Tips till vänstersympatisörer & kommunister...

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Tips till vänstersympatisörer & kommunister...

Inläggav Wine » 2016-02-14 19:24:41

men även andra förstås, dokumentären "Skuldmaskinen" sänds ikväll:

SVT2 - Dokument utifrån: Skuldmaskinen

Vi lever i en ekonomi som alltmer bygger på lånade pengar. Vilka konsekvenser får ländernas allt ökande statsskulder och finns det någon väg ut ur skuldmaskinen?

Sändningstider:

SVT2 och SVT Play söndag 14 februari 2015 kl 22.00

Moderator atoms - modifierade rubriken.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Tips till vänstersympatisörer/kommunister...

Inläggav Pikachu » 2016-02-14 19:32:17

Behövlig tråd då + & - är mycket svårt att greppa.
Pikachu
Bannad

Anslöt: 2009-06-14

Re: Tips till vänstersympatisörer/kommunister...

Inläggav tahlia » 2016-02-14 20:57:59

Ni är medvetna om att högern haft för vana att efterlämna ett minus i statskassan när de regerat? Att högern lånade till skattesänkningarna och även denna gång efterlämnade underskott? Känns som om högern behöver se programmet.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Selma » 2016-02-14 21:26:17

tahlia skrev:Ni är medvetna om att högern haft för vana att efterlämna ett minus i statskassan när de regerat? Att högern lånade till skattesänkningarna och även denna gång efterlämnade underskott? Känns som om högern behöver se programmet.

Högern har väl inget att säga till om i dag?
Tur att det går mot plus nu. Underskottet är snart borta ska du se.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Wine » 2016-02-14 21:32:08

tahlia skrev:Ni är medvetna om att högern haft för vana att efterlämna ett minus i statskassan när de regerat? Att högern lånade till skattesänkningarna och även denna gång efterlämnade underskott? Känns som om högern behöver se programmet.

Jag fick ju en tillsägelse förra gången jag skrev det men jag står fast vid att jag många gånger upplever att vänstersympatisörer/kommunister inte drar sig för att förvanska fakta eller sanningen samt att ljuga:

SVT - Ekonomer sågar finansministerns beskrivning
Publicerad 17 april 2015

”Ladan är tom och bordet är rensat.” Finansministern målar upp en mörk bild av statens finanser. Men flera tunga ekonomerna håller inte med.

Europas lägsta statsskuld

– Det är fel. Ladan är inte tom. Bordet är inte barskrapat, säger nationalekonomen Stefan de Vylder.

– Vi har ett visst underskott i statsbudgeten, Vi har Europas lägsta statsskuld i förhållande till BNP. Situationen är utmärkt, säger han.

Inte seriöst

Lars Calmfors, professor i internationell ekonomi, håller med sina ekonomkolleger.

– Sanningen är att vi har små underskott i de offentliga finanserna. De är väl motiverade utifrån det konjunkturläge som är, säger han.

– Att diskutera på det här sättet som socialdemokraterna och Magdalena Andersson gör – det är helt enkelt inte seriöst, säger han.

Alternativt handlar det om svart vitt tankesätt eller en oförmåga att kunna ta in verkligheten.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Re: Tips till vänstersympatisörer/kommunister...

Inläggav tahlia » 2016-02-14 21:49:30

Faktum är att högern ökade statsskulden för att sänka skatterna och lämnade ett minusresultar efter sig och inte för första gången.
Just hur stor statsskulden är ändrar inte på historien.

F.ö undrar jag varför du oroat dig över kostnaden för flyktingar och agerat domedagsprofet över svenska finanser när du uppenbart vet att vi inte kommer att gå under.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in