Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2008-09-15 9:11:47

weasley skrev:Jag tror att jag, Kvasir, Pontus, Inger, Ganesh, Agatha, Charley?, mfl mfl mfl har försökt påpeka detta för rdos på alla tänkbara sätt.

Hittills har ingen kommit någonvart.


Nej, just det. Hitills har ingen lyckats presentera en rimlig modell av AS, detta gäller Gillberg, Weasley, Kvasir, Inger, Ganesh m.fl. När ni presenterar en rimlig modell av AS, så testar jag den gärna i Aspie-quiz (eller ni kan få testa den på egen hand oxå om ni så vill). Utan att någon annan presenterar en rimlig modell av AS så kommer ju knappast neandertalsteorin att läggas ned. Neandertalsteorin utgör ju idag i princip den enda alternativa modell som inte följer defekttänket inom RFA och neuropsykiatrin.

Det är lätt att gnälla på andras hypoteser, men tydligen inte lika lätt att hitta på något själv. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-15 9:21:35

Kvasir skrev:Inte alls. Du vet vad bara vad ett antal personer påstår och tror om sig själva. Att någon tycker det är roligt att gillra fällor behöver inte på något vis betyda att de faktiskt skulle vara kapabla att sitta och lurpassa en hel dag på att något ska hända. Som man frågar får man svar, och du drar väldigt långtgående slutsatser från dina godtyckliga frågor.


Frågan om fällor var inte godtycklig. Den kom jag på när jag tänkte tillbaka på min egen barndom. Resultatet av den var dessutom inte helt givet med tanke på att så många är så måna om djur. Den borde egentligen visat helt motsatt resultat, om det inte vore för att jag själv hållit på med sådant som barn skulle jag aldrig haft med en sådan fråga.

Kvasir skrev:Jag utgår istället från det faktiska beteendet hos personer med diagnosticerad ADHD som jag känner. ;)


Samma här. Har ett barn med misstänkt ADHD och hade dessutom med en tjej med diagnosticerad ADHD på semestern. Att någon av dessa skulle klara av ett-dygns-jakten, eller att medvetet skada ett djur för att sedan förfölja det tills det stupar finner jag som 100% osannolikt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-15 9:43:08

En kommentar till på detta:

Kvasir skrev:Att någon tycker det är roligt att gillra fällor behöver inte på något vis betyda att de faktiskt skulle vara kapabla att sitta och lurpassa en hel dag på att något ska hända.


Jag VET att jag själv skulle vara högst kapabel att sitta och lurpassa i timmar i sträck. Jag känner andra som oxå skulle vara det. Det som är avgörande är att man själv tror det finns en mening i det. Du ska alltså inte fråga en person med ADHD om han kan ställa sig utanför din dörr och lurpassa på en mammut i 24 timmar, för då är svaret givet. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-15 10:02:48

Inger skrev:"Jaktgruppen" är alltså det namn DU gett på frågor som DU kopplar ihop med Geists stolle-teorier (typ "gillar du att hoppa över saker", "gillar du att klättra", "gillar du att gräva", "har du starka nypor", "gillar du att hänga uppochned" etc). Väldigt specifika frågor som ju var och en kan se hör ihop just med mammutjakt och inget annat. :wink:


Vem som helst är fri att tolka dessa frågor hur man vill. Det viktiga är att de finns med så att nya modeller av AS måste ta med dem i beräkningen :wink:

Inger skrev:Men för att koppla det till Hn så måste du bevisa 1) att Hn byggde fällor (Aspie-quiz räknas inte som bevis där) eller 2) att AS-personer har Hn-DNA. För att få veta det krävs a) att Hn:s DNA kartläggs och b) att autismspektrumpersoners DNA kartläggs.


För att bevisa kopplingen behövs förmodligen antingen a och b, men för att sätta upp modeller av AS så behövs inga sådana bevis. Jag antar helt enkelt att denna koppling finns. Finns inte denna kpppling så leder vidare undersökningar ingenvart.

Inger skrev:Vilket stöter på det lilla problemet att du sedan tidigare varit starkt emot all sådan forskning eftersom du - på goda grunder - misstänker att den skulle kunna användas för att abortera bort AST-foster och slippa risken att få ett autistiskt barn. Hur har du tänkt lösa det etiska dilemmat? Ignorera den påtagliga risken för massiv eugeni (heter det så på svenska?) till förmån för att få din teori bevisad?


