Svenska myndigheter begär uppgifter om oss från Facebook
16 inlägg
• Sida 1 av 1
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/myndi ... ok-2974282TV4 skrev:Sverige begär oftare än övriga nordiska länder ut uppgifter från våra "låsta" facebookkonton. I hälften av fallen får myndigheterna nej av Facebook, som inte anser att svenska staten har lagen på sin sida. Men myndigheterna vänder sig allt oftare till amerikansk domstol för att veta vad som finns gömt på Facebook - och då får de ja!
Undrar vilka uppgifter de frågar efter.
Svenska Facebook är som vanligt ovilliga att prata med journalister.
Återigen bevisat att facebook är en mental krälning med träskdjuren.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Svenska myndigheter begär uppgifter om oss från Facebook
Det handlar ju om när brott har begåtts.
Ni aspergare som är rädda för utlämnande av uppgifter från Facebook är antingen brottslingar eller paranoida.
Ni aspergare som är rädda för utlämnande av uppgifter från Facebook är antingen brottslingar eller paranoida.
Om man pratar med några kompisar på enskild plats så förväntar man sig inte en mikrofon som dokumenterar allt. När samma sak sker med text över internet i slutet sällskap bör samma förutsättningar gälla. Annars innebär det implicit att man behöver formulera precis allt för att inte trampa på någons tår. Sagda saker kan dessutom tas ur sin kontext. Det skall finnas något som kallas för privat-liv.
Om t.ex Kristdemokraterna skulle få egen majoritet och införa 2 års fängelse för att uttrycka sig negativt om religion. Då kommer dessa inhämtningar i ett helt annat perspektiv. Det finns mer subtila aspekter av detta än vad man tror.
Om t.ex Kristdemokraterna skulle få egen majoritet och införa 2 års fängelse för att uttrycka sig negativt om religion. Då kommer dessa inhämtningar i ett helt annat perspektiv. Det finns mer subtila aspekter av detta än vad man tror.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Om t.ex Kristdemokraterna skulle få egen majoritet och införa 2 års fängelse för att uttrycka sig negativt om religion. Då kommer dessa inhämtningar i ett helt annat perspektiv. Det finns mer subtila aspekter av detta än vad man tror.
Då måste dom ändra grundlagen. Vilket kräver 2 olika valperioder. Skulle dom vilja ändra till mer diktatoriskt styre är sannolikheten att dom blir bortvalda. Vi har relativt stark grundlag här i Sverige så det kan inte hända som det gjorde i Italien och Tyskland under 20-talet och 30-talet.
I de flesta fall handlar det nog om folk som skrivit att dom ätit en negerboll och därmed ska straffas.
Jag är inte överdrivet förtjust i Facebook men tycker att det är rätt att inte lämna ut info så länge det inte handlar om allvarliga brott.
Jag är inte överdrivet förtjust i Facebook men tycker att det är rätt att inte lämna ut info så länge det inte handlar om allvarliga brott.
matterik skrev:Det handlar ju om när brott har begåtts.
Det gäller i så fall folk som är misstänkta för brott. Och då vill jag veta vilka slags brott det är, dvs är de allvarliga nog för att Facebook ska skvallra på sina användare?
Det gäller förstås inte bara Facebook. Tele2 får dagligen förfrågningar från myndigheter och hade fem personer anställda för att svara på dessa förfrågningar. De svarade nej för det mesta, påstod de.
Alien skrev:matterik skrev:Det handlar ju om när brott har begåtts.
Det gäller i så fall folk som är misstänkta för brott. Och då vill jag veta vilka slags brott det är, dvs är de allvarliga nog för att Facebook ska skvllra på sina användare?
Det gäller förstås inte bara Facebook. Tele2 får dagligen förfrågningar från myndigheter och hade fem personer anställda för att svara på dessa förfrågningar. De svarade nej för det mesta, påstod de.
Jag har ändå rätt i det jag sa, dvs att de som är rädda för att de lämnar ut uppgifter är antingen brottslingar eller paranoida.
Alien skrev:Sverige begär oftare än övriga nordiska länder ut uppgifter från våra "låsta" facebookkonton. I hälften av fallen får myndigheterna nej av Facebook, som inte anser att svenska staten har lagen på sin sida. Men myndigheterna vänder sig allt oftare till amerikansk domstol för att veta vad som finns gömt på Facebook - och då får de ja!
Det är bara att inse: det gäller verkligen att välja vilka ord man använder och i vilka sammanhang. FRA och andra övervakningsmyndigheters logaritmer för att hitta suspekta ord och meningar är väl inte direkt känsliga och subtila eller bra på att se nyanser.
Fel ordval i fel sammanhang och du är plötsligt misstänk terrorist.
Det är väl bra att polisen spanar på Facebook när det gäller allvarliga brott:
Men är en del för villiga att hjälpa polisen? Apple och Google är däremot "besvärliga" enligt polisen.
Varför är Facebook så samarbetsvilligt?
Från Facebook
Microsoft är också mycket samarbetsvilligt:
Om man är orolig känns alltså gmail säkrare än outlook och skype.
