Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Miche » 2012-02-15 0:42:48

rdos skrev:Om du vill se andra möjligheter så är du fullständigt fri att själv sätta upp en hypotes och försöka bevisa den.

Självklart, men eftersom jag har mitt fokus på helt andra saker så har jag inte tid med sådant, jag saknar även drivkraften att hålla på en massa jävla år med att försöka bevisa något.

Jag kan önska dig lycka till i din väderkvarnsstrid, lyckas du "vinna" så har du gjort något enormt stort, om du misslyckas har du slängt otroligt mycket av din tid i sjön, du kanske har haft en intressant tid, men för mig skulle det inte vara värt det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Iridia » 2012-02-15 1:57:48

rdos skrev:Kan ju tillägga att det naturligtvis var så att när jag startade mina psykiatriska samvariationsenkäter (ca 2002-2003), och senare Aspie Quiz, så visste jag vad jag förväntade mig att hitta. Hypotesen (neandertaltalsteorin) förutsade flera olika saker som vara testbara och som låg till grund för hur Aspie Quiz konstruerades:

1. Neandertalsteorin förväntade att alla drag som hade neandertalsursprung var korrelerade. Detta bevisades i Aspie Quiz i ett tidigt skede, och användes sedermera även för att gruppera drag då denna egenskap var central för att kunna gruppera på ett tillförlitligt sätt

Det enda du lyckats bevisa är hur bra du är på att ljuga och manipulera. Din hybris och narcissistiska beteende tycks bara bli värre och värre.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-02-16 19:30:26

Mats skrev:Nu finns det DNA-bevis som visar att neandertalare inte parade sig med våra förfäder: http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=1170198

Därmed är det dags att skrota den så kallade neandertalteorin, den som hävdar att AS beror på gener från neandertalare.
****************************************
****
2009-09-27, weasley

Slog ihop ett antal trådar om neandertalare.


Det är självklart att mina förfäder och mödrar parade sig med neantertalare, de var tillräckligt lika.

För killar kan det vara mer spännande med en brud som är radikalt olika. Det är självklart att man försöker sätta på henne. Det är som att erövra en ny kontinent.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-02-16 19:36:39

rdos skrev:Jag tror jag nämnt det här förut, men jag kan ju upprepa. Jag sysslar inte med diagnosticering, och jag anser inte ens psykiatri som en vetenskap. Det är fullständigt meningslöst (och ovetenskapligt) att försöka relatera resonemangsdiagnoser i DSM till genetik eller något annat påtagligt. Som sagt, skräp in (DSM diagnoser) -> skräp ut (meningslösa relationer till genetik eller vad som helst annat).


Så rdos är körd. Ett enkelt och bra kriterium. Psykiatri är inte vetenskap.

Det är jysst med enkla och tydliga kriterier.

Och hans uttalande är irreparabelt, det är ännu bättre. Det är som om nån valt att placera sig i en pöl resten av livet. Han kan göra vad som helst, men han kan inte lämna pölen.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-16 20:05:41

Frimodig skrev:För killar kan det vara mer spännande med en brud som är radikalt olika. Det är självklart att man försöker sätta på henne. Det är som att erövra en ny kontinent.


Struntprat. Det var neandetalskillarna som fick till det med Homo sapiens tjejerna. Annars skulle vi haft neandertals mitokondrier.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-16 20:07:55

Frimodig skrev:Så rdos är körd. Ett enkelt och bra kriterium. Psykiatri är inte vetenskap.


Körd? Jag sysslar ju inte med psykiatrisk pseudovetenskap. Sådant intresserar mig inte. Jag vill ju bevisa att psykiatrin bara håller på med diskriminering av neandertalsarv med sin DSM-bibel.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-02-16 20:09:45

rdos skrev:
Frimodig skrev:För killar kan det vara mer spännande med en brud som är radikalt olika. Det är självklart att man försöker sätta på henne. Det är som att erövra en ny kontinent.


