Tråden om rdos neandertalsteori.
Kan väll faktiskt vara så att den lilla poulationen av neandertalare bara asimilerades in i den betydligt större populasionen av homo sapiens föregångare, och sakt försvan som egen art.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Det som är mest logiskt är att neandertal och moderna människor inte i normalfallet såg varandra som möjliga partners, men att det emellanåt inträffade olyckor, speciellt hos moderna människor. Pääbos studie ger oxå stöd åt mitt antagande att det inte förekom något genflöde alls till neandertal. Av någon orsak kunde alltså moderna människan inte alls överföra några gener till neandertal. Förmodligen av sociala skäl.
När generna väl hamnat hos moderna människor, så sattes det upp nya hinder som skapade de starka kopplingar mellan sociala & kommunikationsdrag som finns kvar än idag.
När generna väl hamnat hos moderna människor, så sattes det upp nya hinder som skapade de starka kopplingar mellan sociala & kommunikationsdrag som finns kvar än idag.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
Skulle kunna tänkas att neandertalarna hade egenskaper som gjorde att viss av dom kunde accepteras av en människogrupp. T.ex. var duktiga jägare. Men det behöver ju inte betyda att dom ingick konstant i gruppen men att visst samarbete förekom.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Jag tror väl att det var obundna neandertalkillar som råkade stöta ihop med kvinnor som var ute och samlade, och så blev det lite vänsterprassel. NT-killarna hade däremot ingen chans till någon sex med en neandertaltjej. De var inte ute och samlade på egen hand, och var starkt bundna i små grupper som gjorde saker tillsammans. Därför hade NT-killarna ingen chans att sprida sina gener till neandertal. Vilket ju oxå betyder att det var "bottenskrapet" bland neandertal som spred sina gener till oss.
Jag tror att det i dagsläget skulle gå att bevisa neandertalsteorin om man har tillgång till hela genom för folk som har hög grad av neurodiversitet. Det ska nämligen enligt John Hawks vara möjligt för vem som helst att få tag på neandertal-sekvenserna. Det enda man behöver göra är att hitta högre grad av matchning mellan de som är neurodiversa och neandertal än mellan referensgenomet och neandertal.
Alltså, sätt igång och skaffa era fulla genom.
Länk:
http://scienceblogs.com/geneticfuture/2 ... al_gen.php (48.000 dollar)
Alltså, sätt igång och skaffa era fulla genom.
Länk:
http://scienceblogs.com/geneticfuture/2 ... al_gen.php (48.000 dollar)
rdos skrev:NT-killarna hade däremot ingen chans till någon sex med en neandertaltjej. De var inte ute och samlade på egen hand, och var starkt bundna i små grupper som gjorde saker tillsammans. Därför hade NT-killarna ingen chans att sprida sina gener till neandertal.
NT-killarna? Du menar väl hs-killarna?
SÄger inte att du har fel, inte heller att du har rätt, men än är det väl för tidigt att dra slutsatsen AS-hn NT-hs?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
Ännu en höjdare-publikation som kopplar ihop AS med neanderthal. Utan att författarna har en aning om vad de åstadkommit.
Det är en studie om kopplingar mellan fysiska drag och AS. Sådant som jag försökte koppla ihop för rätt så många år sedan utan att lyckas något vidare. Forskarna bakom denna studie har dock lyckats över förväntan, och har en lång lista av drag:
http://www.springerlink.com/content/ck4 ... lltext.pdf
Det man inte inser är att många av dessa drag är typiska neandertalsdrag.
Exempel på neandertalsdrag:
* Palate high/narrow
* Eyebrows arched
* Large nose
* Nose bridge prominent
* Lower jaw prominent
* Toes widely spaced
* 2nd toe longer than 1st
Väldigt troliga neandertalsdrag:
* Eyes deeply set
* Ear low-set
Faktum är att inget av dragen som man vet något om i neandertal visar på att Aspie-draget inte är detsamma som hos neandertal.
Så kom igen alla kritiker, och avfärda dessa bevis.
