Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk
Om man (som jag), har schizofreni, så är man "intryckskänslig". Då är sömnen befriande, även på dagtid, om man blir "kvaddad" i huvudet ("eftersymtom"). Det "återställer" saker, så att det känns bra i huvudet igen.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Zima33 skrev:Sheyen skrev:Zyprexa!? Det är väl ingen sömnmedicin... Jag blev totalt knockad av 5mg, hahaha! Men så är jag inte schizofren.
Jag provade den pga att jag var så uppvarvad, tankarna snurrade i 180 så jag kunde inte sova. Jag tog oftast 2,5 mg, ibland 5 mg. Hade den ett bra tag men slutade när jag lärt mig mer om den...
Fungerade du bra på den då? Jag blev 24/7-zombie av den. Allt jag orkade var att sova och äta. Så fort Fenren pratade sa jag "Alltså... Jag orkar inte med dig" i lugn samtalston (orkade inte vara upprörd heller).
notwoodstock skrev:Om man (som jag), har schizofreni, så är man "intryckskänslig". Då är sömnen befriande, även på dagtid, om man blir "kvaddad" i huvudet ("eftersymtom"). Det "återställer" saker, så att det känns bra i huvudet igen.
Ja, don't get me wrong; jag har aldrig varit så tillfredställd med livet som när jag tog Zyprexa. Just därför är det den läskigaste medicin jag vet.
Zima33 skrev:Wine skrev:
Men har du hittat en lösning som du är nöjd med så är det väl bra, hur länge är det tänkt att du ska fortsätta med den medicineringen du har beskrivit ovan?
Hmm...vet inte. Skulle ju ta 15 mg mirta men blev deprimerad så sänkte på eget bevåg till hälften. Fick 100 tabletter, har 47 kvar nu så tar väl tills de tar slut sen får vi se.
Fundera över hur du ska kunna må bra långsiktigt. Tänk på att du och inte heller psykiatrin vet hur dessa läkemedel påverkar din kropp, din hjärna och ditt psyke, om du exempelvis eventuellt kan få skador som är irreversibla. Jag upplever att förskrivning av åtminstone en del läkemedel, framförallt de som används inom psykiatrin, är som experimenterande med andras kroppar och hjärnor. Sömnmedel ska ju egentligen inte heller användas under några längre perioder och de ger inte samma kvalitet på sömnen som om du sov utan läkemedel.
Jag tror man får respektera att de som har svåra och långvariga sömnproblem kanske måste ha medicinsk hjälp. Klart att det inte är idealet, men det är bättre än att aldrig sova bra. Man blir ju totalknäpp om man får sova för lite eller för dåligt under lång tid, man blir som en annan människa till sist. Ibland måste man ta det minst sämsta alternativet.
Att tro att det bara ska gå över är önsketänkande. När mina egna sömnfasproblem började fanns inte ens datorer hemma eller mobiler och sånt. Och man kunde inte titta på TV sent för sändningarna upphörde typ kl 21:30 eller något. Och det var ändå inget jag kollade på iallafall.
Sedan tror jag även att så här långt upp i norr som vi är, kan vi ofta bortse mer från ljus och mörker och andra ledtrådar till dag och natt blir mer viktiga, vi här i norr har ju alltid haft det så här.
Att tro att det bara ska gå över är önsketänkande. När mina egna sömnfasproblem började fanns inte ens datorer hemma eller mobiler och sånt. Och man kunde inte titta på TV sent för sändningarna upphörde typ kl 21:30 eller något. Och det var ändå inget jag kollade på iallafall.
Sedan tror jag även att så här långt upp i norr som vi är, kan vi ofta bortse mer från ljus och mörker och andra ledtrådar till dag och natt blir mer viktiga, vi här i norr har ju alltid haft det så här.
Wine skrev:Zima33 skrev:Wine skrev:
Men har du hittat en lösning som du är nöjd med så är det väl bra, hur länge är det tänkt att du ska fortsätta med den medicineringen du har beskrivit ovan?
