"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav Abskissa » 2012-11-19 0:03:25

plåtmonster skrev:Det beror på vad du menar med mönstertänkare. Något som jag kan är iaf att förstå system.


Hm! Nyfiken på vad du ägnar dig åt, intresserar dig för etc.

Det är rätt svårt att definiera olika typer av tänkande, tycker jag, samt att förstå hur någon annan tänker. Jag undrar själv vidare vad Temple Grandin menar när hon pratar om mönstertänkande, visuellt och verbalt tänkande. För er som inte sett, se henne på Ted talks! Kort men inspirerande och hon gör åtminstone mig glad genom att vara sin egen http://www.ted.com/talks/temple_grandin_the_world_needs_all_kinds_of_minds.html
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav plåtmonster » 2012-11-19 1:50:58

Mönster på dess mest grundläggande nivå bör vara sådant som återkommer, gärna ofta. Det kan vara ljud, bilder, tankar, smak, känslor, nummerserier, algebraiska uttryck osv. Dessa kan man ofta återspela i huvudet beroende på vilken typ av sinnesinformation man är lagd åt. Alltså bör mönsterigenkännande vara att snabbt identifiera specifika återkommande saker som ett visst mönster. Mönstertänkande bör då vara att ta in intryck känna igen de och korrelera med fakta eller andra mönster och inte minst förstå innebörden av ett mönster i ett visst sammanhang. Matematik eller för den delen datorprogram kan sägas vara superessensen av vissa mönster.

Sysslar annars med tekniska lösningar, framförallt att hitta de och tillämpningar av dito.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in