Stora MUSIK-tråden
66 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Stora MUSIK-tråden
I den här tråden kan man diskutera musik. Vilken typ av musik som helst.
Som komplement till Vad är bästa musik?-tråden där man kan posta musikips och youtube-videor men helst inte ha långa diskussioner som gör det segt att bläddra mellan tipsen. Istsället kan man diskutera här.
Som komplement till Vad är bästa musik?-tråden där man kan posta musikips och youtube-videor men helst inte ha långa diskussioner som gör det segt att bläddra mellan tipsen. Istsället kan man diskutera här.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:39:25, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan börja.
Sitter just och lyssnar igenom en discografi med Marc Bolan. Är kluven. Gillar hans röst och minst sagt originella sångstil, och texterna är säkert intressanta om man hörde vad han sjäng, men musiken är mest bara en gröt som med få undantag låter likadan hela tiden.
Annars är jag så van vid att antingen älska eller avsky låtar direkt men hans är sådär mittemellan-bra-dåliga att jag blir helt konfys. Dessutom är de första skivorna sämst, vilket är ovanligt. Annars brukar det vara tvärtom.
Sitter just och lyssnar igenom en discografi med Marc Bolan. Är kluven. Gillar hans röst och minst sagt originella sångstil, och texterna är säkert intressanta om man hörde vad han sjäng, men musiken är mest bara en gröt som med få undantag låter likadan hela tiden.
Annars är jag så van vid att antingen älska eller avsky låtar direkt men hans är sådär mittemellan-bra-dåliga att jag blir helt konfys. Dessutom är de första skivorna sämst, vilket är ovanligt. Annars brukar det vara tvärtom.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:39:25, redigerad totalt 1 gång.
Ursäkta off-topic men gud vilken söt avatar, biol!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:39:25, redigerad totalt 1 gång.
sommar skrev:
Ursäkta off-topic men gud vilken söt avatar, biol!
Instämmer
Tack för en cool tråd Inger!
Får man skriva vad som helst? Typ vad musik betyder för en, långa utlägg om ens favorit stil eller band, osv?
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 14:39:26, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Jajamen, skriv på bara. Allt om musik.
Har också tänkt om lite om detta med videor. Om man vill länka till exempel på det man skriver om så kan man kanske göra det även här men posta då gärna en kopia i Vad är bästa musik?-tråden också för den som bara vill söka låtar utan att behöva sålla igenom en massa text.
Instämmer om den söta avataren.
Har också tänkt om lite om detta med videor. Om man vill länka till exempel på det man skriver om så kan man kanske göra det även här men posta då gärna en kopia i Vad är bästa musik?-tråden också för den som bara vill söka låtar utan att behöva sålla igenom en massa text.
Instämmer om den söta avataren.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:39:26, redigerad totalt 1 gång.
Har i alla fall kommit till T.Rex-perioden nu (1970-77) och där är låtarna lite mer markant bra eller dåliga. Electric Warrior (1971) innehåller flest bra låtar. Fast glamrock var aldrig riktigt min grej, förutom Gary Glitter, kanske därför jag har svårt att bestämma mig för om jag gillar det eller inte.
Intressant i alla fall att Bolan ständigt hade visioner om att dö i en bilkrasch och hade sagt att han inte trodde han skulle bli 30 eller se sin sons andra födelsedag. Han dog i en bilolycka två veckor innan han skulle fylla 30 då hans tjej körde in i ett träd...
Intressant i alla fall att Bolan ständigt hade visioner om att dö i en bilkrasch och hade sagt att han inte trodde han skulle bli 30 eller se sin sons andra födelsedag. Han dog i en bilolycka två veckor innan han skulle fylla 30 då hans tjej körde in i ett träd...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:39:26, redigerad totalt 2 gånger.
Inger skrev:Intressant i alla fall att Bolan ständigt hade visioner om att dö i en bilkrasch och hade sagt att han inte trodde han skulle bli 30 eller se sin sons andra födelsedag. Han dog i en bilolycka två veckor innan han skulle fylla 30 då hans tjej körde in i ett träd...
intressant och lite läskigt samtidigt...