Hmm...vet inte. Skulle ju ta 15 mg mirta men blev deprimerad så sänkte på eget bevåg till hälften. Fick 100 tabletter, har 47 kvar nu så tar väl tills de tar slut sen får vi se.
Fundera över hur du ska kunna må bra långsiktigt. Tänk på att du och inte heller psykiatrin vet hur dessa läkemedel påverkar din kropp, din hjärna och ditt psyke, om du exempelvis eventuellt kan få skador som är irreversibla. Jag upplever att förskrivning av åtminstone en del läkemedel, framförallt de som används inom psykiatrin, är som experimenterande med andras kroppar och hjärnor. Sömnmedel ska ju egentligen inte heller användas under några längre perioder och de ger inte samma kvalitet på sömnen som om du sov utan läkemedel.
Hmm...jag hade kämpat på utan mediciner i 12 år ungefär (hade iofs inte så mycket sömnproblem då), innan jag insåg att jag måste ta den hjälp som finns.
Bättre sömnkvalitet utan sömnmedel...ja, utan så sover jag sämre eller inte alls...eller fel tider så dygnet blir helt åt fanders och jag kan inte ha boendestöd eller boka tider någonstans (tandläkare, frisör, träffa folk, etc.) eftersom jag inte vet när jag måste sova.
Sömnstörningar kan också ge hälsorisker så då är det kanske bättre att ta medicin som någorlunda normaliserar sovandet...?
Det är ju som att välja mellan pest och kolera...
Men en sak som jag ska satsa på är mer motion, det kommer nog hjälpa för sömnen på sikt.
Börja väldigt lugnt med motion. Att vara igång gör iallafall mig liiite tröttare, MEN gör jag en rejäl kraftansträngning blir jag uppvarvad istället.
Sheyen skrev:Zima33 skrev:Sheyen skrev:Zyprexa!? Det är väl ingen sömnmedicin... Jag blev totalt knockad av 5mg, hahaha! Men så är jag inte schizofren.
Jag provade den pga att jag var så uppvarvad, tankarna snurrade i 180 så jag kunde inte sova. Jag tog oftast 2,5 mg, ibland 5 mg. Hade den ett bra tag men slutade när jag lärt mig mer om den...
Fungerade du bra på den då? Jag blev 24/7-zombie av den. Allt jag orkade var att sova och äta. Så fort Fenren pratade sa jag "Alltså... Jag orkar inte med dig" i lugn samtalston (orkade inte vara upprörd heller).
Första veckan kände jag mig nästan harmonisk, aldrig mått så bra i hela mitt liv! Kände bara lugn och allt var bra. Sen försvann den känslan, minns inte riktigt för det är länge sen jag tog den men jag sov mycket iallafall. Tog den kl 16 för att inte sova bort hela dagen efter. Den var bra för att sakta ner hjärnan så jag kunde somna.
Minns inte om det var när jag tog den som jag vid ett tillfälle sov 36 timmar. Steg upp en gång efter nåt dygn och var på toa och somnade om direkt efter. Tror jag hade tagit Theralen också då iofs...
kiddie skrev:Börja väldigt lugnt med motion. Att vara igång gör iallafall mig liiite tröttare, MEN gör jag en rejäl kraftansträngning blir jag uppvarvad istället.
Jo, har börjat i våras. Först promenad runt kvarteret (500 meter), sen längre allt eftersom. Nu går jag 20-30 min om dagen, ska nog öka intensiteten snarare än längden. Gå i uppförsbackar och trappor, tänkte jag. Det blir nog i höst när det är svalare.
