Till alla som saknar Live Messenger
52 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Microsoft har ju aviserat att de tänker släcka ned gamla chattklienten Messenger och ersätta den med Skype. Om man idag loggar in på Messenger så får man ett fönster om att det går inte!
Här är ett tips för att skaka live i Messenger och kunna köra den så länge M§ inte släcker ned serverdelen (vilket beräknas ske 2014 någon gång).
Läs igenom den här artikeln Use Messenger Reviver 2 to bring back Messenger and beat Skype. Ladda hem och installera Reviver. När Reviver startas kommer den att känna av vilken version av Messenger som finns installerad om någon. Om ingen finns kan Reviver ladda ned och installera senaste Messenger, även som M§ och Skype försöker blocka den.
Jag testade själv Reviver nyss i min Windows 7 och det fungerade - jag fick igång min Messenger.
En viktig sak är att man behöver kolla bakgrundstjänsterna som kör i Windows s.k. Services Den här datorn - högerklick - Manage (Hantera). För att få Messenger att fungera måste bakgrundstjänsten vara aktiverad. Tjänsten har sannolikt stoppats samtidigt som Skype kom. Denna tjänst behöver vi aktivera manuellt igen (kan även sättas till systemstart). Tjänsten kan heta olika saker exv Live Messenger. På min Win7 dator hette tjänsten Windows Live-ID Sign-in Assistant. När jag aktiverade den och satte även till systemstart så fungerade min Messenger.
Här är ett tips för att skaka live i Messenger och kunna köra den så länge M§ inte släcker ned serverdelen (vilket beräknas ske 2014 någon gång).
Läs igenom den här artikeln Use Messenger Reviver 2 to bring back Messenger and beat Skype. Ladda hem och installera Reviver. När Reviver startas kommer den att känna av vilken version av Messenger som finns installerad om någon. Om ingen finns kan Reviver ladda ned och installera senaste Messenger, även som M§ och Skype försöker blocka den.
Jag testade själv Reviver nyss i min Windows 7 och det fungerade - jag fick igång min Messenger.
En viktig sak är att man behöver kolla bakgrundstjänsterna som kör i Windows s.k. Services Den här datorn - högerklick - Manage (Hantera). För att få Messenger att fungera måste bakgrundstjänsten vara aktiverad. Tjänsten har sannolikt stoppats samtidigt som Skype kom. Denna tjänst behöver vi aktivera manuellt igen (kan även sättas till systemstart). Tjänsten kan heta olika saker exv Live Messenger. På min Win7 dator hette tjänsten Windows Live-ID Sign-in Assistant. När jag aktiverade den och satte även till systemstart så fungerade min Messenger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Microsoft har ju aviserat att de tänker släcka ned gamla chattklienten Messenger och ersätta den med Skype. Om man idag loggar in på Messenger så får man ett fönster om att det går inte!
Här funkar den som vanligt.
Alien skrev:Men om man har Skype också, försvinner den då?
Jag har slagit ihop mitt Messengerskonto med skypekontot så jag har kvar mina messengersvänner fast via skype.
Alien skrev:Men om man har Skype också, försvinner den då?
Jag vet inte iom att jag aldrig installerat Skype. Min Live Messenger fanns kvar på WIn7 eftersom jag aldrig avinstallerat dem vilket dessutom brukar vara svårt att göra med M§ egna grejer (de fick ju skit av EU för att de bakade in IE så hårt i Windows). Jag blev iofs förvånad att jag inte kunde logga på Messenger men tänkte att de redan hade stängt den pga övergånge till Skype. Jag visste att många saknar Messenger och letade därför upp det här tipset.
Alien, du frågar om Messenger försvinner? Grejen med Reviver är att den upptäcker ifall man inte har Live Messenger på datorn och, i så fall, erbjuder att ladda hem och installera Live Messenger.
Ifall man har Skype rekommenderar jag att man tar bort den ifall man vill köra Live Messenger. Enligt artikeln kommer M§ inte att släcka ner LM slutligt förrän i mars 2014 (tack för den respiten M§).
Skype har väl sina fördelar - bildtelefoni det mest uppenbara - men många, inkl jag själv, trivs ju inte riktigt med att visa upp nunan i alla lägen.
- barracuber
barracuber skrev:Skype har väl sina fördelar - bildtelefoni det mest uppenbara - men många, inkl jag själv, trivs ju inte riktigt med att visa upp nunan i alla lägen.
