SVT, Dokument inifrån: Du är googlad
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Du är googlad
Vad hittar arbetsgivaren, kollegorna eller den nya kärleken om dig på nätet? Bengt och Tina vet vad som kan hända om man tappar kontrollen över sitt namn i Googles sökträffar. Och kan man bygga en attraktivare bild av sig själv på nätet? Dokument inifråns Johan Ripås gör ett test med sitt eget nätjag.
Sändningstider Dokument inifrån: Du är googlad
SVT2 tor 22 mar kl 20.00
SVT2 fre 23 mar kl 15.50
SVT2 lör 24 mar kl 14.40
SVT2 sön 25 mar kl 23.55
http://svt.se/2.176198/1.2745464/du_ar_googlad
Re: SVT, Dokument inifrån: Du är googlad
Se upp med:
* Bedragare som missanvänder namn
* Personprofil i sökmotorer
* Folk som sprider privata uppgifter eller lögner
* Ha egen representation
Däremot är det väl inte självklart att det är det bästa att ha egen närvaro osv som motstrategi.
* Bedragare som missanvänder namn
* Personprofil i sökmotorer
* Folk som sprider privata uppgifter eller lögner
* Ha egen representation
Däremot är det väl inte självklart att det är det bästa att ha egen närvaro osv som motstrategi.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:* Ha egen representation
Är det presentation du menar?
Jag förstår inte att det är så omöjligt att stänga ner webbsidor, t ex hon som råkade ut för att nån gjorde en hemsida i hennes namn och hängde ut hela hennes privatliv. Hur svårt kan det vara? I alla fall om servern står i Sverige borde det inte finnas nåt hinder. Det var bara inte prioriterat, eftersom det inte var nakenbilder. Typ spela roll om en privatperson får hela sitt liv förstört, huvudsaken att inga större företag i film- eller musikbranschen går miste om några intäkter...
Polisen bryr sig inte, man måste tydligen starta ett civilmål. Antar att man får stå för både egna och motståndarens rättegångskostnader om man förlorar. Så bara företag har råd med det.
Man måste tydligen vara aktiv själv med bilder och poster på bloggar, Twitterinlägg etc.
Det går inte att vara osynlig. Då är det misstänkt, vad har hen att dölja?!
Men tänk om man varken är intresserad av bloggande, twittrande el facebookande, är man körd då som arbetskraft?
Jag började googla mig säjlv etter programmet. Det finns några gamla bokrecensioner. Däremot blev jag chockad över att såväl namn som adress och födelsedatum genast syntes. Det går inte att vara helt osynlig.
Det går inte att vara osynlig. Då är det misstänkt, vad har hen att dölja?!
Men tänk om man varken är intresserad av bloggande, twittrande el facebookande, är man körd då som arbetskraft?
Jag började googla mig säjlv etter programmet. Det finns några gamla bokrecensioner. Däremot blev jag chockad över att såväl namn som adress och födelsedatum genast syntes. Det går inte att vara helt osynlig.
Kimmelie skrev:Jag förstår inte att det är så omöjligt att stänga ner webbsidor, t ex hon som råkade ut för att nån gjorde en hemsida i hennes namn och hängde ut hela hennes privatliv.
Det borde ju klassas som stalking!
Kimmelie skrev:spela roll om en privatperson får hela sitt liv förstört, huvudsaken att inga större företag i film- eller musikbranschen går miste om några intäkter...
Detta visar ganska osminkat vilka intressen som polisen försvarar.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:* Personprofil i sökmotorer
Vad menas med detta?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Vad som dyker upp om man webbsöker.
- plåtmonster
Själv känner jag mig trygg med mitt vanliga namn, minst 300 i Sverige med samma för- + efternamn. När jag provade att googla mitt namn kom det upp hur många träffar som helst om andra, så jag behöver inte ens lägga ut hela mitt liv på Facebook och Twitter osv som dimridå, om nån skulle skriva en massa skit om mig.
Ah men, Google och Facebook m.fl. är ju frivillig åsiktsregistrering. Det borde alla förstå egentligen.
Som ett nutida Stazi-arkiv, där alla samlar in sitt egna material. Skilnaden är att man själv avgör vad som sparas, medvetet eller inte.
Den skillnaden är iofs stor, men många har lite dåligt omdöme och låg självbevarelsedrift. Men det beror nog på att de sociala medierna är så nytt femomen att få tänkt igenom vad de innebär för de själva.