- TheBoxSaysNo
Kul, tack för svaret! jag kommer att besöka tråden med regelbundenhet, gissar jag...
synd att jag inte har koll på Marc Bolan, så kan inte svara något på det du skrev, men jag tyckte ändå att det var en intressant beskrivning av hans musik...
------------------------------------------------------------------------------------
Jag vill gärna börja med att skriva vad musiken är för mig... den har betytt och tagit mycket plats i mitt liv.... Fram till 5 år sedan var det mitt specialaste intresse och det viktigaste jag visste...
Musiken betyder fortfarande jättemycket för mig, lyssnar varje dag, kan inte gå utan mysik, mp3-spelaren följer med till mina promenader, älskar att lyssna på musik och drömma mig bort... det är livets soundtrack... livet skulle vara för tråkigt utan musik...
Skillnaden mellan då och nu är att jag inte längre håller mig à jour med alla band som intresserar mig och spenderar inte längre pengar på skivor (med vissa undantag) eller läser massor med tidskrifter.. Ibland sörjer jag att det blivit så, för intresset dämpades betydligt av depression... (också för att jag började spendera pengar på resor och kunde inte köpa skivor och mp3 var inte samma känsla som att hålla i en skiva, men resor är ju kul åtminstone)...Hur som helst, ibland blir jag melankolisk och saknar den där intensiva perioden som varade i ungefär 9 år... 9 år av intensiv kärlek och tillgivenhet till musik....det var mitt allt, älskade att lyssna och prata musik, samtidigt var jag musikpolis och irriterade andra med min konstiga smak hehe... musik var också en livlina... hjälpte mig enormt vid många tillfällen, räddade mitt liv (och jag överdriver inte)...
var där i alla jobbiga åren och i alla härliga stunder...
och nu är det fortfarande där
i ett annat form, mindre intensivt men ständigt närvarande...
och det kommer den alltid att vara...
synd att jag inte har koll på Marc Bolan, så kan inte svara något på det du skrev, men jag tyckte ändå att det var en intressant beskrivning av hans musik...
------------------------------------------------------------------------------------
Jag vill gärna börja med att skriva vad musiken är för mig... den har betytt och tagit mycket plats i mitt liv.... Fram till 5 år sedan var det mitt specialaste intresse och det viktigaste jag visste...
Musiken betyder fortfarande jättemycket för mig, lyssnar varje dag, kan inte gå utan mysik, mp3-spelaren följer med till mina promenader, älskar att lyssna på musik och drömma mig bort... det är livets soundtrack... livet skulle vara för tråkigt utan musik...
Skillnaden mellan då och nu är att jag inte längre håller mig à jour med alla band som intresserar mig och spenderar inte längre pengar på skivor (med vissa undantag) eller läser massor med tidskrifter.. Ibland sörjer jag att det blivit så, för intresset dämpades betydligt av depression... (också för att jag började spendera pengar på resor och kunde inte köpa skivor och mp3 var inte samma känsla som att hålla i en skiva, men resor är ju kul åtminstone)...Hur som helst, ibland blir jag melankolisk och saknar den där intensiva perioden som varade i ungefär 9 år... 9 år av intensiv kärlek och tillgivenhet till musik....det var mitt allt, älskade att lyssna och prata musik, samtidigt var jag musikpolis och irriterade andra med min konstiga smak hehe... musik var också en livlina... hjälpte mig enormt vid många tillfällen, räddade mitt liv (och jag överdriver inte)...
var där i alla jobbiga åren och i alla härliga stunder...
och nu är det fortfarande där
i ett annat form, mindre intensivt men ständigt närvarande...
och det kommer den alltid att vara...
- TheBoxSaysNo
Något jag tycker är kul när jag lyssnar på artister från -60-talet och början av 70-talet är att man kan dela in skivorna i "före och efter" de upptäckte LSD. Först brukar det vara vanlig rock eller blues-rock, sen blir plötsligt musiken, texterna och omslagen väldigt skumma...
De som lyckas överleva drogperioden har sen två till stora utmaningar framför sig: att undvika disco-fällan i mitten av 70-talet och den ännu värre synt-fällan under 80-talet. Det är en sak om man är ett riktigt discoband som Bee Gees, eller ett riktigt syntband som Devo eller Depeche Mode, men om man är t ex en etablerad rock- eller bluesartist och börjar smeta till det med syntar i bakgrunden bara för att det är inne så blir jag omåttligt irriterad. Det låter bara sååå fel.
