Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-09-27 11:29:52

rdos skrev:
Alexandra skrev:Sen är det ju många här på forumet som berättat om att de är helt ointresserade eller ganska ointresserade av sex, det finns ju många trådar som handlar om asexualitet.

Detta är dels ett problem relaterat till det ovan (alla djur utvecklar asexualitet när de saknar möjlighet att skaffa partner) .

Det gör de inte alls. Många drar ju runt i ungkarlshorder och försöker våldta honor som strövat för långt från flocken.

Dessutom har jag inte hört att aspergermän som inte får någon partner utvecklar asexualitet. Det verkar snarare vanligare bland AS-tjejer och verkar inte stå i någon som helst proportion till möjligheterna att få sex.

rdos skrev:
Inger skrev:Så om de hade möjlighet att knulla runt mer skulle de göra det? Det är inte den uppfattning jag fått.

Nej, jag tror du missat poängen. Det naturliga för Aspies är att bilda starka band mellan två individer av olika kön. Dessa kan ibland se ut som vänskap, ibland som relationer och ibland utvecklas de från vänskap till relationer. Det är dessa band som kan finnas i mer än en uppsättning, vilket inte är monogamt.

1. Alla människor tenderar att ha staka band till fler än en person.

2. Många aspergare har uttryckt svårigheter att fokusera på mer än en person i taget och hålla kontakt med flera personer samtidigt. Detta går stick i stäv med denna dina senaste spekulationer.

Jag gillar inte alls att du flaxar omkring på nätet och sprider myter om att vi dessutom är promiskuösa mm ovanpå allt annat dumt som både professionella och du lyckats få folk att tro. Jag anser att du är farlig för oss aspergare som grupp med din ohämmade mytspridning.

Angående "knulla runt", så står oxå i andra tråden att det faktiskt finns en korrelation för att aspies tenderar att vara mer sexuellt attraherade till främlingar, vilket i ett stort socialt sammanhang kan ge just effekten att "knulla runt" om möjlighet finns.

Där tror jag du övertolkat något som säkert har en naturlig förklaring om du ställer följdfrågor. Som att man bokstavstolkat frågan el dyl.

Du drar som vanligt väldigt höga växlar på väldigt lite, och låter fantasin skena fritt i dina tolkningar av resultatet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-09-27 12:28:43

Samlar allt om neandertalare i en tråd som rdos får leka i.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2009-09-27 12:29:33

Forumet behöver inte mer spam med neandertalare. Har gjort en tråd i Intressanta Intressen. Flyttar detta dit.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav tveskägg » 2009-09-27 13:50:45

rdos skrev:
Alexandra skrev:Jag anser att det mest utmärkande för personer med AS jämfört med sk NT, vad sexualitet och relationer beträffar, är att en person med AS har svårare att hitta en partner. (Och då menar jag givetvis generellt.) Den som har svårt att hitta en partner knullar naturligtvis inte runt, och stannar förmodligen också länge i en relation (oaktat om den är positiv eller negativ) i brist på valmöjligheter.


Såklart, men svårighet att hitta partner är inget medfött drag. Det är ett problem som uppstår när en majoritet är NT.

Det har inte med AS vs NT att göra, det är ett fenomen som uppstår så fort man samlar en större grupp människor. Skulle man förpassa alla aspergare till ett reservat så skulle likväl vissa personer vara populära (de med lindrigast AS) och andra hamna utanför (de med svårast AS).
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav weasley » 2009-09-27 14:35:21

Charley? skrev:Jag måste bara påpeka det otroligt ovetenskapliga i att grunda någonting som helst på resultaten från ett internetbaserat quiz. Det sker ju ingen kontroll av deltagare i quizet. Gudars skymning.


Haha, det roligaste är faktiskt de totalt slumpmässigt utvalda frågorna som baseras enbart på rdos (bla) spekulationer om hur neandertalare kan tänkas ha levat SAMT en förmodan att dessa levnadsförhållanden har nedärvts som instinkter i det mänskliga genomet.