Som ett nutida Stazi-arkiv, där alla samlar in sitt egna material. Skilnaden är att man själv avgör vad som sparas, medvetet eller inte.
Den skillnaden är iofs stor, men många har lite dåligt omdöme och låg självbevarelsedrift. Men det beror nog på att de sociala medierna är så nytt femomen att få tänkt igenom vad de innebär för de själva.
BTW igen: om man använder Googlestjänster mycket så kan det vara intressant att titta på tjänsten dashboard, tror det heter instrumentpanel på svenska. Där får man en sammanställning på allt vad Google vet om en.
Skrämde mig till att rensa lite, även om man får utgå ifrån att en gång på nätet så stannar det där oavsett alla till-synes-raderingar.
Skrämde mig till att rensa lite, även om man får utgå ifrån att en gång på nätet så stannar det där oavsett alla till-synes-raderingar.
Pieohpah skrev:Ah men, Google och Facebook m.fl. är ju frivillig åsiktsregistrering. Det borde alla förstå egentligen.
Förvisso, men nu handlade diskussionen om att andra lägger ut en massa info om en, och enda sättet att hindra de sidorna från att komma överst i sökresultaten är att själv vara ännu mer aktiv på Internet, även om man egentligen inte alls vill det...
Alien skrev:Jag började googla mig säjlv etter programmet. Det finns några gamla bokrecensioner. Däremot blev jag chockad över att såväl namn som adress och födelsedatum genast syntes. Det går inte att vara helt osynlig.
Om du vill försvåra lite för ev. stalkers så kan du skaffa hemligt telefonnummer. (Det går att ha numret synligt när man ringer, så ens vänner vet vem som ringer.) Då försvinner man i alla fall från Eniro och andra ställen som hämtar information från telefonbolagen. Men tyvärr finns det andra ställen man inte kan försvinna från.
Jag har skrivit det förr men det tål att upprepas. Hur i #¤%&"!# kunde de komma på nåt så vansinnigt som att personnumren ska vara offentlig uppgift??? Servera hela ens identitet på silverfat för att underlätta för alla kriminella som behöver nåns identitet att kapa... Jävla puckon, råidioter, fan i helvete... Så mycket för min uppfostran att inte ge ut de 4 sista siffrorna - av just den anledningen!
Jo, det är helt jävla sjukt, man uppfostras i att vara försiktig med uppgiften, ändå så är det hur jävla enkelt som helst att hitta den.
Kom att tänka på det här med privata avdelningen här på forumet (med anledning av programmet) som väl inte är så privat om vem som helst kan registrera sig på forumet och sedan söka sig till privata avdelningen där det finns bilder som går att ladda ned med några enkla musklick om det är någon som vill det t.ex.
Wine skrev:Kom att tänka på det här med privata avdelningen här på forumet (med anledning av programmet) som väl inte är så privat om vem som helst kan registrera sig på forumet och sedan söka sig till privata avdelningen där det finns bilder som går att ladda ned med några enkla musklick om det är någon som vill det t.ex.
Admin
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: inget är säkert på internet. Inte ens Privata avdelningen på Aspergerforum. Vem som helst kan registrera sig här och om man uppträder vettigt och skriver en del inlägg så kan man efter tre månader få tillträde till PA. Precis så ser det ut och det måste man vara medveten om.
Vi kan avslå ansökningar från forumister som uppträder illa på forumet. Vi kan i efterhand bestraffa dem som bryter mot reglerna inom forumet. Vi kan hindra dem från att öppet ta sig in igen och vi kan försvåra för dem att göra det under andra nick.
Men vi kan inte garantera att någon plats är säker, inte ens på forumet. Ni har för övrigt inga garantier för att någon plats är säker eller någon människa inte har ljugit för er eller kommer att lura er utanför forumet heller - inte ens i den verkliga världen där människor möts öga mot öga och hud mot hud.
Det finns ingen anledning att bli speciellt orolig över detta just nu, inget har förändrats här, men det är sunt att vara vaksam och försiktig. Både på forumet och utanför det. Men alltför stor vaksamhet och misstänksamhet får så stora konsekvenser för en själv och så vill i alla fall inte jag leva. Då tar jag hellre risken att bli sviken och bedragen för att jag litade på fel människa.