Edit: Lade till faktabakgrund om lagen
http://www.dn.se/ekonomi/sa-spanar-polisen-pa-facebook/Antalet konton på Facebook som öppnas för svensk polis ökar dramatiskt. De allra flesta frågor leder till att information lämnas ut. Men inte alla internetjättar behandlar kraven lika – Google säger nej i sju av tio fall, vilket retar upp polisen.
Information från Facebook och andra sociala nätverk blir allt vanligare bevisning i svenska brottsutredningar. Oftast rör det sig om uppgifter om vem som använder ett konto. Till exempel ip-nummer, unika adresser som kan identifiera en dator på internet. Utredningarna handlar om många typer av brott, alltifrån ofredande och olaga hot till sexualbrott, stöld och mord.
Men är en del för villiga att hjälpa polisen? Apple och Google är däremot "besvärliga" enligt polisen.
Google, Facebook, Microsoft och Apple har alla lämnat ut information till Sverige. Men det sker i helt olika omfattning, visar DN:s granskning. Facebook säger ja i 81 procent av fallen, Microsoft i 96 procent. Samtidigt är både Google och Apple långt mer restriktiva: Bara omkring en tredjedel av alla förfrågningar får företagen att skicka information till Sverige.
Varför är Facebook så samarbetsvilligt?
Från Facebook
lämnas personuppgifter och ip-adresser ut i princip omedelbart, utan vare sig domstolsbeslut eller internationell rättshjälpsbegäran.
– Om vi visar att vi har ett brott som vi utreder så lämnar Facebook ut det direkt, säger Anders Ahlqvist, men tillägger att reglerna är hårdare för att komma åt kontots innehåll, till exempel mejl eller lagrade filer.
Bakgrunden till att Facebook så ofta öppnar sina databaser är en överenskommelse mellan svenska myndigheter och Facebook som träffades 2013.
Microsoft är också mycket samarbetsvilligt:
Microsoft står för enskilt flest konton som polisen får uppgifter om.
Där ingår förutom Microsofts e-postkonton under namn som Live.com och Outlook.com även Skype, som Microsoft köpte för fyra år sedan.
Om man är orolig känns alltså gmail säkrare än outlook och skype.
Fakta. Vad säger lagen?
Polisen får begära ut ip-adresser från Facebook för att utreda brott, dock bara för brott som är straffbara i både Sverige och USA. Exempelvis faller hets mot folkgrupp ofta bort eftersom det skyddas av yttrandefriheten i USA.
Att komma åt innehåll på konton, som privata meddelanden eller mejl, är svårare för polisen. I regel krävs en officiell rättshjälpsbegäran som ska godkännas av USA.
Edit: Lade till faktabakgrund om lagen
Jag har fått uppgifter om att facebook inte alls är samarbetsvilliga. Svenska SÄPO och Amerikanska FBI har haft enorma problem med att ens få kontakt med någon ansvarig för att få tag i uppgifter om tex terrorbrott och andra saker som en polismyndighet kan behöva för att lösa ett brott.
Det är lättare för polisen att få information om ip-adresserna än om vad personerna skrivit för meddelanden på Facebook.
Alien skrev:Det är lättare för polisen att få information om ip-adresserna än om vad personerna skrivit för meddelanden på Facebook.
Inte enligt vad jag fått reda på. FBI har tom hotat facebooks ledning att de ska stänga ner sajten för att de " skyddar" terrorister och andra som kan skada i detta fallet USA.
Här du någon länk till detta? Är ju tvärtemot vad DN skriver om Facebooks beredvillighet att bistå polisen.
Jag gillar när det är tydliga regler. Men här är det tydligen inte så. Här en intervju med Daniel Westman, forskare i rättsinformatik vid Stockholms universitet.
Jag gillar när det är tydliga regler. Men här är det tydligen inte så. Här en intervju med Daniel Westman, forskare i rättsinformatik vid Stockholms universitet.
http://www.dn.se/ekonomi/forskare-regle ... tjattarna/DN Ekonomi skrev:1 Vad betyder utlämningen av information för rättssäkerheten?
– Problemet ur rättssäkerhetssynpunkt är att det inte finns någon specialreglering som det finns när man begär ut information från teleoperatörer, trots att dessa tjänster kan vara lika integritetskänsliga som telefonitjänster. I stället får man tillämpa allmänna regler om beslag. Så länge man bara begär ut information krävs det ingen speciell proportionalitet mellan brottet och beslaget, som det gör vid husrannsakningar.
Alien skrev:Här du någon länk till detta?
Så du tror inte på mig? Det är alltså bara länkar som godkänns på detta forum?
Re: Svenska myndigheter begär uppgifter om oss från Facebook
kullan skrev:Alien skrev:Här du någon länk till detta?
Så du tror inte på mig? Det är alltså bara länkar som godkänns på detta forum?
Jag tycker alltid det är intressant att få en länk till källan. Då kan jag själv värdera (vad jag tror om) sanningshalten i det - och oftast gå vidare och läsa mer om jag vill...