Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Miche » 2012-01-22 18:06:38

rdos skrev:Aspies borde göra den här genotyping testen

Ja, gärna...
rdos skrev:Det kostar inte jättemycket ($99 initialt + $9 per månad i ett år).

...om du betalar!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Iridia » 2012-01-22 18:12:58

rdos skrev:Aspies borde göra den här genotyping testen: https://www.23andme.com/store/cart/

Du har provat själv förstås?

rdos skrev:
Flawed skrev:
The highest risk estimate for autism was found among children to women who were born in sub-Saharan Africa (OR: 7.3), or in East Asia (OR: 3.4).

http://aut.sagepub.com/content/15/2/163.short

Autism, ja, Aspergers, nej. Autism kan vara nästan vad som helst utan koppling till npf. Säger således inte emot neandertalsteorin.

Intressant att du kapar bort autism och påstår att det inte är NPF, så fort den inte stämmer med dina förväntade resultat. Finns det någon mer än du på den här planeten som anser att autism inte längre räknas som NPF?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Miche » 2012-01-22 18:16:59

Det är så en oseriös forskare arbetar, men utesluter allt som kan påverka resultaten negativt.

En djupt seriös forskare däremot arbetar hårt på att hitta bevis för att resultaten inte stämmer och inte förrän de är förvissade om att inga bevis framkommer så presenterar de resultaten!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-22 18:35:53

Miche skrev:
rdos skrev:Aspies borde göra den här genotyping testen

Ja, gärna...
rdos skrev:Det kostar inte jättemycket ($99 initialt + $9 per månad i ett år).

...om du betalar!


Inte just nu. Men det är möjligt att någon nappar på att starta upp ett forskningsprojekt kring detta. Då kan du anmäla dig som frivillig.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-22 18:37:05

Iridia skrev:
rdos skrev:Aspies borde göra den här genotyping testen: https://www.23andme.com/store/cart/

Du har provat själv förstås?


Inte än, men jag funderar på att göra det.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-22 18:44:29

Miche skrev:Det är så en oseriös forskare arbetar, men utesluter allt som kan påverka resultaten negativt.


Vad babblar du nu om?

Miche skrev:En djupt seriös forskare däremot arbetar hårt på att hitta bevis för att resultaten inte stämmer och inte förrän de är förvissade om att inga bevis framkommer så presenterar de resultaten!


Hrmm, jo, jag vet. Seriösa autismforskare rabblar upp alla "bevis" de har på att autism är en förfärlig dysfunktion i varenda artikel de publicerar, och de är övertygade om att de har rätt, och har såklart arbetat jättehårt med att motbevisa detta? (not)

Du verkar aningen oroad över att någon kanske nappar på idéen och undersöker om folk som är diagnosticerade med AS har högre andel neandertalsarv? Jag gissar att du kommer att jobba stenhårt för att ingen ska få för sig att undersöka detta, vilket väl du anser som den korrekta vetenskapliga metoden? Har jag inte rätt?

Information: Jag har mejlat 3-4 forskare världen över som jag känner sedan tidigare och som stödjer min forskning om metoden och hört mig för om de är inte skulle vara intressade av ett forskningsprojekt kring detta. Nu är du väl iaf lite oroad?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Zombie » 2012-01-22 18:46:59

rdos skrev:
Flawed skrev:
The highest risk estimate for autism was found among children to women who were born in sub-Saharan Africa (OR: 7.3), or in East Asia (OR: 3.4).


http://aut.sagepub.com/content/15/2/163.short


Autism, ja, Aspergers, nej. Autism kan vara nästan vad som helst utan koppling till npf. Säger således inte emot neandertalsteorin.

Snabbt axplock från avancerad sökning på +autis* +Afrika, författare rdos
( search.php?keywords=%2Bautis*+%2BAfrika&terms=all&author=rdos&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Sök ):

rdos skrev:
shibedibato skrev:All typ av autism är en skada, missbildning, defekt..

Eftersom människan är "gjord" för att fungera på ett visst sätt så har man en mall att gå efter, majoriteten är NT och därför jämför man med dem. Ser man på dem så är alla bokstavskombinationer klart funktionsnedsättningar på många sätt. Ni får alla kasta hatiska blickar på mig nu och vilja banka på mig men alla har vi våra teorier. Varför skulle det annars finnas så mycket hjälpmedel i samhället för dessa personer?


Håller naturligtvis inte med om detta ett enda dugg. Människan är inte en enkelt definierbar varelse ifrån östra Afrika. Människan är en hybrid, och hela människans utveckling är antagligen kantad av uppblandning med närstående arter. Därför finns inte heller något "rätt" eller "fel" sätt att fungera, och även om NTs sätt att fungera är i majoritet så är inte aspiens sätt att fungera en defekt. Mestadels så är autistiska drag helt enkelt mänsklig variation.

rdos skrev:Statistik saknas, speciellt sådan som är publicerad. Gissningsvis så finns autism / AS knappt i Afrika....