Struntprat. Det var neandetalskillarna som fick till det med Homo sapiens tjejerna. Annars skulle vi haft neandertals mitokondrier.


Huh?
Var skrev jag att det gäller homo sapiens sapiens-killar?
(Nu fattar jag ett medvetet beslut att inte vara otrevlig.)

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Fenren » 2012-02-16 20:21:21

hur har du kommit fram till vilka drag som är neandertalsdrag?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-16 22:00:52

Frimodig skrev:Huh?
Var skrev jag att det gäller homo sapiens sapiens-killar?
(Nu fattar jag ett medvetet beslut att inte vara otrevlig.)


:oops:

Det gjorde du visst inte, men jag har hört det där så många gånger, och det är alltid vår arts killar som tog den andra (dumma) artens tjejer och hade roligt med dem.

Men ok, om du inte implicit menade så så tar jag tillbaka vad jag skrev.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-16 22:03:04

Fenren skrev:hur har du kommit fram till vilka drag som är neandertalsdrag?


Neurodiversitet == Neandertal arv. :D

Det är vad neandertalsteorin påstår. Alla drag som ingår i den autistiska personlighetstypen (neurodiversitet) kommer ifrån Neandertal.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-02-16 22:05:02

rdos skrev:
Frimodig skrev:Huh?
Var skrev jag att det gäller homo sapiens sapiens-killar?
(Nu fattar jag ett medvetet beslut att inte vara otrevlig.)


:oops:

Det gjorde du visst inte, men jag har hört det där så många gånger, och det är alltid vår arts killar som tog den andra (dumma) artens tjejer och hade roligt med dem.

Men ok, om du inte implicit menade så så tar jag tillbaka vad jag skrev.


Bravo.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-17 0:04:13

Nu har jag fixat spottprovet för 23andme's gentest. Imorgon ska jag skicka iväg det med DHL Express till Kalifornien. Ska bli kul att se vilka "sjukdomar" man blir ihopkopplad med. De har Dyslexi, Tourette, ADHD, Restless Legs, Celiaki m.fl. i repertoaren. Fast mest intressant är förstås att få veta hur många procent neandertalsarv man har. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav slackern » 2012-02-17 0:11:07

rdos skrev:Nu har jag fixat spottprovet för 23andme's gentest. Imorgon ska jag skicka iväg det med DHL Express till Kalifornien. Ska bli kul att se vilka "sjukdomar" man blir ihopkopplad med. De har Dyslexi, Tourette, ADHD, Restless Legs, Celiaki m.fl. i repertoaren. Fast mest intressant är förstås att få veta hur många procent neandertalsarv man har. :wink:


Fast varken dyslexi eller ADHD är sjukdomar utan funktionsnedsättningar. Som man inte kan upptäcka via DNA tester.
slackern
 
Inlägg: 44026
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav weasley » 2012-02-17 0:37:15

rdos skrev:När det handlar om att röva bort barn, så talar jag sannerligen inte bara ifrån personlig erfarenhet, utan minst lika mycket ifrån erfarenheten av mängder av andra npfare som finns på de FB-grupper jag är med i. Att socialtjänstens utredningsmetodik syftar till att sålla ut npf-kollektivet är knappast en subjektiv åsikt heller, utan kan verifieras av vem som helst som så önskar. Att angiverisystemet på dagis och skola i första hand drabbar npf kollektivet behöver man inte heller vara extra smart för att inse.

Men om man nu vill dra in personliga förhållanden, så kan man bara konstatera att vårt bortrövade barn just nu utreds för både ADHD och AS, har stora svårigheter i skolan, och att man således inte uppnått något med placeringen.


rdos skrev:Det går inte att separera drivande av neandertalsteorin och Aspie Quiz ifrån mina personliga förhållande. Det är naturligtvis så att 15 år av förföljelse från socialtjänsten är den främsta drivkraften till båda dessa projekt. Jag skulle hellre ägnat mig åt annat än dessa projekt om de inte varit så vitiga för mig personligen.


