Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning
Re: Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning
Zombie skrev:Har din 9-åring AS/autism? Om ja, eller om han hade det, vad skulle du tycka om att han klassas som "utvecklingsstörd" och den etiketten följer honom genom skola, arbetsliv och umgänge?
Vet inte om han har någon diagnos eller inte han kan vara lite inne i sin egna tankar eller lilla värld till och från. Men jag har påpekat till hans fröken att de ska vara väldigt observanta på om de skulle upptäcka att det skulle vara några konstigheter. I och med att jag har det och att det är ärftligt.
heppo skrev:I just denna post ser det ut som om du misstolkar 'slackern', Henkalexi.
De tycks klart för mig att han menar den officiella tolkningen och att vi kanske bör ta tag i det - detta skilt från hans egna uppfattning.
För övrigt är du Henkalexi en outsinlig källa till njutning och glädje - jag kan inte låta bli att imponeras varje gång du postar.
Önskar det fanns många fler som du ..
Tack...
Det jag menar är att oavsett hur rätt Slackern har i den korrekta betydelsen av ordet "utvecklingsstörning", så är klangen i det ordet så dålig att vi absolut inte bör använda oss av den eftersom det samhället lägger i den termen är mental retardation.
Jag tycker inte att det är skit samma vad andra tycker, för jag vill inte bemötas som en lågintelligent person när jag, de facto, är mycket intelligent och trist nog är det så att fördomarna om vad vi med AS kan och inte kan, redan är tillräckligt många utan att vi ska börja använda termen "utvecklingsstörning", så att NT-människor får ännu en orsak till att avfärda oss.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Zombie skrev:Zombie skrev:Dessutom är inte termerna lika. Det ena kallas "utvecklingsstörning", det andra "störning i utvecklingen", och eftersom det faktiskt inte är samma sak har de självfallet olika kliniska definintioner.
Fick visst hjärnsläpp på den punkten. Men att de båda olika definierade termerna numera är officiellt identiska gör ju saken bara värre. Ännu mindre chans att allmänheten kan skilja dem åt, om man säger så.
Vad som är internationellt etablerat spelar ingen roll. Den svenska allmänheten ändrar inte uppfattning för det, våra inhemska psykiatriker har ett ansvar för sina patienter, och när de inte tar det sätts vi patienter i en klämma vi måste ta oss ur på något sätt.
Det är som jag sa tidigare vill man ändra på namnet så måste man gå med i en stark lobbygrupp som kan påverka dom som sätter namnen. Inget vi kan påverka genom att gnälla på ett forum.
Vi kan åtminstone låta bli att använda den själva...
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:heppo skrev:I just denna post ser det ut som om du misstolkar 'slackern', Henkkalexi.
De tycks klart för mig att han menar den officiella tolkningen och att vi kanske bör ta tag i det - detta skilt från hans egna uppfattning.
För övrigt är du Henkalexi en outsinlig källa till njutning och glädje - jag kan inte låta bli att imponeras varje gång du postar.
Tack...
Det jag menar är att oavsett hur rätt Slackern har i den korrekta betydelsen av ordet "utvecklingsstörning", så är klangen i det ordet så dålig att vi absolut inte bör använda oss av den eftersom det samhället lägger i den termen är mental retardation.
Jag håller fullkomligt med. Men inget jag kan påverka under vilken kategori det ligger under eller tänker lägga ner energi på något jag inte kan ändra på. Så lika bra att acceptera det även om det är ett taskigt läge. Det är många saker man får acceptera här i livet även om det är ett taskigt läge. Eller inget man kan påverka.
slackern skrev:Henkkalexi skrev:heppo skrev:I just denna post ser det ut som om du misstolkar 'slackern', Henkkalexi.
Tack...
Jag håller fullkomligt med. Men inget jag kan påverka under vilken kategori det ligger under eller tänker lägga ner energi på något jag inte kan ändra på. Så lika bra att acceptera det även om det är ett taskigt läge. Det är många saker man får acceptera här i livet även om det är ett taskigt läge. Eller inget man kan påverka.
Det du kan göra är att låta bli att använda dig av det ordet offentligt och därigenom göra dig själv och oss andra med AS en tjänst.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:Vi kan åtminstone låta bli att använda den själva...
Det kan jag hålla med om. Men man kan inte heller ignorera den eller låtsas som att det regnar eller förneka att så är fallet för då blossar debatten upp igen. Bara att acceptera det och gå vidare med livet. Även om ordet genomgripande utvecklingsstörningar är olyckligt så faller autism under det. Men fan inget vi kan påverka. Det är samma sak med dyslexi och räknesvårigheter faller under begreppet utvecklingsstörningar. Så det är ganska så stor del utav den Svenska befolkningen som har någon form utav utvecklingsstörning.
