Stillasittande ökar riskerna för diabetes och hjärtsjukdomar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Wine » 2012-10-15 12:37:58

Man ska försöka röra på sig så mycket som möjligt i vardagen och undvika att sitta stilla längre perioder enligt en brittisk forskarrapport där forskare har analyserat 18 hälsostudier där totalt 800.000 personer granskats:

DN - Sittande ökar risk för diabetes
Publicerad 2012-10-15 09:56
Stillasittande ökar riskerna för diabetes och hjärtsjukdomar, även om personen motionerar regelbundet. Det visar en brittisk forskarrapport.

– Folk intalar sig själva att de har en hälsosam livsstil för att de motionerar 30 minuter om dagen. Men de måste tänka på de övriga 23,5 timmarna också, säger Emma Wilmot.

Kopplingen mellan diabetes och stillasittande var den starkaste som forskarna hittade. Det finns bevis för att inaktivitet negativt påverkar glukosnivåerna i kroppen och ökar resistensen mot insulin. Hur det går till vet dock inte forskarna ännu.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Idiot » 2012-10-15 12:50:34

Japp, det är otroligt mycket skadligare med stillasittande än vad folk tror, dels för hjärta osv men också för rygg och leder.

Enligt vad jag läst ska man högst sitta 15minuter i sträck, för att inte påverka ryggen negativt.
Idiot

Anslöt: 2012-02-10

Inläggav DIProgan » 2012-10-15 13:09:01

Well hello bad back :)
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav earlydayminer » 2012-10-15 13:11:46

Nyanserat. :roll:

Vad man gör under dygnets resterande 23,5 timmarna. Suck. Inte alls bra uttryckt.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Idiot » 2012-10-15 13:15:53

earlydayminer skrev:Nyanserat. :roll:

Vad man gör under dygnets resterande 23,5 timmarna. Suck. Inte alls bra uttryckt.

Haha eller hur, man lär ju "absolut inte" sova i cirka 8 timmar i alla fall! :p
Idiot

Anslöt: 2012-02-10

Inläggav earlydayminer » 2012-10-15 13:18:52

Det är bättre att motionera 30 minuter om dagen än inte alls.

Det är givet att det är bättre att röra på sig än att sitta still för mycket. DOH!

Sitt still för mycket och du ökar risken att dö "för tidigt".

Rör dig för mycket och ökar risken att dö "för tidigt".

Men hey, jag har en idé. LEV och du riskerar att dö "för tidigt".

Att det ökade risken för diabetes är väl det som egentligen är lite intressant. Inte för att jag tror att stillasittande är en övervägande orsak, men nåväl..
earlydayminer

Inläggav Wine » 2012-10-16 14:07:19

I dag presenteras rapporten ”Stillasittande och ohälsa” av Statens folkhälsoinstitut med den senaste internationella forskningen om stillasittandets effekter på liv och hälsa. Bland unga kvinnor verkar stillasittandet vara mest utbrett, ca fyra av tio spenderar en hel arbetsdag eller mer framför en dator, tv och/eller i en bil:

DN - Många unga bänkade hela dagen
Publicerad 2012-10-16 13:31

Nästan tre av tio vuxna svenskar sitter still på en stol mer än åtta timmar per dag.

Sifo-undersökningen - Stillasittande – ett hot mot svenskarnas hälsa
2012-10-16

Nästan tre av tio svenskar sitter stilla åtta timmar eller mer varje dag, visar en ny Sifoundersökning som Statens folkhälsoinstitut beställt. Skillnaderna är stora mellan olika åldersgrupper, unga i åldern 15-29 år är mer stillasittande än andra.

Statens folkhälsoinstituts rapport: Stillasittande och ohälsa – en litteratursammanställning
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav earlydayminer » 2012-10-18 0:48:30

Intressant.

Visste du att olika uppgifter genom åren konstaterar att medelåldern på spelare (konsol, pc) är +30? :wink:
earlydayminer

Inläggav Zombie » 2012-10-18 2:53:24

Nyanserat :roll: ja.

Plockar bara ut en nyans, en som nästan alltid saknas precis som här: den om vad man gör när det är medicinskt kontraindicerat att röra sig särskilt mycket, eller i svårare fall kanske alls – det vill säga när man har en kropp som redan är så illa däran att den kan bli varaktigt ännu sämre av vanlig motion, eller av motion som inte är strikt begränsad.