AGRE finns redan med tusentals gensekvenser. Det är inget jag kan göra något åt. Däremot kanske jag försöker använda mina akademiska kontakter för att få ut DNA-data därifrån för att på så vis bevisa att eugeni inte är en rimlig väg att gå.

Inger skrev:Jag kom just på en egen teori. Att de var för lata och dumma för att kunna jaga själva och helt enkelt var asätare och scavengers. :wink:


Jag vill se Ingers AS-teori istället :wink:

Inger skrev:Vad betyder "något högre"? (angående Rodeo och AS)


Det betyder att skillnaden nådde statistisk signifikans med en stor population (över 10.000), men att korrelationen till Aspie poäng var obefintlig. Däremot så var korrelationen med Aspie jakt påtaglig, och den var bara korrelerad med just denna grupp.

Inger skrev:Frågade du om man gillar att titta på rodeo, eller själv delta?


Titta själv

Inger skrev:Om de var sensation-seeking typ A-individer som gör vad som helst för en adrenalinkick?


Låter nog som en grupp av människor som skulle gilla sånt. :D

Inger skrev:Om de skulle vilja rida rodeo på en mammut eller bara på en häst eller tjur? Har du själv provat?


Nej, men jag hade själv återkommande drömmar om att jag kunde sväva lågt över marken som barn. Hur ska jag tolka det?` :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav weasley » 2008-09-15 13:42:41

rdos skrev:Nej, men jag hade själv återkommande drömmar om att jag kunde sväva lågt över marken som barn. Hur ska jag tolka det?` :wink:


Pinsamt.

Eftersom du på allvar verkar vilja knyta ihop barndomsdrömmar med din neandertalsteori finns det inte mycket annat att säga.

Du är enögd och trångsynt och kan inte för något i världen se någon annan sanning än din egen i den här frågan. Saker som beror på slumpen bryr du dej inte om, du har inte en enda tanke på att "som man frågar får man svar" och är allmänt drygt inställd till folk som ställer dej inför dessa fakta. Frågan är om du inte är lika illa däran som Freud, som vilt projicerade sina sexfantasier på sina patienter - du har ersatt sexfantasierna med neandertalare.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:57:55, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2008-09-15 13:52:12

weasley skrev:
rdos skrev:Nej, men jag hade själv återkommande drömmar om att jag kunde sväva lågt över marken som barn. Hur ska jag tolka det?` :wink:


Pinsamt.

Eftersom du på allvar verkar vilja knyta ihop barndomsdrömmar med din neandertalsteori finns det inte mycket annat att säga.


Jag skrev väl inte att jag tänkte knyta ihop mina drömmar med neandertalsteorin?

Tänkte ett tag att göra om det till en fråga för quizet, men kom inte på någon bra formulering.

Fast det verkar iaf som Weasley förstår kopplingen :D
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-09-15 15:04:06

rdos skrev:AGRE finns redan med tusentals gensekvenser. Det är inget jag kan göra något åt. Däremot kanske jag försöker använda mina akademiska kontakter för att få ut DNA-data därifrån för att på så vis bevisa att eugeni inte är en rimlig väg att gå.

Eh...? Du begär DNA-data som samlats in på ett sätt som du tycker är oetiskt? Sen tänker du använda den till att bevisa att vi är neandertalare och att de därför inte bör abortera foster med AS-gener? Allvarligt alltså?

Hur tänker du då? Att föräldrarna när de fått DNA-svaret ska tänka, "OK, visserligen finns ju risken att barnet blir autistiskt så egentligen borde vi abortera för säkerhets skull, men då finns ju risken att man aborterar bort en NEANDERTALARE och det vill man ju inte."

rdos skrev:
Inger skrev:Jag kom just på en egen teori. Att de var för lata och dumma för att kunna jaga själva och helt enkelt var asätare och scavengers. :wink:
Jag vill se Ingers AS-teori istället :wink:

Hänvisar till min hemsida.

rdos skrev:
Inger skrev:Vad betyder "något högre"? (angående Rodeo och AS)

Det betyder att skillnaden nådde statistisk signifikans med en stor population (över 10.000), men att korrelationen till Aspie poäng var obefintlig.

