Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2008-09-12 18:37:36

Kvasir skrev:Så att springa en hel dag i 40 graders värme är fegt, men att lägga ut en fälla och sedan ligga och lurpassa är det inte? En ytterst märklig åsikt, må jag säga.


Kanske det, men det tyder på låg intelligens att man springer efter ett byte ett helt dygn. Att sätta ut fällor och lurpassa är lite sådär ADHD-igt. Låg aktivitetsnivå och lite dagdrömmande (på autistiskt maner), men när man får syn på sitt byte så skiftar aktivitetsnivån plötsligt till hyperfokuserad. Typiskt NPF-igt m.a.o. Att springa efter ett djur under en hel dag är så NT töntigt man kan tänka sig.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-09-12 18:45:22

rdos skrev:
Kvasir skrev:Så att springa en hel dag i 40 graders värme är fegt, men att lägga ut en fälla och sedan ligga och lurpassa är det inte? En ytterst märklig åsikt, må jag säga.


Kanske det, men det tyder på låg intelligens att man springer efter ett byte ett helt dygn. Att sätta ut fällor och lurpassa är lite sådär ADHD-igt. Låg aktivitetsnivå och lite dagdrömmande (på autistiskt maner), men när man får syn på sitt byte så skiftar aktivitetsnivån plötsligt till hyperfokuserad. Typiskt NPF-igt m.a.o. Att springa efter ett djur under en hel dag är så NT töntigt man kan tänka sig.


ADHD att lurpassa? Knappast. Då vet du inte vad ADHD är.

Att springa efter ett byte en hel dag kan ju däremot mycket väl passa in på AS sätt att fokusera på en sak i taget och hellre ägna sig åt en långvarig aktivitet än många kortvariga.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:57:50, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Savanten Svante » 2008-09-12 18:48:11

Inger skrev:Inget gruppsamarbete med fällor och spjut alltså, utan en ensam neandertalare i taget hoppar upp på mammuten (eftersom man gillar att hoppa); hänger uppochned under den ett tag (eftersom man gillar att hänga uppochned); kravlar sig därefter upp med sina starka nypor (eftersom man gillar att klättra); och biter den slutligen i örat tills den dör...


Det var två myror som var ute och fångade en elefant!
Den ena myran sade:
- Håll fast honom medan jag hämtar de andra!
Myran springer iväg och hämtar de andra. Elefanten är inte kvar.
- Var har du gjort av elefanten?
- Den smet!
- Ljug inte, du tuggar ju fortfarande!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:57:50, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2008-09-12 18:49:36

rdos skrev:
Jonte skrev:
Kvasir skrev:Landminor är också smart, och väldigt fegt.
Landminor är fällor.


Landminor är ruttet. De är ju inte avsedda för att skaffa mat för dagen, utan att ta död på sina medmänniskor. Eller kanske snarare att skrämma upp folk.


Eller för att skada dem så att de tar upp resurser för fiendestaten. Skadade människor kräver resurser, döda människor gräver man bara ner.

FULA vapen, minor.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:57:50, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav rdos » 2008-09-12 19:07:32

Kvasir skrev:ADHD att lurpassa? Knappast. Då vet du inte vad ADHD är.


Det vet jag nog efter att ha analyserat ADHD-diagnosen i Aspie-quiz :wink:

Kvasir skrev:Att springa efter ett byte en hel dag kan ju däremot mycket väl passa in på AS sätt att fokusera på en sak i taget och hellre ägna sig åt en långvarig aktivitet än många kortvariga.


Nej, när man lurpassar så ägnar man sig inte åt många korta aktiviteter. Det är en enda, men där uppmärksamheten varierar starkt beroende på omgivningen. Tänk dessutom in hur "perceptionsstörningarna" passar in här. Extra känsliga sinnen är naturligtvis superbra när man lurpassar, men värdelösa om man är en grupp som skriker och gapar för att skrämma livet ur något stackars djur.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Savanten Svante » 2008-09-12 19:09:20

Då är mina myror ganska NT alltså?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:57:50, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Inger » 2008-09-12 23:55:35

rdos skrev:Att springa efter ett djur under en hel dag är så NT töntigt man kan tänka sig.

