Suramin mot Autism?
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Suramin mot Autism?
Intressant?
www.thepharmaletter.com/article/treatme ... ouse-model
Kanske finns det mer att hoppas på i framtiden?
www.thepharmaletter.com/article/treatme ... ouse-model
Kanske finns det mer att hoppas på i framtiden?
Suramin mot Autism?
Grocken skrev:Kanske finns det mer att hoppas på i framtiden?
Vad menar du med det?
Suramin mot Autism?
ucsd.edu: Drug Treatment Corrects Autism Symptoms in Mouse Model (utan betalningskrav)
Intressant fynd. Dock står det inget om mänskliga försök. Det är egentligen först då man vet potentialen. Det finns dock anledning att se upp:
Se Autism Speaks controversies.
“When cells are exposed to classical forms of dangers, such as a virus, infection or toxic environmental substance, a defense mechanism is activated,” Naviaux explained. “This results in changes to metabolism and gene expression, and reduces the communication between neighboring cells. Simply put, when cells stop talking to each other, children stop talking.”
The researchers tested suramin – a well-known inhibitor of purinergic signaling used medically for the treatment of African sleeping sickness since shortly after it was synthesized in 1916 – in mice. They found that this APT mediator corrected autism-like symptoms in the animal model, even if the treatment was started well after the onset of symptoms. The drug restored 17 types of multi-symptom abnormalities including normalizing brain synapse structure, cell-to-cell signaling, social behavior, motor coordination and normalizing mitochondrial metabolism.
Intressant fynd. Dock står det inget om mänskliga försök. Det är egentligen först då man vet potentialen. Det finns dock anledning att se upp:
Funding for the project was provided by Autism Speaks
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Suramin mot Autism?
Grocken skrev:Vet ej exakt men att få det bättre bara.
Så du menar att det är något negativt att ha AS?
Suramin mot Autism?
Lyysa skrev:Grocken skrev:Vet ej exakt men att få det bättre bara.
Om det skulle vara något positivt skulle det väll inte kallas funktionsnedsättning?
Suramin mot Autism?
slackern skrev:Lyysa skrev:Grocken skrev:Vet ej exakt men att få det bättre bara.
Om det skulle vara något positivt skulle det väll inte kallas funktionsnedsättning?
Min AS har både styrkor och svagheter - om alla var som mig, så hade det varit en underbar värld.
Länken kräver att en betalar för artikeln, här återges artikeln populärvetenskapligt:
"When cells are exposed to classical forms of dangers, such as a virus, infection or toxic environmental substance, a defense mechanism is activated," Naviaux explained. "This results in changes to metabolism and gene expression, and reduces the communication between neighboring cells. Simply put, when cells stop talking to each other, children stop talking."
Since mitochondria – the so-called "power plants" of the cell – play a central role in both infectious and non-infectious cellular stress, innate immunity and inflammation, Naviaux and colleagues searched for a signaling system in the body that was both linked to mitochondria and critical for innate immunity. They found it in extracellular nucleotides like adenosine triphosphate (ATP) and other mitokines – signaling molecules made by distressed mitochondria. These mitokines have separate metabolic functions outside of the cell where they bind to and regulate receptors present on every cell of the body. Fifteen types of purinergic receptors are known to be stimulated by these extracellular nucleotides, and the receptors are known to control a broad range of biological characteristics with relevance to autism.
The researchers tested suramin – a well-known inhibitor of purinergic signaling used medically for the treatment of African sleeping sickness since shortly after it was synthesized in 1916 – in mice. They found that this APT mediator corrected autism-like symptoms in the animal model, even if the treatment was started well after the onset of symptoms. The drug restored 17 types of multi-symptom abnormalities including normalizing brain synapse structure, cell-to-cell signaling, social behavior, motor coordination and normalizing mitochondrial metabolism.
"The striking effectiveness shown in this study using APT to 'reprogram' the cell danger response and reduce inflammation showcases an opportunity to develop a completely new class of anti-inflammatory drugs to treat autism and several other disorders," Naviaux said
Jag skulle ta studierna med en nypa kilovis salt, då forskaren, Robert Naviaux, har täta förbindelser med rörelsen Autism Speaks, en organisation som hävdar att AST orsakas endast av följande var för sig eller i kombination med varandra:
- Tungmetaller.
- Vaccinationer.
- Gluten.
- Kasein.
- Mikrovågsugnar.