Hur kan du då påstå att detta är knutet till AS?

rdos skrev:Däremot så var korrelationen med Aspie jakt påtaglig, och den var bara korrelerad med just denna grupp.

Att alla stolle-frågor som inte har med AS att göra tenderar att aggregera sig är ju inget konstigt alls. Enklast vore om du döpte den gruppen till Irrelevant, istället för Jakt.

rdos skrev:
Inger skrev:Frågade du om man gillar att titta på rodeo, eller själv delta?

Titta själv

Och hur kopplar du det till rodeoridning på mammutar? Jag gillar att titta på sumo-brottning, däremot är det inget jag skulle vilja prova själv.

rdos skrev:
Inger skrev:Om de var sensation-seeking typ A-individer som gör vad som helst för en adrenalinkick?

Låter nog som en grupp av människor som skulle gilla sånt. :D

Ja precis! Och för din information så är sådana personer så oaspiga man kan bli, enligt din egen definition. Det är den där aktiva typen som älskar sport, krig, kamp och fysiska utmaningar, som har massor av testosteron och är starkt tävlingsinriktade.

Nu har du verkligen snurrat till det så du väl knappt ens hittar ut själv längre, i den labyrint av motstridiga egenskaper som du försöker tillskriva de stackars neandertalarna.

rdos skrev:
Inger skrev:Om de skulle vilja rida rodeo på en mammut eller bara på en häst eller tjur? Har du själv provat?

Nej, men jag hade själv återkommande drömmar om att jag kunde sväva lågt över marken som barn. Hur ska jag tolka det?` :wink:

Som att du lämnat kroppen när du sover, eller att du har en helt vanlig dröm. Jag brukar också drömma sånt, det är inget märkvärdigt. Framför allt ser jag inte kopplingen till mammutrodeo? Upplys mig gärna.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:57:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-09-15 16:26:25

Inger skrev:Eh...? Du begär DNA-data som samlats in på ett sätt som du tycker är oetiskt? Sen tänker du använda den till att bevisa att vi är neandertalare och att de därför inte bör abortera foster med AS-gener? Allvarligt alltså?


Jag behöver inte saluföra det i termer av neandertal. Det räcker ju att visa på att autistiska gener uppvisar samma faktorstruktur som Aspie-quiz. Eftersom detta betyder att 2/3 av all mänsklig variation är kopplat till AS/NPF så säger det sig självt att det är vansinne att försöka abortera detta.

Inger skrev:Hur tänker du då? Att föräldrarna när de fått DNA-svaret ska tänka, "OK, visserligen finns ju risken att barnet blir autistiskt så egentligen borde vi abortera för säkerhets skull, men då finns ju risken att man aborterar bort en NEANDERTALARE och det vill man ju inte."


De kommer ju aldrig att få några sådana entydiga svar. Det enda de skulle kunna få är en poäng som motsvarar det man får från Aspie-quiz, och den duger ju inte som underlag för abort. Det blir ungefär som att få en introvert-extrovert bedömning.

Inger skrev:
rdos skrev:
Inger skrev:Vad betyder "något högre"? (angående Rodeo och AS)

Det betyder att skillnaden nådde statistisk signifikans med en stor population (över 10.000), men att korrelationen till Aspie poäng var obefintlig.

Hur kan du då påstå att detta är knutet till AS?


Det är det inte. Det är bara knutet till jakt-gruppen. Frågan finns inte heller i slutversionen, utan kördes bara som experimentell.

Anledningen till att den inte har relevans för AS, utan bara för Aspie-jakt, är antagligen att den mäter flera olika saker.

Inger skrev:Att alla stolle-frågor som inte har med AS att göra tenderar att aggregera sig är ju inget konstigt alls. Enklast vore om du döpte den gruppen till Irrelevant, istället för Jakt.


Nu var det ju fortfarande så att alla frågor i jaktgruppen som finns i quizen är relevanta för AS.

Inger skrev:
rdos skrev:
Inger skrev:Om de var sensation-seeking typ A-individer som gör vad som helst för en adrenalinkick?