De få som vågar behålla sin egen stil i trots mot tidsandan utan att för den skull fastna i gamla hjulspår är de jag respekterar mest. Cornelis, Carlos Santana och Eric Burdon är exempel på några som väl klarade dessa perioder med hedern i behåll. Svante Thuresson nätt och jämnt, men han är så bra ändå att några små syntsynder må vara förlåtna.
De som lyckas överleva drogperioden har sen två till stora utmaningar framför sig: att undvika disco-fällan i mitten av 70-talet och den ännu värre synt-fällan under 80-talet. Det är en sak om man är ett riktigt discoband som Bee Gees, eller ett riktigt syntband som Devo eller Depeche Mode, men om man är t ex en etablerad rock- eller bluesartist och börjar smeta till det med syntar i bakgrunden bara för att det är inne så blir jag omåttligt irriterad. Det låter bara sååå fel.
De få som vågar behålla sin egen stil i trots mot tidsandan utan att för den skull fastna i gamla hjulspår är de jag respekterar mest. Cornelis, Carlos Santana och Eric Burdon är exempel på några som väl klarade dessa perioder med hedern i behåll. Svante Thuresson nätt och jämnt, men han är så bra ändå att några små syntsynder må vara förlåtna.
Apropå "outfraser", vanligt inom jazzen. Så får jag lite den känslan när ett coolt OT-inlägg dyker upp oväntat och rör till det litegrann. Det är något med den där kontrasten. Något som inte hör hemma som går emot strömmen. Där strömmen råkar vara harmoniken. Out-fraser är något jag gillar skarpt när de dyker upp på rätt ställen, med rätt timing, med rätt känsla. Det snygga är också avslutet av dem. Att glida upp på en färgton eller in i en snygg fras, tillbaka in i harmoniken och allt blir då fullständigt...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:39:26, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5 skrev:Apropå "outfraser", vanligt inom jazzen. Så får jag lite den känslan när ett coolt OT-inlägg dyker upp oväntat och rör till det litegrann. Det är något med den där kontrasten. Något som inte hör hemma som går emot strömmen. Där strömmen råkar vara harmoniken. Out-fraser är något jag gillar skarpt när de dyker upp på rätt ställen, med rätt timing, med rätt känsla. Det snygga är också avslutet av dem. Att glida upp på en färgton eller in i en snygg fras, tillbaka in i harmoniken och allt blir då fullständigt...
Pratar vi om disharmonier och rubaton i trådar här?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:39:26, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo, jag känner igen mig i din beskrivning. Musik har alltid varit extremt viktigt för mig. Fast jag gillar verkligen mp3 och roar mig med att hitta mer musik från mina favoritartister eller favoritperioder som jag inte hört förut.
Ny däremot tar jag bara in i små doser. Mycket av den nya musiken är nyskapande och kreativ, fantastiskt mixad, coola rytmer & effekter och perfekt ljudkvalitet, men saknar ofta känsla och själ. Spelar ingen roll vilken genre, det mesta känns kallt och livlöst jämfört med den 'riktiga' musiken från förr. Känns som om bara den svarta och etniska musiken behållit känslan och blivit bättre och sexigare än den någonsin varit, medan den vita musiken blivit urvattnad, likriktad och kall. (Är säker på att många inte håller med men detta är vad jag tycker i alla fall.)
Ny däremot tar jag bara in i små doser. Mycket av den nya musiken är nyskapande och kreativ, fantastiskt mixad, coola rytmer & effekter och perfekt ljudkvalitet, men saknar ofta känsla och själ. Spelar ingen roll vilken genre, det mesta känns kallt och livlöst jämfört med den 'riktiga' musiken från förr. Känns som om bara den svarta och etniska musiken behållit känslan och blivit bättre och sexigare än den någonsin varit, medan den vita musiken blivit urvattnad, likriktad och kall. (Är säker på att många inte håller med men detta är vad jag tycker i alla fall.)
