Straff, skam och skräck snart i en TV nära dig (japanskt)
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Straff, skam och skräck snart i en TV nära dig (japanskt)
Det finns ingen ände på allt elände när det gäller doku-såpor:
Kanske kollar jag något program av nyfikenhet, kanske inte. Men varför är det så underhållande att se andra förnedras och göra bort sig? För mig är det snarare ångestskapande. Man kan se det som en följd av den sadomasochistiska japanska kulturen, men i så fall är den svenska/västerländska likadan.
http://www.untfredag.se/avd/1,1826,MC=15-AV_ID=797823,00.html- Precis så är det i japansk tv. Det är väldigt bråkiga gameshows där folk skriker, trillar och förnedras. Folk ramlar i vatten, får saker i huvudet och gör sig illa, säger Marita Lindqvist, skribent och Japanentusiast.
- Det finns numera ett intresse för det här över hela världen. Det är inte så ofta man kan vinna stora pengar. Snarare handlar det om att man råkar ut för en olycka om man förlorar.
Det är alltså vad japanska gameshows handlar om. Bestraffning. Skam. Förnedring.
De galna exemplen är många. I ett program får medlemmar ur det fruktansvärt populära flickbandet Morning Musume, Japans svar på Spice Girls, stoppa in sina huvuden i en bur med en otäck ödla. På huvudet har det varsin fläskkotlett. Längst kvar i buren vinner.
I ett annat klipp har tv-bolaget ställt ut en bajamaja nära en strand. En man kliver in och upptäcker för sent att golvet är fäst vid ett rep, och i änden av repet sitter en snabb motorbåt. Med brallorna nere finner han sig plötsligt ute och surfar i Tokyo Bay. Det är svårt att förstå hur sjuka hjärnor det behövs för att skapa sådana tv-program.
De svenska kopiorna är redan på väg. TV 6 laddar med "Big in Japan" och "Hål i väggen" som bygger på japanska "Human tetris". En rörlig vägg med ett hål kommer farande mot en person i silverdräkt. För att komma genom hålet måste deltagarna forma kroppen på olika märkliga sätt. Annars knuffas man ner i vattnet medan publiken hånskrattar.
I "Silent library", som kommer i Kanal 5 längre fram i vinter, utsätts deltagarna för diverse prövningar. Det kan handla att äta wasabi eller gå igenom en "slapping machine", kruxet är att de måste vara helt tysta.
Kanske kollar jag något program av nyfikenhet, kanske inte. Men varför är det så underhållande att se andra förnedras och göra bort sig? För mig är det snarare ångestskapande. Man kan se det som en följd av den sadomasochistiska japanska kulturen, men i så fall är den svenska/västerländska likadan.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:52:47, redigerad totalt 1 gång.
Genialiskt!
Äntligen får vi se riktiga och underhållande program i Svensk TV.
Inte nog med att underhållningsvärdet är så simplistiskt och talar till våra mest primala drifter på ett underbart sätt så är namnet nog att locka till skratt och höga förväntningar.
Hål i väggen! Det bästa namnet på ett program sedan Nyheterna.
Jag kommer att följa det slaviskt.
Äntligen får vi se riktiga och underhållande program i Svensk TV.
Inte nog med att underhållningsvärdet är så simplistiskt och talar till våra mest primala drifter på ett underbart sätt så är namnet nog att locka till skratt och höga förväntningar.
Hål i väggen! Det bästa namnet på ett program sedan Nyheterna.
Jag kommer att följa det slaviskt.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 15:52:47, redigerad totalt 1 gång.
Låter aptrist, typ som gladiatorerna och fångarna på fortet. Jag är glad att jag inte har någon TV.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 15:52:47, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Man har ju redan sett långt värre grejer på internet. Ingenting som skulle kunna godkännas för att visas i TV kan ha tillräckligt chockvärde för att göra mig berörd på något sätt alls.
Det som kan göra en lite bestört är väl vilken dynga det kablas ut i TV. Men då tycker jag att alarmistiska nyheter och opinionsbildning förklädd som samhällsinformation är ännu skadligare.
Det som kan göra en lite bestört är väl vilken dynga det kablas ut i TV. Men då tycker jag att alarmistiska nyheter och opinionsbildning förklädd som samhällsinformation är ännu skadligare.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 15:52:47, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern skrev:Låter aptrist, typ som gladiatorerna och fångarna på fortet. Jag är glad att jag inte har någon TV.
Nä. de programmen byggde på att alla skulle ha roligt (i fin folkhemstradition). Det här bygger på att vi skall ha roligt och helst att deltagarna skall må skit.
Mycket bättre.
Jag citerar Homer Simpson: boooring!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:52:47, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Jag citerar Homer Simpson: boooring!
Vad tror du att Homer skulle säga om detta?
Jag tror att Homer, liksom varje livsbejakande människa, skulle säga 'ooooh hål i väggen, vilken bra idé'.
Hål i väggen kommer att stå för en ny underhållningsparadigm.
Detta kommer du aldrig att kunna förstöra, hur mycket du än försöker.
Jag råkar vara förtjust i de japanska upptågen. Här är några pranks och game shows:
Public Toilet
Ski Resort
Wake-up
Silent Library
Hit in The Balls
Scare (med bitch-slap)
100 Fellows
Boulder, Emu etc
Public Toilet
Ski Resort
Wake-up
Silent Library
Hit in The Balls
Scare (med bitch-slap)
100 Fellows
Boulder, Emu etc
Senast redigerad av linek 2011-05-04 15:52:47, redigerad totalt 1 gång.
Talangtävlingar är en annan sorts japanskt godis. De är ofta väldigt gulliga och innovativa:
Matrix Ping-Pong
Baseball Record
Breakout
Scuba Diving
Basket
Bubble Dantasy
Mona Lisa
Shoes
Clock
Fontän
Blandat
Slutligen, handflator mot fläsk, min passion:
Helstekt
Matrix Ping-Pong
Baseball Record
Breakout
Scuba Diving
Basket
Bubble Dantasy
Mona Lisa
Shoes
Clock
Fontän
Blandat
Slutligen, handflator mot fläsk, min passion:
Helstekt
Senast redigerad av linek 2011-05-04 15:52:47, redigerad totalt 1 gång.
Är det fler än jag som blir än mer övertygad om att vi inte är kapabla att mäta intelligens när man slår samman det man ser ovan med påståendet att IQ-mätningar visar att asiater skulle vara bland de mest intelligenta folken på planeten?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:52:47, redigerad totalt 1 gång.
tahlia skrev:Är det fler än jag som blir än mer övertygad om att vi inte är kapabla att mäta intelligens när man slår samman det man ser ovan med påståendet att IQ-mätningar visar att asiater skulle vara bland de mest intelligenta folken på planeten?
Tvärtom.
linek skrev:Jag råkar vara förtjust i de japanska upptågen. Här är några pranks och game shows:
linek skrev:Talangtävlingar är en annan sorts japanskt godis. De är ofta väldigt gulliga och innovativa:
2xMedhåll!
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 15:52:47, redigerad totalt 1 gång.