Jag är medveten om att jag har väldigt svartvitt tänkande här eller framstår som att jag har det. Men jag ser bara vilken typ utav grupp det faller under i inom ICD-10. Men jag lägger heller ingen som helst värdering i det utan bara konstaterar hur det ligger till. Men som sagt jag kan ha missuppfattat det med för jag har ingen som helst medicinsk kunskap utan bara tolkar det som lekman.
Senast redigerad av slackern 2012-01-01 17:13:19, redigerad totalt 1 gång.
Henkkalexi skrev:slackern skrev:Henkkalexi skrev:
Tack...
Det du kan göra är att låta bli att använda dig av det ordet offentligt och därigenom göra dig själv och oss andra med AS en tjänst.
Jag använder mej inte utav det offentligt så ingen fara
slackern skrev:Det är som jag sa tidigare vill man ändra på namnet så måste man gå med i en stark lobbygrupp som kan påverka dom som sätter namnen. Inget vi kan påverka genom att gnälla på ett forum.
Tror också att det är det som är mest effektivt om man tycker att det är av stor betydelse, att påverka på det sättet, genom en lobbygrupp.
slackern skrev:Henkkalexi skrev:Vi kan åtminstone låta bli att använda den själva...
Det kan jag hålla med om. Men man kan inte heller ignorera den eller låtsas som att det regnar eller förneka att så är fallet för då blossar debatten upp igen. Bara att acceptera det och gå vidare med livet. Även om ordet genomgripande utvecklingsstörningar är olyckligt så faller autism under det. Men fan inget vi kan påverka. Det är samma sak med dyslexi och räknesvårigheter faller under begreppet utvecklingsstörningar. Så det är ganska så stor del utav den Svenska befolkningen som har någon form utav utvecklingsstörning.
Ordet "utvecklingsstörning" nämndes inte en enda gång under min utredning, uppföljningsåret eller av HAB. Det här är första gången jag hör det ordet användas om NPF. Autismspektrumproblematik är det ord jag har hört utredarna använda.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:slackern skrev:Henkkalexi skrev:Vi kan åtminstone låta bli att använda den själva...
Ordet "utvecklingsstörning" nämndes inte en enda gång under min utredning, uppföljningsåret eller av HAB. Det här är första gången jag hör det ordet användas om NPF. Autismspektrumproblematik är det ord jag har hört utredarna använda.
Kan nog vara så att det är väldigt stigmatiserat. Men diagnosen är till för att hjälpa oss och ge oss rätt stöd i samhället.
Det är bara det att det faller under den kategorin i ICD-10 och som privatperson tror jag inte att det är så vanligt att man bläddrar runt och tittar i den. Utan den är mer för folk som jobbar inom sjukvården.
Så vad jag menar så är det bara att acceptera faktum eller gå runt och bli bitter.
slackern skrev:
Kan nog vara så att det är väldigt stigmatiserat. Men diagnosen är till för att hjälpa oss och ge oss rätt stöd i samhället.
Det är bara det att det faller under den kategorin i ICD-10 och som privatperson tror jag inte att det är så vanligt att man bläddrar runt och tittar i den. Utan den är mer för folk som jobbar inom sjukvården.
Så vad jag menar så är det bara att acceptera faktum eller gå runt och bli bitter.
Jag är långtifrån bitter. Tvärtom.
Däremot har jag mött tillräckligt mycket korkade fördomar om oss med AS för att känna mig bekväm med tanken på att dessutom börja räknas som utvecklingsstörd.
Diagnosen är till för att vi ska kunna få hjälp till att bli mer självständiga. Vi ska inte ses som mer handikappade än vi är.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:"I diagnoskriterierna för AS står det uttryckligen att den kognitiva utvecklingen ska vara normal under de tre första levnadsåren för att kunna diagnostiseras med AS. Konsensus kring tolkningen av detta är att en tidigt konstaterad utvecklingsstörning ofta utesluter diagnostisering med Aspergers syndrom. Bland barn finns det dock de med diagnosen AS som har haft en normal kognitiv utveckling under de första åren, men som ändå har uppvisat en lätt utvecklingsstörning i skolåldern."
Läst i sitt rätta sammanhang av människor som förstår sig på NPF så visst, då finns det undantagsfall av AS med låg mental kapacitet, men jag är allt annat än lågintelligent och visade inga som helst problem på den fronten varken som barn eller vuxen.
Det är inte direkt till vår fördel ute i arbetslivet att kalla oss själva för utvecklingsstörda, för oavsett hur faktamässigt riktigt den termen skulle kunna vara för seriöst insatta personer, så är det en stämpel som mycket effektivt sållar bort oss med AS och HFA från jobb och studier.