Du har alltså en personlig agenda med dina teorier. Sånt pysslade man med inom frenologin också. Att bevisa att kortskallar var underlägsna så man kunde använda dem som slavar.

Personlig agenda är inte vetenskap.

Vetenskapen är att titta på generna. Inte ställa upp massa galna frågor för att sortera ut dem som passar bäst in på vad majoriteten svarar. Sånt kanske man pysslar med inom sociologi, men där finns det strikta metoder för hur resultat ska tolkas.

Du gör en förmodat naturvetensakplig undersökning (av "neandertalsgener") med ett samhällsvetenskapligt och psykologiskt instrument (självskattningsformulär), plockar ut de svar som stämmer med din personliga agenda och utför sedan statistiska beräkningar som i stort sett kunde bevisa absolut ingenting eftersom du inte använder vare sej naturvetenskaplig eller samhällsvetenskaplig metodanalys.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag har ingen aning om var neandertalarna tog vägen. Kanske de blandade sej med Homo Sapiens. Kanske inte. Men svaret ligger i generna. DNA. Det studerar man med mikroskop av olika slag. Inte med självskattningsformulär och personlig agenda.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav atoms » 2012-02-17 20:47:16

rdos skrev:
Frimodig skrev:Så rdos är körd. Ett enkelt och bra kriterium. Psykiatri är inte vetenskap.


Körd? Jag sysslar ju inte med psykiatrisk pseudovetenskap. Sådant intresserar mig inte. Jag vill ju bevisa att psykiatrin bara håller på med diskriminering av neandertalsarv med sin DSM-bibel.


Det verkar på mig som om du hatar Asperger/Autism därför att det stigmatiserar dig (och din familj), men om det inte vore för Asperger/Kanner så skulle vi inte befinna oss där vi gör idag. De av oss som har så grava svårigheter med att fungera i samhället skulle bara ha en annan beteckning.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18283
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping


Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav slackern » 2012-02-17 22:06:52

slackern
 
Inlägg: 44026
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-17 22:51:52

slackern skrev:Fast varken dyslexi eller ADHD är sjukdomar utan funktionsnedsättningar. Som man inte kan upptäcka via DNA tester.


Det finns gener som är kopplade till båda, så det är nog korrekt (fast det är ju inga sjukdomar förstås).
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-17 22:59:07

weasley skrev:Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag har ingen aning om var neandertalarna tog vägen. Kanske de blandade sej med Homo Sapiens. Kanske inte. Men svaret ligger i generna. DNA. Det studerar man med mikroskop av olika slag. Inte med självskattningsformulär och personlig agenda.


Mitt "självskattningsformulär" råkar korrelera ganska väl med 23andme's neandertaltest. Så bra att p < 0.05 att poängen i Aspie Quiz inte är relaterade till neandertal. Det är den yttersta vetenskapen när man kopplar ihop DNA med neurodiversitet.
:mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-17 23:02:57

atoms skrev:Det verkar på mig som om du hatar Asperger/Autism därför att det stigmatiserar dig (och din familj), men om det inte vore för Asperger/Kanner så skulle vi inte befinna oss där vi gör idag. De av oss som har så grava svårigheter med att fungera i samhället skulle bara ha en annan beteckning.


Mig stigmatiserar det inte. Jag anser mig i princip som besvärsfri numera, så det är definitivt inte min motivation. Motivationen är som jag tidigare skrev att diskvalificiera diagnosticering av personlighetsdrag / mänsklig variation, och att försöka stoppa diskrimineringen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Wine » 2012-02-17 23:03:31

Finns en del analysverktyg som man kan använda för att analysera rådata med:

3rd Party Tools

SNPedia angående autism:

http://www.snpedia.com/index.php/Autism

The Spittoon, 23andMe's blog: The Spittoon
Senast redigerad av Wine 2012-02-17 23:10:49, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav slackern » 2012-02-17 23:06:39

rdos skrev:
slackern skrev:Fast varken dyslexi eller ADHD är sjukdomar utan funktionsnedsättningar. Som man inte kan upptäcka via DNA tester.


