Toshiba-laptop?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Toshiba-laptop?

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-24 12:28:09

Jag letar lite efter en ny laptop, och hade tänkt en HP.

Men hittade ett bra erbjudande på en Toshiba.

Är Toshiba ett sketmärke, eller brukar de hålla bra?

T.ex. Packard Bell och Dell har jag bara läst skit om, medan HP och Acer läser jag mest bra om.

Ni som kan mer om detta får gärna lista bra och dåliga märken här.

EDIT: Jag syftar på kvalitet nu, hållbarhet o.s.v. Vilka komponenter och prestanda jag vill ha vet jag redan.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2010-09-24 12:51:20

Min förra var en Toshiba, som omedelbart började drabbas av diverse småfel, så jag ska nog varna för det.

Bland annat att den kunde tappa kontakten med Internet utan att den egentligen hade tappat kontakten med det trådlösa nätverk den var ansluten till. Inget angavs alltså som något problem, nätverksanslutningen beskrevs som precis lika fullgod som en minut tidigare när Internet var fullt åtkomligt, men lik förbaskat hade den plötsligt tappat kontakten med Internet för någon minut eller flera då och då, fick kontakt igen, tappade den igen. Det var väl det mest frapperande.

Plus att man inte kunde lita på vilka sorters vilolägen den kunde hamna i, och inte kunde särskilja när och hur och varför den hamnade i rätt sort respektive fel sort. Fel sort var då att den hade hamnat i något slags viloläge för skärmen enbart, och det fanns ingen dokumentation alls i instruktionsboken för hur man skulle få igång skärmen igen i ett sådant läge, och supporten förstod aldrig frågan och kunde inte prestera något svar.

Det enda man kunde göra de gånger försök till återstart visade att datorn var hur på som helst, men skärmen av, var att till sist trycka ner power-knappen och stänga av, och sedan starta om. Och det var ungefär då man varje sådan gång insåg att jo, det fanns ju något slags skillnad mellan när det blev rätt viloläge och när det blev detta läge. Hade man gått ifrån datorn med osparat arbete i något öppet program innan den gick ner i detta läge, DÅ kunde man ge sig på att den hade försatt sig i detta läge... :roll:

Det var dessutom när jag började leta lösningar på viloläges-problemet som jag efter flera månaders användande lyckades se vad det inte stod något om där jag köpte den - att en bifogad återställningsskiva faktiskt medgav byte från skit-Vista till XP. Det var så dags att upptäcka när man redan hade hunnit förlika sig med skit-Vista, och redan hade några månaders mail i Incredimail, som var det enda hyfsat vettiga mailprogram jag hittade att ladda ner och använda, där det gick att kunna kopiera in äldre mail i inkorgen i programmet, som jag vill kunna göra.

I Vista och Windows 7 är ju Outlook Express ersatt av ett i varierande grad buggigt och instabilt Windows Mail respektive Windows Live Mail. Windows Mail i Vista kraschade varannan gång man försökte göra något mer avancerat än att bara bläddra mellan olika mail i mappen, markera ett mail och scrolla upp och ner i det mailet.

Windows Live Mail i Windows 7 i min Emachines/Acer jag använder nu kraschar åtminstone bara ungefär tre av fem gånger man flyttar ett mail från inkorgen till en annan mapp.

Det känns som ganska basala funktioner att förvänta sig att kunna utföra utan att programmet plötsligt "har slutat att fungera", så jag tycker nog de Pyttemjuka har hanterat sina utvecklingar av mailklient tämligen oseriöst när man valt att släppa en så buggig närmast beta-version av ett nytt program som ovillkorlig ersättare för ett tidigare program som var såpass pålitligt och välfungerande som jag tyckte Outlook Express var. Även om det kunde verka som att hela världen i övrigt (mer för principens skull?) använde andra program. Eller att det är en sådan fluga att gå ifrån pop3-mail och använda webmail, vilket för mig känns så in i märgen bakvänt och märkligt.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav barracuber » 2010-09-24 13:27:04

I min familj finns en Toshiba som vi köpte förra sommaren på Mediamarkt. Jag använder den så lite som möjligt för jag tycker den är tung och klumpig jämfört med min smidiga och relativt lätta Macbook 13,3" ;-)

Till min sons förfäran har Toshiban något som heter "shared memory" vilket i praktiken innebär att den inte är spel-optimerad, alltså inte idealisk för tunga spel. Han får motvilligt köpa min förklaring att laptopen inte bara är till för honon utan även resten av familjen..

