SVT: Världens modernaste land, om Sverige.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

SVT: Världens modernaste land, om Sverige.

Inläggav Noli » 2010-06-08 19:48:29

TV-programmet "Världens modernaste land" sändes första gången i december 2006 mot 2007 och jag tyckte att det var en bra och intressant program som handlade om Sverige, hur vår nationsidentitet kommit till och hur den hela tiden förändras. Hur blev vi svenskar som vi blev och varför?

Alltså det handlar om landet Sverige och dess kultur genom tiderna och när jag såg de flesta avsnitten av programmet så var det mycket som man kände igen sig från 1970- 1980- och 1990-talen och så 2000-talet förstås. Så den var verkligen bra och intressant.

Programledaren är Fredrik Lindström.

Nu är det så att programmet sänder igen i repris och programmets första avsnitt sändes redan i söndags på självaste nationaldagen och det kommer att sändas 6 söndagar framåt kl 21.15 i SVT 2 med repris på onsdagar kl 16.35 och på fredagar och programmet består av 7 avsnitt och man kan se den i efterhand i SVT Play.

Här är länken:

http://svt.se/2.133127/varldens_moderna ... from=tabla

mvh Noli
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Noli » 2010-06-13 15:54:31

I kväll dvs söndagskväll kl 21.15 i SVT 2, handlar andra delen av programmet om "mat och traditioner i Sverige. Varför firar vi jul och midsommar?" m.fl.

mvh Noli
Noli

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-13 15:57:46

Rätt intressant. Jag såg det när det gick första gången.

När jag såg en repris nyss, så tänkte jag "typiskt i Sverige också, att vara så kritisk mot allt som vi gör, oavsett vad". Alltså programidén är typiskt svensk.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Noli » 2010-06-20 19:03:22

I kväll dvs söndagskväll den 20 juni kl 21.15 i SVT 2 ska tredje avsnittet handla om "Varför vi skiljer så hårt på arbete och fritid i Sverige, mycket mer än vad man gör i de flesta andra kulturer?"

mvh Noli
Noli

Inläggav Liljencroowna » 2010-06-20 19:58:13

Bror Duktig skrev:Rätt intressant. Jag såg det när det gick första gången.

När jag såg en repris nyss, så tänkte jag "typiskt i Sverige också, att vara så kritisk mot allt som vi gör, oavsett vad". Alltså programidén är typiskt svensk.

Och det där och det här inläggen är typiskt svenska! :D
Liljencroowna

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav atoms » 2010-06-20 20:21:37

Liljencroowna skrev:

Aha, så det är det som är svenskhet...
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Firkraag » 2010-06-20 21:07:15

"Det enda svenska är barbariet" - sveriges fiende #1.
Firkraag

Anslöt: 2010-06-10

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-20 21:52:51

Liljencroowna skrev:

Kan vi skriva alls om det utan att vara typiskt svenska? :D
Bror Duktig

Inläggav Liljencroowna » 2010-06-20 23:54:48

Bror Duktig skrev:
Liljencroowna skrev:

Kan vi skriva alls om det utan att vara typiskt svenska? :D

Nej, jag tror inte det (typiskt svenskt att hålla med). :D
Liljencroowna

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Noli » 2010-06-21 0:24:47

Jag tittade på programmet i kväll där det bl.a. handlade om vårt höga förtroende för staten och myndigheterna sedan 1960-1970-talen.

Så här säger bl.a. Försäkringskassan: "Hej vi är från Försäkringskassan!".

Staten och myndigheterna skulle vara lite mänskligare och vänligare och trevligare mot folket i stället för att vara stela och byråkratiska mot folket.

Vad jag själv minns från den tiden så minns jag att det stod i en tidning bl.a. veckotidning i slutet av 1970-talet ordet "Krångelsverige".

mvh Noli
Noli

Inläggav Flinta » 2010-06-21 14:14:52

Skrattade smått åt mig själv idag när jag inte hittade ngt bäst-föredatum på honungsburken jag skulle köpa på ICA. Jag köpte den iaf trots avsaknad av bäst-föredatum. Honung verkar hålla riktigt länge om den förvaras rätt.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Noli » 2010-06-27 21:51:44

Nu kommer jag sent in här eftersom programmet redan har börjat nu i kväll kl 21.15 men jag tittar lite då och då när jag kollar här.

Fjärde avsnittet av programmet handlar om att "I Sverige är man positiv till ny teknik och uppfinningar. Sverige är bland annat det mobiltelefontätaste landet i världen".

Jag såg nu i kväll om hur man underlättade hushållsarbetet i köket med nya tekniska lösningar redan under 1950-talet och så kallade det standardköket m.fl.