Tror du missuppfattat nåt här, Rdos... du springer inte efter mammuten, det är mammuten som springer efter dig. (Och när den hinner ikapp blir du väldigt platt. :wink: )
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:57:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-09-12 23:57:22

Savanten Svante skrev:Det var två myror som var ute och fångade en elefant!
Den ena myran sade:
- Håll fast honom medan jag hämtar de andra!
Myran springer iväg och hämtar de andra. Elefanten är inte kvar.
- Var har du gjort av elefanten?
- Den smet!
- Ljug inte, du tuggar ju fortfarande!

:lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:57:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-09-13 8:26:53

Inger skrev:Tror du missuppfattat nåt här, Rdos... du springer inte efter mammuten, det är mammuten som springer efter dig. (Och när den hinner ikapp blir du väldigt platt. :wink: )


Tror inte det. "Perceptionsstörningen" att ogilla stampande (fötter) kommer in lägligt där. När en hjord skenande djur kommer din väg är det bäst att du flyttar på dig :D

En NT som inte har samma känsla för detta blir väldigt platt. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-13 8:29:08

Savanten Svante skrev:Då är mina myror ganska NT alltså?


Ja, dina arbetsmyror är väldigt NT.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-13 8:33:20

Savanten Svante skrev:Eller för att skada dem så att de tar upp resurser för fiendestaten. Skadade människor kräver resurser, döda människor gräver man bara ner.

FULA vapen, minor.


Ungefär som när man använde kastmaskiner för att skjuta iväg pestsmittade in i en fiendestad? :evil:

Ja, när det gäller att plåga fiender finns det inga spärrar bland NTs.

Fast nu så handlade ju tråden om jakt och inte sociala relationer. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-13 9:21:49

Det är ju egentligen så att varenda grupp i resultatgrafen till Aspie-quiz är relaterad till jakt & skaffa-mat-för-dagen. Inget konstigt i det, så är det ju i varenda djurart. Vad som är "nytt" är väl att även det mest människans instinkter har kommit till på detta vis.

Här är en ganska typisk profil som innehåller det mest fördelaktiga på Aspie och NT sidan:

Bild

På NT-sidan är det jaktegenskaper som är viktigast, medan på Aspie-sidan är det talanger, bl.a. hyperfokusering.

Som framgår av placeringen av jakt så hör jaktegenskaper intimt samman med perception och kommunikation. På NT sidan så är kopplingen till kommunikation genom sammarbete i grupp, medan på Aspie-sidan så är kommunikationsdragen stims. Vissa stim är så starkt relaterade till jaktgruppen att de finns i jaktgruppen (härma djurläten, snurra runt).

De tvångsmässiga dragen hör oxå ihop med jakt. På NT sidan hör de ihop med sociala relationer (NT jagade i grupp, och utvecklade på sätt komplexa sociala relationer). På Aspie sidan hör de istället ihop med inlärningen av hur man bäst kom i närheten av djur. Det är därför som Aspiesar gillar saker som fungerat tidigare, samma miljöer osv.

Aspie talanger som hör ihop med byggande av fällor.

Aspie aktivitet hör ihop med aktivitetsmönstret som hör ihop med passiv jakt och lurpassande.

NT talanger är kopplade till sociala relationer och att utbyta information med andra.

NT perception är adaptioner för distansjakt (kasta saker, avståndsbedömning)

Aspie perception är känsligare sinnen för att detektera om ett byte är i närheten och avgöra vad det gör (hörsel, känsel).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 2 gånger.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Flawed » 2008-09-13 10:39:33

Jag utgår utifrån att neandertalaren styckar mammuten, krossar benen och tar hand om skinnberedningen alldeles själv också?
Att arbeta i grupp är ju så hopplöst NT liksom...
Sedan bär han hem alla mammut komponenter för egen maskin.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Inger » 2008-09-13 14:50:30

rdos skrev:På NT-sidan är det jaktegenskaper som är viktigast, medan på Aspie-sidan är det talanger, bl.a. hyperfokusering.

