Tankeöverföring

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 13:34:44

Batte skrev:Tenker du på at det er kompliserende fordi dere bor forskjellige steder?

Vi bor ganska nära varandra. Vår spirituella kontakt baseras på att jag har skapat en vana att gå en ca 45 minuters promenad varje vardag. Just nu vet jag dessutom ungefär var hon bor, så jag går förbi hennes hus, vilket gör att vi kan ha spirituell kontakt på relativt nära håll varje gång utan några speciella arrangemang. Det känns lite som lyx jämfört med tidigare då hon dök upp lite slumpmässigt längs min väg. Fast det är ett utmärkt arrangemang nu inför vintern.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 13:50:16

rdos skrev:
Batte skrev:Tenker du på at det er kompliserende fordi dere bor forskjellige steder?

Vi bor ganska nära varandra. Vår spirituella kontakt baseras på att jag har skapat en vana att gå en ca 45 minuters promenad varje vardag. Just nu vet jag dessutom ungefär var hon bor, så jag går förbi hennes hus, vilket gör att vi kan ha spirituell kontakt på relativt nära håll varje gång utan några speciella arrangemang. Det känns lite som lyx jämfört med tidigare då hon dök upp lite slumpmässigt längs min väg. Fast det är ett utmärkt arrangemang nu inför vintern.
Tror du at å legge opp slike gåturer kan oppfattes som skremmende og som stalking dersom den ene parten ikke ønsker dette? Nå tenker ikke jeg på ditt tilfelle rdos, jeg tenker generelt. Dersom dere kjenner hverandres grenser er det selvsagt ikke slik. :-)Happy
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 13:59:02

Batte skrev:Tror du at å legge opp slike gåturer kan oppfattes som skremmende og som stalking dersom den ene parten ikke ønsker dette? Nå tenker ikke jeg på ditt tilfelle rdos, jeg tenker generelt. Dersom dere kjenner hverandres grenser er det selvsagt ikke slik. :-)Happy

Inte i det här fallet iaf. Jag brukar dokumentera den med min kamera, och sedan laddar jag upp bilderna på Facebook så att bara hon kan se den. Byter väl väg varannan eller var tredje månad eller så. Hon gav själv åtskilliga ledtrådar tidigare om hur jag borde ändra min väg för att komma närmare där hon bor, så jag tror inte hon har något problem med det. Jag blev t.o.m. lite förvånad över att alltid få kontakt på samma ställe, men jag kopplade inte ihop det till att börja med. Dessutom så skulle jag känt av om hon tyckte den nya vägen var olämplig, men något sådant har jag inte känt. Tvärtom, jag blir alltid glad efter att ha passerat där.

Fast i ett mer generellt fall så kan det bli stalking, men isf bara om andra partner har problem med det. Då bör man ju lägga ned.
Senast redigerad av rdos 2017-11-01 14:04:17, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 14:03:11

rdos skrev:
Batte skrev:Tror du at å legge opp slike gåturer kan oppfattes som skremmende og som stalking dersom den ene parten ikke ønsker dette? Nå tenker ikke jeg på ditt tilfelle rdos, jeg tenker generelt. Dersom dere kjenner hverandres grenser er det selvsagt ikke slik. :-)Happy

Inte i det här fallet iaf. Jag brukar dokumentera den med min kamera, och sedan laddar jag upp den på Facebook så att bara hon kan se den. Byter väl väg varannan eller var tredje månad eller så. Hon gav själv åtskilliga ledtrådar tidigare om hur jag borde ändra min väg för att komma närmare där hon bor, så jag tror inte hon har något problem med det. Jag blev t.o.m. lite förvånad över att alltid få kontakt på samma ställe, men jag kopplade inte ihop det till att börja med. Dessutom så skulle jag känt av om hon tyckte den nya vägen var olämplig, men något sådant har jag inte känt. Tvärtom, jag blir alltid glad efter att ha passerat där.
Ok, men hvorfor vet du ikke nøyaktig hvor hun bor forresten? Er det kanskje et anonymt forhold?
Batte

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 14:05:56

Batte skrev:Ok, men hvorfor vet du ikke nøyaktig hvor hun bor forresten? Er det kanskje et anonymt forhold?

