Thunderbird igen, contacts

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-31 17:27:20

Har nu testat lite olika tillägg i Thunderbird, för att synka med google contacts.

Men kontakterna syns aldrig i adressboken, och jag hittar ingen inställning för att fixa detta. Trodde först att det var fel på tillägget, men har nu testat tre som ger samma resultat.

Vad ska jag göra för se kontakterna i adressboken (eller över huvud taget)?
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav matgar » 2012-12-31 20:30:34

Jag vet inte vad du gör.
Men jag drog in följande tillägg https://addons.mozilla.org/sv-se/thunde ... -contacts/

(ladda ner filen och sen ladda i thunderbird)

efter omstart av thunderbird så hittade jag alla dom jag mailat i min adressbok under Google-<min email adress>
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Sv: Thunderbird igen, contacts

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-31 21:29:16

Tack, ska kolla när jag är på datorn igen (surfar via luren nu).
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-01 17:02:24

Ser inget i Thunderbirds adressbok, men det går att få fram en flik som visar gmail som om det vore en webbläsare. Den får jag fram via "verktyg/Open google contacts web".

Stämmer det? Verkar lite underligt.
Bror Duktig

Inläggav matgar » 2013-01-01 17:07:17

google sync.jpg

Så här ser det ut för mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
matgar

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-01 17:18:44

Aha! Tack!!! Efter letande, fann jag att det var "fel läsvy" som gjorde att inget syntes. Hade inte vänsterspalten. Nu syns allt som det ska!

Tack så jättemycket!
Bror Duktig

Inläggav matgar » 2013-01-01 18:20:27

Bror Duktig skrev:Tack så jättemycket!

Det var så lite så. :)
matgar

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-03 21:31:28

Mer frågor:
1. hur får jag en gemensam papperskorg för alla konton? Har hittat hur man får gemensam inkorg, men inte papperskorg. Har också hittat hur man utan gemensam inkorg, kan komprimera vyn och få som gemensam inkorg, papperskorg m.m. ändå. Tyvärr kan man inte manuellt tömma alla papperskorgar samtidigt, och det är därför jag undrar hur man får till en riktig gemensam papperskorg.

2. Hur skapar jag en regel på ett lätt sätt? I MS Outlook högerklickar jag och väljer bara skapa regel, och så får jag en ruta med adress m.m. färdigifyllt. I TN hittar jag bara att gå via menyn och fylla i saker manuellt. Vill snabbt kunna skapa regel för att flytta t.ex. mailinglistemail direkt till en särskild mapp.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2013-01-03 21:43:05

Bror Duktig skrev:2. Hur skapar jag en regel på ett lätt sätt? I MS Outlook högerklickar jag och väljer bara skapa regel, och så får jag en ruta med adress m.m. färdigifyllt. I TN hittar jag bara att gå via menyn och fylla i saker manuellt. Vill snabbt kunna skapa regel för att flytta t.ex. mailinglistemail direkt till en särskild mapp.

Testa detta:
länken nedan skrev:You can also create a new filter from any message by right-clicking on the email address of the sender in a message's headers, and choosing "Create Filter From Message...."

Låter iofs lite ologiskt för mina öron men men jag kör inte TB.

http://kb.mozillazine.org/Filters_%28Thunderbird%29
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-04 9:42:44

Det fungerade.

Men jag hittar fortfarande inte hur man skapar gemensam papperskorg som kan tömmas manuellt.

Och nytt problem: Jag söker efter meddelanden, men TB hittar ingenting. Märkligt, eftersom jag tydligt ser att det finns mängder med meddelanden som har t.ex. "jeans" i rubriken. Söker jag på "jeans" får jag noll träffar. Alla meddelandena med "jeans" i rubriken har dessutom ordet i själva meddelandet. Hittar inga inställningar för sökfunktionen heller.

Usch, tycker detta är mycket krångligare än Outlook, eller så har jag haft Outlook så länge att jag vant mig helt vid det programmet.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-04 13:09:07

Undrar om det kommer att funka med detta sketprogram...

Har löst tasks nu. Övriga problem kavrstår, PLUS ETT NYTT:
- Ett konto tar in dubbelt av alla mail hela tiden. vet inte varför, det bara började plötsligt. Fan vad jobbigt.
Bror Duktig

Inläggav matgar » 2013-01-04 19:34:21

Bror Duktig skrev:Men jag hittar fortfarande inte hur man skapar gemensam papperskorg som kan tömmas manuellt.

Jag hittar inget sätt för detta. Har aldrig känt behov av det, men alla är vi ju olika.

Bror Duktig skrev:Och nytt problem: Jag söker efter meddelanden, men TB hittar ingenting. Märkligt, eftersom jag tydligt ser att det finns mängder med meddelanden som har t.ex. "jeans" i rubriken. Söker jag på "jeans" får jag noll träffar. Alla meddelandena med "jeans" i rubriken har dessutom ordet i själva meddelandet. Hittar inga inställningar för sökfunktionen heller.