Det är en studie om kopplingar mellan fysiska drag och AS. Sådant som jag försökte koppla ihop för rätt så många år sedan utan att lyckas något vidare. Forskarna bakom denna studie har dock lyckats över förväntan, och har en lång lista av drag:
http://www.springerlink.com/content/ck4 ... lltext.pdf
Det man inte inser är att många av dessa drag är typiska neandertalsdrag.
Exempel på neandertalsdrag:
* Palate high/narrow
* Eyebrows arched
* Large nose
* Nose bridge prominent
* Lower jaw prominent
* Toes widely spaced
* 2nd toe longer than 1st
Väldigt troliga neandertalsdrag:
* Eyes deeply set
* Ear low-set
Faktum är att inget av dragen som man vet något om i neandertal visar på att Aspie-draget inte är detsamma som hos neandertal.
Så kom igen alla kritiker, och avfärda dessa bevis.
Utan att orka läsa något så tänker ju jag osökt på, att om neandertalarna hade evolverats i kallt klimat är det kanske mindre sannolikt att de hade stora långt framspringande näsor. Välvda ögonbryn och framträdande underkäkar är heller inget jag minns från skall- eller rekonstruktionsfoton jag har sett.
Vad säger paleoanatomerna om hur neandertalarna kan ha sett ut, någon annan än rdos?
Fast å andra sidan, inte känner jag spontant igen sådär väldigt många autismspektrare jag har sett heller i de mer synliga av de här dragen. Få se om jag orkar läsa pdf:en någon gång.
Vad säger paleoanatomerna om hur neandertalarna kan ha sett ut, någon annan än rdos?
Fast å andra sidan, inte känner jag spontant igen sådär väldigt många autismspektrare jag har sett heller i de mer synliga av de här dragen. Få se om jag orkar läsa pdf:en någon gång.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
Jahaja. Bara en snabb ögning av pdf:en ger vid handen att rdos har valt ut de drag som passar honom bland många fler. Mitt hastiga intryck av hela listan blir genast mera konsistent med min erfarenhet: folk som uttryckt med aspig råhet kanske är "litet slarvigare hopkomna än man ska vara". Vidare är studien gjord på ett litet och lokalt material i den holländska staden Utrecht och kan alltså knappast användas mer än som utgångspunkt för fortsatt forskning.
Det är en intelligent dumhet, om det nu är vekrligen fel.
Kanske att tro motsatsen är det likaväl.
Men jag tror den trilinjära hjärnteorin och allt annat förklarar svårigheterna mellan människors förmåga att kommunicera med varandra är ganska givet. Speciellt när vi har trott att vår individualitet skulle göra det lättare för oss, då vi helt enkelt diskriminerar ideen om konformiteten mer än tidigare. Och speciellt om vår sexualitet är flexibel i sin plasticitet, så har vi skapat många sexella avvikelser o annat.
Kanske att tro motsatsen är det likaväl.
Men jag tror den trilinjära hjärnteorin och allt annat förklarar svårigheterna mellan människors förmåga att kommunicera med varandra är ganska givet. Speciellt när vi har trott att vår individualitet skulle göra det lättare för oss, då vi helt enkelt diskriminerar ideen om konformiteten mer än tidigare. Och speciellt om vår sexualitet är flexibel i sin plasticitet, så har vi skapat många sexella avvikelser o annat.
Senast redigerad av Smokescreen 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
- Smokescreen
- Inaktiv
- Anslöt: 2010-05-04
Zombie skrev:Jahaja. Bara en snabb ögning av pdf:en ger vid handen att rdos har valt ut de drag som passar honom bland många fler.
Snarare så att jag googlade de drag som mest sannolikt skulle kunna avgöras på bara ben. En hel del av dragen kräver att man har levande Hn. Ytterlgare andra (assymetri) är helt ointressanta eftersom de handlar om andra saker.
Men jag ska skriva ett bloginlägg till där jag delar upp dragen i olika kategorier (neandertal, ej neandertal, går ej att koppla, ointressanta).
Zombie skrev:Vidare är studien gjord på ett litet och lokalt material i den holländska staden Utrecht och kan alltså knappast användas mer än som utgångspunkt för fortsatt forskning.
Flera hundra medverkande är inte ett litet material!