Att det finns alternativa förklaringar till de flesta av hans neandertalsrelaterade frågor är ett faktum han glatt ignorerar. Själv har jag satt samman en DINOSAURIETEORI baserat på många av rdos frågor, där jag tolkat svarsfrekvenserna utifrån denna teori och voilà! Det råkar stämma det också! Visst är det märkligt att saker bara STÄMMER när man har bestämt att de ska stämma?

EDIT 1: Här är lite om dinosaurieteorin traden-dar- ... html#47783

EDIT 2: Mer - traden-dar- ... html#47954

EDIT 3: Lite till - traden-dar- ... html#50805
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Mats » 2009-09-27 18:51:49

OT från tråden som startade med det här inlägget flyttat hit.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2009-09-27 22:10:23

tveskägg skrev:Det har inte med AS vs NT att göra, det är ett fenomen som uppstår så fort man samlar en större grupp människor. Skulle man förpassa alla aspergare till ett reservat så skulle likväl vissa personer vara populära (de med lindrigast AS) och andra hamna utanför (de med svårast AS).


Tror jag inte alls. Snarare skulle de som ligger i gränszonen (+ de med svårast AS) hamna utanför. Det beror på att de som ligger i gränszonen har blandningar mellan AS och NT, vilket leder till problem i alla miljöer.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alexandra » 2009-09-28 17:48:42

tveskägg skrev:Det har inte med AS vs NT att göra, det är ett fenomen som uppstår så fort man samlar en större grupp människor. Skulle man förpassa alla aspergare till ett reservat så skulle likväl vissa personer vara populära (de med lindrigast AS) och andra hamna utanför (de med svårast AS).


I de blindas rike är den enögde kung. Vilket naturligtvis är fullkomligt logiskt.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav rdos » 2009-09-28 18:57:46

weasley skrev:EDIT 1: Här är lite om dinosaurieteorin traden-dar- ... html#47783

EDIT 2: Mer - traden-dar- ... html#47954

EDIT 3: Lite till - traden-dar- ... html#50805


Kan du vara vänlig att plocka bort detta j-vla spam härifrån?
:x icon :evil:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-28 19:15:56

Inger skrev:Dessutom har jag inte hört att aspergermän som inte får någon partner utvecklar asexualitet. Det verkar snarare vanligare bland AS-tjejer och verkar inte stå i någon som helst proportion till möjligheterna att få sex.


Du hör så mycket. Varför tar du aldrig reda på fakta istället? :roll:

http://www.rdos.net/eng/aspeval/quizf13.htm fråga 172 (har ingen relevans)
http://www.rdos.net/eng/aspeval/quizn2.htm fråga 160 (har relevant övervikt för kvinnor)
http://www.rdos.net/eng/aspeval/quizr2.htm fråga 74 (har ingen relevans)
http://www.rdos.net/eng/aspeval/quiz8.htm fråga 131 (har relevant övervikt för kvinnor)
http://www.rdos.net/eng/aspeval/quiz2.htm fråga 60 (har ingen relevans)

I två av fem versioner finns 95% signifikans för att kvinnor är överrepresenterade när det gäller asexualitet. Det är inte speciellt imponerande, och betyder oxå att dina utsagor om att du inte tror män kan vara asexuella inte alls stämmer.

När det gäller honor så handlar det mer om att få till fortplantning och att kunna uppfostra ett barn än ren tillgång till sex. Resultatet är dock detsamma.

Faktum är dessutom att både ovanliga sexuella preferenser och "partner obsessions" är mer relevant för AS än asexualitet. Ändå så tjatas det i ett kör om hur vanligt och viktigt asexualitet är. :roll:

Inger skrev:1. Alla människor tenderar att ha staka band till fler än en person.


Svarar inte på sånt dumt. Jag har redan förklarat att det finns signifikant övervikt för sådant bland npfare.

Inger skrev:2. Många aspergare har uttryckt svårigheter att fokusera på mer än en person i taget och hålla kontakt med flera personer samtidigt. Detta går stick i stäv med denna dina senaste spekulationer.