Jag har ingen kamera så det blir ingen bildtelefon med mig. Så det är valfritt. Du behöver inte ens använda funktionen för verbal kommunikation. Det är många som jag enbart chattar med via skype.
Här funkar det också, men det är väll en tidsfråga.Zima33 skrev:barracuber skrev:Microsoft har ju aviserat att de tänker släcka ned gamla chattklienten Messenger och ersätta den med Skype. Om man idag loggar in på Messenger så får man ett fönster om att det går inte!
Här funkar den som vanligt.
Jag är inloggad på MSN, så det går visst!
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Hundralappen skrev:Jag är inloggad på MSN, så det går visst!
Jo samma här eller inte för tillfället men har varit tidigare idag.
Zima, Huggorm, hundralappen, slackern m fl
Ni kanske tillhör dem som inte fått maffiosofrågan om Skype:
Det har iofs inte jag heller fått. Ändå kunde jag inte logga in ikväll på Messenger. Var iofs väldigt länge sedan jag chattade där öht. Men jag saknar de kontakter jag hade där. Numera chattar jag oftast i Fejsboken de få gånger det händer. Men alla finns ju inte där.
Ni kanske tillhör dem som inte fått maffiosofrågan om Skype:
M§ skrev:A newer version is available. You must install the newer version in order to continue. Would you like to do this now?
Det har iofs inte jag heller fått. Ändå kunde jag inte logga in ikväll på Messenger. Var iofs väldigt länge sedan jag chattade där öht. Men jag saknar de kontakter jag hade där. Numera chattar jag oftast i Fejsboken de få gånger det händer. Men alla finns ju inte där.
- barracuber
På sätt och vis. Jag har något annat kompabilitetsläge
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Jaha, nu var det kört för mig också. Får väll installera skype ändå då
Sv: Re: Till alla som saknar Live Messenger
Huggorm skrev:Jaha, nu var det kört för mig också. Får väll installera skype ändå då
Eller köra Reviver
- barracuber
...eller installera Miranda, Pidgin eller nån annan av IM-klienterna från open source-världen.
nallen skrev:...eller installera Miranda, Pidgin eller nån annan av IM-klienterna från open source-världen.
Jag kör msn, skype och facebookchatten genom samma klient - Pidgin. Funkar utmärkt och så får jag alla konversationer i flikar i samma fönster.
Finns det någon klient som kan visa om man fått några mail då, så som messenger gjorde? Skype gör inte det, man får hålla på och logga in på hotmail/outlook hela tiden för att se om man fått något. Helt värdelöst.
Huggorm skrev:Finns det någon klient som kan visa om man fått några mail då, så som messenger gjorde? Skype gör inte det, man får hålla på och logga in på hotmail/outlook hela tiden för att se om man fått något. Helt värdelöst.
Jag har kopplat min hotmail till Windows live mail. Då kan jag kolla när som helst via datorn. Jag behöver inte ens starta webbläsaren
Är det alltså en mailfunktion som ligger i datorn, i windows?kullan skrev:Huggorm skrev:Finns det någon klient som kan visa om man fått några mail då, så som messenger gjorde? Skype gör inte det, man får hålla på och logga in på hotmail/outlook hela tiden för att se om man fått något. Helt värdelöst.
Jag har kopplat min hotmail till Windows live mail. Då kan jag kolla när som helst via datorn. Jag behöver inte ens starta webbläsaren
Edit: Aha, jag hittade. Verkar lovande, jag provar nu
Titti skrev:nallen skrev:...eller installera Miranda, Pidgin eller nån annan av IM-klienterna från open source-världen.
Jag kör msn, skype och facebookchatten genom samma klient - Pidgin. Funkar utmärkt och så får jag alla konversationer i flikar i samma fönster.
Samma här, kör msn och facebook. Pidgin är fan det bästa inom programväg som hänt mig.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Huggorm skrev:Finns det någon klient som kan visa om man fått några mail då, så som messenger gjorde?
Pidgin går att ställa in så för MSN/Live.
xbiff och IRC
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:xbiff och IRC
IRC är bland det tråkigaste som finns.
Det beror väl på vem som är i den andra ändan, inte på protokollet.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
kullan skrev:plåtmonster skrev:xbiff och IRC
IRC är bland det tråkigaste som finns.
Då är du i fel kanaler.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20