Svårt att starta upp från energisparläge + mysko länk

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Svårt att starta upp från energisparläge + mysko länk

Inläggav Lilla Gumman » 2009-12-01 16:22:02

Hej!v

Jag har haft datorn igång en stund på förmiddagen. Vek ner datorskärmen på min bärbara dator och gick iväg. När jag sedan kom hem igen ett par timmar senare fällde jag upp skärmen. Då är den svart, energisparläge. Jag trycker på space-knappen upprepade gånger, power-knappen upprepade gånger, rör musen o.s.v. Ibland jobbar datorn (nån lampa blinkar) men sen slutar den att jobba. Skärmen förblir svart. Efter en del klickande på spaceknappen, powerknappen samt röra och klicka på musen brukar datorn till slut visa att jag ska skriva i lösenordet, så gör jag det och kommer in i datorn.

Men oftast går det snabbare att stänga av datorn helt när jag går därifrån och sen starta upp den igen när jag ska sitta vid den. Jag vet, det slukar ström att ha datorn på energisparläge. Men den ska ju inte krångla på det viset, om jag nån gång får bråttom och fäller ner skärmen innan jag går iväg.

När jag startade datorn idag på eftermiddagen fick jag upp ett chattfönster från en kompis i USA. Där stod ingenting mer än:
check now very nice ! win iphone clickkk www.justwiniphone.com

Jag misstänkte att det var något lurt. Min kompis i USA brukar inte skriva så, och inte heller deltar han i särskilt många tävlingar som jag annars får då och då i min mejl-inkorg. Av ren nyfikenhet gick jag in på länken. Det visade sig vara en svensk sida där man skulle få en gratis ringsignal och inte alls samma hemsidesadress som i chattfönstret.Varje gång jag försöker gå in på adressen justwiniphone.com kommer jag till till http://se.mobil-ringsignaler-spelen.net ... d32f4c5237 istället. Vad kan det vara för skräp?

Givetvis har jag inte fyllt i någonting alls, inte deltagit i någon tävling, inte laddat hem någon ringsignal. Jag stängde fönstren och har inte sparat nåt.

Vi betalar för F-secure antivirus men programmet säger att vi har gamla virusdefioner och går inte att uppdatera. Tyfon kan ingenting göra. Så jag funderar på att säga upp F-Secure, men vad ska vi ha i stället? Det är dumt att köpa ett antivirusprogram för runt tusenlappen och sen får vi det inte att fungera på våra datorer. Gratis-varianter brukar ibland fungera, men efter X antal månader får man oftast varning om att börja betala. För att slippa detta valde jag F-secure, som förvisso fungerar men inte kan uppdatera sig utan kör med virusdatabaser från 2008.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 23:01:37, redigerad totalt 3 gånger.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav barracuber » 2009-12-01 16:27:04

På vår laptop funkar det inte att röra på musen osv. Det enda som får igång den är att hålla nere powerknappen ett par sekunder. Den är en Toshiba.

Länken verkar skum, ja. Bra att du har en inbyggd radar mot sånt.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:01:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2009-12-01 16:33:56

Hej!

Aha, ska prova att hålla ner Power-knappen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 23:01:37, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2009-12-01 17:00:32

Hej!

Tack, Barracuber! Tipset om att hålla ner power-knappen en kort stund fungerade. Håller man den nere för länge, stängs datorn av.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2009-12-01 17:15:07

Har du försökt att uppdatera f-secure manuellt?
Hittade det här:
http://support.f-secure.com/enu/home/do ... fsdbupdate
Skulle gissat på att det är fsupdate som du ska ha, men är det någon paketlösning med antispyware så är det den andra. (93mb)

The fsdbupdate utility is for AUA8-based products (AVCS7+, IS2007 or newer) and it contains all databases, i.e. AV, Spyware, Spam, Parental, etc.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:01:37, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lilla Gumman » 2009-12-01 23:17:36

Hej!

Ja, jag har försökt uppdatera F-secure manuellt fler gånger än jag kan hålla räkningen på. Ska försöka igen.

Behöver tips på BRA och GRATIS antivirusprogram.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2009-12-01 23:54:41

Har du läst i tråden Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)?

Där finns det en del om antivirus!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till IT-forum

Logga in