SVT: Daniella och Jens

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

SVT: Daniella och Jens

Inläggav Noli » 2009-08-23 11:08:01

I kväll dvs söndagkväll kl 20.00 i SVT 2 börjar dokumentären om Daniella och Jens. Daniella har autism och Jens har Downs syndrom.
Här är länken:

http://svt.se/2.102197/1.1643528/daniel ... pos=lasMer

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 21:04:44, redigerad totalt 1 gång.
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav MsTibbs » 2009-08-23 12:45:03

Den har gått tidigare, det var där jag lärde mig vad "handflapping" var för något.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:04:44, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Hemlig » 2009-08-23 17:17:06

Tänkte jag skulle se det ikväll.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 21:04:44, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig

Anslöt: 2008-06-24

Inläggav Noli » 2009-08-29 14:22:41

Nu har jag sett reprisen för en stund sen för jag såg inte så mycket då i söndags pga att jag spelade bingolotto i en annan kanal samtidigt och i torsdags missade jag reprisen pga att jag tog fel på tiden.

Jag kände igen programmet eftersom jag såg detta förra året men tittar gärna en gång till för jag tycker att det är intressant att se det igen. Jag tycker att det var bra program och de är härliga ungdomar.

Jag tänkte på det som Daniellas mamma säger att det är mycket i livet som Daniella missar t.ex. köra moped och gå på disco m.fl. Men jag tänkte så här att man kan vara nöjd med sitt liv ändå fast man missar en del saker i livet vare sig man inte förstår detta eller inte kan göra detta pga sitt funktionshinder eller att man inte är intresserad av detta. jag reagerade lite grann på att man ska sträva efter att vara normal som alla andra dvs vara som alla andra som jag inte tycker är så viktigt. Daniella var inte så intresserad av att vara som alla andra, hon föredrog att leva i sin egen värld och sjunga och dansa på sitt eget sätt som jag tycker är härligt medan Jens vill vara och göra samma saker som andra normalbegåvade vuxna människor gör t.ex. köra moped och köpa något på systembolaget m.fl.

Jag själv kan inte köra moped och bil pga min synskada men det är jag inte ledsen över detta utan jag accepterar min situation som det är och att jag har inte gått i gymnasieskola och tagit studenten dels för att betygen från grundskolan inte räckte till en gymnasieplats och dels att jag hade svårt att välja vilket linje jag ville läsa på gymnasiet och dessutom är gymnasiet inte skolpliktig som grundskolan så man behöver inte gå i gymnasieskolan alls om man inte vill för man kan leva ett bra liv som vuxen ändå för det tycker jag. Så jag är numera nöjd med mitt liv på mina egna villkor trots ingen gymnasieskola och högskola bakom mig alls för man behöver inte vara som alla andra och göra samma saker som alla andra bara för att man ska leva ett lyckligt och bra liv enligt normen även samhälsnormen tycker jag.

Man har rätt att vara avvikande och leva avvikarliv med gott samvete oavsett om man har funktionshinder eller inte har något funktionshinder anser jag.

Sista reprisen av programmet sänds kl 23.10 i SVT 24 i kväll. dvs lördagkväll.

mvh Noli
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in