SVT: Vägen till lycka
4 inlägg
• Sida 1 av 1
SVT1 22:00-22:30 Himmel och jord
Har behandlat meditation och mindfullnes hittils (medvetenhet om hur ens medvetande rör sig).
Del 4 av 4: Vägen till lycka. Vilken är den sanna glädjen och hur uppnår man den? Filosofen Bengt Brülde, religionshistorikern Karen Armstrong samt Shana, en gospelsångerska, är några av dem som talar om ämnet lycka. Även i K 15/3. Textat sid. 199. HD.
Har behandlat meditation och mindfullnes hittils (medvetenhet om hur ens medvetande rör sig).
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det nämndes fyra definitioner på lycka:
- Eufori, som är som ett lyckorus. Strävan efter denna sorts lycka kan leda till drogmissbruk.
- Sinnesfrid
De andra två har jag glömt. Men jag kan tänka mig att meditation var en väg till sinnesfrid.
Buddismen strävar inte efter lycka utan efter befrielse från lidande.
- Eufori, som är som ett lyckorus. Strävan efter denna sorts lycka kan leda till drogmissbruk.
- Sinnesfrid
De andra två har jag glömt. Men jag kan tänka mig att meditation var en väg till sinnesfrid.
Buddismen strävar inte efter lycka utan efter befrielse från lidande.
Förlåt för lite OT, men rubriken får det att låta som att SVT är vägen till lycka
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Alla som inte har lyckolicens blir sorgsna.. muhahhaha Men lyckobrev kan köpas för förhandsbokad lycka från Radiotjänst i Kiruna AB
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23