Har gått ner några kilo också. Utan att ändra på godis och matintag, bara genom promenaderna + gått över till Cola Zero (ev kan höjd Levaxindos bidra också).
kiddie skrev:Det där med att ha längre dygn än 24 timmar, det har de flesta. Vissa få har ett kortare dygn. Men gemensamt är att detta inre dygn inte är exakt 24 timmar. Det ställer inte till det för de flesta men flera med autism/aspergers och/eller add/adhd har en slags avsaknad av den kemikalie (minns just nu inte vilken men det är något som t o m väldigt primitiva organismer har) som nollställer dygnsklockan varje dag. Man måste nolla den, annars åker man åt ena hållet i sin dygnsrytm (ofta att dygnet vill bli längre). För de som har problem, kan det hjälpa att försöka med starkare signaler för att nolla sitt dygn, men hos vissa hjälper "inget".
Denna kemikalie är vad jag förstår fullt mätbar (även om man inte gör det på enskilda individer) och inget hokuspokus. Utan denna så är man slav åt sin andra dygnsklocka, den som är väldigt oprecis.
Vasopressin? metro-forskare-har-hittat-botemedel-mot-jetlag-t36142.html
Zima33 skrev:Sheyen skrev:Zima33 skrev:Jag provade den pga att jag var så uppvarvad, tankarna snurrade i 180 så jag kunde inte sova. Jag tog oftast 2,5 mg, ibland 5 mg. Hade den ett bra tag men slutade när jag lärt mig mer om den...
Första veckan kände jag mig nästan harmonisk, aldrig mått så bra i hela mitt liv! Kände bara lugn och allt var bra. Sen försvann den känslan, minns inte riktigt för det är länge sen jag tog den men jag sov mycket iallafall. Tog den kl 16 för att inte sova bort hela dagen efter. Den var bra för att sakta ner hjärnan så jag kunde somna.
Minns inte om det var när jag tog den som jag vid ett tillfälle sov 36 timmar. Steg upp en gång efter nåt dygn och var på toa och somnade om direkt efter. Tror jag hade tagit Theralen också då iofs...
Hahaha!
Förlåt för att jag skrattar, men jag gör det ju för att jag verkligen kan förstå hur man skulle kunna sova i 36 timmar med Zyprexa. Vad jag däremot inte förstår är hur du tog reda på att det var just 36 timmar. Hur fick du veta det? Fast du kanske inte är lika snurrig som jag är. Jag hade nog inte haft en aning!
Sheyen skrev:Zima33 skrev:Sheyen skrev:Fungerade du bra på den då? Jag blev 24/7-zombie av den. Allt jag orkade var att sova och äta. Så fort Fenren pratade sa jag "Alltså... Jag orkar inte med dig" i lugn samtalston (orkade inte vara upprörd heller).
Hahaha!
Förlåt för att jag skrattar, men jag gör det ju för att jag verkligen kan förstå hur man skulle kunna sova i 36 timmar med Zyprexa. Vad jag däremot inte förstår är hur du tog reda på att det var just 36 timmar. Hur fick du veta det? Fast du kanske inte är lika snurrig som jag är. Jag hade nog inte haft en aning!
Tror faktiskt jag fick kolla i telefonens kalender vilken dag det var när jag vaknade + visste vilken dag och ungefärlig tid jag somnat. Så räknade jag ut att det blev ca 36 timmar totalt.
Ja, herrejösses!
Zyprexa är nog den mest kraftfulla medicin jag någonsin käkat.
Zyprexa är nog den mest kraftfulla medicin jag någonsin käkat.
Sådär, köpt Uvex Skyper SCT Orange (blue blockers-glasögon). Amazon uk skickar inte dem till Sverige så jag fick leta vidare och hittade ett ställe där de kostade över 900 kr för två par. Öhm...
Fann till slut ett bra pris på ebay, denna säljare: http://stores.ebay.com/mrmedical/ De hade positiva omdömen så borde va okej. Fick ju betala direkt. Hoppas de är felfria. Köpte två par för ca 270 kr inkl frakt.
Fann till slut ett bra pris på ebay, denna säljare: http://stores.ebay.com/mrmedical/ De hade positiva omdömen så borde va okej. Fick ju betala direkt. Hoppas de är felfria. Köpte två par för ca 270 kr inkl frakt.
Nu är världen orange. Fast min blomma på avataren är rosa!
Det känns faktiskt väldigt vilsamt för ögonen.
