Till er utan diagnoser från en aspergare
14 inlägg
• Sida 1 av 1
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jo, det är en ganska bra text. Jag sitter och funderar om man kan skriva något liknande i kortare form och med fler exempel och vart man kan publicera/exponera det så att så många människor som möjligt läser det. I tunnelbanan skulle vara coolt. Undrar om det är dyrt, eller om bara vissa får publicera där?
Toblerone skrev:Jo, det är en ganska bra text. Jag sitter och funderar om man kan skriva något liknande i kortare form och med fler exempel och vart man kan publicera/exponera det så att så många människor som möjligt läser det. I tunnelbanan skulle vara coolt. Undrar om det är dyrt, eller om bara vissa får publicera där?
+1
Sjukt bra text, just för att den är så förenklad men ger en tillräckligt bra bild.
Vore ett super bra initiativ att få ut fler texter...och bära pusselbiten. http://www.puzzelbiten.se/
- misshopeless
- Anslöt: 2013-06-17
misshopeless skrev:Toblerone skrev:Jo, det är en ganska bra text. Jag sitter och funderar om man kan skriva något liknande i kortare form och med fler exempel och vart man kan publicera/exponera det så att så många människor som möjligt läser det. I tunnelbanan skulle vara coolt. Undrar om det är dyrt, eller om bara vissa får publicera där?
+1
Sjukt bra text, just för att den är så förenklad men ger en tillräckligt bra bild.
Vore ett super bra initiativ att få ut fler texter...och bära pusselbiten. http://www.puzzelbiten.se/
Bra text men mindre bra med pusselbitar.
Alltså, det är inte aspergare eller autister som tagit fram pusselbiten som symbol utan föräldrar eller psykologfolk.
Man har GETT oss en symbol ÖVER våra huvuden.
På sidan du länkar till dessutom i gladaste SAMHALL-färger.
Nej tack.
Jag tycker vi ska frigöra oss från de stora autismföreningarna, i synnerhet amerikanska Autism Speaks, som inte direkt verkar för neurodiversitet, och då uttrycker jag mig milt.
Enklare och mer rakt på: pusselbiten är en muppstämpel.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Till er utan diagnoser från en aspergare
Måhända att de gett oss pusselbiten men jag tycker om den som symbol ändå. Måste jag hata den bara för att det inte var en aspie som designade den?
Som jag ser det är det antingen ingen symbol alls el en som vi tilldelats utifrån. Aspergare kommer aldrig att kunna komma överens om en symbol.
tahlia skrev:Måhända att de gett oss pusselbiten men jag tycker om den som symbol ändå. Måste jag hata den bara för att det inte var en aspie som designade den?
Nej jag tycker om designen, nu gäller det bara att göra den till vår och ge den VÅR innebörd av vad den ska stå för.
Alien skrev:Som jag ser det är det antingen ingen symbol alls el en som vi tilldelats utifrån. Aspergare kommer aldrig att kunna komma överens om en symbol.
Precis, nu är det gjort i alla fall vi har en symbol, dax att ta över den bara och vi ska inte be om tillåtelse för det handlar om oss,
KrigarSjäl skrev:misshopeless skrev:Toblerone skrev:Jo, det är en ganska bra text. Jag sitter och funderar om man kan skriva något liknande i kortare form och med fler exempel och vart man kan publicera/exponera det så att så många människor som möjligt läser det. I tunnelbanan skulle vara coolt. Undrar om det är dyrt, eller om bara vissa får publicera där?
+1
1. Man kan välja egen färg på pusselbiten.
2. Det är den personen som bär den som avgör om det är en "muppstämpel", framstår man som vaken och reflekterande tror jag inte att det blir muppigt. Det förutsätter såklart en hel del självkänsla/självförtroende för att vara tillräckligt övertygande och kunna stå för sig själv, man kommer undan med mycket då.
- misshopeless
Var i tunnelbanan tänker du dig då?Toblerone skrev:Jo, det är en ganska bra text. Jag sitter och funderar om man kan skriva något liknande i kortare form och med fler exempel och vart man kan publicera/exponera det så att så många människor som möjligt läser det. I tunnelbanan skulle vara coolt. Undrar om det är dyrt, eller om bara vissa får publicera där?
Annars är väl Metro ett lämpligt medium. Kanske SL kan sätta upp eget material?
Hur tycker du den borde se ut?KrigarSjäl skrev:Man har GETT oss en symbol ÖVER våra huvuden.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
misshopeless skrev:Sjukt bra text, just för att den är så förenklad men ger en tillräckligt bra bild.
Jag förstår inte alls vad ni ser i den.
Det är någon som säger en massa knas och sedan att hon tycker att det är jobbigt för hon är lat och vill sova. Så hade jag tolkat det om jag var "vanlig".
KrigarSjäl skrev:Jag tycker vi ska frigöra oss från de stora autismföreningarna, i synnerhet amerikanska Autism Speaks, som inte direkt verkar för neurodiversitet, och då uttrycker jag mig milt.
Jag tycker de där föreningarna och pusselbitarna verkar vara till för morsor som vill visa att de minsann är bättre än andra morsor, för deras unge är unikt jobbig så de är faktiskt mycket bättre morsor även fast det inte ser ut så. För har man en pusselbit som stavas med "zz" på mobilen eller runt halsen så är man så mycket bättre morsa. IN YOUR FACE, grannfru, trots att du bakar bullar och skjutsar till träningen. JAG har en puZZelbit.
Fenren skrev:misshopeless skrev:Sjukt bra text, just för att den är så förenklad men ger en tillräckligt bra bild.
Det är någon som säger en massa knas och sedan att hon tycker att det är jobbigt för hon är lat och vill sova. Så hade jag tolkat det om jag var "vanlig".
Problematiken beskrivs på ett vardagligt sätt så som författaren tror att utomstående uppfattar henne som, gör ingen stor grej av det och normaliserar det för att inte "muppifiera" sig.
Jag lät en icke AS läsa den och fick bekräftat att den ökade förståelsen för hur jag fungerar genom att personen kunde relatera till mig, sedan fick jag chansen att fördjupa texten genom att den väckte frågor hos läsaren.
Det är ingen ide att slänga fram något krångligt för då tappar folk intresset, det behöver nog snarare vara något enkelt som lockar fram nyfikenhet...som detta.
- misshopeless
misshopeless skrev:Fenren skrev:misshopeless skrev:Sjukt bra text, just för att den är så förenklad men ger en tillräckligt bra bild.
Problematiken beskrivs på ett vardagligt sätt så som författaren tror att utomstående uppfattar henne som, gör ingen stor grej av det och normaliserar det för att inte "muppifiera" sig.
Jag lät en icke AS läsa den och fick bekräftat att den ökade förståelsen för hur jag fungerar genom att personen kunde relatera till mig, sedan fick jag chansen att fördjupa texten genom att den väckte frågor hos läsaren.
Det är ingen ide att slänga fram något krångligt för då tappar folk intresset, det behöver nog snarare vara något enkelt som lockar fram nyfikenhet...som detta.
Ja, det är ju bra att alla inte tolkar den som jag.
Återgå till Att leva som Aspergare