Har aldrig haft några problem med sökningar. dock så föredrar jag att använda mig av filtrering (ctrl+shift+k) istället för "sök" funktionen (ctrl+k).
Använder du filter funktionen kan det vara värt att dubbelkolla att det fältet du vill söka på är ibockat.

Bror Duktig skrev:Usch, tycker detta är mycket krångligare än Outlook, eller så har jag haft Outlook så länge att jag vant mig helt vid det programmet.

Tror mest det är en vanesak.. tar alltid tid att lära sig nått nytt, särskilt om det sitter i ryggraden. :)
matgar

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-04 19:42:06

Tack, ska testa filtrering. Använder sökfunktionen många gånger om dagen.

Vill kunna tömma allt skräp i ett svep, för då tas det bort från servern, så jag slipper gå igenom allt igen på telefonen, utan att behöva stänga TB/datorn.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-04 19:44:27

Dubbletter berodde på att jag hade lagt in konton i gmail för att testa som alternativ, och sedan tog TB in alla konton som låg i gmail när jag bara ville ha just gmailadressen. Trots att jag inte lagt till de andra som alias utan fristående konton. Märkligt.
Bror Duktig

Inläggav Miche » 2013-01-06 20:10:45

Jag körde Thunderbird på ett USB-minne en period men när minnet försvann gav jag upp den varianten och använder numera endast gmail, gillar det mesta med gmail så jag känner inte något behov av att byta tillbaka.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-06 21:06:22

Miche skrev:Jag körde Thunderbird på ett USB-minne en period men när minnet försvann gav jag upp den varianten och använder numera endast gmail, gillar det mesta med gmail så jag känner inte något behov av att byta tillbaka.

Orkar inte med gmail och ständiga förändringar där plötsligt mail taggas och stoppas undan i nya okända mappar. Vet inte hur många mail jag missat p.g.a. sådant.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2013-01-06 22:17:45

Bror Duktig skrev:
Miche skrev:Jag körde Thunderbird på ett USB-minne en period men när minnet försvann gav jag upp den varianten och använder numera endast gmail, gillar det mesta med gmail så jag känner inte något behov av att byta tillbaka.

Orkar inte med gmail och ständiga förändringar där plötsligt mail taggas och stoppas undan i nya okända mappar. Vet inte hur många mail jag missat p.g.a. sådant.

Taggningar kan bara ske på två sätt: antingen av dina egna filter (som du har egen full kontroll över, eller hur?) eller av att Google inför nya regler vilket de gör då och då, det är sant. Men då är det alltid inom Googles egna Labs-tillägg, aldrig av andra parter. Externa mailskickare, som annonsörer, spammare, reklammakare osv som inte är godkända av Google - kan omöjligen tagga några mail - det strider emot Googles filosofi.

Om man enbart kör ren gmail (ren= utan filter och några tillägg från Labs) så ska ingenting kunna taggas automatiskt. De reglerna finns endast i Labs - framförallt i den som heter Smart Labels. Jag själv kör några Labs-tillägg. Om man väljer att köra Labs-tillägg får man räkna med att Google ibland ändrar reglerna. Jag tycker dock inte det är särskilt störande men jag har lyckats få till en hyfsad ordning i min gmail.

Så ifall du vill nollställa gmail till ursprunget så mycket det går så ska du göra två saker. Dels, radera dina filter, dels avaktivera dina Labs-tillägg. Då är du tillbaka i "ren" gmail. Sedan kan du börja lägga till tillägg, filter mm men då med full kontroll över vad som händer.
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-06 22:49:35

Jag hade problem med att gmail hittade på en "viktigtmapp" och lade hipp som happ diverse mail där, som jag sedan anklagade de som skickat för att ha skrivit av min adress fel. Jag hade inte sett några mail.

Sedan är det svårare att få till mappsystemet, och fungerar det offline? Hur vet jag att alla mail lagras på ett bra sätt (kalendern är bättre, den finns i Outlook, Thiunderbird, telefonen m.m. och försvinner inte hur som helst).

Vidare så kollar den bara POP3 varje halvtimme, och om jag lägger till gmailadressen i annan enhet, så hämtas alla mail från andra konton som ligger i gmail. Så man får hålla reda på vad man lägger till eller ej (trots att de är egna konton och inte alias). Det här sista gör att jag inte kan testa gmail parallellt, om jag ska kunna hämta gmailadresser till TB, Outlook eller telefonen samtidigt. Får massa dubbletter.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2013-01-06 23:09:33

Bror Duktig skrev:Jag hade problem med att gmail hittade på en "viktigtmapp" och lade hipp som happ diverse mail där, som jag sedan anklagade de som skickat för att ha skrivit av min adress fel. Jag hade inte sett några mail.

Gillade heller inte important grejen och lyckades få bort den (den lär dock vara rätt bra när man begriper sig på den) .