Meningslösa citat om att "autism finns överallt" eller att "autism finns i art x och y" är just det. Meningslösa.

Frekvens beror på mängder av faktorer, och speciellt om man talar om diagnoser så varierar de stort inom samma land och från tid till annan. Just p.g.a. dessa brister är dessa uppgifter i stort sett meningslösa. Allt beror på var i diagnoshysterispiralen ett land / område råkar befinna sig.

rdos skrev:Kul artikel, men man blandar ihop "tribala" drag med autistiska drag. Inte heller lyckas man nåt vidare med att förklara vart och när de "tribala" dragen frodades och utvecklades. Det var naturligtvis inte alls i efteristidens Europa, utan i Afrika och södra Asien. Där man f.ö. fortfarande ser denna typ av tribalism.

rdos skrev:Låter som de där läkarna antingen omdefinierat vad som är autism (brist på solljus bland afrikaner) eller att de är desperata att bevisa att autism minsann är vanligt förekommande i Afrika. :roll:
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-22 19:04:17

Jag ämnar inte diskutera autism i Afrika ö.h.t., utan referar till den forskning som slartibartfastibast postat på WP (http://www.wrongplanet.net/postt163462.html). Hade ni varit seriösa så skulle ni funnit vad han funnit för länge sedan, men det är ni inte. Ni är bara en allmän gnällklubb.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Zombie » 2012-01-22 19:06:18

Och så hänger du upp dig på sökordet (gallringsinstrumentet) "Afrika", när det står svart på gult i mina citat att du förut inte har gjort någon åtskillnad mellan AS och autism. :roll:
Senast redigerad av Zombie 2012-01-22 19:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Iridia » 2012-01-22 19:06:58

rdos skrev:
Iridia skrev:
rdos skrev:Aspies borde göra den här genotyping testen: https://www.23andme.com/store/cart/

Du har provat själv förstås?

Inte än, men jag funderar på att göra det.

Vore kul att se vad du fick för resultat. Vad finns det att fundera på? Varför inte frugan också?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-22 19:08:33

Iridia skrev:Vore kul att se vad du fick för resultat. Vad finns det att fundera på? Varför inte frugan också?


Det ekonomiska. Har inte råd med detta just nu.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-01-22 19:12:34

Till rdos.

Problemet är att du är troende, du vet liksom i förväg.
Innan nån har undersökt nånting, du vet.

Vilka andra vet i förväg?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Miche » 2012-01-22 19:14:05

rdos skrev:Jag gissar att du kommer att jobba stenhårt för att ingen ska få för sig att undersöka detta, vilket väl du anser som den korrekta vetenskapliga metoden? Har jag inte rätt?

Inte ett jota intresserad av att lägga ner någon tid på det (jag erbjöd mig ju t.o.m. att vara med på forskningen här ovan, men jag har ingen som helst lust att betala för det).

Lyckas du med dina (vad jag anser suspekta) teorier och får dem bekräftade så blir jag glad för din skull, kul att en amatörforskare slår en massa andra forskare på fingrarna, men jag anser sannolikheten för att du lyckas är lägre än sannolikheten att jorden går under den 21a December.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Zombie » 2012-01-22 19:21:26

Sedan beror det ju på hur man gör saker också. Det är skillnad när en amatörforskare, som kanske har en del äkta talanger i grunden men också saknar grundläggande överblick, har bestämt sig i förväg, läst in sig hårt selektivt och så vidare, kommer fram till en sak som råkar vara riktig, och när en kunnig yrkes- eller, mer sällan, amatörforskare, som har lyckats undvika de fallgroparna, kommer fram till samma sak. I det senare fallet kanske det sker senare, men det sker definitivt med bättre målstyrning och större säkerhet. Det kan rentav hända att den sistnämnda forskaren kom på samma sak mycket tidigare än den förstnämnda forskaren – men valde att inte publicera det, eftersom h@n kunde skilja mellan misstankar och indicier å ena sidan och forskningsresultat å den andra.

Men just de sakerna är svåra att förklara för en allmänhet som inte vet hur vetenskapligt arbete funkar och inte ser allt som görs bakom kulisserna (för att kulisserna ska stå stadigt, om man så säger) – och kanske inte bryr sig mycket om det heller.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-22 19:34:03

Frimodig skrev:Till rdos.

Problemet är att du är troende, du vet liksom i förväg.
Innan nån har undersökt nånting, du vet.

Vilka andra vet i förväg?