"Jaktegenskaper"?? Du menar drag som DU helt godtyckligt valt att associera med jakt i din egen fantasifulla hjärna, men som ingen annan skulle drömma om att koppla ihop med just jakt?

Som framgår av placeringen av jakt så hör jaktegenskaper intimt samman med perception och kommunikation. På NT sidan så är kopplingen till kommunikation genom sammarbete i grupp, medan på Aspie-sidan så är kommunikationsdragen stims. Vissa stim är så starkt relaterade till jaktgruppen att de finns i jaktgruppen (härma djurläten, snurra runt).

Snurra runt? Vad har det med jakt att göra?

De tvångsmässiga dragen hör oxå ihop med jakt. På NT sidan hör de ihop med sociala relationer (NT jagade i grupp, och utvecklade på sätt komplexa sociala relationer).

De komplexa sociala relationerna tror jag nog alla är forskare är överens om att de utvecklades främst mellan kvinnorna och barnen som var kvar i grottan. Status bland männen fick man om man var duktigare än andra på jakt. Detta torde väl knappast skilja mellan Hn och Hs? Var inte neandertalkvinnorna också hemma med barnen och utvecklade komplexa relationer? Gav inte god jaktförmåga status även bland Hn?

På Aspie sidan hör de istället ihop med inlärningen av hur man bäst kom i närheten av djur. Det är därför som Aspiesar gillar saker som fungerat tidigare, samma miljöer osv.

Å, är det därför! :roll: Inte för att man är supersensitiv och blir stressas av förändring då? Utan man satt och smög på mammutarna, som man sen fällde helt ensam?

Aspie talanger som hör ihop med byggande av fällor.

Att man gillar att gräva...? :roll:fällor är inte fegt då, alltså?

Aspie aktivitet hör ihop med aktivitetsmönstret som hör ihop med passiv jakt och lurpassande.

Och "passiv jakt" är bättre än aktiv jakt? Vet du något ö h t om hur jakt går till? Om man bygger fällor så sitter man inte och vaktar den hela dan, eftersom djur kan lukta sig till om människor är i närheten. Om du menar att man sitter och väntar tills man kan smyga sig på ett byte så blir det aktiv jakt så fort man hoppar på det.

NT talanger är kopplade till sociala relationer och att utbyta information med andra.

Och?

NT perception är adaptioner för distansjakt (kasta saker, avståndsbedömning)

Man kan väl anta att de som överlevde var de som hade intelligens nog att ha lite distans mellan sig själva och bytet, alt fienden...

Aspie perception är känsligare sinnen för att detektera om ett byte är i närheten och avgöra vad det gör (hörsel, känsel).

Som jägare behöver man ha både god syn (inkl djupseende & mörkerseende), lukt och hörsel.

Du svarade förresten aldrig på min fråga om jag uppfattat mammutjakten rätt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav mnordgren » 2008-09-13 15:18:40

Jonte skrev:Överlevnad är inte fegt. Det handlar om att sätta mat på bordet. Vet inte om fällor är så mycket modigare heller. Finns det arkeologiska belägg för att Hs inte använde fällor förresten?


Det må vara, men jag tror inte de hade bord på den tiden. Din teori faller alltså på sin egen orimlighet.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav rdos » 2008-09-13 15:42:36

Flawed skrev:Jag utgår utifrån att neandertalaren styckar mammuten, krossar benen och tar hand om skinnberedningen alldeles själv också?
Att arbeta i grupp är ju så hopplöst NT liksom...
Sedan bär han hem alla mammut komponenter för egen maskin.