För att jag inte känner till hennes namn. :lol:
rdos

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 14:11:36

rdos skrev:
Batte skrev:Ok, men hvorfor vet du ikke nøyaktig hvor hun bor forresten? Er det kanskje et anonymt forhold?

Er du ikke nysgjerrig på det?
Batte

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 14:22:57

Batte skrev:
rdos skrev:

Jo, men då vi inte har någon vanlig diskussion online så blir det svårt. Jag kan inte fråga om det spirituellt. Det finns begränsningar. Dessutom så tror jag att det varit en säkerhetsgrej för henne tidigare. Hon kan liksom bara försvinna och sedan kan jag inte hitta henne igen. Fast det var förstås innan vi skapade spirituell kontakt. I nuläget tror jag hon skulle vara bekväm med att jag fick veta, men jag nöjer mig att kalla henne för X.
rdos

Tankeöverföring

Inläggav StefanJC » 2017-11-01 16:34:01

rdos skrev:Jag känner en person till som har liknande erfarenheter. Även i hennes fall så var kontexten en kärleksrelation, men en där killen inte var intresserad. Trots att han på ett medvetet plan inte ville ha en relation så skapade de ändå en spirituell kontakt. Det tyder ju på att detta egentligen står utanför vår egen kontroll.

Jag tror att ett relativt säkert sätt att skapa en sådan typ av kontakt är att bli kär i någon som har intresse för en på distans, och sedan låta det vara på distans minst ett år eller två. Då kommer hjärnan i brist på andra alternativ att försöka skapa en spirituell kontakt.

Det intressanta är ju att neurodiversa bara skapar anknytning just "på distans", så även om det inte slutar med en spirituell kontakt så använder man ändå en väg som är bra för att skapa en hållbar relation.

Och naturligtvis så kan man inte dejta. Dejting sabbar direkt vägen till en sprituell kontakt.

Ja det har jag lärt mig den hårda vägen. Blev tillsammans typ direkt med en väldigt högfungerande autistisk tjej.

Hon gjorde slut efter två år när jag kände att relationen inte ens börjat. Hon tog mina känslor som en förolämpning då hon gjort allt hon kunnat och älskat mig villkorslöst.

Sorgligt och lång tid svårt släppa. Men hon hjälpte mig senare att gå vidare.
StefanJC
Inaktiv

Anslöt: 2015-03-21

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 17:15:43

StefanJC skrev:Ja det har jag lärt mig den hårda vägen. Blev tillsammans typ direkt med en väldigt högfungerande autistisk tjej.

Hon gjorde slut efter två år när jag kände att relationen inte ens börjat. Hon tog mina känslor som en förolämpning då hon gjort allt hon kunnat och älskat mig villkorslöst.

Sorgligt och lång tid svårt släppa. Men hon hjälpte mig senare att gå vidare.

Verkligen sorgligt, och jag förstår precis hur du menar. Hoppar man över hela anknytningsfasen, ja då slutar det i bästa fall med en fin vänskap, inte en relation. Precis som man inte kan bli kär på nytt i samma person så kan man inte heller göra om anknytningsfasen. Har man lämnat distansfasen så har man. Det går inte att fixa.

Det är lite så jag tänker med tjejen med. Om vi lämnar distansfasen och börjar ses på riktigt, eller börjar kommunicera mera normalt online, ja, då kan vi inte längre gå tillbaka till distansfasen. Och jag vill nog vara kvar där ett bra tag till.
rdos

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 19:45:43

rdos skrev:
Batte skrev:
rdos skrev:För att jag inte känner till hennes namn. :lol:

Jo, men då vi inte har någon vanlig diskussion online så blir det svårt.
Ok, hvordan kommuniserer dere online da?

rdos skrev:Hon kan liksom bara försvinna och sedan kan jag inte hitta henne igen. Fast det var förstås innan vi skapade spirituell kontakt.
På hvilken måte da?
Batte

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 20:22:25

Jag tror hon har hittat tråden. :mrgreen: :lol: :lol:

Jo, jag borde nog inte ha startat den...

