Syns det när vi mår dåligt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Syns det när vi mår dåligt?

Inläggav Debbido » 2011-11-03 20:21:13

Joakoni skrev:Är det verkligen så att det syns bättre på NT-isar?... Har inget färdigt svar, bara en fråga.

Svaret är nog individuellt. Vissa av oss har näsan ingen mimik alls, andra en överdriven sådan.

Min aspergervän, vars far just hade dött, visade ingenting med sin mimik. Jag anade oråd genom att att pratade mer om sitt specialintresse än vanligt. Jag kunde förstå på hans avvikande beteende att något hade hänt, men inte vad.

Vissa, som jag, kan ha en överdriven mimik. Jag kan bli överdrivet glad för att jag är frisk nog att gå ut och få tillfälle att prata lite med människor. De kan då inte fatta att jag har det svårt och är deprimerad eftersom jag ser glad ut.

Någonting går nog ofta snett. Hjärnan, nervsystemet, styr över våra muskler, vår mimik, vårt tal och allting annat - eftersom vissa saker i våra hjärnor är avvikande, olika avvikelser för olika aspergare, är det svårt att generalisera.
Men vi visar nog ofta våra känslor som sätt som kan vilseleda omgivningen.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Miche » 2011-11-03 20:51:58

Jag träffade en person idag som såg ovanligt uppåt och sprallig ut, men när jag påpekade det så fick jag svaret att så inte var fallet (behöver jag påpeka att personen troligen har Asperger, så vitt jag vet under utredning).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Debbido » 2011-11-03 21:36:11

Miche skrev:Jag träffade en person idag som såg ovanligt uppåt och sprallig ut, men när jag påpekade det så fick jag svaret att så inte var fallet (behöver jag påpeka att personen troligen har Asperger, så vitt jag vet under utredning).

Ja, där ser man!

Förresten, har läst en del om hur hjärnan och nervsystemet fungerar idag. Det sprakar av elektricitet medan information överförs via nervtrådar till cellernas synapser där det ska finnas en vissa kemikalier för att allt ska sluta väl. "If anything can go wrong it will". Vid reumatism bryts nervtrådarna successivt ned så att man får allt sämre minne. Vid AS ... då...vad? Fel på kemikalierna i synapserna? Impulserna går sedan ut i det autonoma och perifera nervsystemet. Nerverna ger respons.

Ok, om allt är "normalt" i hjärnan så ska det väl rycka till i rätt muskler i ansiktet, benen eller annat, men om signalerna är annorlunda eller något felaktiga så kan man tänka sig att man kan se "fel" ut på utsidan. Tourettes syndrom är ju ett exempel på felaktigheter i det här komplexa systemet.

Det går inte att göra nervblockader på mig vid operation för att mitt nervsystem inte stämmer med vanliga Homo Sapiens. Narkosläkarna VÄGRAR att accepterar det - vad jag än säger, därför att forskningen tydligen inte har kommit så långt. AS får gärna sitta i min hjärna, men inte i mina ben? :shock:

AS sitter ju inte bara inne i hjärnan. Avvikelserna yttrar sig ju i nervsystemet förstås på en mängd olika sätt. Som vi vet har vissa en enormt dålig grovmotorik och snubblar över allting. Allt detta hör ihop! :-)231
Debbido

Inläggav Miche » 2011-11-03 21:57:56

Debbido skrev:AS sitter ju inte bara inne i hjärnan.

Självklart, det har visat sig att känslor finns även i andra kroppsdelar och man kan få med känslor i samband med transplantation så rent logiskt sett vore det jävligt konstigt om Asperger bara berodde på hjärnan (men jag har inte tänkt tanken förut).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Debbido » 2011-11-03 22:29:00

Miche skrev:
Debbido skrev:AS sitter ju inte bara inne i hjärnan.

Självklart, det har visat sig att känslor finns även i andra kroppsdelar och man kan få med känslor i samband med transplantation så rent logiskt sett vore det jävligt konstigt om Asperger bara berodde på hjärnan (men jag har inte tänkt tanken förut).

Jaha, du tänkte så... att känslor kan utgå från annat än hjärnan. Det kanske det kan? Det var bara inte det jag menade. Jag satt bara och grubblade över vilken enorm kroppsdel hjärnan är, hur den styr olika typer av nervsystem, vilket då visar sig på en mängd olika sätt, t ex mimik och kroppsspråk.
Debbido

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in