Om jag är troende eller ej hör inte hit. Det enda som är relevant är om jag har rätt eller inte. Det är riktig vetenskaps uppgift att kolla upp alternativa förklaringar, annars är det inte vetenskap utan tro. Därför är det autismforskningens sak att avfärda mina teorier med vetenskap, inte genom att ignorera saker man inte gillar. Det har gått 10 år sedan jag först presenterade teorin, och fortfarande är det ingen inom autismforskningen som på allvar valt att försöka avfärda den. Vad jag istället för höra (ifrån de som i övrigt gillar min forskning), är att jag bör undvika "neandertalsspåret". Varför? Jo, för att det inte är populärt, då det ställer till för läkemedelsindustrin, alla som har hand om autister, osv. Mem jag VILL ställa till för läkemedelsindustrin, för socialen, för vårdpersonal m.fl. så jag väljer att inte lyssna.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-22 19:38:34

Zombie och Miche:

Vi har varit igenom det här förr, och inget har ändrats. Det är fortfarande jag som använt den vetenskapliga metoden, och autismforskningen i allmänhet som inte gjort det. Jag ställde upp en hypotes för 10 år sedan (2001). Jag började verifiera den 2004. Verifieringen var i stort sett klar för ett par år sedan, men dessvärre verkar det omöjligt att få detta politiskt inkorrekta material publicerat. Det trampar på tårna på för många. Till slut kommer dock någon att få det publicerat, det är jag övertygad om.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Wine » 2012-01-22 21:12:30

rdos skrev: Jo, för att det inte är populärt, då det ställer till för läkemedelsindustrin, alla som har hand om autister, osv. Mem jag VILL ställa till för läkemedelsindustrin, för socialen, för vårdpersonal m.fl. så jag väljer att inte lyssna.


Kommer att tänka på Dr Annika Dahlkvist och hennes kamp mot "etablissemanget", livsmedelsindustrin, läkemedelsbolagen, div. forskare, läkare och dietister m.m. De blir trängda när deras "sanning" ifrågasätts.

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav atoms » 2012-01-22 21:31:56

rdos skrev:Zombie och Miche:

Vi har varit igenom det här förr, och inget har ändrats. Det är fortfarande jag som använt den vetenskapliga metoden, och autismforskningen i allmänhet som inte gjort det. Jag ställde upp en hypotes för 10 år sedan (2001). Jag började verifiera den 2004. Verifieringen var i stort sett klar för ett par år sedan, men dessvärre verkar det omöjligt att få detta politiskt inkorrekta material publicerat. Det trampar på tårna på för många. Till slut kommer dock någon att få det publicerat, det är jag övertygad om.


Varför är ditt material politiskt inkorrekt?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18281
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-01-22 22:31:16

atoms skrev:Varför är ditt material politiskt inkorrekt?


Därför att det ifrågasätter dogmat att det saknas beteendeskillnader mellan folkgrupper. Medan genotyping och beräknande av neandertalsarv bara filosoferar kring gener (som antas ha ihop med fysiska drag), så koncentrerar sig Aspie Quiz på beteende och olika preferenser. Så långt har ingen än kommit när det gäller att analysera vårt neandertalsarv. Det talas än så länge bara om immunförsvarsgener och utseendedrag, inte beteendeskillnader. Dock är det självklart att det måste finnas betydande beteendeskillnader i vårt neandertalsarv, men än vågar ingen inse detta.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Miche » 2012-01-22 23:13:25

rdos skrev:Om jag är troende eller ej hör inte hit.

Du är troende i sådan form att du tror helt och hållet på din teori och därmed har väldigt svårt att göra den seriösa forskning som behövs för att kunna motbevisa den.

Jag misstänker att du enbart har forskat kring olika sätt att bevisa teorin, och om det är på det sättet så har Frimodig helt rätt!

Om du ska lyckas med att få din teori allmänt accepterad så måste du framlägga massor av material på den forskning du gjort som är till för att motbevisa teorin (det här säger jag i all vänlighet till dig, jag har definitivt ingenting emot dig som person).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-01-22 23:24:36

Till rdos.

Ok, det kan vara bra att vara troende om man fått nån sån här insikt.

Du behöver hitta några som vill försöka vederlägga dina idéer. Det är enda sättet att få respekt.

Du kan gå bakåt via Lasse Bergs referenser och den här finska jocken i Uppsala som mest är i Tyskland.

Utmana dem!

Folk som tror de vet älskar att bli utmanade.

Ungefär.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Zombie » 2012-01-22 23:29:05

Frimodig skrev:den här finska jocken i Uppsala som mest är i Tyskland.

Halvestniska jocken Svante Pääbo?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-01-22 23:31:30

Fan,

ibland är ni snabba som blixten.

Joo, Pääbo.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-02-06 23:03:49

Tror att det slutliga beviset på neandertalsteorin är inom räckhåll. Det enda som egentligen behövs är några hundra personer som både gör 23andme genetiska test (och därmed får en siffra på sitt neandertalsarv) och Aspie Quiz. Har just nu ett antal personer som gjort det, både NT och Aspies, och en korrelation på 0.5. Med så pass hög korrelation behövs bara ett litet urval på kanske 100 personer för statistisk signifikans. Funderar på att själv beställa testet. Kanske gör det nästa månad.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Intressanta intressen



Logga in