[eventuellt OT]
Shared memory kom som en obehaglig överraskning för mig. Den har enligt reklamen 3 GB RAM-minne villket var en av anledningarna till att vi valde den. I vår enfald trodde vi att dessa 3 GB verkligen var det man fick för sina surt upplagda pengar. Men både Vista och Win7 har hela tiden bara visat på 2 GB, inte 3. Det visade sig efter ett telefonsamtal med Mediamarkt att 1 GB är dedicerat till grafiken, därav begreppet "shared memory". Så programmen kan aldrig få mer än 2 GB. :roll:

Lärdomen av detta är att, ifall man är ute efter en ren speldator, då ska man undvika "shared memory".

[/OT]

Sedan vi uppgraderade till Win7 tuggar Toshiban på rätt så ok. Vad gäller kvalitet, hållbarhet osv har jag hittills inga synpunkter att dela med mig av. Men jag är besviken över att den är så stor, tung och - helt väntat när det gäller ostylade PC - totalt osexig.

På macbooken är jag bortskämd med en blåtands-mus. På toshiban har vi bara sladdmus just nu. Jag längtar efter en trådlös mus, men mina erfarenheter från Windows är inte goda. På den här toshiban ingår inte blåtand gratis vad jag kan se, vet inte om det beror på att toshiba har snålat in eller om det beror på windows. Jag har en liten blåtandssenhet (USB) - minns inte märket - men den vill inte fungera på toshiban. Jag tror det beror på att programvaran (ej gratis) som följer med enheten inte fungerar korrekt på toshiban. Men det kanske är ett windowsproblem. (På den här punkten är macen vida överlägsen.)

EDIT: Håller med Pemer om att hela vilo-grejen är dåligt utformad även på vår toshiba. Delvis beror det nog på att de Pyttesmå lyckas förvirra de svenska och engelska begreppen totalt - jag har inte orkat reda ut vad som är vila, strömspar, hibernate osv osv.
På macbooken är det anigens tydligare - stänger man locket går den in i SLEEP (vila på svenska :roll:) Så är det iofs även på toshiban som jag fattat det.
Det jag mest vänder mig emot är begreppsförvirringen. Och att det saknas bra info om hur strömsparfunktionerna egentligen är tänkta att funka på laptops - detta gäller generellt.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-24 19:04:32

Pemer, det låter som att de flesta problem var kopplade till windows och inte själva datorn? Förutom kanske att den tappade internetkontakt?

Barracuber, det låter inte bra att musen inte fungerar. Jag har någon som heter logitech nano, och som har en pytteliten USB-grej. Fungerar trådlöst men inte blue tooth. Fungerar perfekt och jag vill verkligen inte ha sladd eller annat nu.

Angående de där vilolägena, så har jag haft många problem med det. Och när jag väl hade ställt in eländet som jag ville ha det, så försvann alltihop eftersom det tydligen försvinner när man gör diskrensning eller vad det heter. Fann info efter timmar av googlande när jag hade lyckats sjabbla bort inställningarna efter ännu en diskrensning.

Nu fungerar datorn bra när man väcker den efter viloläge, men förut, när jag inte hade hibernate, så var den totalt puckad efter viloläge (låste sig, kunde inte koppla upp till internet m.m.) och fick startas om.

Jag har kopplat problemen till Vista och inte själva datorn.

Det känns som att jag kanske borde hålla mig till HP, jag tycker de är bra. Men jag vet inte. Toshiban var rätt mycket billigare, någon "födelsedagskampanj" på Elgiganten.