Tror jag inte. Känner inte alls igen det.

Inger skrev:Jag gillar inte alls att du flaxar omkring på nätet och sprider myter om att vi dessutom är promiskuösa mm ovanpå allt annat dumt som både professionella och du lyckats få folk att tro. Jag anser att du är farlig för oss aspergare som grupp med din ohämmade mytspridning.


Det är inte jag som är farlig, det är ni själva som är farliga för er. Det farligaste som finns är stigmatisering med diagnoser.

Inger skrev:
Angående "knulla runt", så står oxå i andra tråden att det faktiskt finns en korrelation för att aspies tenderar att vara mer sexuellt attraherade till främlingar, vilket i ett stort socialt sammanhang kan ge just effekten att "knulla runt" om möjlighet finns.

Där tror jag du övertolkat något som säkert har en naturlig förklaring om du ställer följdfrågor. Som att man bokstavstolkat frågan el dyl.

Du drar som vanligt väldigt höga växlar på väldigt lite, och låter fantasin skena fritt i dina tolkningar av resultatet.


Inte alls. Detta kan förklara diskrepansen för män i släktforskningsdatan. Det kan helt enkelt förklara hur genernas frekvens kan hållas konstant trots att fler Aspie-killar än NT-killar hamnar utanför reproduktionen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-09-28 19:36:53

rdos skrev:
Inger skrev:Dessutom har jag inte hört att aspergermän som inte får någon partner utvecklar asexualitet. Det verkar snarare vanligare bland AS-tjejer och verkar inte stå i någon som helst proportion till möjligheterna att få sex.

Du hör så mycket. Varför tar du aldrig reda på fakta istället? :roll:

Quiz är inte = fakta. Det kan ge en vink om trender men eftersom du inte har någon kontroll över urvalet så är det inte direkt SCB. :roll:

rdos skrev:http://www.rdos.net/eng/aspeval/quizf13.htm fråga 172 (har ingen relevans)
http://www.rdos.net/eng/aspeval/quizn2.htm fråga 160 (har relevant övervikt för kvinnor)
http://www.rdos.net/eng/aspeval/quizr2.htm fråga 74 (har ingen relevans)
http://www.rdos.net/eng/aspeval/quiz8.htm fråga 131 (har relevant övervikt för kvinnor)
http://www.rdos.net/eng/aspeval/quiz2.htm fråga 60 (har ingen relevans)

I två av fem versioner finns 95% signifikans för att kvinnor är överrepresenterade när det gäller asexualitet. Det är inte speciellt imponerande, och betyder oxå att dina utsagor om att du inte tror män kan vara asexuella inte alls stämmer.

Är inte 95% imponerande??

Men jag har inte sagt att jag inte tror att män kan vara asexuella. Har dock bara hört EN kille som uttryckt uttalat ointresse för tjejer och sex, medan desto "fler" kvinnor säger det, jämförelsevis (kanske 3-4 st).

Men du snackar bort det saken gällde, nämligen ditt häpnadsväckande påstående att män som inte får sex blir asexuella. Den idén kan du skrota direkt, det finns inga som helst belägg för att det skulle vara så. I så fall skulle ju somliga ensamstående killars problem gå över av sig själva och det verkar de inte göra...

rdos skrev:Faktum är dessutom att både ovanliga sexuella preferenser och "partner obsessions" är mer relevant för AS än asexualitet. Ändå så tjatas det i ett kör om hur vanligt och viktigt asexualitet är. :roll:

Nej, det gör det inte. Några tjejer nämner det då och då. Asexualitet är nog relativt ovanligt även bland aspergare, rent statistiskt (om man går på hur många som som säger att de inte vill ha sex). Däremot är de tjejer som är det desto mer högljudda om det (inte för att jag förstår varför detta måste deklareras om och om igen så fort sex kommer på tal) så att det kanske därför kan ge intryck av att vara vanligare än det är.

rdos skrev:Det är inte jag som är farlig, det är ni själva som är farliga för er. Det farligaste som finns är stigmatisering med diagnoser.

