SVT: Stina... - om Kerstin Thorvall

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

SVT: Stina... - om Kerstin Thorvall

Inläggav Noli » 2010-05-04 23:01:07

Om en stund dvs kl 23.10 börjar den sista reprisen av programmet "Stina... - om Kerstin Thorvall" i SVT 2, nu under kvällen. Jag såg programmet i fredagskväll.
Man kan se programmet i SVT Play.
Här är länken till programbeskrivningen:

http://svt.se/2.123486/1.1969333/stina_ ... pos=lasMer

Kerstin Thorvall var lugn och lydig som barn och tonåring men sen blev hon en besvärlig och trotsig tonåring under en stor del av sitt vuxna liv som jag tycker är härligt att vuxna människor är som barn och tonåringar dvs besvärliga och trotsiga barn och tonåringar.

Hon var författare och skrev många böcker bl.a. "Det mest förbjudna" 1976.

Hon dog för några veckor sedan. Hon blev 84 år gammal.

mvh Noli
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Alien » 2010-05-04 23:10:22

Ja, det var ett intressant program. Tydligen led hon mycket av ångest, som hon "medicinerade" med dans och sex.

Men jag håller inte med om att det är härligt att vuxna beter sig som trotsiga tonåringar. När man är vuxen ska man kunna ta ansvar för både sig själv och andra och inte rymma iväg när det blir jobbigt. Har man barn ska de alltid gå först.

Jag läste hennes bok Upptäckten, som hon skrev när hon blivit gammal. Där framgick det att hennes söner inte uppskattat att hon stuckit iväg, de hade föredraget en vanlig mamma. Hon kunde kanske inte göra annat, men priset var en mindre nära relation till sönerna när de blivit vuxna.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Noli » 2010-05-05 1:04:04

Jag förstår att vi är lite olika på den punkten, men jag står fortfarande för min åsikt om att jag tycker att det är härligt att vuxna beter sig som trotsiga och besvärliga barn och tonåringar och att jag ser detta som tillgång för samhället och här i livet på jorden.

Omkring 1980 läste jag några ungdomsböcker av Kerstin Thorvall men då visste jag inte vem hon var som författare ända fram till i mitten av 1980-talet då jag läste några artiklar och såg ett TV-program om Kerstin Thorvall där hon berättade bl.a. att hon var tonåring ända upp till 50 årsåldern, då blev jag intresserad av henne som person och författare och tänkte att äntligen är en vuxen person som vågar fortsätta vara tonåring och levde på samma sätt som tonåringar gör även i vuxenåldern, ja som sagt jag blev glad över detta då jag läste om henne och att hon blev min favoritförfattare och min förebild i många år.

Jag läste hennes bok "Det mest förbjudna i slutet av 1980-talet coh jag tyckte att det var en härlig och bra och intressant bok där hon vågade leva det livet som hon ville trots ångest och oro.

mvh Noli
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-05 12:01:54

Kulturtant-som-åker-till-Gambia-för-att-köpa-sex-av-unga-svarta-män.
Hon måtte vara urtypen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2010-05-05 13:27:37

Det är iofs bra om folk vågar bejaka sina barnsliga sidor ibland. Men att stanna kvar större delen av sitt liv i att vara trotsig, egocentrerad och egoistisk tonåring ser jag inte som något positivt. Vill man absolut leva som man vill och strunta totalt i andras åsikter och känslor, då ska man inte skaffa barn.

Dessutom tycker jag faktiskt inte det är så ovanligt. Tonårslivet har blivit dagens ideal, man blir tonåring allt tidigare och allt längre. Man har alla vuxenlivets friheter men inga skyldigheter. Thorvall var bara lite mer utflippad och något tidigare än andra. Och jag ser det inte som något ideal utan en följd av hennes ångest.

Jag läste Boken till dig, Andra boken till dig, Flicka i april, Någon att tycka om och hennes kåserier. Gillade henne, hon var som en klok och förstående mamma som var rolig och gav goda råd. Gillar hennes teckningar också. Sen när det hela debatten om Det mest förbjudna kom kände jag mig (be)sviken. Hon var alls ingen "besläktad själ" till mig som jag trott. :cry:

Sen har jag inget till övers för "feminister" som hatar sina mödrar och avgudar sina fäder. Jag har inte läst Det mest förbjudna men När man skjuter arbetare står på min att-läsa-lista. Där skrev hon med mer förståelse om sin mor, men då var väl denna redan död.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav dino » 2010-05-06 20:21:51

Alien skrev:Sen har jag inget till övers för "feminister" som hatar sina mödrar och avgudar sina fäder.

En feminist kan inte per definition avsky sin mamma och samtidigt gilla sin pappa?

... Men tvärtom går det förstås bra?
dino

Anslöt: 2010-04-12

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in