Syndromet som skyddar mot cancer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav yusuke20 » 2014-02-09 9:42:39

jag hittade än väldigt intressant nyhet om en by i Ecuador där alla i byn är immuna mot cancer pågrund av att dem har laronsyndromet.

vad dem berättar är att syndromet gör så att en speciel växthormon saknas vilket innebär att man blir immun mot cancer

människorna i byn är ungefär 1.20 meter långa och klassas som dvärgar

läs mer här:
http://www.expressen.se/nyheter/byn-dar ... ot-cancer/

Moderator Alien: Flyttade tråden från Intressanta intressen.
yusuke20

Anslöt: 2014-01-19

Inläggav yusuke20 » 2014-02-09 11:23:46

så vad tror ni? kan detta leda till en bra lösning mot cancer?

själv så hoppas jag att dem kan bilda en behandling där man kan ta bort denna växthormon frivilligt
:)
yusuke20

Inläggav Alien » 2014-02-09 12:57:52

Ja, det borde kunna bidra till behandling mot cancer.

Men om jag som barn skulle fått välja "bli en dvärg och slipp att någonsin få cancer och diabetes", så skulle jag valt bort detta. Skulle nog valt bort det även för mitt barn. Att vara avvikande är jobbigt.

Men hur länge lever dessa människor då? Det är inte som Larons syndrom ger dem evigt liv, de slipper bara dö av cancer. De dör av något annat i stället.

Laronsyndromet gör att ett växthormon vid namn IGF1, Insulin-like Growth Factor 1, saknas. Det gör dig inte endast kortvuxen men tycks även skydda mot cancer. Laronpatienterna får inte heller diabetes. Detta trots att de äter för mycket och har dåliga kostvanor, enligt doktor Guevara-Aguirre.

Testat på möss

Doktor Valter Longo vid University of Southern California har provat att ge möss Laronsyndromet. Det visade sig då att de levde tio gånger så länge som andra möss.
När vi åldras skadas vårt DNA och det leder till cancer. Mindre IGF1 i kroppen leder till mindre DNA skador på grund av ålder, tror Valter Longo. Professor Bass Hassan vid universitetet i Oxford stöder den här teorin:
– När IGF1 tagits bort från möss, flugor och maskar har de en tendens att leva längre och att inte få cancer, säger han till Daily Mail.
Det kan innebära att om man sänker nivån IGF1 i människor så lever de längre med en sänkt cancerrisk:
http://www.expressen.se/nyheter/byn-dar ... ot-cancer/
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav yusuke20 » 2014-02-09 14:34:23

jag syftade mer på att dem som slutat växa vid 17 eller 18 års åldern kunde få nån slags behandling där man kunde ta bort denna växthormon. och jag skulle nog gissa på att risken är stor att dem skulle kunna leva upp till 130 år om inte längre.

men detta ledtråd skulle nog leda till cancerns undergång och därmed så verkar inte växthormonen vara till nytta längre när man har växit färdigt

jag menar varför ska man ha kvar en växthormon som slutat fungera när man har växt klart men istället ger cancer?
yusuke20

Inläggav sugrövmanövern » 2014-02-09 19:37:25

Cancer är ganska komplicerat, en av de vanliga behandlingarna mot cancer sker med just hormoner.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav yusuke20 » 2014-02-10 7:16:31

sugrövmanövern skrev:Cancer är ganska komplicerat, en av de vanliga behandlingarna mot cancer sker med just hormoner.
ja fast IGF1 är en väldigt viktig hormon för att cancern ska utvecklas men om hormonen tas bort så kan cancern inte komma. det är därför att laronsyndromet har ett otroligt stark skydd mot cancer
yusuke20

Inläggav Alien » 2014-02-10 18:11:50

Nu vet jag inte hur lätt/dyrt det är att ta bort/sänka IGF1. Och kan det finnas några nackdelar? Men det låter lovande.

Det kan innebära att om man sänker nivån IGF1 i människor så lever de längre med en sänkt cancerrisk:
– Det här kan leda till något mycket viktigt för att förhindra cancer men mer forskning behövs fortfarande, säger Bass Hassan till Daily Mail.

Ja, innan detta blir en vedertagen behandling måste man göra försök på frivilliga människor också, både friska och sjuka.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kahlokatt » 2014-02-10 18:27:27

Jag skulle mycket hellre vara kortväxt än att ha diabetes och cancer. Klart att det inte är lätt, men det leder iaf inte till döden.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in