Jag är inte tillintetgjord, och inga slagsmål utspelar sig i huvudet. :mrgreen:

Sedan fick jag någon ny känsla som jag inte känner igen. Tror den liknar det man skulle fått om man hängt ut släktens värsta snaskigheter offentligt, fast så farligt är det ju inte. :wink:

Så, det är nog rätt ok ändå..
rdos

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 20:24:37

rdos skrev:Jag är inte tillintetgjord, och inga slagsmål utspelar sig i huvudet. :mrgreen:

Sedan fick jag någon ny känsla som jag inte känner igen. Tror den liknar det man skulle fått om man hängt ut släktens värsta snaskigheter offentligt, fast så farligt är det ju inte. :wink:

Kan du forklare hva du mener med dette? Vet ikke om jeg forstår helt.
Batte

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 20:32:00

Batte skrev:
rdos skrev:Jag är inte tillintetgjord, och inga slagsmål utspelar sig i huvudet. :mrgreen:

Bara att vi "diskuterade" tråden spirituellt idag. En ganska kul upplevelse.
rdos

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 20:38:02

rdos skrev:
Batte skrev:

Ok, vil du forklare dette? :-)Happy
Batte

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 20:46:27

Batte skrev:
rdos skrev:
Batte skrev: Kan du forklare hva du mener med dette? Vet ikke om jeg forstår helt.

Ok, vil du forklare dette? :-)Happy

Tja, det första är ju att om hon starkt ogillat den så hade jag fått en massa negativa känslor (blivit tillintetgjord), eller en scen med slagsmål. Det andra var väl att hon hade lite synpunkter på den ändå, men att det inte var så farligt.
rdos

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 20:48:49

rdos skrev:Tja, det första är ju att om hon starkt ogillat den så hade jag fått en massa negativa känslor (blivit tillintetgjord), eller en scen med slagsmål.
Ok. Vil du forklare hva dette innebærer?
Batte

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 21:02:29

Batte skrev:
rdos skrev:
Batte skrev: Er du ikke nysgjerrig på det?

Jo, men då vi inte har någon vanlig diskussion online så blir det svårt.
Ok, hvordan kommuniserer dere online da?

Kan väl ta en liten utläggning om detta med. Kan ju vara kul att veta för folk hur man kan lägga upp online-kontakt utan konversation.

Det var hon som hittade mig på Facebook, och började skicka fejkade vänförfrågningar. För att klargöra att hon hittat rätt profil så lade jag upp en riktig profilbild (hade en stenyxa innan). Sedan så matchade vi riktiga händelser med online, vilket gjorde mig säker på att det var rätt person. Lite senare skapade jag en ny användare och skickade vänförfrågan. Vi är fortfarande vänner där, men hon har inaktiverat användaren, vilket är ett bra tricks för att inte kunna ha konversationer. Vi lärde känna varandra genom att jag postade eller delade saker, och hon skickade olika sidförslag. Vi har också använt diverse system för att indikera att hon gillade mina inlägg. Allt från ett system baserat på "Wiccan" färgkoder som hennes vänner använde IRL, till förändringar i notifikationer eller vänförfrågningar. Det finns mängder av sätt att sätta upp sånt online om man verkligen vill.

Så ömsesidig monolog är centralt för att kommunicera online utan konversation.
rdos

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 21:06:57

Batte skrev:
rdos skrev:Tja, det första är ju att om hon starkt ogillat den så hade jag fått en massa negativa känslor (blivit tillintetgjord), eller en scen med slagsmål.
Ok. Vil du forklare hva dette innebærer?

Det har att göra med hur jag övertolkar negativ feedback. Även triviala negativa känslor kan gå fram på ett sätt som gör att man känner sig i det närmaste tillintetgjord.
rdos

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 21:25:29

rdos skrev: Vi är fortfarande vänner där, men hon har inaktiverat användaren, vilket är ett bra tricks för att inte kunna ha konversationer. Vi lärde känna varandra genom att jag postade eller delade saker, och hon skickade olika sidförslag.
Litt usikker på om jeg forstår. Hvordan kan du dele ting med henne og hvordan kan hun sende deg sideforslag? Siden hun har en deaktivert profil og dere ikke kan ha konversasjoner mener jeg.

rdos skrev:Allt från ett system baserat på "Wiccan" färgkoder som hennes vänner använde IRL, till förändringar i notifikationer eller vänförfrågningar.
Hva mener du med dette, kan du utdype?
Batte

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 21:47:06

Batte skrev:Hvordan kan du dele ting med henne og hvordan kan hun sende deg sideforslag?