Neandertal levde i slutna grupper. Hs hade överláppande grupper och utbytte varor & tjänster med varandra (handel).

Det är alltså inte att "arbeta i grupp" som är hopplöst NT, utan att arbeta i grupp med sådana man inte känner, och att överhuvudtaget umgås och knyta kontakter med sådana man inte känner.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-13 15:49:50

Inger skrev:"Jaktegenskaper"?? Du menar drag som DU helt godtyckligt valt att associera med jakt i din egen fantasifulla hjärna, men som ingen annan skulle drömma om att koppla ihop med just jakt?


Det är inte min hjärna som kopplar ihop dem, utan korrelationsanalys. :roll:

Inger skrev:Snurra runt? Vad har det med jakt att göra?


Djur snurrar runt när de vill göra sig av med en angripare.

Inger skrev:De komplexa sociala relationerna tror jag nog alla är forskare är överens om att de utvecklades främst mellan kvinnorna och barnen som var kvar i grottan. Status bland männen fick man om man var duktigare än andra på jakt. Detta torde väl knappast skilja mellan Hn och Hs? Var inte neandertalkvinnorna också hemma med barnen och utvecklade komplexa relationer? Gav inte god jaktförmåga status även bland Hn?


Nix, inget av ovanstående existerade ö.h.t. i Hn. Barn och kvinnor lämnades inte kvar i grottan, och det fanns ingen uppdelning i könsroller. Statusbegreppet fanns inte. Hur uppenbart som helst med tanke på hur aspiesar ser på dessa frågor.

Inger skrev:Å, är det därför! :roll: Inte för att man är supersensitiv och blir stressas av förändring då? Utan man satt och smög på mammutarna, som man sen fällde helt ensam?


Det väl ungefär samma sak? :roll:

Inger skrev:Och "passiv jakt" är bättre än aktiv jakt? Vet du något ö h t om hur jakt går till? Om man bygger fällor så sitter man inte och vaktar den hela dan, eftersom djur kan lukta sig till om människor är i närheten. Om du menar att man sitter och väntar tills man kan smyga sig på ett byte så blir det aktiv jakt så fort man hoppar på det.


Det togs upp ett utmärkt exempel på aktiv jakt tidigare. Afrikaner som följde efter ett djur under en hel dag. Helt omöjligt för någon ADHDare att fullfölja.

Inger skrev:Du svarade förresten aldrig på min fråga om jag uppfattat mammutjakten rätt.


Svaret finns tidigare i tråden.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav weasley » 2008-09-13 16:41:20

mnordgren skrev:
Jonte skrev:Överlevnad är inte fegt. Det handlar om att sätta mat på bordet. Vet inte om fällor är så mycket modigare heller. Finns det arkeologiska belägg för att Hs inte använde fällor förresten?


Det må vara, men jag tror inte de hade bord på den tiden. Din teori faller alltså på sin egen orimlighet.


LOL
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2008-09-13 17:42:45

rdos skrev:
Inger skrev:"Jaktegenskaper"?? Du menar drag som DU helt godtyckligt valt att associera med jakt i din egen fantasifulla hjärna, men som ingen annan skulle drömma om att koppla ihop med just jakt?


Det är inte min hjärna som kopplar ihop dem, utan korrelationsanalys. :roll:

Så att DU skapat programmet som gör korrelationsanalysen har inget med saken att göra? Att DU valt ut vissa frågor som DU anser har med jakt att göra? Att DU ö h t har en kategori som du kallar för Jakt? Om du hade kallat den Klåda så hade du kunnat "bevisa" att vissa AS-drag "hör ihop med" klåda. Men nu kallar DU den helt godtyckligt för Jakt och detta menar du att någon ska acceptera som objektivt bevis? :roll:

rdos skrev:
Inger skrev:Snurra runt? Vad har det med jakt att göra?

Djur snurrar runt när de vill göra sig av med en angripare.

