Tänker på allt jag gör

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2009-10-12 6:54:34

Flia skrev:
Zombie skrev:
För mig och kanske flera kan det nog vara en glidande skala mot OCD också. (Bland annat?)

Ja min ADHD-psykiatriker sa att mitt planerande skulle kunna vara OCD.

Jag har inga som helst negativa synpunkter på det här, det är bara ett led i mitt självdiagnosticerande. Nu är jag ett steg närmare förvissning om att jag faktiskt är aspie, och det ser jag bara som en fördel eftersom det balanserar ADHD'n.

Intressant det där med att planerande skulle kunna vara OCD.

Min psykiater anser att mitt perfektionsbehov och att jag vill göra saker på "mitt sätt" är OCD.

Intressant också det du skrev att aspergaren balanserar ADHD'n - en sak som varit uppe här flera gånger tidigare. Den som fick upp mina ögon för det var a-mamman.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:59:10, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-12 7:00:01

Jag ser inte att mitt medvetande om vad jag gör, skulle vara kopplat till tvångsgrejer.

Jag kan hamna i tvångsgrejer också, och det känns inte alls lika.

Sedan undrar jag hur en terapeut/psykdoktor/psykolog ska avgöra om man har tvång eller nädvändiga rutiner och nödvändig koll.
Det verkar som de ofta tolkar nädvändigt kontrollstöd som tvång.
Även en del "tvång" som inte går att se minsta nytta med, kan ändå vara till nytta för att skänka lite lugn, så länge det inte skadar och inskränker vardagen.

Det som har varit tvång för mig, har varit hindrande för mig. Till nackdel, givit ångest.
Ibland behöver jag göra saker på ett sätt som kan verka OCD-aktigt, men om jag inte gör det så, så kommer jag av mig och tappar struktur.

Och som sagt, för mig är det inte kopplat till min medvetenhet om vad jag gör, men jag kanske har fattat något fel?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2009-10-12 7:13:17

Bror Duktig skrev:Jag ser inte att mitt medvetande om vad jag gör, skulle vara kopplat till tvångsgrejer.

Nä, så menade inte jag åtminstone, jag reflekterade bara över OCD per se och funderade inte på nån eventuell koppling till medvetande om vad jag gör.

Bror Duktig skrev:Jag kan hamna i tvångsgrejer också, och det känns inte alls lika.

Sedan undrar jag hur en terapeut/psykdoktor/psykolog ska avgöra om man har tvång eller nädvändiga rutiner och nödvändig koll.
Även en del "tvång" som inte går att se minsta nytta med, kan ändå vara till nytta för att skänka lite lugn, så länge det inte skadar och inskränker vardagen.

Precis. Tvång har helt klart en skamstämpel på sig - medelsvensson tänker naturligtvis på Gökboet och ser en neurotisk person som febrilt tvättar händerna varannan minut.

Förr var tvång något smart och rationellt. Man var tvungen att släcka elden så fort som möjligt, annars skulle fiender och rovdjur lockas dit. Att vilja försäkra sig om att spisplattorna är av är väl inte mindre rationellt? Men det som förr var rationellt ses idag som en mentalsjukdom.

Bror Duktig skrev:Det som har varit tvång för mig, har varit hindrande för mig. Till nackdel, givit ångest.

Den typen av tvång har jag själv haft turen att slippa.

Bror Duktig skrev:Ibland behöver jag göra saker på ett sätt som kan verka OCD-aktigt, men om jag inte gör det så, så kommer jag av mig och tappar struktur.

Många aspergare behöver och inser dessutom själva att de behöver den strukturen.

Bror Duktig skrev:Och som sagt, för mig är det inte kopplat till min medvetenhet om vad jag gör, men jag kanske har fattat något fel?

Vet inte riktigt, men för mig låter mycket OCD som högst medvetet och streetsmart. Missar jag något?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:59:10, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Duras » 2009-10-12 7:21:21

Bror Duktig skrev:Jag ser inte att mitt medvetande om vad jag gör, skulle vara kopplat till tvångsgrejer.

Det som har varit tvång för mig, har varit hindrande för mig. Till nackdel, givit ångest.
Ibland behöver jag göra saker på ett sätt som kan verka OCD-aktigt, men om jag inte gör det så, så kommer jag av mig och tappar struktur.

Och som sagt, för mig är det inte kopplat till min medvetenhet om vad jag gör, men jag kanske har fattat något fel?

Mycket bra skrivet. Äntligen fick jag detta utrett (inför mig själv). Det finns vissa saker som jag måste genomföra exakt på mitt sätt som en ritual. Det gör mig lugn och glad, men om det inte blir enlligt ritualen kan hela dan bli förstörd. Det går att förändra dessa ritualer men i så fall ska det planeras noga under lång tid och ske i små små steg.

Det finns dom som skrattar åt mig för detta och tycker jag är fånig men jag ser det som positiva tvångstankar.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Duras

Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Flia » 2009-10-12 11:29:48

För min del tror jag att planerandet kan se ut som OCD om man inte har AS med i beräkningen. Alltså att min psykiatriker hade fel.

En annan variant kanske är att tvång är en del av AS, att det ingår per definition.

Vårt beroende av rutiner kan ju ses som ett tvång, eftersom många mår riktigt dåligt om rutiner inte fungerar.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 21:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Zombie » 2009-10-12 13:45:44

I så fall har jag fel på exakt samma sätt.

Nej, att ha koll på vad jag gör, så att jag alls kan göra det eller inte gör fel, är inte OCD (som jag också vet hur det kan kännas). Dessutom finns åtminstone för mig den tredje helt andra saken att hålla koll för att slippa få skit för att jag inte duger osv.

Vad jag menade är inte att jag tror det skulle vara samma sak, utan att det för mig känns som att det (allmänt, inte bara personligt) kan höra till kategorier som kan trigga varandra eller vara olika, kanske ibland och hos vissa personer överlappande eller varandra påverkande delar av ett kontinuum-fält. Delar av samma neurologiska konstruktionskategori. Svårt att förklara. Vet inte om det här blev förståeligt.

Vad experter beträffar och deras versioner av vad som "är" AS, AD(H)D eller OCD och minsann ingenting annat, eller rationellt eller ej, så tror jag tyvärr vi får utgå från att det är vi som är experterna och får mäta om de är ute och cyklar eller ej efter det. Sedan vi själva har börjat få litet reda på oss och våra likar. Som i så många andra avseenden. (Och naturligtvis inte därmed sagt att inte man själv också kan ut och cykla.)

Vi väntar fortfarande på att folk ur våra egna led, som har egen erfarenhet och förståelsegrund för andra där inte "NT":s ToM räcker, ska ta över vetenskapen om oss.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-12 14:56:14

Flia skrev:Vårt beroende av rutiner kan ju ses som ett tvång, eftersom många mår riktigt dåligt om rutiner inte fungerar.

Haha, det får mig att tänka på det stora beroendeproblemet med mat. ALLA är ju helt beroende av mat. Det är ett större problem, än alkohol med andra ord ;)
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in