Blog artikel som djupdyker i artikeln och som har referenser till alla nio drag som är kopplade till Neandertal:
http://blog.rdos.net/?p=73
http://blog.rdos.net/?p=73
Vet inte om jag ska lägga det här eller i andra tråden om quizet, det berör egentligen båda.
Studie om att diagnosticera ASD med MRI:
http://www.jneurosci.org/cgi/content/full/30/32/10612
De knapphändiga beskrivningarna i media, och de små grupperna, gör att man vid första anblick egentligen förkastar studien helt, men den är väl värd att studera.
Det är alltså inte så att man funnit ett sätt att ta någon liten skillnad mellan ASD och NT och blåst upp den till att den kan diagnosticera ASD med 90% säkerhet. Tvärtom så borde AngelicFruitcake m.fl. egentligen förkasta hela studien som cirkelresonemang, vilket faktiskt är rätt så frestande oxå. Man matar in enorma mängder med rådata om skillnader mellan de 40 personerna i studien. Sedan tar man reda på vilka skillnader som är bäst på att skilja grupperna åt, och använder dessa för att klassificera personerna i studien. Eftersom man inte tar in 20 nya personer för att testa sina klassifikationer så kan det vara så illa att man faktiskt inte har något speciellt bra verktyg trots allt. Risken är att hela resultatet beror på datamining.
Ska man vara lite mindre negativ, och om då studien håller även när man drar in nya deltagare och testar dessa med de parametrar man fått, så kan man väl bara konstatera att vad man visat är neandertalsteorins giltighet. Man påstår ju att skillnaderna finns i båda hjärnnhalvorna, kräver många olika skillnader för att nå bra resultat, och berör både volym och anatomi. Det är ju precis så neandertalsteorin förutsäger att man kan skilja ASD ifrån NT (Hn ifrån Hs). Man har tom visat att det främst är ASD som går att diskriminera ifrån NT, och att detta inte gäller lika bra för ADHD. Det i sin tur beror ju på att ADHD är koncentrerat till en delmängd av Aspie profilen (Aspie social).
Studie om att diagnosticera ASD med MRI:
http://www.jneurosci.org/cgi/content/full/30/32/10612
De knapphändiga beskrivningarna i media, och de små grupperna, gör att man vid första anblick egentligen förkastar studien helt, men den är väl värd att studera.
Det är alltså inte så att man funnit ett sätt att ta någon liten skillnad mellan ASD och NT och blåst upp den till att den kan diagnosticera ASD med 90% säkerhet. Tvärtom så borde AngelicFruitcake m.fl. egentligen förkasta hela studien som cirkelresonemang, vilket faktiskt är rätt så frestande oxå. Man matar in enorma mängder med rådata om skillnader mellan de 40 personerna i studien. Sedan tar man reda på vilka skillnader som är bäst på att skilja grupperna åt, och använder dessa för att klassificera personerna i studien. Eftersom man inte tar in 20 nya personer för att testa sina klassifikationer så kan det vara så illa att man faktiskt inte har något speciellt bra verktyg trots allt. Risken är att hela resultatet beror på datamining.
Ska man vara lite mindre negativ, och om då studien håller även när man drar in nya deltagare och testar dessa med de parametrar man fått, så kan man väl bara konstatera att vad man visat är neandertalsteorins giltighet. Man påstår ju att skillnaderna finns i båda hjärnnhalvorna, kräver många olika skillnader för att nå bra resultat, och berör både volym och anatomi. Det är ju precis så neandertalsteorin förutsäger att man kan skilja ASD ifrån NT (Hn ifrån Hs). Man har tom visat att det främst är ASD som går att diskriminera ifrån NT, och att detta inte gäller lika bra för ADHD. Det i sin tur beror ju på att ADHD är koncentrerat till en delmängd av Aspie profilen (Aspie social).
Herregud vilket logiskt hopp. Att det som konstituerar asperger (eller NPF eller hur fan man nu vill avgränsa) är något komplext, svårfångat och möjligen även i hjärnfysionomin genomgripande är vi massor med både fack- och lekfolk som har kunnat gissa länge. Det säger givetvis inte ett dugg om vilken särskild teori man ska förklara det med.