Nu i slutet av programmet handlar det om bostäder och byggande och om miljonprogramområden m.fl.

mvh Noli
Noli

Inläggav Alien » 2010-06-28 1:43:52

Jag såg lite i slutet. Sverige var tydligen allra tokigast på att riva gamla och bygg nya av den typ som fanns i Sovjet och Östtyskland. Modernt skulle det vara, bort med allt gammalt!

Eftersom alla politiker tyckte (och tycker?) lika i denna fråga, så behövde de inte bry sig om att de förstörde historia och skönhet som aldrig kan skapas på nytt.

Tydligen uppstod Ikea och "slit och släng"-stilen samtidigt. I stället för att köpa möbler för hela livet, så köpte man billiga möbler som man kunde slänga när man tröttnade på dem.

Fast varken jag el min man har kommit på tanken att slänga fullt fungerande möbler. Så roligt är det inte att gå och handla möbler. Och varför skulle man tröttna på sina möbler, då kan man ju lika gärna tröttna på sin partner? :wink: Sen tror jag att Ikea underlättade för unga människor att bilda bo, de behövde inte spara i åratal innan de kunde gifta sig/flytta ihop.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-28 9:55:15

Alien skrev:Jag såg lite i slutet. Sverige var tydligen allra tokigast på att riva gamla och bygg nya av den typ som fanns i Sovjet och Östtyskland. Modernt skulle det vara, bort med allt gammalt!

Och de håller fortfarande på. I Göteborg plockar man fortfarande bort bitar (typ landshövdingehus) när man kan, bygger P-hus och liknande.

Jag har rest mycket i Europa, och ingenstans där jag har varit ser det så moderniserat ut som i Sverige. Eller på det tråkiga sätt som typ EPA-varuhus. Åtminstone har de sparat mycket mer av det gamla på något sätt (jag har ju sett moderna skapelser, men det har verkligen inte sett ut som Domusvaruhusbyggnader så långt ögat når).
Bror Duktig

Inläggav Alien » 2010-06-28 14:04:50

Det är något fel med våra politiker. De har inget historiskt sinne och inget skönhetssinne. De är enbart inriktade på det praktiska och på ekonomin. Allt som är bra för företagen är bra för politikerna. (Företagen ger ju människor jobb, så det är ingen skillnad på vänster och höger i praktiken här.)
Alien
Moderator

Inläggav Noli » 2010-06-28 17:20:15

Hej Alien m.fl. och vad tycker du om Musikens hus som finns i vår stad? Jag har blandade känslor inför detta men var emot detta då politikerna fattade beslut om detta för 6 år sedan.

Den byggdes på den plats där det fanns gamla hus som revs inför detta bygge.

Kan tilläggas att i vår stad revs många gamla hus under 1960-talet då nya stora hus skulle byggas.

mvh Noli
Noli

Inläggav Miche » 2010-06-28 21:19:54

Musikens hus som samlingspunkt för diverse kulturella evenemang tycker jag är skitbra, men fy fan så fult det är och varför i hela fridens namn måste de lägga det på en plats där det fanns en massa gamla hus kvar som kunde räddas?

Jo, jag har bott i Uppsala kommun (2,5 mil från centrum) och sett hur det var före och hur det blev!

Uppsala hade många vackra hus en gång i tiden, titta bara på modellerna och bilderna som finns i Upplandsmuséet!

Nya saluhallen var inte heller lika vacker som den gamla som brann ner, synd att man inte valde att återställa den vackra fasaden!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Noli » 2010-06-29 0:21:56

Jag hittade en sida med bild på Musikens hus dvs konsert & kongress i Uppsala.

Här är länken:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala_Ko ... 6_Kongress

mvh Noli
Noli

Inläggav HGJ » 2010-06-29 7:49:30

Noli skrev:Jag hittade en sida med bild på Musikens hus dvs konsert & kongress i Uppsala.

Här är länken:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala_Ko ... 6_Kongress

mvh Noli

Kvarteret Gerd innan Musikens hus kom till:

http://www.lars-kamel.se/gerdbilder.htm
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-29 8:16:11

Usch vilken typiskt ful nybyggnation. De där vita sakerna ser ut som ful text som man inte kan läsa.

När jag var barn, gick jag i en musikskola som låg i just sådana gamla byggnader som de ni visar före-bilder på. Jag tyckte att det var speciellt trevligt just att få vara i sådana gamla byggnader.