Man kan ju vara svagbegåvad (70-85 IQ) och få AS-diagnos. Har man däremot lägre IQ så bör man få diagnosen autistiskt syndrom. (Och för att ytterligare krångla till det kan få diagnosen autistiskt syndrom även om man har normal el hög intelligens.)
Håller med att att det inte är smart att vi själva kallar oss "utvecklingsstörda" el "störda i utvecklingen". Men frågan är vad diagnostikerna/ experterna/ läkarna kallar oss.
Nu kommer vi ju autism och AS att bakas ihop i DSM-V, så vi riskerar ändå att ses som förståndshandikappade. Men det är en annan diskussion, som förs här: forandring-av-aspergerdiagnosen-dsm-5-t16314.html
utvecklingsstörning
Aspergare har ju ofta svårt att ljuga. Så tyvärr jag kan inte ljuga om min utvecklingsstörning för att skydda andra med Aspergers. Eller bör jag lära mig ljuga bättre? Pffff . Jävla fittungar en del är som inte kan tolerera de som vill vara ärliga med att de är utvecklingsstörda.
Ni får väl fan ljuga istället, förtälj arbetskamraterna att ni har det jobbigt för att mensa-mötena tar upp mycket av er tid.
Jag är en helt komplett annan person nu vid 35 års ålder än jag var vid låt säga...14, 22, ja tom 25. Så min utvecklingsstörning lättas delvis på vissa plan, speciellt det sociala, med tiden. Den har väl gått från mycket grav till nästintill moderat från barndomen räknat.
Mest för att jag lärt mig spela normal. Retard inside!
Ni får väl fan ljuga istället, förtälj arbetskamraterna att ni har det jobbigt för att mensa-mötena tar upp mycket av er tid.
Jag är en helt komplett annan person nu vid 35 års ålder än jag var vid låt säga...14, 22, ja tom 25. Så min utvecklingsstörning lättas delvis på vissa plan, speciellt det sociala, med tiden. Den har väl gått från mycket grav till nästintill moderat från barndomen räknat.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Aspergare har ju ofta svårt att ljuga. Så tyvärr jag kan inte ljuga om min utvecklingsstörning för att skydda andra med Aspergers. Eller bör jag lära mig ljuga bättre? Pffff . Jävla fittungar en del är som inte kan tolerera de som vill vara ärliga med att de är utvecklingsstörda.
Jag håller med, i alla fall om innebörden, med undantag för att jag själv har gått från mycket grav till nästintill miljöpartist.
Tja, ingen av er båda har ju utvecklingsstörning i den bemärkelse folk mest lägger i ordet.
Och återigen precis som jag sade till slackern, vad som aldrig har hindrat er kan ju förstöra viktiga möjligheter för andra.
Och återigen precis som jag sade till slackern, vad som aldrig har hindrat er kan ju förstöra viktiga möjligheter för andra.
Senast redigerad av Zombie 2012-01-01 19:04:21, redigerad totalt 2 gånger.
Jag är fortfarande inte utvecklingsstörd. Hjärnskadad låter mer sanningsenligt. Sen bara för att WHO har saft en sak så behöver det inte betyda att det är riktigt.
sugrövmanövern skrev:Aspergare har ju ofta svårt att ljuga. Så tyvärr jag kan inte ljuga om min utvecklingsstörning för att skydda andra med Aspergers. Eller bör jag lära mig ljuga bättre? Pffff . Jävla fittungar en del är som inte kan tolerera de som vill vara ärliga med att de är utvecklingsstörda.
Att jag har ett funktionshinder har jag inga problem med att acceptera.
Däremot är jag inte utvecklingsstörd i den bemärkelsen att jag skulle ha någon sorts mental retardation.
Att du ser dig själv som utvecklingsstörd är ditt problem.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Men gudars skymning. Det är alla Aspergares "problem". De är utvecklingsstörda.Henkkalexi skrev:Att du ser dig själv som utvecklingsstörd är ditt problem.
Sedan är det upp till var och en om man berättar det eller inte. Så vitt jag har märkt är det ingen som bryr sig nämnvärt vad jag använder för ord när jag beskriver min problematik. Ändå oftast ingen som fattar.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Zombie skrev:Tja, ingen av er båda har ju utvecklingsstörning i den bemärkelse folk mest lägger i ordet.
Inte enligt den definition som folk i allmänhet använder, nej. Men jag använder heller inte begreppet. Däremot har jag inga problem att förstå fackdefinitionerna, varför ordet "utvecklingsstörd" inte har någon negativ klang för mig. Det förstör inte för någon, allra minst för andra än mig själv.