Stigmatisering? Nu låter du som trollet Å. Ni kanske är samma person?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-09-28 20:01:17

Inger skrev:Quiz är inte = fakta. Det kan ge en vink om trender men eftersom du inte har någon kontroll över urvalet så är det inte direkt SCB. :roll:


Nej, men dina fyra-fem fall står sig ju rätt så slätt gentemot de 9,702 som svarat på frågan om asexualitet i Aspie-quiz. :roll:

Och din urvalsmetod skulle ju inte precis kunna bli godkänd av SCB heller, för att inte tala om att N=5 aldrig kan vara något signifikant.

Inger skrev:Men du snackar bort det saken gällde, nämligen ditt häpnadsväckande påstående att män som inte får sex blir asexuella. Den idén kan du skrota direkt, det finns inga som helst belägg för att det skulle vara så. I så fall skulle ju somliga ensamstående killars problem gå över av sig själva och det verkar de inte göra...


Så tror jag inte att jag uttryckte mig. Snarare så att brist på potentiella partners skulle resultera i asexualitet. I djurvärlden kan man se detta genom att djur i fångenskap är svåra att få att fortplanta sig (speciellt vissa arter).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tveskägg » 2009-09-28 20:45:44

rdos skrev:
tveskägg skrev:Det har inte med AS vs NT att göra, det är ett fenomen som uppstår så fort man samlar en större grupp människor. Skulle man förpassa alla aspergare till ett reservat så skulle likväl vissa personer vara populära (de med lindrigast AS) och andra hamna utanför (de med svårast AS).


Tror jag inte alls. Snarare skulle de som ligger i gränszonen (+ de med svårast AS) hamna utanför. Det beror på att de som ligger i gränszonen har blandningar mellan AS och NT, vilket leder till problem i alla miljöer.

Varför skulle de som ligger i gränszonen få större problem än de som har äkta AS? De är ju de som fungerar bäst socialt.
rdos skrev:Snarare så att brist på potentiella partners skulle resultera i asexualitet. I djurvärlden kan man se detta genom att djur i fångenskap är svåra att få att fortplanta sig (speciellt vissa arter).

Att vissa djur är svåra att föda upp i fångenskap beror nog snarare på att djuren naturligt bara finns i en viss speciell miljö. Exempelvis kan jättepandor bara överleva i bambuskogar. När jättepandorna är i fångenskap tror jag att de känner på sig att de inte är i sitt rätta element. Instinkterna säger dem att det inte är någon ide att para sig för ungarna kommer ändå inte att överleva utanför bambuskogen.

Hade det varit som du sagt så hade man enkelt kunnat bota jättepandornas asexualitet genom att samla tillräckligt många på ett och samma zoo. Jag har inte läst något som antyder att det fungerar. Snarare är det så att de blir stressade av att leva för nära inpå varandra, i naturen lever de oftast ensamma.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav weasley » 2009-09-28 21:11:05

rdos skrev:
weasley skrev:EDIT 1: Här är lite om dinosaurieteorin traden-dar- ... html#47783

EDIT 2: Mer - traden-dar- ... html#47954

EDIT 3: Lite till - traden-dar- ... html#50805


Kan du vara vänlig att plocka bort detta j-vla spam härifrån?
:x icon :evil:


Du har SEXTON SIDOR om din neandertalsteori. Det där var TRE INLÄGG. Jag är inte den som spammar, om det är så du rubricerar det.

EDIT: Det var dock förvånande även för mej att inlägget hamnade där. Får se var/om det modereras någon annanstans.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:58:01, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2009-09-28 21:13:15

tveskägg skrev:Varför skulle de som ligger i gränszonen få större problem än de som har äkta AS? De är ju de som fungerar bäst socialt.


