunch och middag bara. Känns ändå som att jag kan lyckas med det här rätt bra, lyckades gå ner 7 kg på 4 månader när jag löptränade utan att tänka sådär jättemycket på kost.

Apropå Bob Marley så är det en rastakille på gymet som aldrig ställer ifrån sig vikter. Stör mig fruktansvärt på det. :(
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-24 15:40:54

Promenad idag, tog omväg via gamla lekparken, 10 chin-ups och 8 pull-ups i set. Måste köra mer styrka. ^^

Sprang tävling i Torsdags. 30'C, stekande sol och kvavt som fasiken. 10km i terräng, 44:15, 10:e plats av 49 (m/k/p/f).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2014-05-25 0:26:27

Får tacka för tipsen angående mina problem med löpning/jogging! Hoppas själv på att det ska lösa sig med tiden och ska försöka att inte ha så bråttom.

För övrigt måste jag säga att en bra tränings- och avreageringsform är att sparka på däckgungor. Funkar bra om man inte har någon boxsäck hemma eller inte har plats för den. Dessutom rör de sig mycket och blir mer som motståndare. Kul teknikträning för den som är arg eller vill träna ensam! ;)
BloodyPirate

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-25 0:33:51

BloodyPirate skrev:Får tacka för tipsen angående mina problem med löpning/jogging! Hoppas själv på att det ska lösa sig med tiden och ska försöka att inte ha så bråttom.

För övrigt måste jag säga att en bra tränings- och avreageringsform är att sparka på däckgungor. Funkar bra om man inte har någon boxsäck hemma eller inte har plats för den. Dessutom rör de sig mycket och blir mer som motståndare. Kul teknikträning för den som är arg eller vill träna ensam! ;)

Ghetto workout! Ja, gungor funkar för low-kicks och boxning, bara till slänga upp gungorna par varv tills de är i sin höjd. Sen har de flesta lekparker klätterställningar och hävstänger, perfa för chin -och pull-ups (kanske något breda) - annars finns alltid mattställ, trädgrenar, busshållplatstak. En parkbänk eller sten blir lätt redskap för armböj och aerobics/gympa-övningar.

Akta dig bara för flashmobs... ;D

dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-26 15:29:15

kvicksilver: Ingen fara! Kör på! :-)Happy Det får vara hur mycket egotripp det vill.

---

Idag började jag med HIIT i skogen runt 7 imorse, om dryga halvtimmen blir det styrketräning.
earlydayminer

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-27 19:08:59

Det känns bra nu! Jag är under 100kg, när jag tittar på min kropp när jag duschar ser jag symmetrisk och fin ut. Mina höfter, låren och så ser bra ut i relation till axlar, triceps, mage och rygg.. Så det känns faktiskt bra! Jag har mycket jobb kvar, men idag kändes det verkligen att jag fått belöning för mitt jävligt hårda arbete.

Fy fan vad mycket ångest jag slagit mig igenom. Är ju rädd för hjärtproblem i och med hälsoångesten, så varje gång jag kör HIIT i skogen är jag mer eller mindre bekymrad - men kör igenom det stenhårt. Det finns inget annat sätt att överkomma rädslan, inget annat sätt att bli tränad och få resultat.

Jag har en målbild och det är det - eller dö i försöket som gäller.
earlydayminer

Återgå till Intressanta intressen

Logga in