Men naturligtvis vill jag ha alla GB till processer, inget dedicerat till grafiken, så det ska jag lägga på minnet och fråga om oavsett vilken dator jag köper.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2010-09-24 19:41:30

Bror Duktig skrev:Barracuber, det låter inte bra att musen inte fungerar. Jag har någon som heter logitech nano, och som har en pytteliten USB-grej. Fungerar trådlöst men inte blue tooth. Fungerar perfekt och jag vill verkligen inte ha sladd eller annat nu.

Jag blev nyfiken på detta med blåtand och tog och googlade lite. På en Mac är blåtand alltid inbyggt från början, både i hårdvaran och i OS X. På dyra PC (som jag fattade det) är det inbyggt (dvs i hårdvaran) men sällan på billiga. På billiga PC (och dit räknas definitivt min Toshiba) så måste man köpa till en blåtandsenhet (oftast i form av en USB-sticka) med tillhörande drivrutin.
På min lilla blåtandssticka (som jag ej minns märket på) så är inte drivrutinen gratis. Det märkte jag när jag ville ladda ner en nyare version än den som följde med. Det var detta faktum som gjorde mig irriterad rent allmänt över hur blåtand verkar fungera på Windows.

EDIT:
Det kan ju vara så att jag råkade köpa en enhet där drivrutinen kostar pengar, och att det finns kanske finns gratis blåtand till Windows hos andra tillverkare. Men jag har försökt googla på det och inte hittat något. :(

Jag vet inte vad man måste betala för att få en PC med blåtand inbyggt från början. Frågan är om "födelsedagskampanjer" och liknande erbjudanden brukar ha den typen av PC...

Bror Duktig skrev:Men naturligtvis vill jag ha alla GB till processer, inget dedicerat till grafiken, så det ska jag lägga på minnet och fråga om oavsett vilken dator jag köper.

Ja, framför allt för dig som brukar köra Photoshop om jag minns rätt? Eller har du nån stationär när du kör Photoshop? Man brukar ju vilja ha rätt stor skärm då. (Men numera är större plattskärmar ganska billiga att köpa till extra till en laptop!)

Läste lite grand här: <a target="_blank" href="http://www.photography-forums.com/ideal-laptop-photoshop-t210906.html">Ideal laptop for Photoshop</a>. Det står att det allra viktigaste är RAM-minne, inte grafikkort.
Hmm. Det kanske stämmer. Ett bra grafikkort kanske bara är riktigt viktigt bara när man spelar mycket spel? Själv har jag ingen aning, jag är varken insatt i bildbehandling eller spel. Men det låter som att man måste kolla upp fler källor för att kunna jämföra - man ska aldrig bara kolla en källa.

Och lita inte på butiksäljaren! Fast det sista behöver så klart knappt sägas, där har du ju redan flera egna bittra erfarenheter, liksom vi alla! ;-)

Jaa. Vem sa att det är enkelt att välja dator idag?? :roll:
Senast redigerad av barracuber 2010-09-24 22:04:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-24 19:59:38

Men om det står att den har blåtand, så är det väl inbyggt från början?

Jag kör inte photoshop, utan paint shop pro. Vet inte skillnaderna i vad de kräver.

Hittade den på internet nu. http://www.elgiganten.se/product/datore ... Tabcontent

Den har inte blue tooth, och processorn (i3) är på drygt 2 MHz. Är det för dålig processor? Tänkte inte på att det kanske är skillnad på MHz även om de heter i3? Kanske finns bättre i3? Jag tycker att det är synnerligen svårt att bedöma processorer. Ibland står det inget om MHz, ibland står det flera olika MHz, så jag vet inte hur man jämför.

Apropå försäljare så upplever jag Inet ha rätt bra försäljare som oftast vet mer vad de pratar om än elgiganten och sådan skit.