Så autister snurrar runt för att bli av med angripare...? :?

rdos skrev:
Inger skrev:De komplexa sociala relationerna tror jag nog alla är forskare är överens om att de utvecklades främst mellan kvinnorna och barnen som var kvar i grottan. Status bland männen fick man om man var duktigare än andra på jakt. Detta torde väl knappast skilja mellan Hn och Hs? Var inte neandertalkvinnorna också hemma med barnen och utvecklade komplexa relationer? Gav inte god jaktförmåga status även bland Hn?

Nix, inget av ovanstående existerade ö.h.t. i Hn. Barn och kvinnor lämnades inte kvar i grottan, och det fanns ingen uppdelning i könsroller. Statusbegreppet fanns inte.

Och för detta har du vetenskapliga bevis?

rdos skrev:Hur uppenbart som helst med tanke på hur aspiesar ser på dessa frågor.

Sorry, det räknas inte som bevis, eftersom du först måste bevisa kopplingen mellan AS och Hn och det har du inte gjort. (Obs! Dina egna fantasier räknas inte som bevis, inte heller quizet eftersom det inte har med Hn att göra, det har du ju själv sagt. Du ljög väl inte då??)

rdos skrev:
Inger skrev:Å, är det därför! :roll: Inte för att man är supersensitiv och blir stressas av förändring då? Utan man satt och smög på mammutarna, som man sen fällde helt ensam?

Det väl ungefär samma sak? :roll:

Verligen? Till skillnad från dig som bara är lite nördig i största allmänhet så råkar jag vara just en supersensitiv individ. För sensitiv för att ha ihjäl en fluga ens. Att jag skulle vilja ligga och lurpassa på mammutar ens om livhanken hängde på det finner jag extremt osannolikt. (Jag drömde faktiskt om en sån situation och jag var måttligt road av mammutjakt i den drömmen kan jag säga.)

Sensitiva - och för den delen även mentalt lagda - individer är oftast (på goda grunder) fega/försiktiga rent fysiskt, därför att man inte har tillräckligt med testosteron, styrka och aggressivitet för att klara sig i en fysiskt konfrontation. Hur går det ihop med att konfrontera en mammut?

Och själv törs ju inte ens verbalt konfrontera en vanlig snäll svensk IRL; jag har extremt svårt att se dig ta dig an en mammut med bara händerna och lust att klättra. Har du ens dödat en hare i ditt liv?

rdos skrev:
Inger skrev:Och "passiv jakt" är bättre än aktiv jakt? Vet du något ö h t om hur jakt går till? Om man bygger fällor så sitter man inte och vaktar den hela dan, eftersom djur kan lukta sig till om människor är i närheten. Om du menar att man sitter och väntar tills man kan smyga sig på ett byte så blir det aktiv jakt så fort man hoppar på det.

Det togs upp ett utmärkt exempel på aktiv jakt tidigare. Afrikaner som följde efter ett djur under en hel dag. Helt omöjligt för någon ADHDare att fullfölja.

Tvärtom så behövs det just den sortens överflöd av fysisk energi för att orka förfölja ett byte hela dan. Att ADHD-personer har svårt att sitta still och koncentrera sig på något tråkigt bara bevisar ju detta. :wink:

rdos skrev:
Inger skrev:Du svarade förresten aldrig på min fråga om jag uppfattat mammutjakten rätt.

Svaret finns tidigare i tråden.

Jag har läst den flera gånger nu och får fortfarande inte grepp om hur du menar att det gick till. I ena inlägget gillrade neandertalarna fällor, i ett annat inlägg är det plögsligt lika "fegt" som landminor och projektiler. Och du har i tidigare inlägg skrivit att du tror att Hn gillade att hänga och klättra bara för att vissa aspergare gör det, och att deras ben har skador som du tolkar som att man kan få av rodeo-uppvisningar. Har jag alltså missuppfattat något i följande beskrivning?

