Tortyr, inte i svenska fängelser?
26 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Tortyr, inte i svenska fängelser?
matterik skrev:Jag tror det är bättre i svenska fängelser än på många andra ställen i världen.
1. Vi har i Sverige en nationalmyt om att vi har det så bra och är så långt framme på de flesta områden som har med ett öppet, jämställt, korruptionsfritt välfärdssamhälle att göra. Den anser jag att vi skulle må väl av att syna i sömmarna. Jag tror inte alla sömmar skulle hålla för granskning, och jag tror de som håller blir allt färre och tunnare. Samtidigt som de som försämrar naturligtvis har intresse av att fortsätta trumpeta ut den här nationalmyten för att dämpa eventuella protester.
Vad beträffar synkrona jämförelser (jämförelser med samtida förhållanden på andra håll) av sådant som har med mänskliga rättigheter att göra tycker jag man bör hålla sig till sin egen division när ingen högre finns att tillgå. Rätt jämförelse är alltså inte med "många andra ställen i världen" utan med övriga nordvästeuropeiska demokratier.
2. Även om vi skulle ha den bästa polisen i världen, men fortfarande ha allvarliga fel på den: menar du att vi då inte har moralisk rätt att påtala felen och arbeta för ändring?
Eller den bästa kriminalförvaringen i världen? (måste jag väl tillägga eftersom det tycks råda viss begreppsförvirring i tråden.)
Re: Tortyr, inte i svenska fängelser?
Tack Zombie, nu slapp jag skriva ett inlägg med liknande innebörd, du formulerar dig dessutom betydligt bättre än vad jag är kapabel till.