Tankar efter Aspergers utredningen är klar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Tankar efter Aspergers utredningen är klar

Inläggav hatarallt » 2012-08-30 11:37:31

Så vart precis klar med min Aspergers utredning och det vart konfirmerat att jag har det. Läste igenom dom 7 sidorna som gick igenom utredningen, vad jag var bra på vad jag var dålig på etc.

En av uppgifterna från iq-testet så skulle man måla av en figur. En normal människa började med att måla av dom stora delarna från bilden och sedan gå vidare till små detaljer. Jag/Aspergers människor började kolla på dom små detaljerna och måla av dom först.

Jag finner denna detalj intressant och har funderat på hur mycket mer än mönster uppfattar vi med aspergers annorlunda än andra människor? När vi kollar på en människa som vi tycker är vacker tycker vi hon är vacker för dom små eller stora detaljerna?

Flummig fråga kanske men sån intressant grej jag tänkt på, måste väll vart nån mer här på forumet som funderat över det efter sin utredning.
hatarallt

Anslöt: 2012-08-12

Re: Tankar efter Aspergers utredningen är klar

Inläggav Ugglan » 2012-08-30 11:47:16

hatarallt skrev:När vi kollar på en människa som vi tycker är vacker tycker vi hon är vacker för dom små eller stora detaljerna?
Jag tänker mig att det är så att vi har ett annat sinne för detaljer, tycker vi någon eller något är vackert så är det det sammantagna resultatet som avgör, men att vi till skillnad från en något mer avtrubbad individ, även har uppfattat de små detaljerna, det som går många förbi. Läste nån gång nåt om att går vi i skogen ser vi varenda blad, nåt åt det håller, och ja så tycker jag det är. Detta detaljseende är en positiv sak. Men när man blir överlastad med för mycket detaljer blir man överstimelerad osv o det är väl därför man kan få en diagnos. Man är helt enkelt inte så avtrubbad som man måste vara för att utan problem orka med den moderna verkligheten.
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in