Theory of Mind - ToM - och drivkrafter.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-18 15:59:29

Eh, det där ToM-testet är ju för barn. Vad jag vill minnas brukar AS-barn vara senare med att förstå det där resonemanget, men de kommer dit via intellektet sen, det tar bara längre tid. Hon verkar tro att aspergare är förståndshandikappade också.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 15:22:02, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Banzai » 2011-02-18 16:04:18

Zombie skrev:
Banzai skrev:OT

Angelic Fruitcake skrev:Banzai, vad var det hon sa om ToM som du inte tyckte stämde? Du får gärna använda mig som bollplank om du vill, för jag diskuterade det här en hel del med min psykolog under utredningen och fick en ganska klar AS-diagnos, trots att jag inte har urusel ToM. ToM är f ö bara en av många teorier om hur autism fungerar. Personligen tror jag mer på teorierna om Exekutiv Dysfunktion, och dess implikationer för social interaktion.

Exemplet hon tog var detta:

Anna och Pelle (kan ha varit Olle, minns inte riktigt nu) leker i parken. Där finns även en glassförsäljare och Pelle kommer på att han vill ha glass, men han har inga pengar med sig. Pelle bestämmer sig för att springa hem och hämta pengar medan Anna stannar kvar. Han säger: "Jag går hem och hämtar pengar," innan han går.

Glassförsäljaren kommer på att det är gospeluppträdande i kyrkan en bit därifrån och som den affärsman han är så bestämmer han sig för att gå dit då det antagligen är mycket folk där. På vägen till kyrkan så passerar han Pelles hem och som tur var så får Pelle syn på honom. Pelle vet då att glassförsäljaren finns borta vid kyrkan och går dit för att köpa glass.

Kvar i parken är då Anna som börjar fundera vart Pelle har tagit vägen. Hon bestämmer sig för att gå och leta efter honom; vart går hon?

Svaret är: Hem till Pelle, men Lotta sa att en person med asperger hade sagt; kyrkan.

/OT

Om Abrahamsson verkligen menade det där, generellt om aspergare och inte bara som sin personliga berättelse, och det inte blev något missförstånd, så är det riktigt allvarlig desinformation. Och även om hon menade det generellt så var det väl ändå bara om barn? :shock:

Kastar ner litet kritik ouppläst och på fri hand:

Det här verkar vara ungefär den nivå man testade unga pojkar på då när det begav sig att man skapade den här myten.
    Men i sådan här berättelseform mäter man då inte alls bara mentaliseringsförmåga, utan också arbetsminne och kapacitet att hålla flera tankeled i huvudet, och det går inte att se vad som är vad.

Även med kortare berättelser försummade man, eller visste inte på den tiden, att miljö, tilltal och så vidare kan ha gjort barnen mera stressade än vad vanliga barn skulle ha blivit, vilket i sin tur också kan ge mycket större utslag på aspergare än på vanliga barn.

Inte heller tycks man ha haft en tanke på vad jag har för mig (?) ändå redan på den tiden var känt i teorin: att asperger är "en genomgripande störning i utvecklingen", och att det alltså kan tänkas att man inte kan säga något definitivt och en aspergares mentaliseringspotential förrän den är både vuxen och gott och väl det.

Asperger hos kvinnor visste man heller knappt fanns, än mindre att kvinnliga aspergare brukar ha lättare med just sociala färdigheter.
Ändå är det resultaten från de här testerna man gladeligen har generaliserat från pojkar, i en situation där de kanske inte heller kunde göra sig själva rättvisa, till både flickor och vuxna.
Jo, men hon är ju kvinna. Hon tog även upp det där med att tänka i flera led och att hon inte kan det (hon var en väldigt bra föreläsare och rolig ). Som exempel på detta så tog hon upp att hon lärt sig att man skulle fråga vad folk gjort i helgen, men hon att hon inte förstått att hon skulle stanna kvar och lyssna på svaret! :D

Jag kan mycket väl ha missförstått/missuppfattat; satt längst bak och folk runt omkring förde en massa oväsen så jag hade svårt att fokusera samt att jag var trött.