Låter nog som en grupp av människor som skulle gilla sånt. :D

Ja precis! Och för din information så är sådana personer så oaspiga man kan bli, enligt din egen definition. Det är den där aktiva typen som älskar sport, krig, kamp och fysiska utmaningar, som har massor av testosteron och är starkt tävlingsinriktade.


Du missar en väsentlig sak. Dessa frågor är INTE kopplade till sensation-seeking typ A-individer i quizen. De är kopplade till andra frågor i jaktgruppen, stims, perception och möjligen talang. Inte till aktivitet som är den huvudsakliga ADD/ADHD gruppen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-09-15 17:48:39

rdos skrev:En kommentar till på detta:

Kvasir skrev:Att någon tycker det är roligt att gillra fällor behöver inte på något vis betyda att de faktiskt skulle vara kapabla att sitta och lurpassa en hel dag på att något ska hända.


Jag VET att jag själv skulle vara högst kapabel att sitta och lurpassa i timmar i sträck. Jag känner andra som oxå skulle vara det. Det som är avgörande är att man själv tror det finns en mening i det. Du ska alltså inte fråga en person med ADHD om han kan ställa sig utanför din dörr och lurpassa på en mammut i 24 timmar, för då är svaret givet. :wink:


Vad är det du försöker säga? jag förstår inte det.

Dessutom, har du själv diagnosticerad ADHD? I annat fall förefaller det du skriver fullständigt irrelevant.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:57:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2008-09-15 18:56:04

rdos skrev:
Inger skrev:Eh...? Du begär DNA-data som samlats in på ett sätt som du tycker är oetiskt? Sen tänker du använda den till att bevisa att vi är neandertalare och att de därför inte bör abortera foster med AS-gener? Allvarligt alltså?

Jag behöver inte saluföra det i termer av neandertal. Det räcker ju att visa på att autistiska gener uppvisar samma faktorstruktur som Aspie-quiz. Eftersom detta betyder att 2/3 av all mänsklig variation är kopplat till AS/NPF så säger det sig självt att det är vansinne att försöka abortera detta.

Inget av det du nämner säger sig självt. Jag fattar faktiskt ingenting. Nån annan som förstår logiken här?

rdos skrev:
Inger skrev:Hur tänker du då? Att föräldrarna när de fått DNA-svaret ska tänka, "OK, visserligen finns ju risken att barnet blir autistiskt så egentligen borde vi abortera för säkerhets skull, men då finns ju risken att man aborterar bort en NEANDERTALARE och det vill man ju inte."

De kommer ju aldrig att få några sådana entydiga svar. Det enda de skulle kunna få är en poäng som motsvarar det man får från Aspie-quiz, och den duger ju inte som underlag för abort. Det blir ungefär som att få en introvert-extrovert bedömning.

Så varför använde du det som argument nyss, för att försvara din önskan att använda data som du själv anser är oetiskt insamlade?

rdos skrev:
Inger skrev:
rdos skrev:
Inger"]Vad betyder "något högre"? (angående Rodeo och AS)

Det betyder att skillnaden nådde statistisk signifikans med en stor population (över 10.000), men att korrelationen till Aspie poäng var obefintlig.

Hur kan du då påstå att detta är knutet till AS?

Det är det inte. Det är bara knutet till jakt-gruppen. Frågan finns inte heller i slutversionen, utan kördes bara som experimentell.

Anledningen till att den inte har relevans för AS, utan bara för Aspie-jakt, är antagligen att den mäter flera olika saker.[/quote]
Vad mäter den? Hur kan något ha relevans för "Aspie-jakt" (dvs Hn-mammut-jakt) men inte för AS?

[quote="rdos skrev:
Inger skrev:Att alla stolle-frågor som inte har med AS att göra tenderar att aggregera sig är ju inget konstigt alls. Enklast vore om du döpte den gruppen till Irrelevant, istället för Jakt.

Nu var det ju fortfarande så att alla frågor i jaktgruppen som finns i quizen är relevanta för AS.

VA? Driver du med mig? Du skrev ju bara några rader upp att rodeo-frågan (som du säger fanns i Jakt-gruppen) inte har relevans för AS!!!

rdos skrev:quote="Inger"]
rdos skrev:
Inger skrev:Om de var sensation-seeking typ A-individer som gör vad som helst för en adrenalinkick?