Inger skrev:Inget gruppsamarbete med fällor och spjut alltså, utan en ensam neandertalare i taget hoppar upp på mammuten (eftersom man gillar att hoppa); hänger uppochned under den ett tag (eftersom man gillar att hänga uppochned); kravlar sig därefter upp med sina starka nypor (eftersom man gillar att klättra); och biter den slutligen i örat tills den dör...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-09-13 19:03:11

Inger skrev:Så att DU skapat programmet som gör korrelationsanalysen har inget med saken att göra?


Naturligtvis inte. Korrelationsanalys kan bara göras på ett sätt.

Inger skrev:Att DU valt ut vissa frågor som DU anser har med jakt att göra? Att DU ö h t har en kategori som du kallar för Jakt? Om du hade kallat den Klåda så hade du kunnat "bevisa" att vissa AS-drag "hör ihop med" klåda. Men nu kallar DU den helt godtyckligt för Jakt och detta menar du att någon ska acceptera som objektivt bevis? :roll:


Inte riktigt. Frågorna valdes med utgångspunkt i en teorin (Valerius Geists teori kring neandertals jaktmetoder). Eftersom de kommit till på detta vis så är alltså namnet inte godtyckligt valt.

Inger skrev:
rdos skrev:Nix, inget av ovanstående existerade ö.h.t. i Hn. Barn och kvinnor lämnades inte kvar i grottan, och det fanns ingen uppdelning i könsroller. Statusbegreppet fanns inte.

Och för detta har du vetenskapliga bevis?


Naturligtvis inga direkta, eftersom sådant inte låter sig bevisas med annat än en tidsmaskin.

Inger skrev:
rdos skrev:Hur uppenbart som helst med tanke på hur aspiesar ser på dessa frågor.

Sorry, det räknas inte som bevis, eftersom du först måste bevisa kopplingen mellan AS och Hn och det har du inte gjort.


Det är bara en tidsfråga. Har du missat projektet under IT?

Inger skrev:(Obs! Dina egna fantasier räknas inte som bevis, inte heller quizet eftersom det inte har med Hn att göra, det har du ju själv sagt. Du ljög väl inte då??)


Vad quizet kan tänkas användas till kan jag väl inte veta?

Inger skrev:Verligen? Till skillnad från dig som bara är lite nördig i största allmänhet så råkar jag vara just en supersensitiv individ. För sensitiv för att ha ihjäl en fluga ens.


Just därför är det extremt osannolikt att dina gener skulle jagat ett djur i timmar för att trötta ut det, eller kasta saker på det (stenar, pilar, spjut) så det blir skadat och sedan förfölja det tills det stupar. Det var så Hs jagade.

Inger skrev:Att jag skulle vilja ligga och lurpassa på mammutar ens om livhanken hängde på det finner jag extremt osannolikt. (Jag drömde faktiskt om en sån situation och jag var måttligt road av mammutjakt i den drömmen kan jag säga.)


Alla skulle ha ihjäl ett djur om livhanken hängde på det.

Inger skrev:Tvärtom så behövs det just den sortens överflöd av fysisk energi för att orka förfölja ett byte hela dan. Att ADHD-personer har svårt att sitta still och koncentrera sig på något tråkigt bara bevisar ju detta. :wink:


Tror inte det. De skulle blivit distraherade tusen gånger och bytt byte varefter alltsammans skulle misslyckats.

Inger skrev:I ena inlägget gillrade neandertalarna fällor, i ett annat inlägg är det plögsligt lika "fegt" som landminor och projektiler.


Inte alls. Fällor för människor är fegt, inte fällor för djur och ens överlevnad.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-09-13 20:37:33

rdos skrev:
Inger skrev:Att DU valt ut vissa frågor som DU anser har med jakt att göra? Att DU ö h t har en kategori som du kallar för Jakt? Om du hade kallat den Klåda så hade du kunnat "bevisa" att vissa AS-drag "hör ihop med" klåda. Men nu kallar DU den helt godtyckligt för Jakt och detta menar du att någon ska acceptera som objektivt bevis? :roll:

Inte riktigt. Frågorna valdes med utgångspunkt i en teorin (Valerius Geists teori kring neandertals jaktmetoder). Eftersom de kommit till på detta vis så är alltså namnet inte godtyckligt valt.