När jag skulle köpa min minilaptop, sade de att det verkade konstigt att det inte skulle gå att uppgradera RAM till 2GB (det stod att det inte gick). Och så sade de att ibland skrivs det bara så p.g.a. något avtal. Så de testade att installera mer minne, och det fungerade. Så tog de ut det igen, och jag köpte datorn. Jag skulle inte ens ha minnet, utan ville veta ifall jag skulle vilja uppgradera senare. Jag tyckte dock att datorn var lite seg, så jag åkte och köpte det redan dagen efter.

Och de brukar aldrig pracka på mig dyrare saker utan säger ofta att det är inget jag behöver för det jag säger att jag gör på datorn.

Så jag känner mig oftast inte lurad där, även om det finns två sura typer som är jobbiga att ha att göra med. Sådana där som verkligen gör att man känner sig oönskad och som att man stör dem.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2010-09-24 22:01:35

Bror Duktig skrev:Men om det står att den har blåtand, så är det väl inbyggt från början?

Jag blev lurad av Mediamarkt reklamlapp som satt i affären intill toshiban - där stod det att den hade blåtand! Det tolkade jag som att det skulle vara inbyggt men om det är det har inte jag lyckats hitta det. >8-(

Min toshiba kostade runt 4 lusentappar.

Bror Duktig skrev:Jag kör inte photoshop, utan paint shop pro. Vet inte skillnaderna i vad de kräver.

Gissningsvis kräver PSP inte lika mycket RAM som PS för att flyta bra.

Läser resten av inlägget senare.
barracuber

Inläggav lasseivägen » 2010-09-25 3:23:51

Vi har Dell på jobbet, en jäkla massa laptops, själv kör jag en arbetsstation med 64 bitars XP funkar utmärkt. Tror det bara är någon enstaka som haft problem med en bärbar. Dell är nog ett ganska OK fabrikat. Vad jag förstått betydligt bättre än HP.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-25 18:31:19

Verkar inte som den HP jag funderar på (Inet) har blue tooth heller.

Jag brukar synka min telefon med blue tooth, skönt att slippa USB. Men om den kan laddas via USB (kan inte min) så kanske det kvittar då jag ändå lägger telefonen på laddning vid datorn.

Problemet blir i stället hur jag ska skicka filer till andra telefoner (som jag gör en del från datorn).

Håller blue tooth på att bli "ute"? Hittar det bara på dyra datorer eller datorer med sämre prestanda och tveksammare komponenter.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-25 18:33:06

Fasen, ska det bli samma helvete att köpa dator som telefon nu :cry:

Den här datorn var enkel att bestämma sig för, och har haft allt jag har behövt.

Jag googlade lite på Toshiba och hittade lite omdömen som att den var seg i pekplattan, hade fladdriga tangenter och kändes sämre i kvaliteten, lät högre o.s.v. Sådant vill jag inte ha, den måste ju tåla lite smällar ;) Som HP:n har gjort.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2010-09-25 18:48:58

Om man bara snackar om de trådlösa mössen så finns det ju lite andra sätt än bara blåtand.

Den här artikeln handlar om RF (radio frequency): <a target="_blank" href="http://computer.howstuffworks.com/mouse6.htm">How Computer Mice Work</a>

Sedan finns ju IR (infrarött). Jag hade en sån på jobbet för längesedan och den var jättebra.

Vad priserna ligger på vet jag inte men ta en koll på Mediamarkt.

:arrow:

Vad gäller skicka data till o från telefoner, vilka modeller gäller det?

Om det är mellan telefoner funkar väl blåtand utmärkt?
Senast redigerad av barracuber 2010-09-25 22:14:02, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-25 19:35:49

Jag menade mellan dator o telefon, men det är väl ingen jättestor grej, går ju att skicka till en telefon via dess usb och sedan vidare från den via blåtand.

Jag har en mus som går trådlöst utan blåtand. När jag köpte den sade man att blåtandsmöss var värdelösa. Min fungerar felfritt. Köpte den för dryga året sedan.

Det är ungefär en sådan här: http://www.inet.se/artikel/6606100/logi ... ght-silver
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2010-09-30 8:20:41

Bror Duktig,

Du har bestämt dig för att välja laptop och inte stationär, eller?