Låter nog som en grupp av människor som skulle gilla sånt. :D

Ja precis! Och för din information så är sådana personer så oaspiga man kan bli, enligt din egen definition. Det är den där aktiva typen som älskar sport, krig, kamp och fysiska utmaningar, som har massor av testosteron och är starkt tävlingsinriktade.

Du missar en väsentlig sak. Dessa frågor är INTE kopplade till sensation-seeking typ A-individer i quizen. De är kopplade till andra frågor i jaktgruppen, stims, perception och möjligen talang. Inte till aktivitet som är den huvudsakliga ADD/ADHD gruppen.[/quote]
Men du, jag skiter faktiskt i vilka frågor amazon-program kopplar ihop andra frågor med. Du kan inte använda ditt hemmabygge för att 'motbevisa' saker som redan är vetenskapligt bevisade.

Jag blir faktiskt orolig för dig. Du verkar snurra in dig mer och mer i dina teorier så att du väl aldrig kommer hitta ut igen. Vad driver dig egentligen?

- Att bevisa att vi kommer från Hn för att kunna få tillbaka din son? Hur har du tänkt dig scenariot där?

- Att "bli nån"? Att bli respekterad av de vetenskapsmän som du så ofta visar förakt för och vägrar tro på om den inte stödjer dina fantasier?

- Att bli respekterad av alla NT som du likaledes anser bara krigar, konkurrerar och fåfängar sig?

- Att bli respekterad av den AST community som du går på nerverna genom att diskutera som om du vore en religiös fanatiker? Jag tror faktiskt många skulle gilla dig bättre om du inte var så fanatiskt besatt av Hn-idén.

Jag skulle i alla fall se det som ett tecken på storhet om du sa "OK, det där var en återvändsgränd, nu lägger jag ner det här." No shame in it at all. Du ÄR inte din teori. Du är DU, och när du bara är dig själv så gillar jag dig. Du har en behaglig energi, kul humor, verkar vara en underbar förälder, lättsam att umgås med. Aldrig taskig mot nån, alltid på gott humör och trevlig överlag.

Varför måste du driva både dig själv (bokstavligen) och omgivngen (bildligen) till vansninne med en teori som i nuläget inte kan bevisas? Kan du inte bara lägga den på hyllan och lägga av med att besudla quizet med dina jaktfrågor och vara nöjd med att quizet bara är till nytta för den som gör det? Om du bara tog bort detta med jakt - som jag vet förvirrar skiten ur folk - så måste jag säga att jag tycker du fått till quizet så det ser bra ut (sist jag kollade i alla fall).

Så kan du inte lägga ned jakten och satsa på det som är din egentliga talang och jobba mer på att få ut ditt operativsystem istället?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:57:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Flawed » 2008-09-15 19:41:11

rdos skrev:
Flawed skrev:Jag utgår utifrån att neandertalaren styckar mammuten, krossar benen och tar hand om skinnberedningen alldeles själv också?
Att arbeta i grupp är ju så hopplöst NT liksom...
Sedan bär han hem alla mammut komponenter för egen maskin.


Neandertal levde i slutna grupper. Hs hade överláppande grupper och utbytte varor & tjänster med varandra (handel).

Det är alltså inte att "arbeta i grupp" som är hopplöst NT, utan att arbeta i grupp med sådana man inte känner, och att överhuvudtaget umgås och knyta kontakter med sådana man inte känner.


Då verkar det ganska troligt att våra kära neandertalare dog ut på grund av extrem inavel.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav docfrasse » 2008-09-15 20:05:02

Flawed skrev:
rdos skrev:
Flawed skrev:Jag utgår utifrån att neandertalaren styckar mammuten, krossar benen och tar hand om skinnberedningen alldeles själv också?
Att arbeta i grupp är ju så hopplöst NT liksom...
Sedan bär han hem alla mammut komponenter för egen maskin.


Neandertal levde i slutna grupper. Hs hade överláppande grupper och utbytte varor & tjänster med varandra (handel).

Det är alltså inte att "arbeta i grupp" som är hopplöst NT, utan att arbeta i grupp med sådana man inte känner, och att överhuvudtaget umgås och knyta kontakter med sådana man inte känner.