Som vid kroniskt trötthetssyndrom och kanske andra liknande tillstånd. Som aspergare kan vara särskilt sårbara för.

Just därför att motion är så nyttigt för en redan frisk kropp är det ju extra angeläget att man får veta något om vad som kan hjälpa en som är för sjuk för (särskilt mycket) motion. Men just sådana människor tycks motionsexperterna inte ens veta finns, och de som vet något om dem tycks aldrig vara motionsexperter.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Karlstad » 2012-10-18 3:20:38

Jag har svårt till motivation att gå ut. Jag vill ha nåt mål om jag ska ta mig ut. Det är inte lätt att motionera då.
Karlstad

Anslöt: 2012-09-29

Inläggav Parvlon » 2012-10-18 3:22:22

Karlstad skrev:

Jag har svårt till motivation att gå ut. Jag vill ha nåt mål om jag ska ta mig ut. Det är inte lätt att motionera då.
Är inte bättre hälsa ett mål?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Karlstad » 2012-10-18 3:26:04

Parvlon skrev:
Karlstad skrev:

Inte tillräckligt.
Karlstad

Anslöt: 2012-09-29

Inläggav plåtmonster » 2012-10-18 3:29:37

En tjej som kramar en i slutet av promenaden kanske skulle fungera, och sen har man motivation för man kanske vill komma hem också. Se där motivation åt båda hållen ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Parvlon » 2012-10-18 3:31:07

Karlstad skrev:
Parvlon skrev:
Karlstad skrev:

Inte tillräckligt.
Ett delmål kan då vara sämre hälsa.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav earlydayminer » 2012-10-18 4:06:15

Motivation är key. Känner man att man är uppe i åldern och att kroppen börja ge efter anser jag att det är motivation nog att gå 30-45 minuter per dag. Åtminstone röra lite på sig, få frisk luft och försiktigt få upp pulsen lite grann om det är det som är problemet.

När det kommer till hjärtfel är det oftast att man ska ta det lugnt, men det innebär inte att man bara ska sitta stilla. Det är viktigt att röra på sig även om man har bekymmer med hjärtat. Alltså, har man hög feber och lung inflammation skall man givetvis vila och behandlas ganska intensivt. Men har man flimmer eller andra olika problem kan det vara en god idé att åtminstone röra på sig lite. Det är den uppfattningen jag har fått.

Du behöver bara promenera lite grann, i egen takt. Få frisk luft och få igång kroppens olika system. Det är det minsta man kan göra, tycker jag. Det är väldigt viktigt även om man har ont. Det suger, jag vet. Men hur tror ni man rehabiliteras från skador? Det är 1) återhämtning 2) rehabilitering med sjukgymnast eller på egen hand.

Har man haft värk i flera år och återhämtar sig hela tiden i flera år så kommer det definitivt INTE bli bättre. Livet borde vara motivationen, det är jobbigt i början. Även för oss som är fullt friska. Det är ansträngande att:

* Läsa näringslära
* Läsa fysiologi, kroppbyggning ink lyftform, träningsprogram etc
* Planera kosten
* Tillaga 10 matlådor varannan dag. Man tjänar många timmar per dag. Massproduktion ftw.
* Planera stillasittande
* Planera distans eller tid
* Planera kortare vila
* Planera den viktiga veckovilan efter 6-8 veckor av träning
* Planera core-träning och cardioträning
* Genomföra allt detta trots motgångar och bristande motivation

Det är ingen enkel uppgift.

Så om du är fysiologiskt funktionshindrad (beroende på hur funktionshindrad, dumt att cykla i två timmar om du har hjärtmuskelinflammation eftersom det kräver minst 6 månaders vila efter insjuknandet) är det:

* Planera promenad, VÄLDIGT lätt träning
* Gå ut på promenad

Kosten och allt det där är sekundärt om du inte har en särskild ambition. Det är alltid viktigt att äta näringsrik och varierande kost, men det behövs inte planeras i detalj om det inte finns ett logiskt och icke-skadligt (t ex bör man inte ägna sig åt det om man har haft eller har tendens till ätstörningar) samband.
earlydayminer