Men Valerius Geist är ju en stolle, precis som du själv. Han har väl inte heller något annat än sina egna fantasier att presentera som bevis?

rdos skrev:
Inger skrev:
rdos skrev:Nix, inget av ovanstående existerade ö.h.t. i Hn. Barn och kvinnor lämnades inte kvar i grottan, och det fanns ingen uppdelning i könsroller. Statusbegreppet fanns inte.

Och för detta har du vetenskapliga bevis?

Naturligtvis inga direkta, eftersom sådant inte låter sig bevisas med annat än en tidsmaskin.

Men påstå då inte saker som om du hade bevis.

Inger skrev:
rdos skrev:Hur uppenbart som helst med tanke på hur aspiesar ser på dessa frågor.

Sorry, det räknas inte som bevis, eftersom du först måste bevisa kopplingen mellan AS och Hn och det har du inte gjort.

Det är bara en tidsfråga. Har du missat projektet under IT?

Ja, jag har missat det. Om det är en tidsfråga så vänta då tills denna tid gått innan du påstår saker som om de vore bevisade fakta.

rdos skrev:
Inger skrev:(Obs! Dina egna fantasier räknas inte som bevis, inte heller quizet eftersom det inte har med Hn att göra, det har du ju själv sagt. Du ljög väl inte då??)

Vad quizet kan tänkas användas till kan jag väl inte veta?

Ööööh? Vaddå "kan tänkas användas till2? Om DU använder quizet för att försöka "bevisa" dina Hn-relaterade jakt-teorier och därmed din Hn-teori så har du blåljugit eftersom du så sent som bara för ett några månader sen bedyrade att så inte var fallet.

Kan bara återigen konstatera att jag är en ärkeidiot som litade på dig. Om jag hade kunnat förutse vilka stolligheter quizet skulle komma att användas till hade jag aldrig dragit igång det ö h t.

rdos skrev:
Inger skrev:Verkligen? Till skillnad från dig som bara är lite nördig i största allmänhet så råkar jag vara just en supersensitiv individ. För sensitiv för att ha ihjäl en fluga ens.

Just därför är det extremt osannolikt att dina gener skulle jagat ett djur i timmar för att trötta ut det, eller kasta saker på det (stenar, pilar, spjut) så det blir skadat och sedan förfölja det tills det stupar. Det var så Hs jagade.

Mina gener skulle nöjt sig med att äta svamp, frukt, rötter, bär och fisk...

rdos skrev:
Inger skrev:Att jag skulle vilja ligga och lurpassa på mammutar ens om livhanken hängde på det finner jag extremt osannolikt. (Jag drömde faktiskt om en sån situation och jag var måttligt road av mammutjakt i den drömmen kan jag säga.)

Alla skulle ha ihjäl ett djur om livhanken hängde på det.

Inte en MAMMUT, kära du. Har du sett hur STORA de är???

Var gjorde du av det jag skrev om osannolikheten att DU SJÄLV skulle kunna ha ihjäl nåt?

Om den genomsnittlige Aspergarens brist på testosteron och motvilja mot att behöva röra sig ö h t?

Skulle du själv ens våga möta en ÄLG utan vapen? Skulle du klättra på den också och bita den i örat tills den dog? Hur kommer du upp utan att den stångar eller sparkar ihjäl dig?

Detsamma undrar jag ifråga om mammuten. Hur kommer man tillräckligt nära för att klättra upp på den? Och vad gör man sen, om en person på hundra skulle lyckas med detta osannolika tilltag? Om det är fegt att använda vapen, hade du tänkt strypa mammuten med bara händerna eller? Varför vill du inte svara på min fråga som jag postat tre gånger redan och du bara klipper bort och ignorerar?

rdos skrev:
Inger skrev:Tvärtom så behövs det just den sortens överflöd av fysisk energi för att orka förfölja ett byte hela dan. Att ADHD-personer har svårt att sitta still och koncentrera sig på något tråkigt bara bevisar ju detta. :wink:

Tror inte det. De skulle blivit distraherade tusen gånger och bytt byte varefter alltsammans skulle misslyckats.

Inte om de har både AS och ADHD. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-09-13 20:54:53

Inger skrev:Men Valerius Geist är ju en stolle, precis som du själv. Han har väl inte heller något annat än sina egna fantasier att presentera som bevis?


Valerius Geist har publicerat sin teori. :D

Inger skrev:Ööööh? Vaddå "kan tänkas användas till2? Om DU använder quizet för att försöka "bevisa" dina Hn-relaterade jakt-teorier och därmed din Hn-teori så har du blåljugit eftersom du så sent som bara för ett några månader sen bedyrade att så inte var fallet.

Kan bara återigen konstatera att jag är en ärkeidiot som litade på dig. Om jag hade kunnat förutse vilka stolligheter quizet skulle komma att användas till hade jag aldrig dragit igång det ö h t.


Inte själva quizet, utan resultat av faktorer, deras förklarade varians, poägfördelningar, korrelationer mellan frågor m.m. Metodiken finns som sagt beskriven i tråden om simulering av DNA & evolutionen i IT forumet.

Inger skrev:Var gjorde du av det jag skrev om osannolikheten att DU SJÄLV skulle kunna ha ihjäl nåt?


OK, om du så gärna vill veta, så visst skulle jag det. Det är vårt bekväma samhälle som gör att vi inte klarar av att ha ihjäl nåt.

Har oxå haft ihjäl några djur för att jag var tvungen. Vill dock inte avslöja mer om det här.

Inger skrev:Om den genomsnittlige Aspergarens brist på testosteron och motvilja mot att behöva röra sig ö h t?


Har varken det ena eller det andra. Gillar att röra mig och har inte brist på testosteron.

Inger skrev:Skulle du själv ens våga möta en ÄLG utan vapen? Skulle du klättra på den också och bita den i örat tills den dog? Hur kommer du upp utan att den stångar eller sparkar ihjäl dig?


Jag har mött älgar i naturen. Självfallet skulle jag inte hoppat upp på den och bitit den i örat. För att kunna jaga (oavsett metod) så måste man lära sig en massa i barndomen. Detta är självfallet inte medfött.

Inger skrev:Detsamma undrar jag ifråga om mammuten. Hur kommer man tillräckligt nära för att klättra upp på den? Och vad gör man sen, om en person på hundra skulle lyckas med detta osannolika tilltag? Om det är fegt att använda vapen, hade du tänkt strypa mammuten med bara händerna eller? Varför vill du inte svara på min fråga som jag postat tre gånger redan och du bara klipper bort och ignorerar?


Neandertal använde spjut på nära håll (de kastades inte, utan man stötte dem i bytet).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Pontus » 2008-09-13 20:55:56

rdos skrev:Vad quizet kan tänkas användas till kan jag väl inte veta?

Så det är inte du som utformar frågorna i quizet och sitter med resultaten?
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav rdos » 2008-09-13 20:59:35

Pontus skrev:
rdos skrev:Vad quizet kan tänkas användas till kan jag väl inte veta?

Så det är inte du som utformar frågorna i quizet och sitter med resultaten?


Det var inte så jag menade. Jag menade att jag inte kan veta hur resultaten i framtiden eventuellt skulle kunna användas. Ett exempel är ju t.ex. simuleringen i IT-forumet som jag nyligen påbörjat arbetet med. När jag gjorde frågorna hade jag ingen tanke på att jag skulle kunna genomföra sådana simuleringar för att försöka få fram resultat som överensstämmer med Aspie-quiz.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Intressanta intressen



Logga in