Syriska flyktingflickor säljs i Turkiet
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Vi vet ju att IS köper och säljer syriska kvinnor. Men att fly till Turkiet kan innebära att familjerna säljer sina döttrar.
Så här säger äktenskapsmäklaren (el snarare människohandlaren):
Tillfälliga äktenskap, ja det låter som prostitution med religionens tillstånd.
Om mannen tröttnar på sin syriska extrafru så kan han bara kasta ut henne, även om hon fått barn.
På "marknaden" är det de yngsta flickorna som männen betalar mest för.
Hur kan familjerna sälja sina egna döttrar?
Ja, det har förstås ekonomiska orsaker. När flickan är bortgift får hon mat och familjen slipper försörja henne och får dessutom pengar. De kan också tänka att hon blir skyddad från våldtäkt och kidnappning.
De turkiska fruarna ser de syriska kvinnorna som rivaler. Männen kan nämligen hota sina hustrur "om du inte gör som jag säger tar jag en syrisk bihustru".
EU vill att Turkiet ska ta hand om flera flyktingar så att EU slipper. Men hur bra tar Turkiet hand om de flyktingar som redan finns i flyktinglägren? Det är inte som att flyktingarna är säkra bara för att de kommit till ett flyktingläger.
Inför utsatta människor finns det olika sätt att reagera: vilja hjälpa, strunta i dem el vilja utnyttja dem.
Källa till uppgifterna:
Så här säger äktenskapsmäklaren (el snarare människohandlaren):
http://www.svd.se/turkiets-syriska-slit-och-slangfruarSvD skrev:– Män från hela Turkiet ringer till mig och säger att de letar efter en syrisk fru. Jag kan fixa en syrisk brud till dig direkt. Du kan vara gift med henne några månader, om det är vad du vill.
Tillfälliga äktenskap, ja det låter som prostitution med religionens tillstånd.
Om mannen tröttnar på sin syriska extrafru så kan han bara kasta ut henne, även om hon fått barn.
För ungefär 13 000 svenska kronor kan turkiska män köpa sig en syrisk flyktingkvinna att ta som andra eller tredje hustru. Att lagen förbjuder såväl polygami som barnäktenskap är det få som bryr sig om. Äktenskapen är bara giltiga ur religiöst perspektiv, inte ur juridiskt. Det betyder att kvinnorna – och deras barn – inte har några rättigheter vid skilsmässa eller om maken dör.
På "marknaden" är det de yngsta flickorna som männen betalar mest för.
De yngsta, flickor mellan 12 och 16 år, är mest eftertraktade och därmed dyrast. De kallas för pistagenötter när affärerna görs upp. Kodordet för 17 till 20-åringarna är körsbär, och 20-22-åringar kallas för äpplen. Alla kvinnor över 22 års ålder är vattenmeloner. Köparna är ofta gamla nog att vara deras farfar.
Hur kan familjerna sälja sina egna döttrar?
Ja, det har förstås ekonomiska orsaker. När flickan är bortgift får hon mat och familjen slipper försörja henne och får dessutom pengar. De kan också tänka att hon blir skyddad från våldtäkt och kidnappning.
De turkiska fruarna ser de syriska kvinnorna som rivaler. Männen kan nämligen hota sina hustrur "om du inte gör som jag säger tar jag en syrisk bihustru".
Turkiska kvinnoorganisationer berättar att våld i hemmet blivit vanligare, men kvinnorna vågar inte säga ifrån eller söka hjälp eftersom de är rädda att bli lämnade för en flyktingkvinna. På den turkiska landsbygden där det redan är svårt att leva som kvinna har de framsteg som gjorts rullats tillbaka.
EU vill att Turkiet ska ta hand om flera flyktingar så att EU slipper. Men hur bra tar Turkiet hand om de flyktingar som redan finns i flyktinglägren? Det är inte som att flyktingarna är säkra bara för att de kommit till ett flyktingläger.
Inför utsatta människor finns det olika sätt att reagera: vilja hjälpa, strunta i dem el vilja utnyttja dem.
Informationen om vad som händer i lägren är knapphändig. Inte ens en delegation oppositionspolitiker från parlamentet släpptes in. Bland syrierna berättas det dock om att människohandlare tar sig in i lägren, eller överfaller kvinnorna på dagen när de lämnar lägren för att arbeta i städerna. Våldtäkter sägs vara så vanliga i flyktinglägren att kvinnorna gräver gropar precis bredvid sina tält för att slippa gå till latrinerna på natten.
Källa till uppgifterna:
Selin Altunkaynak är doktorand vid Rovira-universitetet i Virgili, Spanien och skriver sin doktorsavhandling om hustruhandeln i de turkiska gränsstäderna.
Spännande att du är så sugen på att importera detta sysnsätt.
Med tanke på att byxmyndighetsåldern i turkiet är 18 år så begår de ett formellt lagbrott.SvD skrev:De yngsta, flickor mellan 12 och 16 år, är mest eftertraktade och därmed dyrast.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Är det därför det nästan bara invandrar män till Sverige, kvinnorna försvann på vägen
En annan anledning som jag läst i ett tidningsreportage där man intervjuvat flykting "barn" är att de ofta blir våldtagna eller mördade på vägen. Det är förstås en anledning till att många avstår från att ens försöka.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23