Glasögonen är lite för stora, de är väl designade för män (skyddsglasögon för verkstäder och sånt).
Hittade en annan sajt med "blublockers", vet inte om det är riktiga blue blockers eller..?
http://www.blublocker.biz/pp_products.html
Det känns faktiskt väldigt vilsamt för ögonen.
Glasögonen är lite för stora, de är väl designade för män (skyddsglasögon för verkstäder och sånt).
Hittade en annan sajt med "blublockers", vet inte om det är riktiga blue blockers eller..?
http://www.blublocker.biz/pp_products.html
Jag har börjat lägga mig mellan kl 22 och 23 på kvällen. Tar på mig glasögonen ca kl 18 och har dem tills jag släcker och lägger mig. Sover på Theralen, Nozinan, melatonin, Stesolid och insomningstablett. Förut var jag vaken till 4-5 på mornarna.
Har även börjat medicinera med Elvanse vilket gör att jag har lättare att hålla mig vaken dagtid = blir trött på kvällen.
Det går åt rätt håll.
Har även börjat medicinera med Elvanse vilket gör att jag har lättare att hålla mig vaken dagtid = blir trött på kvällen.
Det går åt rätt håll.
Det var en redig cocktail. Måste vara slitsamt för kroppen att utsättas för både neuroleptika och amfetaminpreparat.
Hoppas du slipper dåliga biverkningar och får sova i fortsättningen. Exogent melatonin regelbundet kommer däremot att desentisera receptorerna efter en tid så att både glasögonen och melatoninet i sig blir verkningslöst.
Hoppas du slipper dåliga biverkningar och får sova i fortsättningen. Exogent melatonin regelbundet kommer däremot att desentisera receptorerna efter en tid så att både glasögonen och melatoninet i sig blir verkningslöst.
Tantaly skrev:Det var en redig cocktail. Måste vara slitsamt för kroppen att utsättas för både neuroleptika och amfetaminpreparat.
Inte lika slitsamt som att vara sömnlös.
Sant. Du får hjärnskador i båda fallen så det är bara att välja mellan skit och skit. Tycker däremot att det bör finnas mildare alternativ.
får man hjärnskador av alla mediciner som man ev får med diagnosen asperger? Låter ju inte så kul om jag ska vara ärlig
anja921 skrev:får man hjärnskador av alla mediciner som man ev får med diagnosen asperger? Låter ju inte så kul om jag ska vara ärlig
Före du snackar skit om mediciner kan du ju åtminstone lära dig en så grundläggande sak att det inte finns mediciner mot Asperger...
anja921 skrev:får man hjärnskador av alla mediciner som man ev får med diagnosen asperger? Låter ju inte så kul om jag ska vara ärlig
Nej verkligen inte. Det beror på vilken typ av medicinering man har då man kan ha olika symtom som kan behöva medicineras. Neuroleptika däremot har tunga evidens bakom sig att orsaka hjärnskador. http://www.psychiatrictimes.com/article ... king-brain
Även metabola biverkningar såsom typ 2 diabetes är ganska vanligt, speciellt med zyrexa (olanzapin). Sedan finns riktigt jävliga biverkningar, sk. extrapyramida biverkningar som förekommer. Bör vara ett absolut sistaalternativ att behandlas med detta om allt annat har misslyckats och självmord är enda alternativet pga riskerna.
MsTibbs skrev:anja921 skrev:får man hjärnskador av alla mediciner som man ev får med diagnosen asperger? Låter ju inte så kul om jag ska vara ärlig
Före du snackar skit om mediciner kan du ju åtminstone lära dig en så grundläggande sak att det inte finns mediciner mot Asperger...
Läs rätt.
Personen snackar varken skit om mediciner eller påstår att man medicineras mot asperger. En rak och ärlig fråga om bieffekter av eventuell medicinering man kan få mot symtom vid aspergers syndrom.
Man bör generellt inte använda mediciner som man kan undvika.
Återgå till Aspergare och vården