Inläggav plåtmonster » 2012-10-18 4:35:46

earlydayminer skrev:* Läsa näringslära
* Läsa fysiologi, kroppbyggning ink lyftform, träningsprogram etc
* Planera kosten
* Tillaga 10 matlådor varannan dag. Man tjänar många timmar per dag. Massproduktion ftw.
* Planera stillasittande
* Planera distans eller tid
* Planera kortare vila
* Planera den viktiga veckovilan efter 6-8 veckor av träning
* Planera core-träning och cardioträning
* Genomföra allt detta trots motgångar och bristande motivation

Det är ingen enkel uppgift.
/../

* Planera promenad, VÄLDIGT lätt träning

Låter som en uppgift för ett datorprogram. Även en första generations "smartphone" är ju mer kraftfull än en PC från slutet av 1990-talet. Så det är inga problem att ta med sig och bli påmind närhelst.

Tråden Svårt att komma igång ger nog en del tips också.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav earlydayminer » 2012-10-18 5:12:22

Excel fungerar fint när det gäller kaloriräkning. :-)Happy
earlydayminer

Inläggav earlydayminer » 2012-10-18 5:13:32

Jag är ändå mer old fashion och kör blyerts + pappersark. Det är alltid att föredra, tycker jag. Är hyfsat teknisk av mig när det kommer till datorer, men att ha hjälpprogram för sådant där känns lite overkill i mitt fall. MEN JÄTTEBRA ATT DET FINNS FÖR ANDRA.
earlydayminer

Inläggav Miche » 2012-10-18 9:02:08

Karlstad skrev:Jag har svårt till motivation att gå ut. Jag vill ha nåt mål om jag ska ta mig ut. Det är inte lätt att motionera då.

Jag bor ca 20 minuters promenad från ett köpcentrum, när jag handlar mat så promenerar jag oftast dit och tillbaka, ofta handlar jag inte i närmaste affären utan den större (och lite billigare) och jag handlar inte så mycket, vilket gör att jag måste gå dit oftare.

När jag ska in till stan så har jag rätt nära till bussen och den går hyfsat tätt, ändå går jag istället ofta till tunnelbanan, det tar ca 20 minuter och likadant när jag åker hemåt. När jag är inne i stan så går jag ofta mellan de platser jag ska besöka. Sen Juni i år så har jag blivit en flitig gångare och har ibland tagit promenader på flera timmar tillsammans med min dotter där målet har varit vårt umgänge och har sen dess gått ner ca 10 kg (jag tröståt mycket choklad förra året så det mesta av den vikten har jag gått bort).

Nu har jag mycket bättre ork för vardagssysslor, ork att ta till när det är jobbigare grejer att hantera, jag sover bättre på nätterna vilket ger mig motivation nog att fortsätta att motionera, så nu i höst har jag köpt årskort till bad och har som mål att simma en timme minst två gånger i veckan (förra veckan blev det bara en gång).

Min motion har verkligen hjälpt mig ur en jobbig period i livet.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Wine » 2012-10-18 10:11:47

earlydayminer skrev:Intressant.

Visste du att olika uppgifter genom åren konstaterar att medelåldern på spelare (konsol, pc) är +30? :wink:

Nej det visste jag inte men jag spelar själv inte spel numera och jag är över 30. :wink:

Zombie skrev:Plockar bara ut en nyans, en som nästan alltid saknas precis som här: den om vad man gör när det är medicinskt kontraindicerat att röra sig särskilt mycket, eller i svårare fall kanske alls – det vill säga när man har en kropp som redan är så illa däran att den kan bli varaktigt ännu sämre av vanlig motion, eller av motion som inte är strikt begränsad.

Som vid kroniskt trötthetssyndrom och kanske andra liknande tillstånd. Som aspergare kan vara särskilt sårbara för.

Just därför att motion är så nyttigt för en redan frisk kropp är det ju extra angeläget att man får veta något om vad som kan hjälpa en som är för sjuk för (särskilt mycket) motion. Men just sådana människor tycks motionsexperterna inte ens veta finns, och de få som vet något om dem tycks aldrig vara motionsexperter.

Tror du verkligen att motionsexperter inte vet att sådana människor finns? Finns ju massor med information man kan få om skonsam eller mjukare träning och alternativ till "vanlig motion" eller hårdare träning. Sådan information kan man ju bl.a. få av sjukgymnaster som även kan vara verksamma på gym.