Det finns gener som är kopplade till båda, så det är nog korrekt (fast det är ju inga sjukdomar förstås).


Ja sant att det finns gener som är kopplade till bägge. Men vad jag har förstått så går det inte att bevisa genom ett DNA test ännu. Skulle det vara så enkelt så skulle NPF utredningarna vara överflödiga.
slackern
 
Inlägg: 44026
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-02-18 0:14:21

weasley skrev:
rdos skrev:När det handlar om att röva bort barn, så talar jag sannerligen inte bara ifrån personlig erfarenhet, utan minst lika mycket ifrån erfarenheten av mängder av andra npfare som finns på de FB-grupper jag är med i. Att socialtjänstens utredningsmetodik syftar till att sålla ut npf-kollektivet är knappast en subjektiv åsikt heller, utan kan verifieras av vem som helst som så önskar. Att angiverisystemet på dagis och skola i första hand drabbar npf kollektivet behöver man inte heller vara extra smart för att inse.

Men om man nu vill dra in personliga förhållanden, så kan man bara konstatera att vårt bortrövade barn just nu utreds för både ADHD och AS, har stora svårigheter i skolan, och att man således inte uppnått något med placeringen.


rdos skrev:Det går inte att separera drivande av neandertalsteorin och Aspie Quiz ifrån mina personliga förhållande. Det är naturligtvis så att 15 år av förföljelse från socialtjänsten är den främsta drivkraften till båda dessa projekt. Jag skulle hellre ägnat mig åt annat än dessa projekt om de inte varit så vitiga för mig personligen.


Du har alltså en personlig agenda med dina teorier. Sånt pysslade man med inom frenologin också. Att bevisa att kortskallar var underlägsna så man kunde använda dem som slavar.

Personlig agenda är inte vetenskap.

Vetenskapen är att titta på generna. Inte ställa upp massa galna frågor för att sortera ut dem som passar bäst in på vad majoriteten svarar. Sånt kanske man pysslar med inom sociologi, men där finns det strikta metoder för hur resultat ska tolkas.

Du gör en förmodat naturvetensakplig undersökning (av "neandertalsgener") med ett samhällsvetenskapligt och psykologiskt instrument (självskattningsformulär), plockar ut de svar som stämmer med din personliga agenda och utför sedan statistiska beräkningar som i stort sett kunde bevisa absolut ingenting eftersom du inte använder vare sej naturvetenskaplig eller samhällsvetenskaplig metodanalys.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag har ingen aning om var neandertalarna tog vägen. Kanske de blandade sej med Homo Sapiens. Kanske inte. Men svaret ligger i generna. DNA. Det studerar man med mikroskop av olika slag. Inte med självskattningsformulär och personlig agenda.


Jag är helt enig med weasley.
Skitkonstigt.

Speciellt personlig agenda, det är alltid en total katastrof.

Men jag är enig med weasley. Det är som nån prick i himlen.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Wine » 2012-02-27 20:13:20

SNPedia har ett analysverktyg som heter Promethease och här finns det utlagt olika rapporter gjorda med Promethease från olika personers rådata:

105 public genomes

Ett exempel på hur en rapport gjord med Promethease ser ut:

http://files.snpedia.com/reports/genome ... 95409.html

Ytterligare ett exempel:

SNPedia Denisova
SATURDAY, FEBRUARY 11, 2012

In March 2010, scientists announced the discovery of a finger bone fragment of a juvenile female that lived about 41,000 years ago, found in Denisova Cave in Altai Krai, Russia. The full genome of this Denisova hominin was recently made available. The Unified genotyper was used to to add dbSNP 132 rs#s to the genome. The resulting VCF file can be read by Promethease to produce:

http://files.snpedia.com/reports/promet ... y_ui2.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in