Källkritik är alltid förnuftigt - säger inte en ska förkasta studien helt och hållet, dock verkar studien dra förhastade slutsatser - ingen hänsyn till diverse faktorer än miljötoxiska - dessutom, om en läser abstract av själva studien, tveksamma laborativa metoder som kan tolkas i den kontext som forskarna påstår.
Senast redigerad av dasunbedingte 2013-12-03 12:35:46, redigerad totalt 1 gång.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Suramin mot Autism?
slackern skrev:Lyysa skrev:Grocken skrev:Vet ej exakt men att få det bättre bara.
Jag skulle förmodligen säga att det beror helt på det individuella perspektivet av vad funktionsnedsättningen gör för intryck på personen. Jag själv tycker det positiva med Asperger är fler än de negativa, men det är helt på grund av min nuvarande livssituation. Det skulle förmodligen varit en förbannelse om jag hade ett annat arbete och levde på andra termer.
Suramin mot Autism?
dasunbedingte skrev:slackern skrev:Lyysa skrev:
Min AS har både styrkor och svagheter - om alla var som mig, så hade det varit en underbar värld.
Vist hade det varit det. Då hade det inte varit en funktionsnedsättning.
Suramin mot Autism?
plåtmonster skrev:ucsd.edu: Drug Treatment Corrects Autism Symptoms in Mouse Model (utan betalningskrav)“When cells are exposed to classical forms of dangers, such as a virus, infection or toxic environmental substance, a defense mechanism is activated,” Naviaux explained. “This results in changes to metabolism and gene expression, and reduces the communication between neighboring cells. Simply put, when cells stop talking to each other, children stop talking.”The researchers tested suramin – a well-known inhibitor of purinergic signaling used medically for the treatment of African sleeping sickness since shortly after it was synthesized in 1916 – in mice. They found that this APT mediator corrected autism-like symptoms in the animal model, even if the treatment was started well after the onset of symptoms. The drug restored 17 types of multi-symptom abnormalities including normalizing brain synapse structure, cell-to-cell signaling, social behavior, motor coordination and normalizing mitochondrial metabolism.
Intressant fynd. Dock står det inget om mänskliga försök. Det är egentligen först då man vet potentialen. Det finns dock anledning att se upp:Funding for the project was provided by Autism Speaks
Fan, du var först, såg inte det! Haha, bra med fler källkritiker.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Suramin mot Autism?
Man skall nog ta en extra kik på vilka grupper det är som behöver sätta stämpeln funktionsnedsättning på folk.
- plåtmonster
Suramin mot Autism?
plåtmonster skrev:Man skall nog ta en extra kik på vilka grupper det är som behöver sätta stämpeln funktionsnedsättning på folk.
Om man är i behov utav en diagnos så är det ett utav kriterierna. Har man inget behov utav en diagnos så söker man inte upp psykiatrin. Ungefär så ser det ut.
Suramin mot Autism?
Sudda sudda sudda sudda bort din suramin!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Suramin mot Autism?
Om ni frågar mig. så tycker jag det är intressant att se vad som händer inom autism studier sen vår vi se vad det ledrr till.
Sen om man vill ha AS eller ej kvar om vi någonsin kan få bort d. Så skulle jag då vilja få bort vissa jobbiga drag. För
Sen om man vill ha AS eller ej kvar om vi någonsin kan få bort d. Så skulle jag då vilja få bort vissa jobbiga drag. För
Suramin mot Autism?
plåtmonster skrev:Man skall nog ta en extra kik på vilka grupper det är som behöver sätta stämpeln funktionsnedsättning på folk.
Nja. Däremot bör en granska hur neurotypiska strukturer sätter medvetet hinder för de som skiljer sig från mängden. För det behövs nödvändigtvis ingen diagnos.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Suramin mot Autism?
Poängen är att för vissa saker är nedsättning rätt beroende på perspektiv och den kontext man skapat.
- plåtmonster
Suramin mot Autism?
slackern skrev:plåtmonster skrev:Man skall nog ta en extra kik på vilka grupper det är som behöver sätta stämpeln funktionsnedsättning på folk.
Om man är i behov utav en diagnos så är det ett utav kriterierna. Har man inget behov utav en diagnos så söker man inte upp psykiatrin. Ungefär så ser det ut.
Man borde knappt ha något behov av ett forum,man borde sitta lycklig för sig själv och syssla med sina geniala uppfinningar,världsproblemlösande,memoriserande av tågtabeller och sådant som en aspergerare borde pyssla med.
Återgå till Aspergare och vården