Även om man t.ex. har värkproblematik/kroniskt trötthetssyndrom så är det bra för kroppen att röra sig. Inaktivitet är INTE hälsosamt. Man brukar rekommendera aktivitet i form av t.ex. varmvattenbassängträning eller lugna promenader vid kroniska smärttillstånd för att smärtan brukar bli värre om man passiviseras t.ex. på grund av att man är rädd att man ska få mer ont eller att det ska bli värre. Att aktivera sig 30-45 minuter (eller mer om man orkar) varje dag eller några ggr i veckan t.ex. är bra. Det är ohälsosamt och sämre för allmäntillståndet och hälsan på sikt att INTE aktivera sig, man får sämre kondition, man kan bli överviktig, få diabetes eller andra problem med hälsan på grund av att man inte rör på sig tillräckligt. Det är heller inte bra för skelettet att röra på sig för lite.

Här på Vårdguiden står det exempelvis att det är bra med fysisk aktivitet även om man har kroniskt trötthetssyndrom:

Kognitiv beteendeterapi är en behandling som är viktig för många för att lära sig handskas med den begränsade vardagen. Det är viktigt att du tränar fysiskt i förhållande till din förmåga för att behålla rörligheten. Risken är annars att musklerna förkortas och förtvinar och du får mer värk. Träningen är dock oftast inte möjlig den första tiden efter insjuknandet utan får prövas efterhand.

Vårdguiden - ME / CFS (Kroniskt trötthetssyndrom)
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav barracuber » 2012-10-18 10:33:39

+1 håller helt Wine om att det ohälsosamt att inte röra sig. Resultat ser vi överallt idag. Vi är gjorda för att röra på oss.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Zombie » 2012-10-18 14:23:18

"Står här på Vårdguiden", men herregud. Det står i Vårdguiden så därför måste det vara sant. Om ett tillstånd som är mycket mindre känt än Asperger! Och innan dess idel upprepningar av vad alla redan vet och som många inte blir hjälpta av därför att det inte är tillräckligt konkret och som yrkesfolk med få undantag har bara en ytlig kännedom om, och då inklusive de vanliga utbredda ovanorna att hellre teoretisera än faktiskt lyssna på patienter och att utgå från att en storlek passar alla och resten kan skyllas på att patienten är obstinat (fast det kallas finare saker numera).
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-18 14:30:36

Att inte "hinna" med att träna 1h per dag, 1/16 (6.25%) av vakna tiden (förutsatt att 8h är ens rekommenderade sömn) är skitsnack.
Snarare problem med motivation - och detta kan peppas; om inte av sig själv, och luddiga begrepp som "bättre hälsa" är inte hållbart. Sätt upp väldigt enkla mål till en början och öka successivt, det är dessutom inte helt omöjligt få stöd från primärvården (dietist, sjukgymnast, sjuksköterska, Obesitas-team, FaR (Fysisk aktivitet på recept).

Om en saknar motivationen att träna, öka då vardagsmotionen:

Ex. Skippa bilen, ta kollektivtrafiken eller cykeln. Om en åker kollektivt, hoppa av par hållplatser innan och gå resten.
Väldigt enkelt som sagt, och det ger resultat.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav Wine » 2012-10-18 14:33:00

Zombie skrev:"Står här på Vårdguiden", men herregud. Det står i Vårdguiden så därför måste det vara sant. Om ett tillstånd som är mycket mindre känt än Asperger! Och innan dess idel upprepningar av vad alla redan vet och som många inte blir hjälpta av därför att det inte är tillräckligt konkret och som yrkesfolk med få undantag har bara en ytlig kännedom om, och då inklusive de vanliga utbredda ovanorna att hellre teoretisera än faktiskt lyssna på patienter och att utgå från att en storlek passar alla och resten kan skyllas på att patienten är obstinat (fast det kallas finare saker numera).

Nu är det ju inte bara Vårdguiden som ger sådana rekommendationer, det var bara ett exempel, men du förlitar dig alltså inte på det som står på Vårdguiden? Hur kan du tro att det är så illa ställt med kunskapen hos yrkesfolk som exempelvis möter patienter varje dag?
Wine
Förhandsgranskad

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in