Då verkar det ganska troligt att våra kära neandertalare dog ut på grund av extrem inavel.

Lyssna i natten så skall ni höra ljudet av banjospel från Eslöv. 8)
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Flawed » 2008-09-15 20:10:09

Nästa fråga i Aspie quiz:
Tycker du om att spela banjo?

Kan kompletteras med:
Är du släkt med din farmor på ett vis som inte riktigt överstämmer med normen?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Inger » 2008-09-15 20:12:49

:lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav docfrasse » 2008-09-15 20:13:15

:-)018
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav docfrasse » 2008-09-15 20:22:10

Flawed skrev:
rdos skrev:
Flawed skrev:Jag utgår utifrån att neandertalaren styckar mammuten, krossar benen och tar hand om skinnberedningen alldeles själv också?
Att arbeta i grupp är ju så hopplöst NT liksom...
Sedan bär han hem alla mammut komponenter för egen maskin.


Neandertal levde i slutna grupper. Hs hade överláppande grupper och utbytte varor & tjänster med varandra (handel).

Det är alltså inte att "arbeta i grupp" som är hopplöst NT, utan att arbeta i grupp med sådana man inte känner, och att överhuvudtaget umgås och knyta kontakter med sådana man inte känner.


Då verkar det ganska troligt att våra kära neandertalare dog ut på grund av extrem inavel.


*ser för min inre blick hur mindre grupper i Eslöv knyter kontakter med sådana man känner*
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav rdos » 2008-09-15 20:48:05

Inger skrev:
rdos skrev:Anledningen till att den inte har relevans för AS, utan bara för Aspie-jakt, är antagligen att den mäter flera olika saker.

Vad mäter den? Hur kan något ha relevans för "Aspie-jakt" (dvs Hn-mammut-jakt) men inte för AS?


Inte alls så konstigt. Den är antagligen svagt relaterad till några av NT-grupperna oxå. Då tar liksom relationerna ut varandra.

Inger skrev:
rdos skrev:
Inger skrev:Att alla stolle-frågor som inte har med AS att göra tenderar att aggregera sig är ju inget konstigt alls. Enklast vore om du döpte den gruppen till Irrelevant, istället för Jakt.

Nu var det ju fortfarande så att alla frågor i jaktgruppen som finns i quizen är relevanta för AS.

VA? Driver du med mig? Du skrev ju bara några rader upp att rodeo-frågan (som du säger fanns i Jakt-gruppen) inte har relevans för AS!!!


Vad är så konstigt med det?

1. Rodeofrågan är länkad till jaktgruppen och finns i Aspie-jakt i utvärderingen.
2. Rodeofrågan finns inte med i slutversionen
3. Alla frågor från Aspie-jakt gruppen som finns i slutversionen har relevans för AS.

Hänger du med nu? :D

Inger skrev:Men du, jag skiter faktiskt i vilka frågor amazon-program kopplar ihop andra frågor med. Du kan inte använda ditt hemmabygge för att 'motbevisa' saker som redan är vetenskapligt bevisade.


Det program som du kallar "amazon-programmet" är ett program som beräknar korrelation mellan frågor. Det är inget hemmabygge utan en vetenskaplig metod. Att resultaten av denna vetenskapliga metod inte faller ut som du önskar dig betyder inte att de är fel :roll:

Inger skrev:- Att bevisa att vi kommer från Hn för att kunna få tillbaka din son? Hur har du tänkt dig scenariot där?


Nope, det är överspelat.

Inger skrev:- Att "bli nån"? Att bli respekterad av de vetenskapsmän som du så ofta visar förakt för och vägrar tro på om den inte stödjer dina fantasier?


Aldrig i livet. :shock:

Inger skrev:- Att bli respekterad av alla NT som du likaledes anser bara krigar, konkurrerar och fåfängar sig?


Aldrig i livet. :shock:

Inger skrev:- Att bli respekterad av den AST community som du går på nerverna genom att diskutera som om du vore en religiös fanatiker? Jag tror faktiskt många skulle gilla dig bättre om du inte var så fanatiskt besatt av Hn-idén.


Njäe, tror inte det.