På det första, genom att skapa offentliga inlägg på Facebook. Det andra bygger på gamla buggar i Facebook där även sidförslag från deaktiverade vänner visades. Fungerar inte längre, däremot så fungerar gruppförslag fortfarende, fast lite halvdant.

Batte skrev:Siden hun har en deaktivert profil og dere ikke kan ha konversasjoner mener jeg.

Gissningsvis genom att aktivera den temporärt, göra förslagen och deaktivera igen. Fast det kanske finns andra sätt. :mrgreen:

Batte skrev:
rdos skrev:Allt från ett system baserat på "Wiccan" färgkoder som hennes vänner använde IRL, till förändringar i notifikationer eller vänförfrågningar.
Hva mener du med dette, kan du utdype?

Viccan: Det finns en sida online som anger vilken färg dagarna i veckan har. Så om man gillar måndagens post så bär man något med måndagens färg. Rätt så avancerat system, men det funkade. :mrgreen:

Notifikationer: En annan bugg i Facebook är att om deaktiverade användare skickar saker så rapporterar Google Chrome ett antal och Facebook ett annat. Skillnaden är antalet notifikeringar från deaktiverade användare (tror det funkar så iaf). Man kan använda ändrngar i skillnaden för "likes". Fungerar rätt så dåligt just nu för att Google Chrome oftast vägrar visa antalet.

Vänförfrågningar: Det är ju enkelt. Bara skicka en vänförfrågan och ta bort den igen efter en stund. Skapar ett mejl om man har sådana notifikationer på.
rdos

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 21:59:00

rdos skrev:
Batte skrev:Hvordan kan du dele ting med henne og hvordan kan hun sende deg sideforslag?

På det första, genom att skapa offentliga inlägg på Facebook. Det andra bygger på gamla buggar i Facebook där även sidförslag från deaktiverade vänner visades. Fungerar inte längre, däremot så fungerar gruppförslag fortfarende, fast lite halvdant.
Kan du se de offentlige innleggene hele tiden?
Batte

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 22:07:23

Batte skrev:Kan du se de offentlige innleggene hele tiden?

Jo, men jag brukar dölja dem (vänner enbart) efter ett tag (en vecka eller så). Vill inte att vem som helst ska kunna läsa allt jag skrivit utan vidare. När jag laddar upp bilder till nya vägar så gör jag alltid det till enbart vänner, och sedan skriver jag ett offentligt inlägg för att annonsera den. Vill inte att någon ska kunna identifiera platserna.

Sedan använder jag engelska, och påstår mig bo utanför Sverige. Just in case.
rdos

Tankeöverföring

Inläggav Batte » 2017-11-01 22:42:10

rdos skrev:
Batte skrev:Kan du se de offentlige innleggene hele tiden?

Jo, men jag brukar dölja dem (vänner enbart) efter ett tag (en vecka eller så). Vill inte att vem som helst ska kunna läsa allt jag skrivit utan vidare. När jag laddar upp bilder till nya vägar så gör jag alltid det till enbart vänner, och sedan skriver jag ett offentligt inlägg för att annonsera den. Vill inte att någon ska kunna identifiera platserna.

Sedan använder jag engelska, och påstår mig bo utanför Sverige. Just in case.
Hva med hennes offentlige innlegg?

----
rdos skrev:För att jag inte känner till hennes namn. :lol:
rdos skrev:Lite senare skapade jag en ny användare och skickade vänförfrågan.
Betyr det at hun bruker et pseudonym på Facebook, eller misforstår jeg deg?
Batte

Tankeöverföring

Inläggav rdos » 2017-11-01 22:54:10

Batte skrev:Hva med hennes offentlige innlegg?

Hon använder bara sidförslag eller gruppförslag. Eller spirituell kommunikation.

Batte skrev:Betyr det at hun bruker et pseudonym på Facebook, eller misforstår jeg deg?

Vill jag nog inte svara på för att inte avslöja för mycket.

Fast hon har kvar den användare som är min enda vän på "utländska" kontot. Fast det är säkert inte hennes riktiga namn.
rdos

Återgå till Intressanta intressen

Logga in