Trådar utan namn, trasiga länker och sena ändringar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Trådar utan namn, trasiga länker och sena ändringar

Inläggav marxisten » 2011-05-08 17:50:02

Alien skrev: "redigerad 1 gång 2011-05-04 19:04:13"

Varför står det "redigerad 1 gång 2011-05-04 19:04:13" på alla inlägg då?

Alien: Flyttad från denna tråd: nar-livet-blir-for-jobbigt-t9561.html
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Trådar utan namn, trasiga länkar och sena ändringar

Inläggav Titti » 2011-06-06 1:29:35

Admin

Övergången till phpbb3 har gått bättre än någon trott men det har varit mycket arbete. En del oförutsedda saker har inträffat medan vi jobbat med att anpassa det så att det så långt möjligt blir som det var innan - när det gäller bra saker vi gillade.

I samband med detta har vi gjort några fullständiga genomgångar av databasen med olika anpassningsprogram och vid en av dem har det tillkommit en notering om att inlägget är ändrat 2011-05-04 (eller däromkring). Det är naturligtvis inte så men den noteringen tillkom automatiskt av rent tekniska skäl. Den finns inte överallt men i vissa trådar kan den finnas i samtliga eller en lång rad med inlägg. Bry er inte om den, den saknar betydelse.

En annan sak som inträffat av samma orsaker är att vissa trådar numera saknar namn. Finner ni en sådan tråd så anmäl första inlägget i den så letar jag reda på det ursprungliga namnet och lägger tillbaka det. En del trasiga länkar finns det också i gamla inlägg - anmäler ni dem så rättar vi till dem i den takt och mån vi hinner.

Tack - det var allt för den här gången ;)
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Re: Trådar utan namn, trasiga länkar och sena ändringar

Inläggav Zombie » 2011-06-06 2:03:39

Och tack för allt synligt och osynligt arbete!

En sak jag har märkt, som jag inte vet om ni har, är att adresserna till enskilda inlägg funkar nyckfullt efter moderniseringen. Ibland kommer man till inlägget, ibland bara till den sidan i tråden. Jag har nu inte reda på hur många sorters adresser det finns, men med båda de här sorterna har det hänt:

tradar-utan-namn-trasiga-lankar-och-sena-andringar-t20943.html#p564167
post564167.html#p564167
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav HGJ » 2011-06-06 8:35:18

Zombie skrev:En sak jag har märkt, som jag inte vet om ni har, är att adresserna till enskilda inlägg funkar nyckfullt efter moderniseringen. Ibland kommer man till inlägget, ibland bara till den sidan i tråden. Jag har nu inte reda på hur många sorters adresser det finns, men med båda de här sorterna har det hänt:

tradar-utan-namn-trasiga-lankar-och-sena-andringar-t20943.html#p564167
post564167.html#p564167

Att man bara kommer till rätt sida händer om man inte har med delen med brädgårdstecknet (t.ex. #p564167). Den delen borde egentligen vara överflödig i den senare sortens länk, kan man tycka, eftersom inläggsnumret ändå framgår där.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Miche » 2011-06-06 12:04:17

HGJ skrev:Att man bara kommer till rätt sida händer om man inte har med delen med brädgårdstecknet (t.ex. #p564167). Den delen borde egentligen vara överflödig i den senare sortens länk, kan man tycka, eftersom inläggsnumret ändå framgår där.

Utan den delen så kommer man till tråden, inte inlägget och det har knappast något med forumet att göra utan att adresser måste skrivas på något sätt så att browsern vet att man ska längre ner på angiven sida.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zombie » 2011-06-06 13:27:42

Jag trodde jag var tydlig. :? Jag uppgav en länk med adress till enskilt inlägg och en med dubbel adress till enskilt inlägg och talade om att med båda de sorterna har det hänt att jag inte har kommit mer än till den sidan. Vilket jag inte alls minns från förra forummotorns tid.

Kan tillägga att det har hänt i flera fall och inte tycks ha varit tillfällligt för de fallen, eller om det nu är något i forumets behandling av alla länkar som ibland funkar och ibland inte; tyvärr har jag inte ordning nog att anställa regelrätta prov eller arkivera länkar så jag kan kolla i storleksordningen veckor efteråt.
Zombie

Inläggav Miche » 2011-06-06 14:12:40

Zombie skrev:Jag trodde jag var tydlig. :? Jag uppgav en länk med adress till enskilt inlägg och en med dubbel adress till enskilt inlägg och talade om att med båda de sorterna har det hänt att jag inte har kommit mer än till den sidan. Vilket jag inte alls minns från förra forummotorns tid.

Ovanför varje inlägg så finns det två olika länkar.

Den ena (som länkas från inläggsrubriken) går i huvudsak till tråden med en avslutning som går till inlägget. Om inlägget flyttas till en annan tråd så fungerar länken fortfarande till tråden, men inte till inlägget. Den ser ut så här för detta inlägg: tradar-utan-namn-trasiga-lankar-och-sena-andringar-t20943.html#p564314

Den andra som ligger vid den lilla fyrkanten längst till vänster under rubriken går till inlägget, även om inlägget flyttas så fungerar länken (så länge som man har tillgång till avdelningen dit inlägget flyttats). Den ser ut så här hör detta inlägg: post564314.html#p564314
Miche

Inläggav Zombie » 2011-06-06 14:20:27

Jo, att trådadress går före inläggsadress när de står i konflikt har jag märkt. Det är alltså inte det jag påtalar.
Zombie

Inläggav Miche » 2011-06-06 14:29:34

Zombie skrev:båda de sorterna har det hänt att jag inte har kommit mer än till den sidan. Vilket jag inte alls minns från förra forummotorns tid.

Moderator:
Jag undrar om det kan vara liknande problem som några har råkat ut för att 'Nya inlägg' inte går till det nya inlägget...

Det har gjorts felsökning på det problemet men källan till problemet har inte uppdagats än!
Miche

Inläggav HGJ » 2011-06-06 18:09:42

Miche skrev:
HGJ skrev:Att man bara kommer till rätt sida händer om man inte har med delen med brädgårdstecknet (t.ex. #p564167). Den delen borde egentligen vara överflödig i den senare sortens länk, kan man tycka, eftersom inläggsnumret ändå framgår där.

Utan den delen så kommer man till tråden, inte inlägget och det har knappast något med forumet att göra utan att adresser måste skrivas på något sätt så att browsern vet att man ska längre ner på angiven sida.

Man kommer till rätt sida utan den delen. Före uppgraderingen kom man också till rätt inlägg. Åtminstone gjorde jag det.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in