Stormen kommer! :( :)
Ni som bor i stormområdet har väl fyllt på med vattendunkar, enkel mat, tändstickor, ljus, ficklampor osv
Jag kommer fylla vattendunkarna snart och jag bor inte ens i stormområdet (men då får vi strömavbrott långt innan det blir storm också)
Jag kommer fylla vattendunkarna snart och jag bor inte ens i stormområdet (men då får vi strömavbrott långt innan det blir storm också)
Stormen kommer, stormen kommer till vårt trygga bo
Den är inte farlig bara man är varlig
Stormen kommer, stormen kommer...
Den är inte farlig bara man är varlig
Stormen kommer, stormen kommer...
rapchic skrev:Jag kommer fylla vattendunkarna snart och jag bor inte ens i stormområdet [...]
Själv får jag skämmas och erkänna att jag inte gjort mig redo
54 m/s i danmark!
http://www.b.dk/vejret/ny-dansk-vindrek ... lt-paa-als
2 lastbilar har blåst omkull!
http://www.b.dk/vejret/ny-dansk-vindrek ... lt-paa-als
2 lastbilar har blåst omkull!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
nallen skrev:rapchic skrev:Jag kommer fylla vattendunkarna snart och jag bor inte ens i stormområdet [...]
Själv får jag skämmas och erkänna att jag inte gjort mig redo
nu är då mina fylld på så djuren har vatten imorgon även om det skulle bli strömavbrott, vi har tvättvatten och dricksvatten. Jag räknar inte med nått långt strömavbrott för mig om det blir nått hursom så jag behöver inte mängder.
Mymlan skrev:Hit kommer det minsann aldrig några stormar... *tjurar*
Vi behöver inte stormar vi får strömavbrott ändå (senast i fredags)
En färja har slitit sig!
http://www.trelleborgsallehanda.se/trel ... -hamn.html
Träd, skyltar, takpannor flyger omkring. Rutor går sönder.
http://cdnmo.coveritlive.com/media/imag ... lat704.jpg
http://www.trelleborgsallehanda.se/trel ... -hamn.html
Träd, skyltar, takpannor flyger omkring. Rutor går sönder.
http://cdnmo.coveritlive.com/media/imag ... lat704.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag är väl förberedd, bunkrat dricksvatten och vattenreningstabletter, burkmat för några veckor och några hundra värmeljus samt ljusstavar och massor av böcker.
Ni borde flyttat till övre Norrland här är det lugnt och fint, vargen ylar och hembrännaren puttrar på vedspisen så hemtrevligt i stugorna, ett par torkade renbogar hänger i kallfarstun, nyskjutna ripor på väggen, potatis i källaren, tunnbröd för hela vinter på vinden. WTF storm nä det har vi int
I Storbritannien har stormen, som där kallas St Jude, krävt flera människoliv och hus har raserats av blåsten. Under eftermiddagen väntas vindarna i Sverige öka snabbt till storm med 25–30 meter per sekund.
SMHI:s klass 3-varning gäller västra delen av Jönköpings län, västra delen av Kronobergs län, Sjuhäradsbygden, Göta älv och Skåne län, och liksom tidigare Kattegatt samt Bohuslän, Göteborg och Halland.
– Det är vindbyar upp mot 32 meter per sekund, det är snudd på orkan, säger Lisa Frost på SMHI.
Ja, ni som bor i söder och väst får stanna inne. Men här uppe lär vi väl inte märka något.
När stormen drar fram bör man stanna inomhus, enligt Jan Alsander, utbildningschef på Civilförsvarsförbundet som utbildar allmänheten i hur man klarar sig i krislägen.
– Jag tycker inte att man ska vara orolig alls, utan iaktta bara vanligt förnuft och försiktighet. Det finns ingen anledning att vara ute och vimsa runt när stormen är på ingående. Det gäller även i tätorter där tegelpannor kan komma neddimpande, säger han.
Så de som dog i England var ute och "vimsade runt" då trots stormen? Eller hade de bara inte lyssnat på radio/kollat på dator/mobil vad som var på gång?
Den här stormen kränker Skåningarna, ett solklart fall för DO
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Stormens öga?
Stormen skulle tydligen passera lite norr om GBG.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jadå, allt är redo alltid, vattendunkarna är alltid diskade, och nu är de fyllda också. Djuren får dricka regnvatten; det är faktiskt ganska god tillgång på det.rapchic skrev:Ni som bor i stormområdet har väl fyllt på med vattendunkar, enkel mat, tändstickor, ljus, ficklampor osv
Det ska bli spännande att se om jag har ström och/eller telefon i morgon. Hör ni inte av mig, så är det troligen avbrott!
Re: Stormen kommer! :( :)
Jag har aldrig sett så lågt lufttryck på den här barometern, som hängt på samma plats länge... Och ändå fläktar det ens knappt här ännu, undrar vad som komma skall!
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
- Asperger76
- Anslöt: 2013-04-10
Och till Admin, jag glömde bocka bort att telefonen lägger in automatiskt skräp efter uppdatering av Tapatalk.
- Asperger76
Eftersom jag inte bor nära västkusten längre förväntar jag mig inget värre än det vi redan har. Men imorgon ska jag åka tåg, får se hur det blir med det..
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
barracuber skrev:Stormens öga?
eller söder om GBG
Enligt SMHI tycks vinden ha peakat redan omkring klockan 17... vi får väl se om det blir en topp till när bakkanten passerar - i så fall är vi väl i ögat nu.
Hur som helst har det inte varit något större blåsväder hittills, 7 m/s medelvind med 15 i byarna, fortfarande enligt SMHI.
Hur som helst har det inte varit något större blåsväder hittills, 7 m/s medelvind med 15 i byarna, fortfarande enligt SMHI.
Börjar misstänka att det är som när Per skulle skövla. Massivt pådrag efter Gudrun som kom utan förvarning, fast det är ju alltid bättre att varna lite extra än för lite...
- Asperger76
Ja, här är ett förskräckligt väder, man kan knappt gå utan att träffas av ett löv. Och regnet har blåst ner så man blir blöt om fötterna, om man går barfota (ute alltså). Om man stänger av allt som låter, tv, dator, stereo, ventilation etc och sitter alldeles stilla så kan man höra att det susar där ute...