Att ni andra har problem med att förstå det hänger ihop med er låga intelligens, sluttande pannor, markerade ögonbryn och tillbakabildade navlar.
Senast redigerad av Lakrits 2012-01-01 19:17:21, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern skrev:Men gudars skymning. Det är alla Aspergares "problem". De är utvecklingsstörda.Henkkalexi skrev:Att du ser dig själv som utvecklingsstörd är ditt problem.
Sedan är det upp till var och en om man berättar det eller inte. Så vitt jag har märkt är det ingen som bryr sig nämnvärt vad jag använder för ord när jag beskriver min problematik. Ändå oftast ingen som fattar.
Nej, min kära. Människor brukar alltsomoftast slå ihop mental retardation med utvecklingsstörning.
Utvecklingsstörning använder man om personer som har alltför låg IQ för att kunna klara sig själva.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Hej!
(Är visst både ny och saktfärdig... Började skriva någon gång 18:40 enligt forumets tidräkning... Inga kommentarer till det som skrivits därefter.)
Är ny här och uppskattar verkligen att kunna gå igenom den här diskussionen för att få ordning på begreppen. Har nyligen fått en diagnos som ligger nära, men inte fullt ut matchar, diagnoskriterierna för Aspergers. Det som återstår då är tydligen rubriceringen "Genomgripande störning i utvecklingen UNS" (UNS = Utan närmare specifikation). Den något bisarra situationen uppstår nu, att jag skulle finna det lättare att inför arbetsgivare och andra ändå använda mig av beteckningen Aspergers syndrom - just för att det numera är relativt välkänt, samt för att beteckningen "genomgripande störning i utvecklingen" kräver en lång (onödigt lång) förklaring för att undvika de missförstånd som många varnar för i den här tråden.
Även för mig tror jag att en annan beteckning hade varit att föredra - var nästan förberedd på att det kanske rörde sig om Aspergers. (Ska man ändå vara begåvad med någon form av funktionsskillnad känns ju Aspergers också som en av de coolare ) Men trots att utredningen visar att jag på vissa områden fungerar "för bra" för att räknas till den kategorin (och jag då kanske borde vara glad?) gör etiketten jag då får med mig att alltihop känns extremt svårt att ta till sig. Aspergare - javisst! Men "Genomgripande störning i utvecklingen..."? Och det står till och med på papperet - är inte något man kan hitta om man läser "Aspergers syndrom" och går till DSM för att kolla upp vilken kategori diagnosen egentligen hör till.
Nåja - hoppas nu inte det här avvek från ämnet. Tack för inlägg och perspektiv!
(Är visst både ny och saktfärdig... Började skriva någon gång 18:40 enligt forumets tidräkning... Inga kommentarer till det som skrivits därefter.)
Är ny här och uppskattar verkligen att kunna gå igenom den här diskussionen för att få ordning på begreppen. Har nyligen fått en diagnos som ligger nära, men inte fullt ut matchar, diagnoskriterierna för Aspergers. Det som återstår då är tydligen rubriceringen "Genomgripande störning i utvecklingen UNS" (UNS = Utan närmare specifikation). Den något bisarra situationen uppstår nu, att jag skulle finna det lättare att inför arbetsgivare och andra ändå använda mig av beteckningen Aspergers syndrom - just för att det numera är relativt välkänt, samt för att beteckningen "genomgripande störning i utvecklingen" kräver en lång (onödigt lång) förklaring för att undvika de missförstånd som många varnar för i den här tråden.
Även för mig tror jag att en annan beteckning hade varit att föredra - var nästan förberedd på att det kanske rörde sig om Aspergers. (Ska man ändå vara begåvad med någon form av funktionsskillnad känns ju Aspergers också som en av de coolare ) Men trots att utredningen visar att jag på vissa områden fungerar "för bra" för att räknas till den kategorin (och jag då kanske borde vara glad?) gör etiketten jag då får med mig att alltihop känns extremt svårt att ta till sig. Aspergare - javisst! Men "Genomgripande störning i utvecklingen..."? Och det står till och med på papperet - är inte något man kan hitta om man läser "Aspergers syndrom" och går till DSM för att kolla upp vilken kategori diagnosen egentligen hör till.
Nåja - hoppas nu inte det här avvek från ämnet. Tack för inlägg och perspektiv!
Henkkalexi skrev:Nej, min kära. Människor brukar alltsomoftast slå ihop mental retardation med utvecklingsstörning.
Ja, du t.ex. gör det ju just nu.
Henkkalexi skrev:Utvecklingsstörning använder man om personer som har alltför låg IQ för att kunna klara sig själva.
Felaktigt, ja. "Förståndshandikapp" är ett bättre ord.
Återgå till Aspergare och vården