Inger skrev:Jag skulle i alla fall se det som ett tecken på storhet om du sa "OK, det där var en återvändsgränd, nu lägger jag ner det här." No shame in it at all. Du ÄR inte din teori. Du är DU, och när du bara är dig själv så gillar jag dig. Du har en behaglig energi, kul humor, verkar vara en underbar förälder, lättsam att umgås med. Aldrig taskig mot nån, alltid på gott humör och trevlig överlag.


Njäe, man kan inte bara lägga ned ett specialintresse om det finns mer att göra. Det vet du väl? :wink:

Inger skrev:Varför måste du driva både dig själv (bokstavligen) och omgivngen (bildligen) till vansninne med en teori som i nuläget inte kan bevisas? Kan du inte bara lägga den på hyllan och lägga av med att besudla quizet med dina jaktfrågor och vara nöjd med att quizet bara är till nytta för den som gör det? Om du bara tog bort detta med jakt - som jag vet förvirrar skiten ur folk - så måste jag säga att jag tycker du fått till quizet så det ser bra ut (sist jag kollade i alla fall).


Hitta på ett bättre namn då. De frågor som ingår där är inte speciellt konstiga. På tyska blev det mera neutralt.

Inger skrev:Så kan du inte lägga ned jakten och satsa på det som är din egentliga talang och jobba mer på att få ut ditt operativsystem istället?


Njäee, just nu är jag specialintresserad av att skriva utvecklingsmodeller för DNA. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-15 21:07:48

Kan ju klargöra lite om modellen som jag planerar, och varför den inte alls är så hemsk som anti-neandertalsteori-gänget tror.

För det första så säger inte modellen att AS kommer ifrån neandertal som man ofta ser här på forumet. Inte ens neandertalsteorin säger detta om man läser den lite bättre. Den säger att alla egenskaper som tillhör NPF, och som oxå finns i NT-populationen, kommer ifrån neandertal. Dessa egenskaper utgör 2/3 av all mänsklig variation.

Vad modellen säger är att moderna människan skapades genom introgression från neandertal för ca 125.000 år sedan. Till moderna människan hör alla idag levande människor. Modellen säger oxå att ytterligare en introgression skedde för 40.000 år sedan i Centralasien och 30.000 år sedan i Europa. Alla nu levande människor har därmed någon form av neandertalsarv.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-09-15 22:33:51

docfrasse skrev:Lyssna i natten så skall ni höra ljudet av banjospel från Eslöv. 8)


Nej, nu har du fel. Banjon förekom inte bland neanderthalarna och den förekommer inte heller inom folkmusiken. Hur var det nu? Benflöjt gick väl för sig, om jag minns rätt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pontus » 2008-09-15 23:28:17

Rdos tycker tydligen om att snurra...
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Inger » 2008-09-16 0:05:47

Men lägg av och larva er nu. Vi försöker ha en seriös diskussion här. :wink:

Fast jag vet inte om jag har mycket mer att tillägga. Inte idag i alla fall. Nu ska jag gå och göra nåt annat.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-09-17 7:24:23

Ooops, jag glömde kommentera detta.

rdos skrev:
Inger skrev:
rdos skrev:
Inger"]Att alla stolle-frågor som inte har med AS att göra tenderar att aggregera sig är ju inget konstigt alls. Enklast vore om du döpte den gruppen till Irrelevant, istället för Jakt.

Nu var det ju fortfarande så att alla frågor i jaktgruppen som finns i quizen är relevanta för AS.

VA? Driver du med mig? Du skrev ju bara några rader upp att rodeo-frågan (som du säger fanns i Jakt-gruppen) inte har relevans för AS!!!


Vad är så konstigt med det?

1. Rodeofrågan är länkad till jaktgruppen och finns i Aspie-jakt i utvärderingen.
2. Rodeofrågan finns inte med i slutversionen
3. Alla frågor från Aspie-jakt gruppen som finns i slutversionen har relevans för AS.

Hänger du med nu? :D [/quote]
Eh.. nä. Men nevermind. Vad är "slutversionen"? Final version No. 35? :wink: (Frågan är ironisk men inte retorisk; jag vill gärna veta.)

[quote="rdos skrev:
Inger skrev:- Att bli respekterad av den AST community som du går på nerverna genom att diskutera som om du vore en religiös fanatiker? Jag tror faktiskt många skulle gilla dig bättre om du inte var så fanatiskt besatt av Hn-idén.