- För att inte visa den i vänsterkolumnen: Settings > Labels > System Labels > Hide Important

- För att helt stänga av viktigfunktionen krävs ett filter:
    1. Skapa ett filter
    2. Skriv din mailadress i To: fältet
    3. Bocka för 'Never Mark Important'
    4. För att få bort alla gamla viktigmail bocka för Apply to all matching messages
    5. Klicka på Skapa.
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-06 23:27:24

Usch, tycker det är jobbigt. När jag väl ska testa det där, har alla funktioner ändå bytts ut 100 gånger och något nytt gäller. Ungefär som med Facebook som man ju tröttnat totalt på p.g.a. sådant.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2013-01-06 23:32:32

Bror Duktig skrev:Vidare så kollar den bara POP3 varje halvtimme,

Det där är en myt. I själva verket så varierar hämtningtiden enligt hur många mail som finns. Ju fler mail gmail hittar varje gång desto oftare hämtar den. Läs mera här.

Bror Duktig skrev: och om jag lägger till gmailadressen i annan enhet, så hämtas alla mail från andra konton som ligger i gmail.

Om du med "enhet" menar en mobil så kan man styra det där själv i gmailappen i mobilen.

När du säger "andra konton" antar jag att du menar POP-hämtning. Varje POP-hämtning får sin egen tagg (label) i gmail om jag minns rätt.

Man går in och markerar på varje tagg om den ska hämtas eller inte och hur ofta. Ju fler taggar man hämtar desto långsammare går det. Här kan man alltså välja att inte alls hämta sin POP-mail om man inte vill det för att snabba upp det hela. Själv hämtar jag i princip bara inboxen - det räcker normalt sett och går fortast. Min POP-mail är ändå i stort sett bara spam.

Nånstans kan man också ange om man vill hämta hela mailet eller bara huvudet. Säger sig själv vilket som går snabbast.

Om man vill hämta en viss tagg är det lite lurigt vad man ska ange. . Om man anger 10 dagar så tydligen ska det gå snabbare. Men det får man googla och experimentera på.

Om man kör gmail.com i mobilens webbläsare däremot då har du rätt - samma saker hämtas som i en dator.

Bror Duktig skrev:Så man får hålla reda på vad man lägger till eller ej (trots att de är egna konton och inte alias). Det här sista gör att jag inte kan testa gmail parallellt, om jag ska kunna hämta gmailadresser till TB, Outlook eller telefonen samtidigt. Får massa dubbletter.

När man, som du har, har flera olika klienter - TB, OL, mobil mm - kan det lätt bli rörigt. Du bör bestämma dig för vilken som är din HUVUDKLIENT. Huvudklienten ska alltid vara inställd som IMAP. Om man deletar ett mail i huvudklienten tas den också direkt bort på gmail.com. Om klienten är POP blir det inte så och det upplever man som väldigt irriterande.

Jag kör enbart gmail.com och android så jag har inte lika många klienter som du. Om jag hade haft det och gmail.com var min huvudmailserver hade jag satt alla klienter till IMAP.,både huvudklienten och andra enheter.

Om man har nån annan mail, exempelvis en telia.com adress, eller (gud förbjude) spray.se blir jag förvirrad. Var ligger egentligen mailen centrallagrad då?? Och kan man vara säker på att den servern klarar alla ens olika klienter? Med gmail.com som centralserver vet jag att allt funkar, allt blir så mycket enklare.
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-06 23:34:21

Jag kör POP som ska vara kvar på servern tills de tas bort i den klient jag har. Tycker det fungerar bra. Liknar IMAP fast jag slipper rensa särskilt och ha mig. Bara tömma papperskorgen (varför jag ville kunna tömma alla på en gång för att rensa servern och slippa få oönskade mail i luren).
Senast redigerad av Bror Duktig 2013-01-06 23:35:07, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2013-01-06 23:34:51

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:Jag hade problem med att gmail hittade på en "viktigtmapp" och lade hipp som happ diverse mail där, som jag sedan anklagade de som skickat för att ha skrivit av min adress fel. Jag hade inte sett några mail.

Gillade heller inte important grejen och lyckades få bort den (den lär dock vara rätt bra när man begriper sig på den) .

Förtydligande: jag fick bort den från gmail.com vilket var gôrskönt.

Däremot syns den fortfarande i androids gmailapp men det skiter jag i för den bråkar iaf inte med mig :D
barracuber

Inläggav barracuber » 2013-01-06 23:37:40

Bror Duktig skrev:Jag kör POP som ska vara kvar på servern tills de tas bort i den klient jag har. Tycker det fungerar bra.

Ja även för POP kan man tdligen ange 'inte ta bort från server'. I praktiken blir det ju som IMAP och då är ju allting ok. Många mailleverantörer erbjuder ju dessutom enbart POP. Tror dock att IMAP har andra fördelar som jag inte kommer på just nu. Kan inte påstå att jag är nån direkt mailexpert....
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in