Timanställd får ingen sjukpenning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Timanställd får ingen sjukpenning

Inläggav Alien » 2009-03-25 2:29:17

De nya reglerna tycker jag verkar orimliga:

Efter ett fall på jobbet på Arlanda i höstas blev Johan svårt skadad i benet och sjukskriven fram till en operation i april. Trots att han jobbat heltid i många år nekas han sjukpeng. Orsaken: han var timanställd.

Fram till årsskiftet var han sjukskriven och fick också sjukpeng. Men efter nyår valde hans arbetsgivare att inte schemalägga honom, eftersom han inte kunde arbeta.
- Det var ju helt rimligt. Min arbetsgivare har sagt både till mig och till Försäkringskassan att jag hade fått jobba heltid om jag inte varit sjuk.

Problemet är att i och med att han inte längre är schemalagd betraktar Försäkringskassan honom inte längre som sjuk, utan som arbetslös. Därför har han heller inte rätt till sjukpeng.

Försäkringskassan har nekat honom sjukpeng och sedan 1 januari har Johan inte fått en krona i ersättning. I stället uppmanas Johan att söka jobb, trots att han är sjukskriven.
- Jag har barn att försörja och räkningar att betala och jag vet inte hur jag ska bete mig.
- Jag kan inte arbeta eftersom skadan är så pass allvarlig.
Efter operationen hoppas jag kunna komma tillbaka till jobben på Arlanda. Nu vill Försäkringskassan att jag ska hitta and­ra arbeten. Men jag vet inte hur det skulle gå till, jag har väldigt svårt att hitta något jobb som skulle fungera med min situation, jag kan inte resa så långt och jag har besvär av skadan, säger han.

Någon rehabiliteringsplan har inte upprättats, eftersom Försäkringskassan inte anser att Johan ska rehabiliteras till de arbeten han har haft - utan att han helt enkelt ska söka jobb han kan utföra med skadan han har.
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=3-AV_ID=884439,00.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:38:26, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Pemer » 2009-03-25 15:16:09

Men vad i helvete................!?!? :twisted:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:38:27, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav beek » 2009-03-25 17:39:55

Hade arbetsgivaren varit lite bussigare så hade de väl kunnat chemalägga honom. Så som jag har förstått det så får man bara sjukpenning för de arbetspass som man är insatt på om man har en timanställning. I övrigt anses man inte ha anställning mellan arbetspassen. Varje enskilt arbetspass räknas alltså som en separat anställning. Jag är ingen expert i ämnet men jag tror att det är så här reglerna sett ut i många år.
Senast redigerad av beek 2011-05-04 18:38:27, redigerad totalt 1 gång.
beek
Inaktiv

Anslöt: 2008-05-05

Inläggav Alien » 2009-03-26 4:04:30

Det skulle ha gällt fr o m förra året:
- Det är förmodligen en följd av de nya reglerna som infördes 1 juli förra året, säger C U på Försäkringskassan.

Men borde det inte finnas någon sjukersättning även för dem som är arbetslösa, även om den är lägre än för dem som arbetar? Man blir väl inte frisk av att bli arbetslös!

Och att tvingas söka arbete inom ett annat område, när man beräknas bli frisk snart (efter operation i detta fall) och kunna söka jobb inom samma område igen, känns meningslöst.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in