Njäe, tror inte det.

Jo, jag tror det. Nån måste du ju vilja imponera på och inte är det vetenskapen eller NT, det har du just bekräftat. Och då ville jag bara tala om att du med största sannolikhet skulle bli mer respekterad om du la ner projektet. Du behöver inte bevisa nåt för att vara ok. Dessutom kan vissa saker ibland falla på plats på ett helt annat sätt än man hade trott när man väl bara släpper det.

rdos skrev:
Inger skrev:Varför måste du driva både dig själv (bokstavligen) och omgivngen (bildligen) till vansninne med en teori som i nuläget inte kan bevisas? Kan du inte bara lägga den på hyllan och lägga av med att besudla quizet med dina jaktfrågor och vara nöjd med att quizet bara är till nytta för den som gör det? Om du bara tog bort detta med jakt - som jag vet förvirrar skiten ur folk - så måste jag säga att jag tycker du fått till quizet så det ser bra ut (sist jag kollade i alla fall).

Hitta på ett bättre namn då. De frågor som ingår där är inte speciellt konstiga. På tyska blev det mera neutralt.

OK, detta är ett erbjudande som jag inte tänker missa. Vill du göra mig riktigt nöjd så jag kan sluta gnälla om quizet nån gång? Kalla då den kategori som har med jakt att göra för "Övrigt." Eftersom du ändå inte vill förklara för andra vad det står för så räcker det att DU vet att det egentligen betyder "jakt". Alla vinner på detta, inkl du själv.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-09-17 9:52:05

Inger skrev:Eh.. nä. Men nevermind. Vad är "slutversionen"? Final version No. 35? :wink: (Frågan är ironisk men inte retorisk; jag vill gärna veta.)


Den heter bara slutversion, inget versionsnummer. Jag använder fortfarande versionsnummer "internt" iom att det finns lite olika varianter med extra frågor, men det är samma grund & poängberäkning i alla.

Inger skrev:
rdos skrev:
Inger skrev:- Att bli respekterad av den AST community som du går på nerverna genom att diskutera som om du vore en religiös fanatiker? Jag tror faktiskt många skulle gilla dig bättre om du inte var så fanatiskt besatt av Hn-idén.

Njäe, tror inte det.

Jo, jag tror det. Nån måste du ju vilja imponera på och inte är det vetenskapen eller NT, det har du just bekräftat. Och då ville jag bara tala om att du med största sannolikhet skulle bli mer respekterad om du la ner projektet. Du behöver inte bevisa nåt för att vara ok. Dessutom kan vissa saker ibland falla på plats på ett helt annat sätt än man hade trott när man väl bara släpper det.


Jag tror mer på det som du klippte bort :wink:

Specialintressen skippar man bara inte om det finns mer att göra på dem.

Inger skrev:OK, detta är ett erbjudande som jag inte tänker missa. Vill du göra mig riktigt nöjd så jag kan sluta gnälla om quizet nån gång? Kalla då den kategori som har med jakt att göra för "Övrigt." Eftersom du ändå inte vill förklara för andra vad det står för så räcker det att DU vet att det egentligen betyder "jakt". Alla vinner på detta, inkl du själv.


Nej, det kan inte heta "övrigt". Det skulle inte se klokt ut med "övrigt" i spindeldiagrammet. I tyska versionen heter det "Streben". Kan du översätta det till lämpligt, svenskt ord så ändrar jag.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav HGJ » 2008-09-17 20:21:54

rdos skrev:
Inger skrev:OK, detta är ett erbjudande som jag inte tänker missa. Vill du göra mig riktigt nöjd så jag kan sluta gnälla om quizet nån gång? Kalla då den kategori som har med jakt att göra för "Övrigt." Eftersom du ändå inte vill förklara för andra vad det står för så räcker det att DU vet att det egentligen betyder "jakt". Alla vinner på detta, inkl du själv.


Nej, det kan inte heta "övrigt". Det skulle inte se klokt ut med "övrigt" i spindeldiagrammet. I tyska versionen heter det "Streben". Kan du översätta det till lämpligt, svenskt ord så ändrar jag.

Strävan?
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 11:57:57, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5454
Anslöt: 2007-06-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in