Men nu blir det väldigt OT här... Det finns väl en passande tråd där dessa OT-inlägg kan flyttas till så vi inte förstör Identitets tråd?
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 15:22:02, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Zombie » 2011-02-18 16:13:43

Banzai skrev:Jo, men hon är ju kvinna.

Och? :) Jag ifrågasatte inte det, eller att vi alla är olika efter och oavsett både kön och allt annat. Jag kritiserade det jag minns att jag har läst om den ännu tydligen "aktuella" forskningen i aspergares mentaliseringsförmåga. Att hon är bra och rolig kan jag intyga. Jag tycker om henne som person också.

Det finns massor med passande trådar. Här finns säkert inte alla. Jag har bett om flytt till någon av dem.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:22:02, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Banzai » 2011-02-18 16:16:09

Zombie skrev:
Banzai skrev:Jo, men hon är ju kvinna.

Och? Jag ifrågasatte inte det, eller att vi alla är olika efter och oavsett både kön och allt annat. Jag redogjorde för vad jag minns att jag har läst om den ännu tydligen "aktuella" forskningen i aspergares mentaliseringsförmåga. Att hon är bra och rolig kan jag intyga. Jag tycker om henne som person också.

Det finns massor med passande trådar. Här finns säkert inte alla. Jag har bett om flytt till någon av dem.

Oki. Jo, jag har väl lite svårt att fatta att vi är olika på ett plan tycks det som... Detta trots att jag läst det i så många trådar.
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 15:22:02, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Inläggav Banzai » 2011-02-18 23:35:30

Angelic Fruitcake skrev:Hon verkar tro att aspergare är förståndshandikappade också.

Nej, nej, nej. Det intrycket gav hon verkligen inte! Jag ber om ursäkt om jag fick det att framstå som så. Jag hörde inte riktigt allt hon sa då jag satt längst bak och ljudet inte var det bästa (att folk runtomkring förde oväsen gjorde inte saken bättre). Hon har ju själv aspergers och har högt IQ så hon vet att aspergare inte är förståndshandikappade. Detta är en miss från min sida och inget annat.
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 15:22:05, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Inläggav mnordgren » 2011-02-26 18:56:36

Moderator:

Den här diskussionen kommer ursprungligen härifrån:

konsidentitet-t19227.html
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 15:22:05, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav AAA » 2011-02-27 12:29:20

Hon verkar ju rätt intressant, Lotta. Jag känner igen mig i en del ni skrivit här.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 15:22:05, redigerad totalt 1 gång.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-27 16:07:20

Har inte läst hela tråden, men kan säga att när jag diskuterat saken med Lotta har det framgått att hon har mer bekymmer med ToM än t o m mina barn, som ända har samma diagnoser. För mig var det ett bra exempel på hur mycket det kan diffa i svårigheter och lättheter, fast personerna har samma diagnos(er) och hög IQ.

Mina ungar har inte haft några som helst bekymmer med att klara Sally och Ann och glassgubben vid kyrkan-testet. Däremot T o M i skarpt läge, som i stressade situationer, det är nåt annat. Eller kanske inte ens att förstå att andra tänker/känner på annat sätt än de själva, men att AGERA efter det också.

Nu är jag i tidsnöd och kan inte skriva mitt inlägg tydligare eller bättre, men det här är nåt jag tänkt på sen jag pratade om det, så nu skriver jag ändå.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:22:05, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav AAA » 2011-02-27 23:39:59

Jag är kan inget om ToM - behöver förstå sånt här, tror jag. Men även om jag läser så fattar jag inte riktigt vad det går ut på. Det känns för diffust, helt enkelt.

Enligt andra så är det knepigt för mig med bland annat a). Var jag ska börja b). Vilket steg som kommer efter ett annat c). Komma ihåg ett flöde av info d). Begripa varför något är på en given plats (till exempel en högtalare i en radio, men det fattar jag) e). Varför det är jobbigare att gå på begravning än att storhandla.

Är jag knäpp som inte begriper ToM, eller?
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Aspergare och vården

Logga in