För att de som har fler drag oxå har en mer konsistent social "fenotyp". Detta sätt att fungera socialt skulle bli standard, och NTs sätt att fungera skulle bli ett abnormt sätt att fungera. Eftersom de som är NT-mixer har en hel del NT-sociala drag så skulle de alltså fungera sämre i denna miljö, och inte förstå vissa oskrivna regler och sånt. De skulle alltså få samma problem i en ren AS-miljö som i en ren NT-miljö.

tveskägg skrev:Att vissa djur är svåra att föda upp i fångenskap beror nog snarare på att djuren naturligt bara finns i en viss speciell miljö. Exempelvis kan jättepandor bara överleva i bambuskogar. När jättepandorna är i fångenskap tror jag att de känner på sig att de inte är i sitt rätta element. Instinkterna säger dem att det inte är någon ide att para sig för ungarna kommer ändå inte att överleva utanför bambuskogen.

Hade det varit som du sagt så hade man enkelt kunnat bota jättepandornas asexualitet genom att samla tillräckligt många på ett och samma zoo. Jag har inte läst något som antyder att det fungerar. Snarare är det så att de blir stressade av att leva för nära inpå varandra, i naturen lever de oftast ensamma.


Jag tror iaf att det främst beror på att de inte kan utföra sitt naturliga parningsbeteende, och att detta leder till utebliven reproduktion. Arter som har komplicerade parningsbeteende borde vara de som är svårast att få att reproducera i fångenskap.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:03, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-28 21:15:30

weasley skrev:Du har SEXTON SIDOR om din neandertalsteori. Det där var TRE INLÄGG. Jag är inte den som spammar, om det är så du rubricerar det.


Sist jag kollade så hade tråden du refererade till 9 sidor. 9 sidor ren smörja.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:03, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-28 21:16:24

tveskägg skrev:Varför skulle de som ligger i gränszonen få större problem än de som har äkta AS? De är ju de som fungerar bäst socialt.


Nej, de är bättre på att härma NT-beteende. Det är inte säkert att det är bra i en befolkning med AS-majoritet.

tveskägg skrev:Att vissa djur är svåra att föda upp i fångenskap beror nog snarare på att djuren naturligt bara finns i en viss speciell miljö. Exempelvis kan jättepandor bara överleva i bambuskogar. När jättepandorna är i fångenskap tror jag att de känner på sig att de inte är i sitt rätta element. Instinkterna säger dem att det inte är någon ide att para sig för ungarna kommer ändå inte att överleva utanför bambuskogen.


Det där tror jag också är en bättre förklaring.

Vad händer förresten med en gorillas sexualitet om den lever med chimpanser?
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 11:58:03, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2009-09-28 22:41:46

rdos skrev:
Inger skrev:Quiz är inte = fakta. Det kan ge en vink om trender men eftersom du inte har någon kontroll över urvalet så är det inte direkt SCB. :roll:

Nej, men dina fyra-fem fall står sig ju rätt så slätt gentemot de 9,702 som svarat på frågan om asexualitet i Aspie-quiz. :roll:

Och din urvalsmetod skulle ju inte precis kunna bli godkänd av SCB heller, för att inte tala om att N=5 aldrig kan vara något signifikant.

Men helt seriöst, jag har inte påstått att jag är SCB, det är du som gör dylika anspråk.

Jag nämnde siffran för att illustrera att c:a 5 pers av alla tusentals aspergare jag kommit i kontakt med på olika forum ju inte särskilt mycket...

Vi kom alltså fram till samma sak:
1. Att asexualitet inte är särskilt vanligt ens bland aspergare (trots att de få som är asexuella gör mycket väsen av sig).
2. Att det är ännu mer ovanligt bland män.

Så vad bjäbbar du om? Fler dimridåer för att dölja det faktum att du är helt ute och cyklar med ditt påstående om AS-män och asexualitet?

rdos skrev:
Inger skrev:Men du snackar bort det saken gällde, nämligen ditt häpnadsväckande påstående att män som inte får sex blir asexuella. Den idén kan du skrota direkt, det finns inga som helst belägg för att det skulle vara så. I så fall skulle ju somliga ensamstående killars problem gå över av sig själva och det verkar de inte göra...

Så tror jag inte att jag uttryckte mig. Snarare så att brist på potentiella partners skulle resultera i asexualitet.