Högstadiet och gymnasiet gick jag i skolor som låg i sådana gamla byggnader. Nu för tiden byggs tydligen knappt skolor längre, utan man sätter upp flyttbara baracker/paviljonger så att man kan ändra fort när befolkningen ändras. Jag tror att det påverkar barnen med sådan flytande, aldrig konstant tillvaro + att det är så fult (ser ut som byggarbetsplatsgrejer)

I min kommun har man så länge jag har bott här (12 år) bara rivit en ful 70-tals barackliknande skola. Ingen större förlust estetiskt, men väl ekonomiskt (men jag ska låta det vara osagt om byggnaden kanske var skadad av fukt eller så).

I stället för rivande av fysiska byggnader har skurit ekonomiskt, lade kostnaden på musikskolan som extra skatt, lade ned öppna förskolan, slutade ge de där 30 kr till folk med daglig verksamhet, och byggde en gymnasieskola + bibliotek som inte ser riktigt klok ut, och som de vill ska locka folk från andra kommuner. Hur vore det att ta hand om sina egna små barn först?

Men det kanske är "olika konton". Men min kommun var t.o.m. på TV som en av de snikna kommuner som drog in 30-kronorsersättningen för daglig verksamhet. Och hur många kommuner som drar in viktig verksamhet för barn vet jag inte.

Det kan bli det nya typiskt moderna svenska: montera ned det som länder över hela världen beundrar oss för.
Bror Duktig

Inläggav Maldita » 2010-06-29 15:39:38

Jag gillar Musikens Hus just därför att det är så fult och ser så malplacerat ut. Det ger mig en känsla av att det är där som de onda utomjordingarna sitter och planerar hur de ska förslava mänskligheten, eller nåt. Själva fulheten är byggnaden till fördel; vem vill inte ha ett utomjordiskt skepp/bas i sin stad liksom?
Maldita
Inaktiv

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Noli » 2010-06-29 16:57:54

När jag tittar på Musikens hus så ser jag att det är en jättestor pianolåda eftersom utformningen påminner lite grann som pianotangenter dvs varannan vit och varannan svart eller mörkt som det är fönster på Musikens hus.

Jag har varit där på besök två gånger 2007 första gången på öppet hus-dagen den sista augusti 2007 och när jag steg in där så fick jag intrycket av att det är så grått och trist därinne med fåtal lysande gula ränder under receptionsdisken och jättestort var det därinne med högt i tak på ena sidan. Sen gick jag uppför rulltrappan upp till den våningen med panoramaförster där man kan se hela Uppsala i alla vädersträck. Det var fin vy över Uppsala. Sen gick jag in i stora konsertsalen där jag såg de spela musik på scenen och sen tittade jag in i mindre konsertlokaler och konferenslokaler som jag såg ännu mera på studiebesöket i oktober 2007 ordnad av en lokal handikappförening. Det var fint men ändå allting så stort tyckte jag.

Sen har jag inte varit in där för att lyssna på konsert eller föredrag alls sedan dess eftersom det var inget som intresserade mig under de senaste åren.

mvh Noli
Noli

Inläggav Alien » 2010-07-01 14:59:04

Jag tycker att Musikens hus är ok (likheten med pianotangenter är säkert avsiktlig), men gick det inte att bygga utan att riva fina gamla hus? Men både kommunen och privata fastighetsägare brukar strunta i underhåll av gamla hus, tills de är så förfallna att de "måste" rivas.

Dessutom kommer Musikens hus att belasta kommunens ekonomi lång tid. Givetvis blev det dyrare än planerat och givetvis dyrare att driva. Men ett prestigeprojekt är ju bättre för politikerna att visa på, bättre förskolor, skolor, äldrevård etc syns ju inte på samma påtagliga vis.
Alien
Moderator

Inläggav Noli » 2010-07-05 1:47:49

Jag kollade reprisen i förmiddags från förra söndagen i helhet där jag såg mot slutet att man rev gamla hus för att bygga nya hus och så om IKEA och om att köpa nya möbler oftare och renovera sina hem oftare dvs att svenskar är tokiga på att vilja ha nytt hela tiden i sina hem och så kom begreppet från 1960-1970-talet som löd så här: "Köp, slit och släng" Jag var inte så förtjust i begreppet så jag vände på det som lät mer tilltalande i mina öron och det lyder så här: Köp, slit och spar.

När det gäller renoveringar så har det under de senaste åren blivit allt mer renoveringar i folks hem oftast påverkad av renoverings-program på TV bl.a. "Äntligen hemma" och "Roomservice" m.fl. Jag är inte så förtjust i sådana program eftersom man får känslan över att man inte får vara nöjd med sitt hems utseende utan att man måste renovera för att vara lik sina grannar i sitt bostadsområde m.fl.

jag anser att man har rätt att vara nöjd med sitt hems utseende år efter år utan att kräva renovering alls med gott samvete utan att skämmas för det och utan att jämföra sig med grannar och andra människor.

mvh Noli
Noli

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in