Zombie skrev:Herregud vilket logiskt hopp. Att det som konstituerar asperger (eller NPF eller hur fan man nu vill avgränsa) är något komplext, svårfångat och möjligen även i hjärnfysionomin genomgripande är vi massor med både fack- och lekfolk som har kunnat gissa länge.
Jaså? Har ni? Det var en nyhet för mig. Har ni alltså helt gett upp idéen att autism är en defekt? Att fackfolk inte gett upp den teorin är jag tämligen säker på. Även i artikeln vi talar om här så spekulerar man vilt i hur hjärndefekten ser ut, även om man saknar förklaring till hur det hänger ihop med genetik och evolutionsteori.
`Zombie skrev:Det säger givetvis inte ett dugg om vilken särskild teori man ska förklara det med.
Detta resultat säger givetvis massvis om vilka teorier som är troliga, speciellt i kombination med de fysiska dragen och genetiska fynd. Alla dessa pekar på exakt samma sak. Autism är mänsklig variation. Det finns knappt någon variation utan npf-dragen.
Det här är mer eller mindre så långt man kan komma i att bekräfta teorin utan att publicera:
http://onlineathens.com/stories/090810/ ... 9694.shtml
Så nu är allt vi väntar på att en generation psykiatriforskare ska gå i pension, och någon ska lyckas publicera det här.
http://onlineathens.com/stories/090810/ ... 9694.shtml
Some of the genetic differences in humans and Neanderthals seem to be in regions of the human genome involved in autism - a little-understood condition that affects people's ability to interact with other people."
Så nu är allt vi väntar på att en generation psykiatriforskare ska gå i pension, och någon ska lyckas publicera det här.
rdos skrev:Det här är mer eller mindre så långt man kan komma i att bekräfta teorin utan att publicera:
http://onlineathens.com/stories/090810/ ... 9694.shtmlSome of the genetic differences in humans and Neanderthals seem to be in regions of the human genome involved in autism - a little-understood condition that affects people's ability to interact with other people."
Utveckla gärna hur ovanstående citat på något sätt skulle innebära en "bekräftelse" av din "teori".
Senast redigerad av Forummedlem 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
- Forummedlem
- Anslöt: 2009-09-09
Du kanske skulle ta och besvara min fråga i stället.
Senast redigerad av Forummedlem 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
- Forummedlem
- Anslöt: 2009-09-09
rdos skrev:Zombie skrev:Herregud vilket logiskt hopp. Att det som konstituerar asperger (eller NPF eller hur fan man nu vill avgränsa) är något komplext, svårfångat och möjligen även i hjärnfysionomin genomgripande är vi massor med både fack- och lekfolk som har kunnat gissa länge.
Jaså? Har ni? Det var en nyhet för mig. Har ni alltså helt gett upp idéen att autism är en defekt?
Det är möjligt att jag minns fel, men jag har inget minne av att det härt på forumet hävdats att AS skulle vara en defekt eller dylikt.
Tvärtom verkar det (nästan?) alltid hävdas att AS bara är ett annat sätt att vara människa på. Men att det skulle vara en sjukdom eller defekt eller likartat har det aldrig funnits en stork (sammanslagning av "stor" och "stark") opinion för.
Så vilka "ni" skulle vara är för mig en gåta, höljt i det grumliga tänkandets ogenomträngliga dimma.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Det är möjligt att jag minns fel, men jag har inget minne av att det härt på forumet hävdats att AS skulle vara en defekt eller dylikt.
Tvärtom verkar det (nästan?) alltid hävdas att AS bara är ett annat sätt att vara människa på. Men att det skulle vara en sjukdom eller defekt eller likartat har det aldrig funnits en stork (sammanslagning av "stor" och "stark") opinioin för.
Så vilka "ni" skulle vara är för mig en gåta, höljt i det grumliga tänkandets ogenomträngliga dimma.
Det finns två "huvudspår". Ena huvudspåret kan väl sammanfattas som "Kärfve-spåret", eller sociologiska spåret. Andra huvudspåret är "Gillberg-spåret", eller neuropsykiatrispåret.