Och skillnaden är...?

rdos skrev:I djurvärlden kan man se detta genom att djur i fångenskap är svåra att få att fortplanta sig (speciellt vissa arter).

Vad har det med människor att göra? Män som blir inlåsta på fängelser får ju knappast minskad sexdrift. Inte de som blir katolska präster eller munkar heller. Slutsats: sexualdriften påverkas inte av yttre faktorer, bara möjligheten att få utlopp för den. Alltså snackar du goja.

Däremot kan man ha medfödda skillnader i testosteronhalt, vilken också påverkas av ålder. Men det har fortfarande inget med tillgången på parners att göra.

Möjligen kanske omvänt: att de som har högre testosteronhalt är mer benägna att ta risker för att få sex (eller göra karriär, tjäna pengar, vinna i sporter etc) medan de som inte har så hög kanske inte har tillräckligt för att övervinna sin osäkerhet. Eller så är känsligheten större än driften, även om driften i sig är stark.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:58:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2009-09-28 23:17:22

Inger skrev:Vad har det med människor att göra? Män som blir inlåsta på fängelser får ju knappast minskad sexdrift. Inte de som blir katolska präster eller munkar heller. Slutsats: sexualdriften påverkas inte av yttre faktorer, bara möjligheten att få utlopp för den. Alltså snackar du goja.


Sexlusten kan ju försämras av depression samt mediciner mot detsamma. Om det är ju en yttre faktor som kan förklara något. Dvs om andelen depressioner är större bland npf personer än nt personer.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 11:58:03, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2009-09-29 0:02:39

Det kan iofs stämma. Men det betyder inte att det är så enkelt som att man blir blir asexuell av att inte ha partner som rdos påstod, särskilt inte om man ser det ur ett evolutionärt perspektiv.

Kemisk påverkan från mediciner räknas naturligtvis inte, rdos talade om saker som sker automatiskt p g a yttre omständigheter.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:58:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alexandra » 2009-09-29 20:04:46

rdos skrev:För att de som har fler drag oxå har en mer konsistent social "fenotyp". Detta sätt att fungera socialt skulle bli standard, och NTs sätt att fungera skulle bli ett abnormt sätt att fungera. Eftersom de som är NT-mixer har en hel del NT-sociala drag så skulle de alltså fungera sämre i denna miljö, och inte förstå vissa oskrivna regler och sånt. De skulle alltså få samma problem i en ren AS-miljö som i en ren NT-miljö.


Kom ner på jorden, rdos. I ett samhälle enbart befolkat av personer med autismspektrumstörningar, så skulle det bli de som var minst autistiska som fick ta hand om de andra - och med all sannolikhet uppfattas som mycket attraktiva.

Icke-autistiska personer har naturligtvis lättare att sätta sig in i hur autistiska personer fungerar, än tvärtom.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 11:58:03, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav rdos » 2009-09-29 20:19:30

Alexandra skrev:Icke-autistiska personer har naturligtvis lättare att sätta sig in i hur autistiska personer fungerar, än tvärtom.


Helt absurt påstående....

Hur väl rimmar det med att NT-världen idag inte har en susning om hur autistiska personer fungerar, medan ganska många lindringa aspergare är fullt på det klara med hur NTs fungerar?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:03, redigerad totalt 2 gånger.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-29 20:21:19

Inger skrev:Kemisk påverkan från mediciner räknas naturligtvis inte, rdos talade om saker som sker automatiskt p g a yttre omständigheter.


Du glömmer bort en viktig sak, nämligen att depression är mycket vanligare bland aspiesar. Bara det gör att man förväntar sig högre nivå av asexualitet. Denna biverkning finns även bland djur.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:03, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-29 20:28:26

Alexandra skrev:Icke-autistiska personer har naturligtvis lättare att sätta sig in i hur autistiska personer fungerar, än tvärtom.


De brukar vanligen inte försöka. Om de gjorde det skulle det knappast vara lättare för dem.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 11:58:03, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in