Annars är här ett ruggigt bra erbjudande från Dustin:

<a target="_blank" href="http://www.dustinhome.se/pd_5010483230.aspx?csref=Utskick_home_Acer_ET1331">ACER EMACHINES ET1331 AMD 1.8 3GB/500 W7HP</a>

Kampanj! Otroligt lågt pris på stationär med 3 GB minne & GeForce 6150 SE grafik!

Jag trodde först den är en speldator men efter att ha googlat verkar det inte så, jag läste <a target="_blank" href="http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/550391">negativa åsikter om det grafikkortet (åtminstone för nyare spel)</a>. Men ett bra erbjudande låter det som i vilket fall, man får ju 3 GB.

Ang. laptop contra stationär, jag valde en macbook för att jag uppskattar rörligheten, som är väldigt viktig för mig (jag kan bli väldigt rastlös vid ett skrivbord, framför allt om det är rörigt). Men även när det gäller mac kan man spara några tusenlappar på att välja stationär...
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-30 10:39:10

Tack för länken. Men det är bara laptops jag är intresserad av numer. Jag har tjänat mycket plats genom att göra mig av med min stora stationära dator.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2010-09-30 14:22:20

<a target="_blank" href="http://www.jmedata.se/Info.aspx?q=sk:170">JME Data - bärbara erbjudanden</a>

Jag gillar JME-Data. (jag trodde de hade gått ihop med Datorbutiken.se...?)

Jag hade under flera år en stationär JME-dator (dvs en stationär dator som jag själv "byggde" på deras sajt). När det gäller bärbara har man ju mycket sämre möjligheter att "bygga", vad jag vet. Och tyvärr verkar de bara numera ha butiker i Malmö..
barracuber

Inläggav Miche » 2010-09-30 15:04:38

Det finns några datorbutiker runt om i landet där det går att "bygga" dator själv (dvs man beställer vilka delar som ska ingå och de bygger ihop). Hos flera av dessa kan man oftast köpa datorn utan operativsystem så man slipper lägga ut pengar för Windows när man kanske inte ens ska använda det...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2010-09-30 15:11:12

Miche skrev:Det finns några datorbutiker runt om i landet där det går att "bygga" dator själv (dvs man beställer vilka delar som ska ingå och de bygger ihop). Hos flera av dessa kan man oftast köpa datorn utan operativsystem så man slipper lägga ut pengar för Windows när man kanske inte ens ska använda det...

Men när man säger "bygga" - då menar man väl stationära? Det måste väl vara ganska svårt att "bygga" en bärbar?

Däremot - ifall jag ändå skulle köpa en bärbar PC - så skulle jag för guds skulle försöka, i den mån det är möjligt, undvika Windows, eftersom det alltid blir en "brandad" (=märkes-) Windows, vilket jag avskyr. Men det är ju min åsikt. Hellre Ubuntu än märkes-Windows.

Nu har jag själv inga planer på att köpa nån form av PC - jag har ju blivit Macfreak.

Men Bror Duktig går ju i köptankar...
barracuber

Inläggav Miche » 2010-09-30 15:21:41

Jo, bärbart är ett jävla elände, antingen är det det ena som inte är bra eller så är det det andra. Att få en bärbar med alla de rätta komponenterna är i stort sett omöjligt om man inte har väldigt gott om pengar...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-30 16:10:24

Jag är väldigt nöjd med den jag har, HP compaq 6820s. Men nu verkar de laptops som är motsvarande denna (och alltså har den senaste processor + ram + ganska stor hårddisk) saka en massa andra saker som blue tooth, eller så ar de hoppat upp en prisklass. Laptops verkar verkligen inte bli billigare och billigare längre.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-30 16:11:10

Med nöjd med den jag har, menar jag som den var när den var riktigt frisk. Nu har den ju vissa problem p.g.a. att den har en matte som misshandlade den.
Bror Duktig

Återgå till IT-forum

Logga in