De som företräder sociologispåret anser inte att AS har någon genetisk eller neurologisk bakgrund öht, utan tillståndet går i arv pga socialt arv. Om man bara bryter den negativa sociala spiralen så kan man således bota AS.
De som företräder neuropsykiatrispåret anser å andra sidan att alla symptom som diagnosen definieras på har en genetisk / neurologisk bakgrund. Enligt företrädare för detta spår så är inget i AS botbart eftersom allting beror på olika slags defekter.
Det som är gemensamt för båda dessa synsätt är att det ska finnas noll relation mellan kandidatgener för AS och skillnader mellan Hss och Neandertal. Enda kopplingen måste bero på ren sluimp, och sannolikheten beror på hur stora regioner i genomet man jämför.
Neandertalteorin förutsäger att det finns betydande korrelation mellan skillnader mellan Hss / Hsn och autistiska kandidatgener. Den förutsäger inte att ALLA skillnader mellan Hss / Hsn ska vara kopplade till kandidatgener (det är en omöjlighet eftersom vissa skillnader försvunnit genom genetisk drift). Den förutsätter inte heller att alla kandidatgener för autism ska kunna hittas i en slumpmässigt urvald neandertalindivid (det beror dels på att enbart halva neandertalgenomet är känt och dels på variation inom neandertal).
Relaterat till befintlig studie så säger man alltså att flera olika autism-regioner sammanfaller med genetiska skillnader mellan Hss och Hsn. Detta stämmer enbart med neandertalteorins förutsägelser.
Nu var det inte forskningsskolorna det var tal om, utan oss på forumet. (För aspig kännedom: med "oss" menar jag inte "alla utom rdos", utan "alla det jag skriver är tillämpligt på" eller "många av dem rdos här opponerar sig mot"- det blir fortfarande fler än mig.) Din beskrivning av forskningsläget är väl riktig någonstans på en strukturell nivå, men du förenklar och är orättvis på ett så tendentiöst sätt att det ändå blir svårt att hålla med. Och oss på forumet då: Många av oss håller distans till alla forskningsriktningar och tycker egna saker. Det missar du så flagrant att det måste bero på något annat än att du bara råkar förbise de inläggen.
Och att neandertalhypotesen, eller vilken som helst enstaka hypotes eller teori, inte är enda tänkbara förklaringen till korrelationer mellan autism- och neandertaldrag, även om sådana finns, är ju elementärt. "Neandertalhypotesen" kan bytas ut mot "teori/hypotes x" och respektive drag mot "drag a" (autism-) och "drag y" (neandertal-) och utsagan är fortfarande sann för en kunskapsnivå som den vi här har. Inte heller är du den enda på forumet som är öppen för möjligheten av sådana korrelationer. Det är en sak till du missar på ett sätt som inte kan vara tillfälligt.
Och att neandertalhypotesen, eller vilken som helst enstaka hypotes eller teori, inte är enda tänkbara förklaringen till korrelationer mellan autism- och neandertaldrag, även om sådana finns, är ju elementärt. "Neandertalhypotesen" kan bytas ut mot "teori/hypotes x" och respektive drag mot "drag a" (autism-) och "drag y" (neandertal-) och utsagan är fortfarande sann för en kunskapsnivå som den vi här har. Inte heller är du den enda på forumet som är öppen för möjligheten av sådana korrelationer. Det är en sak till du missar på ett sätt som inte kan vara tillfälligt.
Vet inte vilka alternativa hypoteser som Zombie kan tänkas mena. Hur kan man förklara en entydig korrelation mellan autistiska kandidatgener och skillnader mellan Hss och Hsn på något annat sätt än att autism är relaterat till Neandertal (om än inte kanske exakt på det sätt som neandertalsteorin föreskriver)?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:17, redigerad totalt 1 gång.
kan de ha varit byggda så här.???
http://www.donsmaps.com/images7/brunfulllength.jpg
vill säga styrka som en oxe men IQ som en riktigt efterliven person.??
http://www.donsmaps.com/images7/brunfulllength.jpg
vill säga styrka som en oxe men IQ som en riktigt efterliven person.??
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:58:18, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen