Tråden om hur Manne mår (skadad hjärna??)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2011-02-12 2:39:22

Parvlon skrev:Är det cancer så är du körd ändå. Det finns inget att se i hjärnan.

Förmodligen så öär det alla medciner man va fan varför inte kolla ändå??
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Parvlon » 2011-02-12 2:40:36

manne skrev:
Parvlon skrev:Är det cancer så är du körd ändå. Det finns inget att se i hjärnan.

Förmodligen så öär det alla medciner man va fan varför inte kolla ändå??
Vad tror du att de kan göra?

Det är lika vettigt med brainscan som det är att köra upp ett mikroskop i arslet. :roll:
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Savanten Svante » 2011-02-12 2:40:49

Fråga läkaren. Det är svårt att svara från andra sidan av en skärm.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav manne » 2011-02-12 2:41:54

Savanten Svante skrev:Fråga läkaren. Det är svårt att svara från andra sidan av en skärm.

jepp ska göra så ha det bäst..!!!!

man kan kolla allti i dag det är bra..!!!
manne

Inläggav Savanten Svante » 2011-02-12 2:43:58

Nästan allt! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav ufo » 2011-02-12 2:46:20

Parvlon skrev:Vad tror du att de kan göra?

Det är lika vettigt med brainscan som det är att köra upp ett mikroskop i arslet. :roll:
Hjärnröntgen ger möjligheter att dels utesluta vissa möjligheter till problemen och därmed också kunna välja mer rimliga behandlingsvägar.

Instrumentet de för upp i tarmen heter koloskop. Och ja det kan också vara av värde i vården.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Parvlon » 2011-02-12 2:50:24

ufo skrev:Hjärnröntgen ger möjligheter att dels utesluta vissa möjligheter till problemen och därmed också kunna välja mer rimliga behandlingsvägar.

Instrumentet de för upp i tarmen heter koloskop. Och ja det kan också vara av värde i vården.
Nu menade jag iofs ett eget mikroskop som man kopplar till en mobiltelefon med kamera. Det kan man oxå se nästan allt med. Fördelarna är att det är billigare, man kan kolla själv och man slipper bli nekad av telefonförsäljare.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Savanten Svante » 2011-02-12 2:55:42

Parvlon skrev:
ufo skrev:Hjärnröntgen ger möjligheter att dels utesluta vissa möjligheter till problemen och därmed också kunna välja mer rimliga behandlingsvägar.

Nu menade jag iofs ett eget mikroskop som man kopplar till en mobiltelefon med kamera. Det kan man oxå se nästan allt med. Fördelarna är att det är billigare, man kan kolla själv och man slipper bli nekad av telefonförsäljare.

:roll:
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Parvlon » 2011-02-12 3:00:09

Poängen är att det är bättre att gå till Läkaren med sina besvär istället för ett krav att bli hjärnscannad, vilket bara riskerar leda till ilska när han inte får som han vill. Men lycka till för all del. Jag tycker inte att mannes historia verkar särskilt trovärdig.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2011-02-12 3:08:52

Missade:
manne skrev:

ÄÄÄÄ m,an kan ta ut flera tusen och gå och fixa det privat ändå..! :wink:
Kanske möjligt iofs. Apparaterna borde nästan vara inne i massproduktionsfas och alla gillar ju pengar.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav manne » 2011-02-12 3:34:23

Parvlon skrev:Missade:
manne skrev:

Kanske möjligt iofs. Apparaterna borde nästan vara inne i massproduktionsfas och alla gillar ju pengar.

ska kolla men dem i alla fall och berätta allt ändå..!! får se vad dem säger..!
manne

Inläggav Savanten Svante » 2011-02-12 3:45:27

och du får kanske bilder på din egen hjärna att hänga på väggen! COOLT!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav emer2 » 2011-02-12 4:27:17

Huvudvärk har jag haft nästan varje dag hela mitt liv. vad jag minns i alla fall. Helt klart p.g.a. överstressad hjärna i mitt fall.

Lösningsmedel är ju just det, lösningsmedel!
Lacknafta påverkar helt klart hjärnan då den består av fett.
Lacknafta är rätt snällt om man jämför med t.ex. thinner eller bensen och eter.
emer2

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Parvlon » 2011-02-12 4:37:13

manne skrev:
Parvlon skrev:Missade:
manne skrev:

ska kolla men dem i alla fall och berätta allt ändå..!! får se vad dem säger..!
Rekommenderar att du går genom historian innan du träffar dem. På många år är det svårt att komma ihåg hur man upplevt fysiska/psykiska symptom, försökte själv något liknande senast idag och det gick inget vidare om man säger så. Hade dock inget liknande att förbereda mig till.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2011-02-12 10:47:05

Hej!

Manne jobbat på en daglig verksamhet. Ett snickeri har jag för mig. De starkaste lösningsmedlen som används är lacknafta. Man målar och/eller lackar småsaker som t.ex. hyllor med konsoller under, serviettställ och hållare för toarullar och hushållspapper. Sen kan jag tänka mig att det kan bli lite större grejor som barnmöbler och sånt.

Jag kan inte tänka mig att man får hjärnskador av sådant arbete.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Parvlon » 2011-02-12 16:43:20

Lilla Gumman:

Man kan få hjärnskador av mycket. Det handlar om mängden/tid man exponeras och ev. hur känslig man är. Att ett ämne verkar mindre farligt gör den farligare om man går och inbillar sig att den är ofarlig. Nu verkar det inte röra sig om många år eller speciellt mycket nafta men den är fortfarande inte ofarlig. Om jag fattat det rätt så finns det bara två slags oljefärger att köpa i handeln, den ena på nafta och den andra vatten. Vilken som är farligast för en själv är knappast svårt att räkna ut. Sen är jag ganska säker på att jag skrivit förr att jag tror manne fått snurr av för mycket "medicin" men då fick jag en varning så jag låter er andra göra det istället.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav ufo » 2011-02-12 16:47:17

Parvlon skrev:Om jag fattat det rätt så finns det bara två slags oljefärger att köpa i handeln, den ena på nafta och den andra vatten.
Naftan har som funktion att lösa upp oljan. Vatten löser inte olja särskilt bra.
Jag är tveksam till att det finns någon som helst oljefärg med vatten som lösningsmedel.
ufo

Inläggav Parvlon » 2011-02-12 16:50:24

ufo skrev:
Parvlon skrev:Om jag fattat det rätt så finns det bara två slags oljefärger att köpa i handeln, den ena på nafta och den andra vatten.
Naftan har som funktion att lösa upp oljan. Vatten löser inte olja särskilt bra.
Jag är tveksam till att det finns någon som helst oljefärg med vatten som lösningsmedel.
Jo, enbart vatten som lösningsmedel och ev. plastkulor som bindemedel. Ganska vanligt förekommande.

Olja och olja. Akrylat men man säger oljefärg.
wikipedia:
Typiska lösningsmedel inkluderar organiska lösningsmedel som alkoholer, ketoner, estrar, glykolestrar och liknande. Vatten är ett vanligt lösningsmedel.

Akrylatfärg är en färgtyp utvecklad för yrkesmåleriet under mitten av 1900-talet. Det är en dispersionsfärg och har som bindemedel akrylatdispersion. Den är vattenlöslig. Den erbjöd väsentliga arbetsmiljöförbättringar för målerier, då dessa produkter ersatte tidigare lösningsmedelsburna produkter.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav ufo » 2011-02-12 16:53:10

Parvlon skrev:Olja och olja. Akrylat men man säger oljefärg.
Akrylat är INTE olja.
ufo

Inläggav Parvlon » 2011-02-12 16:56:34

ufo skrev:
Akrylat är INTE olja.
I handeln får du akrylatfärg om du vill ha en vattenbaserad oljefärg. Plast är olja. ;)
Parvlon
Inaktiv

Inläggav ufo » 2011-02-12 17:01:22

Parvlon skrev:
ufo skrev:
Akrylat är INTE olja.
I handeln får du akrylatfärg om du vill ha en vattenbaserad oljefärg. Plast är olja. ;)
Som föredetta försäljare i färghandeln vet jag att det där inte stämmer hos seriösa färgaffärer.
ufo

Inläggav Parvlon » 2011-02-12 17:03:57

ufo skrev:
Parvlon skrev:
ufo skrev:
Akrylat är INTE olja.
Som föredetta försäljare i färghandeln vet jag att det där inte stämmer hos seriösa färgaffärer.
Du menar såna som säljer till yrkesutövare med utbildning?

Till random idiot ska man inte vara så noggrann med vad det egentligen är. Det var den uppfattningen jag fick av de som stod i kassan. Detta var ju några år sedan, möjligt att semesterfolket blivit smartare.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav ufo » 2011-02-12 17:08:45

Parvlon skrev:Du menar såna som säljer till yrkesutövare med utbildning?
Yrkesutövare med utbildning frågar inte efter vattenbaserad oljefärg. De vet att oljefärg är naftaburen.

Parvlon skrev:Till random idiot ska man inte vara så noggrann med vad det egentligen är. Det var den uppfattningen jag fick av de som stod i kassan. Detta var ju några år sedan, möjligt att semesterfolket blivit smartare.
Ja inte faan orkar man förklara färgernas kemi till varenda kund. De är nöjda bara kulören är rätt, sen skiter de fullständigt i hur färgen fungerar på keminivå.
ufo

Inläggav Parvlon » 2011-02-12 17:13:02

ufo skrev:
Parvlon skrev:Du menar såna som säljer till yrkesutövare med utbildning?
Yrkesutövare med utbildning frågar inte efter vattenbaserad oljefärg. De vet att oljefärg är naftaburen.
Om vi skippar utbildat folk så förutsätter det kanske att man inte kan se likheterna med bindemedel och lösningsmedel. Akrylatfärgen innehåller plastkulor som inte avdunstar. Det är avdunstninigen som gör att man får in sig oljan i luftvägarna.

ufo skrev:
Parvlon skrev:Till random idiot ska man inte vara så noggrann med vad det egentligen är. Det var den uppfattningen jag fick av de som stod i kassan. Detta var ju några år sedan, möjligt att semesterfolket blivit smartare.
Ja inte faan orkar man förklara färgernas kemi till varenda kund. De är nöjda bara kulören är rätt, sen skiter de fullständigt i hur färgen fungerar på keminivå.
Miljö och hälsofrågor borde bli vanligare oxå. Jag har själv aldrig stått i kassan men pratat med en del kunder ändå, fick aldrig några såna frågor men tyckte rätt tidigit att det verkade konstigt när man pratade om olja och vatten som baserat på.''

Vattenbaserad oljefärg finns för att folk vill köpa det.
Parvlon
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in