Kvasir skrev:uniqueNr5 skrev:Apropå "outfraser", vanligt inom jazzen. Så får jag lite den känslan när ett coolt OT-inlägg dyker upp oväntat och rör till det litegrann. Det är något med den där kontrasten. Något som inte hör hemma som går emot strömmen. Där strömmen råkar vara harmoniken. Out-fraser är något jag gillar skarpt när de dyker upp på rätt ställen, med rätt timing, med rätt känsla. Det snygga är också avslutet av dem. Att glida upp på en färgton eller in i en snygg fras, tillbaka in i harmoniken och allt blir då fullständigt...
Ja det kan vi också göra om du vill. Disharmonier har det varit en del av tidigare. Rubaton kanske är oundvikligt. Det blir svårt att finna en puls i ett så trådarnas rytmiska kontraintuitiva innehåll.
Analogierna ger en lite galna idéer. Hur ska vi tolka det musikaliskt när folk citerar varandra för att bättre belysa svaret. Det blir en tydlig musikalisk struktur som kanske kan bli lite monoton...
Men jag ville egentligen inte bli allt för metaforisk även om det också är kul. Jag tänkte mest uttrycka min kärlek till outfraserna och deras användning...
uniqueNr5 skrev:Analogierna ger en lite galna idéer. Hur ska vi tolka det musikaliskt när folk citerar varandra för att bättre belysa svaret. Det blir en tydlig musikalisk struktur som kanske kan bli lite monoton...
De gamla mästarna brukade ju stjäla friskt och ohämmat av varandra.
"Das kann ja jedes Esel hören", som Brahms uttryckte det.
uniqueNr5 skrev:Kvasir skrev:uniqueNr5 skrev:Apropå "outfraser", vanligt inom jazzen. Så får jag lite den känslan när ett coolt OT-inlägg dyker upp oväntat och rör till det litegrann. Det är något med den där kontrasten. Något som inte hör hemma som går emot strömmen. Där strömmen råkar vara harmoniken. Out-fraser är något jag gillar skarpt när de dyker upp på rätt ställen, med rätt timing, med rätt känsla. Det snygga är också avslutet av dem. Att glida upp på en färgton eller in i en snygg fras, tillbaka in i harmoniken och allt blir då fullständigt...
Ja det kan vi också göra om du vill. Disharmonier har det varit en del av tidigare. Rubaton kanske är oundvikligt. Det blir svårt att finna en puls i ett så trådarnas rytmiska kontraintuitiva innehåll.
Analogierna ger en lite galna idéer. Hur ska vi tolka det musikaliskt när folk citerar varandra för att bättre belysa svaret. Det blir en tydlig musikalisk struktur som kanske kan bli lite monoton...
Men jag ville egentligen inte bli allt för metaforisk även om det också är kul. Jag tänkte mest uttrycka min kärlek till outfraserna och deras användning...
Kan ni inte vara vänliga och bifoga ordlista till era diskussioner så vi vanliga dödliga hajar nåt också?
Inger skrev:uniqueNr5 skrev:Kvasir skrev:[quote="uniqueNr5"]Apropå "outfraser", vanligt inom jazzen. Så får jag lite den känslan när ett coolt OT-inlägg dyker upp oväntat och rör till det litegrann. Det är något med den där kontrasten. Något som inte hör hemma som går emot strömmen. Där strömmen råkar vara harmoniken. Out-fraser är något jag gillar skarpt när de dyker upp på rätt ställen, med rätt timing, med rätt känsla. Det snygga är också avslutet av dem. Att glida upp på en färgton eller in i en snygg fras, tillbaka in i harmoniken och allt blir då fullständigt...
Kan ni inte vara vänliga och bifoga ordlista till era diskussioner så vi vanliga dödliga hajar nåt också? [/quote]
Det går bra att fråga.
Inger skrev:Kan ni inte vara vänliga och bifoga ordlista till era diskussioner så vi vanliga dödliga hajar nåt också?
Jag skulle vilja säga att det brukar vara ömsesidigt i de flesta allmänna musiktrådar.
kanske dock bättre att jag överlåter åt U5 att svara, för att få mera exkthet i svaren.
Inger skrev:Jaha. (Kunde jag förstås ha slagit upp själv men jag visste inte vilket språk det var.)
(Traditionella) Musiktermer är nästan alltid italienska.
Återgå till Intressanta intressen