Teaterlinje för personer med Aspergers syndrom

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Teaterlinje för personer med Aspergers syndrom

Inläggav Floriann » 2011-10-03 16:03:21

Den här linjen låter super. Får en varm magkännsla av hemsidan och det du berättar Peter. Känns som att ni tar eleverna på allvar, på ett sett som jag inte ofta stött på inom folkhögskolevärlden. Skulle gärna söka till den här skolan nästa gång det är dags. Men nu måste jag hitta ett vettigt ställe att fixa gymnasiebehörigheten. obs; jag gillar improteater.
Floriann

Anslöt: 2011-08-16

Inläggav rapchic » 2011-10-31 11:25:45

(ok lite gammal tråd)

jag har inte gått teaterfolkhögskola (däremot gör min syster det nu men hon är NT)
däremot så gick jag drama som tillval 3 av 4 år på gymnasiet och det har faktiskt hjälpt mig att lära mig tex att läsa kroppsspråk och sånt bättre.

nu vet jag inte däremot hur viktigt det är att gå på specialskola för att man har AS då jag inte hade diagnos då jag gick på skolan. så jag har ingen aning om vilken slags hjälp man får/inte får.

däremot är det lite inaktuellt med att flytta för att gå i skola för mig då jag har man och gård nu :-)Happy för ett par år sen hade det varit mer aktuellt.
får väl försöka starta en amatörteatergrupp då jag riktigt saknar att stå på scen :oops:
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Joakoni » 2011-11-19 1:05:38

Att sådant inte fanns i mitt kära hemland... Det var min ungdoms dröm, att bli skådespelare... :( Men jag var
1. inte tillräckligt snygg
2. inte alls självsäker
3. och ännu mindre stresstålig.
Och trycket och konkurrens var enorm.
Fast jag var egentligen ganska duktig. Och med rätt förutsättningar... :-)004
Men det är ingenting som jag tänker göra nu.
Men det är bra att det finns!
Joakoni

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Peace » 2011-11-19 2:02:10

Teater verkar finnas på många folkhögskolor. Inget jag personligen skulle vilja gå. Inte folkhögskola med aspergerinriktning öht. Har lite dåliga erfarenheter av det efter att ha varit på en prova på-vecka.
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Vampire » 2011-12-01 11:05:47

Jag är medlem i en fri teatergrupp och kan varmt rekommendera teater som fritidsaktivitet! Eller varför inte plugga det? Nu har jag ingen erfarenhet av teatergrupper för enbart personer med AS, men tack vare teatern har jag blivit mycket bättre på socialt samspel. Jag medger att jag kan bete mig annorlunda även på scenen, men där har jag också en helt annan chans att fråga regissören eller någon gruppkompis hur det är sannolikt att min roll beter sig. Den möjligheten har jag inte annars, när det gäller mig själv. Ja, med undantag för mina närmaste vänner då.
Vampire
Inaktiv

Anslöt: 2011-11-30

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in